14 jarig paard kopen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: 14 jarig paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 13:54

Een fijne 14 jarige zou ik echt niet laten staan. Als ie goed is en het klikt waarom niet.

Mijn eerste paard heb ik gekocht toen ze 19 was. Kende haar al een paar jaar van het bijrijden. Is echt het beste paard geweest dat ik me kon wensen. Ze is redelijk fit 28 geworden en tot haar overlijden nog af en toe onder het zadel. Tot 26 heeft ze serieus gereden (M dressuur en B/L springen).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:00

TS: je bent 14 zeg je. Tegen de tijd dat een 14-jarig paard 20 is en misschien niet meer meekomt op het niveau wat jij tegen die tijd hoopt te hebben, dan ben jij ook 20. Dan heb je mogelijk hele andere ambities in het leven dan nu. En zo niet, dan is dat een leeftijd waarop je misschien wel met een jonger paard verder kunt. Ook omdat je dan misschien ondertussen werkt en een jonger talentvol paard wel kunt betalen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:08

Ik heb dan weliswaar geen wedstrijd ambities, maar ik kocht mijn (eerste en enige) paard op 20 jarige leeftijd. Ik kende hem wel al 10 jaar en heb hem zo op de gok zonder keuring uit het buitenland laten komen. 3 jaar lang nog top fit geweest en nu in het vierde jaar begint er echt een pech jaar voor ons nu hij nagenoeg 24 is. Maar dat kan op elke leeftijd toeslaan en het zegt echt niks.

Ik vind 14 jaar echt niet oud, afhankelijk ook van het type paard. Grote paarden zijn sneller wat ouder vaak dan die stevige pony's met wat meer oerkracht er nog in. Maar ook dat zegt niks.

Neehoor, zeker als je jongere paard te heftig voor je was gewoon eentje zoeken waar je nu van kan genieten qua karakter en ervaring. Je weet toch nooit hoe het leven loopt.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:17

Ik kocht mijn paard toen hij 13 was. Ondertussen 21 en fitter dan ooit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:32

Ibbel schreef:
TS: je bent 14 zeg je. Tegen de tijd dat een 14-jarig paard 20 is en misschien niet meer meekomt op het niveau wat jij tegen die tijd hoopt te hebben, dan ben jij ook 20. Dan heb je mogelijk hele andere ambities in het leven dan nu. En zo niet, dan is dat een leeftijd waarop je misschien wel met een jonger paard verder kunt. Ook omdat je dan misschien ondertussen werkt en een jonger talentvol paard wel kunt betalen.

Helemaal mee eens. Mijn eerste paard -en ik was toen al écht geen 14 meer - was ook een veertienjarige. Beste beslissing ooit. Heel veel van geleerd waardoor ik later wél de ervaring had om een jonger en groener paard netjes op te leiden.

Wat al eerder is gezegd: als ze 3 zijn moet je nog maar zien dat ze gezond 6 worden. Als je 14 zijn en nog gezond is de kans groot dat ze ook de 20 in goede gezondheid halen.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:36

Mijn huidige paard gekocht toen ze 15 was, dat is nu 11 jaar geleden, ze is dus nu 6 en nog topfit. Zeker als je weer vertrouwen wil krijgen zou ik gaan voor een ervaren bevestigd paard waar je lekker mee en van kan leren!

Pdp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 18:23

Lithya schreef:
Een 6-jarige moeten verkopen omdat het vertrouwen weg is. 14-jarige die als schoolmeester kan dienen en het vertrouwen weer kan opbouwen. Geen bijzondere ambities. Het is je hobby, niet je werk. Ik wist het wel.

Ik snap u niet

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:26

Ik denk dat een brave 14-jarige die al de nodige ervaring heeft en wat vertrouwen kan geven juist een héél goed idee is voor een jong iemand die het vertrouwen juist een beetje kwijt is. Zoals anderen al zeiden: hier kan je nog een paar jaar heel veel plezier van hebben, en tegen de tijd dat het moment er is om door te gaan heb je die ervaring in je zak om ook met een jonger paard aan de gang te gaan.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:46

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:00

Mijn paard heb ik gekregen, is nu 19 jaar (kreeg hem met 16, verzorgde hem vanaf zijn 11e) en hij is nog nooit zo fit geweest als nu. :D Leeftijd is maar een nummer. Dus als het goed voelt, doen!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:11

Dit zouden veel meer jonge mensen moeten doen. Een fijne leermeester kopen die vertrouwen geeft en waar je op kunt leren rijden. Je hebt echt geen jaar nodig om te wennen, met zoń dier ben je met een maand lekker op wedstrijd in de BB.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 19:13

Misschien moeilijk om al in te schatten, ga je over een aantal jaar misschien studeren? Verwacht je dan ook nog je paard aan te houden? Ook als je bv op kamers wil of gaat werken? Als je je paard dan moet verkopen is het wellicht handiger om niet voor een boven de 10 te gaan zodat je hem ook weer tegen die tijd beter kunt verkopen.