Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:50

Elin_ schreef:
silvericathy schreef:
Met de weinige info die er staat zou ik zeggen.
Ruin: €1800-€2100
Merrie:€1000-€1300

Daar krijg je tegenwoordig echt geen paard meer voor :+

Zelfs weide maatjes zijn soms nog duurder dan jij voor de merrie wil geven :=

Misschien inderdaad iets te laag. Maar wel gebaseerd op wat ts verteld over de merrie. Geen papieren, dus je hebt totaal geen idee van bloedlijnen, erfelijke aandoeningen, uiteindelijke bouw etcetera. Voor de fok is ze daardoor ook wat minder interessant. Mensen (uitzondering daargelaten) willen tegenwoordig veulens met papieren. Daarnaast heeft ze zomerexceem, dit wordt dus al een standaard extra kostenpost voor een eigenaar en vergt goed management. Niet elke stalling zal hierdoor aansluiten bij de behoefte van het dier, er zijn stallingen die excemers weigeren, je moet heel goed kijken naar de omgeving waarin je dit paard onder brengt etcetera.

Ze is nu 2,5 en ik lees halstermak. Wat houdt dit in? Kent ze alleen een halster als het om haar hoofd zit, loopt ze braaf mee aan een touw, kan ze vast staan, heeft ze ervaring in het verkeer... dat weet ik nu allemaal niet. Dus ik ga er even vanuit dat ze alleen op terrein van en na stal/weide aan een touwtje kan meelopen. :+
Ik weet ook niet of ze alle vier haar voetjes netjes kan geven, of ze bekend is met hoefsmid etcetera...kortom er ontbreekt een heleboel info.

Het is op dit moment dus een paard waar in mijn ogen een heleboel werk nog aan zit, en waar ook een hoop management en extra geld in zal blijven zitten oa vanwege haar zomerexceem.

De ruin leest zich ook als een paard waar nogal de nodige toekomstige da kosten in gaan zitten. Daar is ts nu al van op de hoogte. Ik lees braaf buiten met andere paarden. Hij kan dus niet alleen naar buiten? Waarom kan dit niet? Als je altijd afhankelijk bent van andere stalgenoten om met hun paard mee te gaan, kun je dus nooit zomaar spontaan gaan rijden.
Ik zet hem wat hoger in prijs omdat hij wel in de bak braaf zijn ronde doet en wat ts aangeeft netjes loopt. Hij kan dus ook al veel meer dan de merrie. En heeft ook minder kosten/management in maandelijks onderhoudt (gekeken naar de merrie met haar zomerexceem)

En de paardenmarkt is op dit moment gewoon echt overvol, iedereen vraagt hogere prijzen maar niet alle paarden zijn hun prijs waard. Dat ze voor een x bedrag te koop staan wilt niet zeggen dat ze daarvoor ook verkocht worden. Of ze staan soms heel lang te koop, of een verkoper zakt uiteindelijk toch nog flink in prijs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:26

Popstra schreef:
Dees schreef:
Een ruin van 1.80m. eet een héleboel. Dat vind ik best een kostprijsverlagend iets, want de kosten van het onderhoud zijn verhoogd. Daarnaast.... (eetc)

dus omdat de onderhoudskosten voor een paard gestegen zijn moeten paarden zelf maar goedkoper worden? :')

Nou.... bedenk eerst maar eens hoeveel zo'n dier extra kost in onderhoud. Been there, done that, doe het nooit weer.
Veel te duur.
Als je daar bij nadenkt, heb je echt minder voor zo'n dier over ;)

Popstra

Re: Wat zouden deze paarden moeten kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:56

Sorry ik dacht dat je onderhoud in algemeen bedoelde ( stalling etc)
Je hebt gelijk, een paard wat iets mankeerd heeft zorg nodig en dat kost extra.
Dat mag idd wel mee genomen worden in de prijs ja

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:06

Ik vind die ruim nog best wat waard als het zo’n braaf dier is. Die zou ik op zo’n 5000€ schatten.

De merrie blijkt uit berichten ook gewoon een braaf ongecompliceerd dier dus zou ook ook naar betaald kunnen worden. Ik zou zeggen dat 3000 een net bedrag is.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:10

Huh, ik lees iemand die zegt dat het paard door een sarcoid enkel nog maar de slachtprijs waard is. Waarom? Je kan dat toch weghalen of laten zitten? Zo een grote problemen geeft dat niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:21

Joh, iedereen die een prijs noemt roept maar wat. Met deze informatie en zonder Fotos en filmpjes kun je niks nuttigs zeggen.....

