Paard alleen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Salland

Re: Paard alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 12:34

Dank allemaal voor de reacties.
Ik weet nu denk ik wel wat ik (niet) kan doen.
En altijd maar wegkijken en me nergens mee bemoeien valt daar niet onder ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:09

Heb je al een gesprek aangegaan met de eigenaar? Mss is er een heel gegronde reden waarom de pony alleen staat? (Zeg maar iets, klophengst die afwijkend gedrag vertoont naar soortgenoten, oude pony die ze overgenomen hebben en zijn hele leven alleen stond en het niet lukt met een andere pony er bij,…)

Want zolang je niet weet waarom of hoe, vind ik het altijd moeilijk om te oordelen…

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:34

Wat ik dus niet snap, is als je je zon zorgen maakt, je niet gewoon even een praatje maakt met de eigenaar. Nu ga je overal info en meldingen maken maar niet bij hunzelf.

Daarnaast wie zegt dat hij weg kwijnt? Ik vindt het wel weer erg bemoeierig ook eerlijk gezegd.

Dus stap gewoon naar de eigenaar...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:44

Tuurlijk kwijnt een eenzaam paard weg...
Zelfs paarden die niet samen kunnen staan horen soortgenoten er omheen te hebben, al zit er een meter tussen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:54

BarbaraNova schreef:
Wat ik dus niet snap, is als je je zon zorgen maakt, je niet gewoon even een praatje maakt met de eigenaar. Nu ga je overal info en meldingen maken maar niet bij hunzelf.

Daarnaast wie zegt dat hij weg kwijnt? Ik vindt het wel weer erg bemoeierig ook eerlijk gezegd.

Dus stap gewoon naar de eigenaar...

Ik vraag me bij dit soort reacties hoeveel men dan eigenlijk van het wezen paard af weet en/of dat het welbevinden van een paard hen daadwerkelijk interesseert. Zorgelijk eigenlijk, want gezelschap is een basisbehoefte, het verbaasd me hoeveel paardenmensen dat schijnbaar niet belangrijk vinden en er iets over ter sprake brengen, naar gebemoei vinden.

TS, bel gewoon aan bij de eigenaren en meld gewoon dat je je wat zorgen maakt omdat ie alleen staat, misschien is er een reden, misschien niet, naar zonder hun verklaring kan je niet zoveel verder.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:20

Echt niet ieder paard kwijnt weg in zijn up hoor. Mijne vreet alle anderen op en taalt totaal niet naar paardengezelschap, ja meeste wel ja, maar echt niet allemaal...dus weg kwijnen doen ze echt niet allemaal...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:32

Tja een van mijn paarden was ook niet fraai tegen anderen (op pensionstallen). Liep uiteen van extreem opdringerig dwingen tot spelen, tot echt gericht aanvallen en ze door de omheining jagen. Van dat paard werd ook gezegd die moet niet samen worden gehouden, is gevaarlijk. Maar de waarheid is dat er op 90% van de stallen niet genoeg ruimte is of dat wij mensen de samenstelling van een groep bepalen wat geen match is. Paard staat nu aan huis met nog twee anderen samen 24/7 buiten. Hij blijft een rare vogel, maar gevaarlijk nee niet (meer). En dan nog hou je zo een paard niet alleen - hoogstens "apart" van de rest met een draadje of hek ertussen maar helemaal alleen is voor elk paard of pony ongewenst.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:43

BarbaraNova schreef:
Echt niet ieder paard kwijnt weg in zijn up hoor. Mijne vreet alle anderen op en taalt totaal niet naar paardengezelschap, ja meeste wel ja, maar echt niet allemaal...dus weg kwijnen doen ze echt niet allemaal...

Als je al van die standaard uit gaat en dan maar niets gaat doen, tja, dan komen we nooit ergens.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:48

Ik ken er zat waar dit over verkondigd werd en inderdaad in de juiste omgeving en onder de juiste omstandigheden werden veel dieren gewoon sociale kuddedieren.

Veel van die paarden kennen de paardentaal niet meer en dat geeft onrust en negatief gedrag wat ikzelf heel zorgwekkend vind.

