Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 01:15

Flevolander schreef:
Over keuren gesproken.. veulentje/jaarlingetje valt ook weinig aan te keuren in mijn ogen. Mijn man heeft even hartje geluisterd, gekeken of hij al ingedaalde testikels had en we hebben even gekeken of hij geen overbeet had..

Vorige van benen tot rug en hals laten keuren met foto's en de hele rataplan.. en die rende vervolgens onder de trailerstang door na 3 maanden. gevolg, afgekeurd als rijpaard :+

Echt jonkies heeft idd (behalve klinisch het één en ander) imo ook niet zoveel zin. Maar vanaf 2-2,5 kan je ze wel al aardig op de foto zetten.

Die van mij was ook perfect op de foto, in de opfok 1,5 jaar geen omkijken naar gehad, en nu vallen we in korte tijd van het ene in het andere medische probleem. Gelukkig (nog) niet zodanig dat ze afgekeurd zal worden als rijpaard maar na 2 dagen (zand)koliek liep ik ook niet heel relaxed meer rond := dat had ook anders af kunnen lopen. En dan is ze nog niet eens beleerd of echt aan het werk |o

DJZ

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 01:39

Ik was op zoek naar een brave, iets oudere grote D/E/klein paard. Binnenkort staat er een witte, tussen de 3 zwarte :))

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 05:29

Ik lees ook graag mee, vind dit een heel interessant topic en las stiekem al mee in het vorige topic :)

Ik ben/was opzoek naar een Fjord erbij, zou afgelopen vrijdag 1 gaan bezichtigen maar heb onderweg een auto ongeluk gehad |( Gelukkig hadden de inzittenden en de bestuurder van de auto voor mij niks maar ik vrees voor de auto van m'n moeder, denk helaas total loss. Dus ik kan de Fjord waarschijnlijk voorlopig uit m'n hoofd zetten want die werd van m'n moeder en mij samen :+ Ze had die auto net een half jaar...

Dus ik ga even meegenieten met jullie aankopen :)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:17

Ik kom me, na een tijdje meelezen, ook melden :wave:

Ik heb net mijn jonge ruin verkocht, een ontzettend brave Fries met een gezellig karakter, maar we hadden totaal geen klik.

Mijn vorige Fries kwam per ongeluk op mijn pad en na ruim 20 jaar met vallen en opstaan moest ik afscheid nemen van mijn beste vriend.

Ik dacht dat ik het hele proces van jong paard tot ervaren senior weer leuk zou vinden, maar blijkbaar is mijn behoefte ook veranderd. En zoek ik wat anders.

Op dit moment heb ik mijn gezelschapspony nog en staat er een tijdelijk maatje bij, maar het kriebelt toch wel een beetje.

Ik zoek een betrouwbare senior (15+ is prima), niet te groot (mag een robuuste pony zijn of een klein paard).
Ruin heeft grote voorkeur, moet verkeer gewend zijn, ik heb hier geen ruiterpaden. Mijn doel is lekker buitenrijden.

De paarden staan aan huis, in de zomer in de wei en in de winter in de droge bak met uitloopstal. In de winter staan ze sowieso 's nachts op stal.

Wij rijden gerust het hele land door, we wonen in het noorden van Friesland, dus zijn reizen gewend :D en de eilanden zijn ook binnen prima bereik. Ik heb geen haast en budget is afhankelijk van wat er aangeboden wordt.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:26

Ik wil ook graag meelezen. Vorige jaar juni mijn paard in laten slapen.
Nu nog niet direct op zoek naar iets nieuws, mag paard van een vriendin rijden.
Maar wil toch wel weer graag een keer iets van mezelf. Dus als er iets op mijn pad komt wil ik zeker gaan kijken.

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:09

NorwayFjord schreef:
Ik lees ook graag mee, vind dit een heel interessant topic en las stiekem al mee in het vorige topic :)

Ik ben/was opzoek naar een Fjord erbij, zou afgelopen vrijdag 1 gaan bezichtigen maar heb onderweg een auto ongeluk gehad |( Gelukkig hadden de inzittenden en de bestuurder van de auto voor mij niks maar ik vrees voor de auto van m'n moeder, denk helaas total loss. Dus ik kan de Fjord waarschijnlijk voorlopig uit m'n hoofd zetten want die werd van m'n moeder en mij samen :+ Ze had die auto net een half jaar...