Zomer exceem kan ook zomaar vitamine tekorten of verkeerde voeding zijn. Ik ken zat paarden die als jong paard schuurde, en van het moment dat ze minder suikers binnen kregen nooit meer geschuurd hebben.
Misschien beweegt het beest wel Top en is het bloedmooi... En dan zijn er hier mensen die zeggen dat ze Maar 1500 waard zou zijn want ze is misschien nog niet verkeersmak.... Het dier is 2....

Er is er maar 1 die bepaalt wat ze moeten kosten, en dat is de huidige eigenaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:43

Furst schreef:
Huh, ik lees iemand die zegt dat het paard door een sarcoid enkel nog maar de slachtprijs waard is. Waarom? Je kan dat toch weghalen of laten zitten? Zo een grote problemen geeft dat niet.

Ja wel, veel paarden krijgen meerdere sarcoiden. Inwendig, waardoor bijvoorbeeld de darmen dichtgroeien ermee..dan is het einde paard. Het komt voornamelijk voor bij schimmels.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 22:58

silvericathy schreef:
Met de weinige info die er staat zou ik zeggen.
Ruin: €1800-€2100
Merrie:€1000-€1300

Hahaha voor die prijzen gaat zelfs mijn 20-jarige papierloze haflinger met allergie niet weg :')
2000 voor een braaf rijpaard met beperkingen die hem (nu) niet belemmeren?
Ik zou zeggen 5000-7000 voor de ruin en minstens 1800 voor de merrie.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:11

Elisa2 schreef:
Furst schreef:

Ja wel, veel paarden krijgen meerdere sarcoiden. Inwendig, waardoor bijvoorbeeld de darmen dichtgroeien ermee..dan is het einde paard. Het komt voornamelijk voor bij schimmels.

Dat zijn melanomen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:40

DuoPenotti schreef:
6-7000 voor blinde vlek in oog en sarcoïd. Dat zo ik dus niet durven...

De merrie zou ik dan weer hoger durven schatten als dat verder, op de goed onder controle te houden eczeem na, een gezond en correct gebouwd paard is

Dat is met zo een jong paard moeilijk te zeggen . Weet wel jeuk is erger als pijn .
Ik zou haar door eerdere eczeem ervaring nog niet voor niets willen .
De oudere ruim met blinde vlek en sacroid zou ik op een 3000 schatten .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:28

dollyspikkel schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zijn melanomen.

Excuus, je hebt gelijk. Heb ze door elkaar gehaald, sarcoiden zijn huidtumoren. Hoeft geen probleem te zijn, kan wel. Afhankelijk van de soort en plek.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:05

Als je ze wilt kopen zou ik geen prijs apart per paard zeggen. Ik zou beginnen met een bod van rond de €6.000 tot €7.000 voor beide.

Sarcoiden behandelen is écht geen pretje voor het paard. Het zijn gewoon tumoren die ontzettend aggressief kunnen zijn. Dat is wel een bemerking die flink op de prijs drukt helemaal icm het oog. Ik zou zo'n paard gratis nog niet willen hebben, want de dierenartskosten zijn tegenwoordig zo hoog.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:38

Wat ik nog mis in het verhaal is de situatie van de verkoper. Ik lees wel dat TS de paarden wil kopen maar niet in hoeverre de verkoper ervan af wil?

Wil hij/zij graag/snel verkopen? Dan gaat een vreemde waarschijnlijk altijd minder bieden dan jij, heb jij misschien de gunfactor, en hoeven ze niet het maximale te kosten.

Maar als hij/zij ze eigenlijk helemaal niet kwijt hoeft en jij ze wel heel graag wil hebben... Ja dan kan hij/zij rustig de prijs opvoeren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:38

mavantos schreef:
Als je ze wilt kopen zou ik geen prijs apart per paard zeggen. Ik zou beginnen met een bod van rond de €6.000 tot €7.000 voor beide.

Sarcoiden behandelen is écht geen pretje voor het paard. Het zijn gewoon tumoren die ontzettend aggressief kunnen zijn. Dat is wel een bemerking die flink op de prijs drukt helemaal icm het oog. Ik zou zo'n paard gratis nog niet willen hebben, want de dierenartskosten zijn tegenwoordig zo hoog.

Mag ik hierop inhaken? Sarcoiden kun je ook op andere manieren weghalen die veel diervriendelijker zijn. Ik smeerde https://www.agradi.nl/hilton-herbs-vire ... gJO9_D_BwE

Overigens heb ik na het behandelen met verschillende oliën (ja geloof het of niet :=) de sarcoiden zien verdwijnen. Ze waren ter grootte van minstens 2x 2 euromunt in totaal.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:22

Mijn paard had ook een Sarcoid. Ongeveer 6 bij 4 a 5 cm groot. Deze heb ik gesmeerd met Virex crème, daarnaast heb ik Kurasyn door zijn voer gegeven. Met een paar maanden was hij weg.

Dus ja, een paard met een Sarcoid zou ik wel durven kopen.