Zoals ik lees hebben we daar allemaal andere gedachtes over, maar ieder paard in vanaf het moment dat hij uit de moeder komt een kuddedier. Het is aan ons mensen om dat te behouden. Geen enkel veulen wordt negatief tegenover soortgenoten geboren.

Dat een paard er geen behoefte aan lijkt te hebben vind ik dus een treurige situatie. Dit is namelijk niet zomaar ineens gekomen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:22

Laten we voor op stellen dat ik vind dat elk kuddedier in groepsverband hoort te staan, of het nou een paard, een koe of een alpaca is.

Maar ik zou ook bloed chagrijnig worden, als er meldingen van mijn dieren bij de dierenbescherming wordt gedaan of anonieme briefjes in mijn brievenbus worden gedaan omdat het dier alleen staat, maar er verder gewoon goed verzorgd uitziet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:46

nicole_floor schreef:
Laten we voor op stellen dat ik vind dat elk kuddedier in groepsverband hoort te staan, of het nou een paard, een koe of een alpaca is.

Maar ik zou ook bloed chagrijnig worden, als er meldingen van mijn dieren bij de dierenbescherming wordt gedaan of anonieme briefjes in mijn brievenbus worden gedaan omdat het dier alleen staat, maar er verder gewoon goed verzorgd uitziet.

En als iemand aan je deur zou komen?
Je zegt nu eigenlijk dat je het niet ok vind dat dieren alleen staan, maar als jij het doet, moet men zich vooral stil houden, zie ik dat goed?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:52

TS, wat houdt je tegen om eens een praatje te maken met de eigenaar, zonder direct te vertellen wat hij in jouw ogen fout doet?
Misschien begrijp je het beter als je de context kent. Of heel misschien kun je behulpzaam zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 17:54

nicole_floor schreef:

Ik niet

Als iemand zorgen uit over mijn manier zal ik dit netjes kunnen weerleggen en vooral onderbouwen waarom ik het doe.

Als ik merk dat toch wel veel mensen zorgen uiten zou ik een geplastificeerd briefje aan mijn weides hangen met de info erop.

Ik kan dit heel erg waarderen

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:08

Wintu schreef:
nicole_floor schreef:

En als iemand aan je deur zou komen?
Je zegt nu eigenlijk dat je het niet ok vind dat dieren alleen staan, maar als jij het doet, moet men zich vooral stil houden, zie ik dat goed?

Naja dan zou ik er meer respect voor hebben en het gesprek aangaan. Nu is het, maakt niet wat de reden is. Maar je bent wel een dierenmishandelaar.

En jaa ook als ik onderweg dieren alleen zie staan, ga ik daar ook geen melding van maken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:13

Ik had een oude kwpn merrie, ze is 35 geworden, maar was soms lastig op gewicht te houden. Ze stond aan de doorgaande weg en soms kwamen mensen de dam op en dan werd ook verteld dat ze goed werd verzorgd, maar dat door leeftijd ze wat moeilijker op gewicht te houden was, we hebben ze ook wel eens laten zien hoeveel SP ze nog kreeg bijgevoerd, mensen gingen begripvol weg en mijn merrie kreeg een aai over dr bol. Andere mensen durven dat niet zo goed, dus die bellen de Dierenbescherming, die is eenmaal geweest en wederom hebben we de situatie uitgelegd, zij kwamen ook niet weer en lichtten de bellers in. Uiteindelijk hebben we een bord in de wei gezet, met uitleg. Toen was het prima, alleen kwamen ze toen voor mijn andere paard onder de eczeemdeken :')
Ik persoonlijk licht mensen liever in, dan er chagrijnig van te worden. Ik vind het wel prettig dat mensen genoeg om dieren geven, om iig het een stem te geven. Denk dat je er eerder blij om mag zijn, dan die mensen bemoeizuchtig te noemen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:16

nicole_floor schreef:
Naja dan zou ik er meer respect voor hebben en het gesprek aangaan. Nu is het, maakt niet wat de reden is. Maar je bent wel een dierenmishandelaar.