Dus ik ga even meegenieten met jullie aankopen :)

Ahw jeetje wat een pech zeg!
Hopelijk valt de schade toch nog enigszins mee.
Had je zelf ook niks?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:24

ik volg ook weer mee

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:39

Hey ik was dit topic (en het voorgaande) ineens helemaal kwijt. Niet op zoek, heel erg blij met de 2 die ik heb, maar meelezer vanaf het begin.

Heb dus mogelijk wat nieuwe aankopen gemist. Maar Flevolander: Knappie hoor!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:43

Ik lees ook weer mee. Ben me nog steeds aan het oriënteren (IJslander, Fjord of een klein barok paard) en heb geen haast.

Flevolander, gefeliciteerd met je aansprekende paard!

Vind het een erg leerzaam topic omtrent keuren enz.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:07

Ik heb ook weer gestipt.
Ben nog oriënterende of ik weer een leuk paardje zou gaan kopen.
Ben al bij eentje wezen kijken maar dat was een schots en scheef paard en de smid moest nodig komen.

Ik twijfel heel erg, heb al sinds 1988 eigen paarden gehad, in 2020 is mijn laatste overleden en sindsdien paardloos. Het kriebelt echter enorm, ik 'sleutel' graag, van slecht paard goed paard maken zoiets :D

Maar, de wolf, gestegen kosten, goede stal vinden, etc houden me nog een beetje bezig.
Ik ga graag met paard op stap, naar clinics, bos, strand, vakantie. Word een dagje ouder.
Ik ben er nog niet uit met mezelf.
Aan de andere kant, nu kan het nog!

Zijn er hier ook mensen met zo'n dilemma?

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 11:51

cissy schreef:
Ik heb ook weer gestipt.
Ben al bij eentje wezen kijken maar dat was een schots en scheef paard en de smid moest nodig komen.

Ik twijfel heel erg, heb al sinds 1988 eigen paarden gehad, in 2020 is mijn laatste overleden en sindsdien paardloos. Het kriebelt echter enorm, ik 'sleutel' graag, van slecht paard goed paard maken zoiets :D

Maar, de wolf, gestegen kosten, goede stal vinden, etc houden me nog een beetje bezig.
Ik ga graag met paard op stap, naar clinics, bos, strand, vakantie. Word een dagje ouder.

Ja, ik. Heb 15 jaar een paard gehad. Die is nu bijna 5 jaar dood. Aan de ene kant wil ik heel graag weer een eigen paard, maar aan de andere kant houden de zorgen over wolf, stalling, gezondheid e.d. me tegen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:14

Hier hetzelfde dilemma, mijn paard is in 2016 overleden en sindsdien is er zoveel veranderd. Het zou zo praktisch zijn om af & toe gewoon ergens te gaan (buiten) rijden. Maar het voelt ook niet 'compleet' zo zonder eigen paard.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:15

Ik ben een tijdje niet actief geweest maar vind het leuk om weer mee te lezen.

Zelf niet op zoek, maar dochter is aan het ponyrijden en wil op ten duur wel weer een pony aanschaffen

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:54

Hier redelijk herkenbaar, vooral het stukje wat je dan precies wil en met wat voor paard. Heb nu 1 rijpaard en 2 2 jarigen. Wil niet alles houden dus er moet wat verkocht. Maar wil ik een sensibel dressuurpaard, eindeloos buitenrijden op een wat flegmatiek dier, of een uitdagende ook sensibele allrounder met eventingpotentie? Heb ze alle 3 staan denk ik (als ze onder het zadel vergelijkbaar zijn met aan de hand nu).

