[VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gombal

Re: [VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 22:33

Wat een mooi diertje . Ook de kleur . En de foto van jullie samen is heel leuk

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-24 19:29

Dankjewel gombal!

We hebben een datum :D
Op 13 juli komt hij hierheen <3

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 19:40

Wat een leuke foto's!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:47

Narcissa schreef:
Dankjewel gombal!

We hebben een datum :D
Op 13 juli komt hij hierheen <3

Woeh! da's nog een maand *\o/*

Komt ze hem brengen?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-24 16:01

Ja, ze wilt graag zien waar hij terechtkomt :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 08:42

Narcissa schreef:
Ja, ze wilt graag zien waar hij terechtkomt :)

heerlijk!
Dan kun je gewoon lekker op stal wachten tot hij er is :+:
Ik was heel blij toen ze dat bij mij ook wilde doen. Vond het een prima idee om niet met mijn ''onbekende'' jonge paard in de trailer te moeten rijden toen :Y)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 01:11

Ik ben wel wat gewend qua trailer met die ouwe doos van me :') Als er iets kon misgaan, gegarandeerd dat ze het voor elkaar kreeg... Halve trailer verbouwd voor mevrouw _O-

Alsnog zeer blij dat ze hem komt brengen. Die lange ritten zijn killing voor mij, terugweg altijd migraine. En als ik een paard in de trailer heb, wil ik me 100% kunnen concentreren...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 18:44

Helaas moesten we de datum uitstellen. Toch nog steeds niet 100% genezen van de castratie. Ik hoop nu op eind augustus, maar dat weten we pas over een paar weken. Ismoli zijn gezondheid en welzijn komen op de eerste plaats, dus hij zal pas verhuizen als hij tiptop in orde is.

Op 3 augustus nog maar eens een bezoekje gepland :D

Hij wordt steeds mooier en mooier <3

Ik begin me toch af te vragen of het wel echt een valk is en geen zilvervalk. Zijn manen en staart zijn echt bruin... Moeder is mogelijk silver smoky black en vader een bay.

Afbeelding

Ik denk dat ik weinig werk ga hebben met schriktraining :')

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 23:15

Vandaag dan eindelijk écht het laatste bezoek :D Het was weer een erg lange autorit, die me nu opbreekt, maar het was het waard.

Ismoli groeit gestaag verder. Ik wil hem binnenkort eens meten. Volgens mij zit hij tussen Jona (1m27) en Skola (1m37) in momenteel. Verwachting is dat hij zeker 1m40 gaat halen, een mooi maatje voor mij. Ik ben met 1m67 zelf niet zo groot.

Ik wou dat mijn kleefpleisters hun werk even goed deden als Molleke :') Hij houdt ontzettend veel van aandacht en is amper van je zijde los te weken. Leuke foto's maken is haast onmogelijk omdat hij veel te dicht staat en je direct achternaloopt als je een stap verzet. We gaan wat aan personal space moeten werken maar 100x liever dit dan een wantrouwige!

Hij vind ook alles prima, zolang hij zijn knuffels maar krijgt. Een jas over hem heen of een pet over zijn oor? Helemaal goed zegt Ismoli, krijg ik dan een aaitje?

Uiteindelijk genoeg losgeweekt voor een foto. Eerst met de kont van halfbroer Freyr

Afbeelding

Daarna wilde hij wel alleen

Afbeelding

Hij kan zo in de reclame voor Andrelon 8-)

Afbeelding

Meteen ook even zijn halster op maat gemaakt. Het past net op het kleinste. Letterlijk óveral te verstellen dus hij kan er mooi in groeien nu :D Voor het eerst halster over de oren geschoven, vond hij ook niks raar aan.
Het is niet zo zichtbaar maar zijn naam staat op de zijkant van het halster gedrukt. Ik vind dat het hem erg goed staat, kan natuurlijk ook niet anders met zo'n knapperd <3

Afbeelding

En we hebben een definitieve datum. Over exact 3 weken komt hij naar huis *\o/* *\o/* *\o/*

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 00:50

Superleuk dat hij binnenkort naar huis komt!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-24 19:47

Zo blij, kunnen we nog véél meer knuffelen <3 En elkaar beter leren kennen

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 15:28

Afbeelding

Het wachten is voorbij, mijn kleine man is thuis <3

Hij kwam van het buitengebied op een landbouwbedrijf met bijbehorend spul terecht, even cultuurshock en grote ogen :wow:

Hij pakte het goed op, liep netjes mee met zijn fokster en kon meteen de wei in. Paar keer heen en weer getölt en daarna kwam de rust snel weer. Het zal nog wel een paar weken duren eer hij zich echt thuis voelt maar ik ben heel blij met deze reactie. Wat een nuchter ventje!

