Elin_ schreef:silvericathy schreef:Met de weinige info die er staat zou ik zeggen.
Ruin: €1800-€2100
Merrie:€1000-€1300
Daar krijg je tegenwoordig echt geen paard meer voor
Zelfs weide maatjes zijn soms nog duurder dan jij voor de merrie wil geven
Misschien inderdaad iets te laag. Maar wel gebaseerd op wat ts verteld over de merrie. Geen papieren, dus je hebt totaal geen idee van bloedlijnen, erfelijke aandoeningen, uiteindelijke bouw etcetera. Voor de fok is ze daardoor ook wat minder interessant. Mensen (uitzondering daargelaten) willen tegenwoordig veulens met papieren. Daarnaast heeft ze zomerexceem, dit wordt dus al een standaard extra kostenpost voor een eigenaar en vergt goed management. Niet elke stalling zal hierdoor aansluiten bij de behoefte van het dier, er zijn stallingen die excemers weigeren, je moet heel goed kijken naar de omgeving waarin je dit paard onder brengt etcetera.
Ze is nu 2,5 en ik lees halstermak. Wat houdt dit in? Kent ze alleen een halster als het om haar hoofd zit, loopt ze braaf mee aan een touw, kan ze vast staan, heeft ze ervaring in het verkeer... dat weet ik nu allemaal niet. Dus ik ga er even vanuit dat ze alleen op terrein van en na stal/weide aan een touwtje kan meelopen.

Ik weet ook niet of ze alle vier haar voetjes netjes kan geven, of ze bekend is met hoefsmid etcetera...kortom er ontbreekt een heleboel info.
Het is op dit moment dus een paard waar in mijn ogen een heleboel werk nog aan zit, en waar ook een hoop management en extra geld in zal blijven zitten oa vanwege haar zomerexceem.
De ruin leest zich ook als een paard waar nogal de nodige toekomstige da kosten in gaan zitten. Daar is ts nu al van op de hoogte. Ik lees braaf buiten met andere paarden. Hij kan dus niet alleen naar buiten? Waarom kan dit niet? Als je altijd afhankelijk bent van andere stalgenoten om met hun paard mee te gaan, kun je dus nooit zomaar spontaan gaan rijden.
Ik zet hem wat hoger in prijs omdat hij wel in de bak braaf zijn ronde doet en wat ts aangeeft netjes loopt. Hij kan dus ook al veel meer dan de merrie. En heeft ook minder kosten/management in maandelijks onderhoudt (gekeken naar de merrie met haar zomerexceem)
En de paardenmarkt is op dit moment gewoon echt overvol, iedereen vraagt hogere prijzen maar niet alle paarden zijn hun prijs waard. Dat ze voor een x bedrag te koop staan wilt niet zeggen dat ze daarvoor ook verkocht worden. Of ze staan soms heel lang te koop, of een verkoper zakt uiteindelijk toch nog flink in prijs.