Kan niet alles houden en pensionstallen brengen ook struggles mee waar het ene paard makkelijker mee omgaat dan het andere paard. Dus kijk ook mee vanuit de verkopende kant.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 13:02

Ik heb ook echt wel getwijfeld of ik nog een paard wilde. De wolf is er nog niet, maar de stijgende kosten wel en ik verwacht ook nog wel eea qua regelgeving. Maar ik heb ze aan huis en dat maakt dat ik het kan doen zoals ik het wel.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:15

Ik snap dat dilemma wel hoor.
Ik denk hier ook veel over na. Tijden zijn echt veranderd. Veel stijgende kosten voor het houden, maar ook de aanschaf en de keuring zijn flink gestegen.
Nu kan ik bij een vriendin rijden 3x per week. Ook fijn, maar niet helemaal mijn type paard.
Iets van jezelf blijft toch ook wel fijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:23

cissy schreef:
Ik heb ook weer gestipt.

Ja, maar vorige maand er toch eentje uit d'n Belgique gehaald :D
Een kleintje, dat maakt op sommige vlakken het leven wat simpeler (op andere vlakken niet).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:25

Ik volg ook... ben al ander half jaar niet meer op zoek, maar vind het een leuk topic en weet soms wel leuke dressuur paarden te koop staan die nog niet geadverteerd zijn (vaak wel hoge prijsklasse).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:44

Ik volg ook graag weer mee, heb ondanks de tegenslagen mijn paard nog dat ik een jaar geleden heb gekocht en toen was ik ook actief in dit topic. Maar ik vind het wel leuk en vooral ook interessant om mee te blijven lezen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:39

Ik ben ook vd partij :) heb een leuke 3 jarige gevonden, wordt komende week gekeurd. Spannend dus :+

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:58

Ik volg weer, ik ben nog steeds onwijs blij met mijn aankoop maar vind het leuk en leerzaam om mee te lezen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 18:39

Ikke, morgen ga ik ook naar België, mijn oude bijrijdster woont daar en fokt Appaloosa's. Ze had er eentje te koop staan (een hele mooie 2 jarige) en we kwamen zo te praat.
Kennis van haar heeft een ruin te koop en daar gaan we samen even kijken (ondanks mijn dilemma).
Is wel ongeveer wat ik zoek, maar wordt 15jr.
Ene kant vind ik dat te oud maar ik word zelf ook dagje ouder.
Ik ga gewoon kijken en bijkletsen en als het wat is dan ok en anders gezellig dagje uit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:07

Ik ben ook van de partij. Ik ga over een tijdje op zoek naar wat nieuws nadat ik mijn pas negenjarige droompaard vorige week in heb moeten laten slapen na vier jaar kliniek in en uit.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een 6-9 jarige van 1.62-1.72m waarmee ik dressuur kan rijden, maar ook af en toe eens mee op buitenrit kan en een klein hupsje mee kan maken. Ik heb altijd jonge paarden gehad, maar wil liever wat ouder nu. Paard moet vooral braaf en werkwillig zijn, omdat ik er echt niet af wil vallen vanwege rugklachten (kan altijd gebeuren, maar risico zo klein mogelijk). Absoluut gezond, maar met mijn budget en wensen mag die eventueel een schoonheidsfoutje hebben of de bak pakken.

Liefst koop ik via via iets, zodat je toch wat meer weet van de achtergrond van het paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 19:28

cissy schreef:
Ikke, morgen ga ik ook naar België, mijn oude bijrijdster woont daar en fokt Appaloosa's. Ze had er eentje te koop staan (een hele mooie 2 jarige) en we kwamen zo te praat.
Kennis van haar heeft een ruin te koop en daar gaan we samen even kijken (ondanks mijn dilemma).
Is wel ongeveer wat ik zoek, maar wordt 15jr.
Ene kant vind ik dat te oud maar ik word zelf ook dagje ouder.
Ik ga gewoon kijken en bijkletsen en als het wat is dan ok en anders gezellig dagje uit.

En met een beetje pech kom je met twee paarden thuis :D

Voordeel van een oudere Appie is dat de kans een stuk kleiner is op genetische problemen rondom ogen.
Dat had zich dan al wel gemanifesteerd.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 20:42

Ik lees ook weer gezellig mee! Ik heb destijds en ondertussen alweer 8 jaar geleden via dit topic mijn nu 12 jarige ruin gevonden

@mavantos, heel veel sterkte met het verlies van je paard!