En jaa ook als ik onderweg dieren alleen zie staan, ga ik daar ook geen melding van maken.

Je maakt het er zelf van dat mensen je meteen een dierenmishandelaar vinden, men maakt zich zorgen om het dier, zou willen dat meer mensen dat deden, ipv weg te kijken.

Ik zeg rustig iets als ik vind dat dieren dieronwaardig gehouden worden. Maar als mensen alleen maar als een stel eikels reageren daarop, dan doet men dat daarna niet zo snel meer he. En maar jammeren als omstanders eens niet reageren..

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:24

Wintu schreef:
nicole_floor schreef:

Je maakt het er zelf van dat mensen je meteen een dierenmishandelaar vinden, men maakt zich zorgen om het dier, zou willen dat meer mensen dat deden, ipv weg te kijken.

Ik zeg rustig iets als ik vind dat dieren dieronwaardig gehouden worden. Maar als mensen alleen maar als een stel eikels reageren daarop, dan doet men dat daarna niet zo snel meer he. En maar jammeren als omstanders eens niet reageren..

Nee maar andersom net zo. Wij hebben 2x een melding van de dierenbescherming gehad, om iets heel anders btw. Een keer een jaarling die slecht of zijn wintervacht/veulenvacht kwam en een keer omdat omstanders vonden dat onze wei te schraal was. En toen kregen wij ook een grote mond van hier tot tokio van de mensen die de melding gemaakt hebben. De pony hadden we uiteindelijk geschoren en we hebben ze uitgelegd dat het Shetlanders waren die snel ziek werden van vers en lang gras. Zij wisten het allemaal wel beter. Dierenbescherming gaf ons gewoon gelijk. Dusja ik heb er geen behoefte mee aan en ga me ook niet met andere mensen bemoeien.

We hebben zelfs een keer politie aan de deur gehad omdat onze pony een kindje gebeten had, terwijl er overal bordjes hangen met niet voeren.
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op 06-06-24 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:26

Persoonlijk zou ik ook even aan de eigenaar vragen hoe het zit. Vertellen dat paarden kuddedieren zijn en dat de pony zeer waarschijnlijk heel blij zou zijn met gezelschap. Mogelijk is het een pony waarvan het maatje is overleden, zien mensen zelf het probleem niet of willen/ kunnen mensen geen tweede pony houden? Dan kan je altijd nog aangeven dat er ook genoeg mensen voor hun pony opzoek zijn naar een wei en deze vaak ook nog wat stalgeld betalen en/of mee helpen met de verzorging. Misschien helpt dat ook mensen wat sneller overstag te laten gaan opzoek te gaan naar gezelschap?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:36

GabberGill schreef:
nicole_floor schreef:

Ik niet

Als iemand zorgen uit over mijn manier zal ik dit netjes kunnen weerleggen en vooral onderbouwen waarom ik het doe.

Als ik merk dat toch wel veel mensen zorgen uiten zou ik een geplastificeerd briefje aan mijn weides hangen met de info erop.

Maar dat lukt dus niet bij een anoniem briefje. Dat is wat ik niet snap, wel de moeite doen om een briefje in de bus te doen en vervolgens instanties te gaan bellen 'want pony staat nog steeds alleen', maar de eigenaar geen enkele kans geven om het uit te leggen.

En het feit dat er een paadje in het land is ingesleten zegt vrij weinig, tenzij die pony constant zichtbaar heen en weer aan het lopen is. Anders kan dat net zo goed een oud iets zijn wat die pony door zijn looppatroon netjes openhoudt :+

Opzich kan ik mensen alleen maar aanmoedigen om zulke situaties kritisch te bekijken, maar dat paadje kan iemand weinig over zeggen vanachter een computer en we weten ook niet of er wel andere pony's of paarden in het zicht staan volgens mij. Het hele verhaal met die shetlander hengst die ze gingen "redden" maar daarna toch echt minder gezond was, geeft toch wel aan dat mensen eerst eens bij de eigenaar zouden moeten informeren. En dan niet anoniem zodat het geen eenrichtings verkeer is en enkel vingertje wijzen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:36

nou een blaag hoeft mij echt niet aan de deur te komen vertellen dat het zielig is. Neem zelf een paard als je het zo goed weet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 18:37

Meestal deugt het niet, uitzonderingen daargelaten.
Ook hier in de buurt meerdere grasmaaiers.
Eentje ooit gekocht voor de kinderen, kinderen het huis uit maar de shet bleef. Eerst waren er twee maar toen ging er eentje dood . Kennissen van ons wilden hun shet er graag bij in zetten - maar dat was geen optie, waarom ook? Beestje was hartstikke gelukkig, kwam altijd als ze de wei in liepen ( 1x per dag 5 minuten).

En zo lopen er nog een paar. Mensen zijn niet vatbaar voor argumenten, geen paardenverstand, veel sentiment ('Hij was altijd het maatje van m'n dochter', met tranen in de ogen).
Dus ik heb het er tegenover gegeven. Maar zie het nog steeds met lede ogen aan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:27

speurneusc schreef:
nou een blaag hoeft mij echt niet aan de deur te komen vertellen dat het zielig is. Neem zelf een paard als je het zo goed weet.

Fijne houding +:)+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:31

nicole_floor schreef:
Wintu schreef:

Nee maar andersom net zo. Wij hebben 2x een melding van de dierenbescherming gehad, om iets heel anders btw. Een keer een jaarling die slecht of zijn wintervacht/veulenvacht kwam en een keer omdat omstanders vonden dat onze wei te schraal was. En toen kregen wij ook een grote mond van hier tot tokio van de mensen die de melding gemaakt hebben. De pony hadden we uiteindelijk geschoren en we hebben ze uitgelegd dat het Shetlanders waren die snel ziek werden van vers en lang gras. Zij wisten het allemaal wel beter. Dierenbescherming gaf ons gewoon gelijk. Dusja ik heb er geen behoefte mee aan en ga me ook niet met andere mensen bemoeien.

We hebben zelfs een keer politie aan de deur gehad omdat onze pony een kindje gebeten had, terwijl er overal bordjes hangen met niet voeren.

De mensen doen bij jullie en bij de dierenbescherming melding?

Tja, ik blijf altijd netjes en leg het uit, houd liever de eer aan mezelf bij mensen met een grote mond.
Als je pony bijt, tja, dan maakt een bordje niet voeren niet zoveel uit, kan je beter een stukje breder afzetten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 19:43

Bielsje schreef:
GabberGill schreef:

Ik niet

Maar dat lukt dus niet bij een anoniem briefje. Dat is wat ik niet snap, wel de moeite doen om een briefje in de bus te doen en vervolgens instanties te gaan bellen 'want pony staat nog steeds alleen', maar de eigenaar geen enkele kans geven om het uit te leggen.

Daarom zei ik ook het stuk wat ik nu dikgedrukt heb. Als ik meldingen anoniem krijg hang ik wat op. Dierenpolitie enz mag bij mij ieder moment komen. Ik vind niet snel wat vervelend aangezien ik weet dat ik het goed doe en ze geen opmerkingen zullen hebben.

Ik sta altijd open voor een gesprek namelijk. Een goede discussie met meerdere gedachtes kan ik ook wel van genieten zolang het respectvol blijft.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 20:18

Wintu schreef:
De mensen doen bij jullie en bij de dierenbescherming melding?

Tja, ik blijf altijd netjes en leg het uit, houd liever de eer aan mezelf bij mensen met een grote mond.
Als je pony bijt, tja, dan maakt een bordje niet voeren niet zoveel uit, kan je beter een stukje breder afzetten.

Jaa denk eerst bij de dierenbescherming en daar zullen ze wel een antwoord gekregen hebben wat hun niet bevalt. En toen zijn ze gewoon bij ons gekomen.

Pony beet perongeluk toen het kindje haar aan het voeren was. Nu hangt er maar een bordje bij met pony bijt en niet voeren. Toch wordt het nog gedaan.