Afbeelding

Eerste kennismaking met de anderen

Afbeelding

Knuffels?

Afbeelding

Hij is in de heuvels groot geworden, dus het kleine bergje in de wei vond hij erg leuk :')

Komende tijd lekker veel knuffelen, poetsen en elkaar beter leren kennen :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 00:16

Fijn dat hij thuis is :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 23:56

Ismoli is ondertussen 4 dagen thuis en wat doet hij het toch goed! Al lekker relax, hij pakt het zo goed op allemaal. Gouden karakter. Gaat een fantastisch leuk paard worden om mee te werken denk ik. Maar dat duurt nog even, eerst mag hij lekker opgroeien ;)

Vandaag voor het eerst geborsteld. Het wordt saai om te herhalen :') maar ook dat ging pico bello. Mocht overal aankomen: buik, alle benen, oren.

Binnen een paar dagen eens kijken wat hij van de manenkam en antiklitspray vindt. Zijn verwilderde staart is een beetje een doorn in mijn oog, mijn vingers jeuken om die uit de klit te halen.

Tot mijn grote opluchting is hij geen kieskeur met voer. Ik geef hem vitaminebrok, grasbrok voor de eiwitten en Opti-form voor de lekker en de knabbel. Hij krijgt tijdelijk probiotica bij om de overgang van hooi naar voordroog makkelijker te maken. Alles gaat goed binnen.

Hij heeft eindelijk door wat hij met koekjes moet :') en is er sindsdien gek op. Echter wordt hij er wat opdringerig van dus we maken er meteen een lesje personal space van. Hij had snel door dat het opdringen hem enkel bracht dat hij werd weggestuurd.

Conclusie: ik word met de dag verliefder op dit ventje <3 Had geen betere keuze kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Knuffelkont
Afbeelding

Blitz888

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:00

Wat een schatje om te zien zeg! En wat fijn dat alles zo goed gaat, helemaal niet saai hoor;)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 00:19

Goldylocks <3

Afbeelding

Vandaag was het meetdag én manen/staart ontklit dag. Hij mag over 3 weken voor de lens van Fieke de Rooij fotografie dus hij moet mooi zijn :D

Eerst meegenomen naar de poetsplaats en de meetstok ernaast gehouden. Hij tikt af op 1m28, exact even groot als Jona op slechts bijna 16 maanden oud :wow:

Daarna weer op de wei gezet, rijkelijk met antiklit in het rond gesprayd (los, vond ie prima). Manen geborsteld en hard gewerkt op de staart. Ondanks dat ik af en toe behoorlijk moest doortrekken, had hij er geen enkel probleem mee. Hij ging gewoon grazen. Tenslotte mijn nieuwe poetshandschoenen ingewijd en hij ging helemaal los. Hij vond het zo heerlijk! Lipje ging alle kanten op en ik kreeg als hint een kont voor mijn neus geparkeerd :') . Ismoli is echt gek op al die aandacht en het gekroel, lieverd <3 <3 <3

Fluffy manen

Afbeelding

En eindelijk klitvrije staart *\%/* . Die was al langer een doorn in mijn oog :')

Afbeelding

Ik word elke dag verliefder op dit geweldige ventje! :o

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 16:14

Gisteren ook met de camera wat foto's gemaakt die ik jullie niet wilde onthouden :D

He's sexy and he knows it
Afbeelding

Zijn "nieuwe" staart showen
Afbeelding

Schattig snoetje <3
Afbeelding

Hij groeit vrij regelmatig omhoog. Zeker geen jaarling naarling
Afbeelding

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:44

Leuke foto's hoor :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 23:07

Dankje! Voordeel van een knap paard is dat je foto's amper kunt verpesten haha.

Hierna moest ik het halster weer omdoen, hij stak meteen zijn neus er al zelf in :D Wat een genot na een paard dat lastig halsterde

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 13:32

Lekker hoor en wat genieten van zo een jonge opgroeier. Ik heb nog onwijs mooie herinneringen aan de opfokdagen van Brisingr ( en wilde hem ook elke dag wel meten haha) lekker kroelen en wat kijken wat hij van alles vond. Blij dat ik er nog vlogs en foto`s van heb om het te herleven. En de 7 jarige knapperd die nu thuis in de wei staat, heerlijk uitzicht.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-24 22:41

Bizar hoe snel ze groeien he Signe? Ik was 3 dagen geleden bij Ismoli, vandaag weer gegaan en ik durf bijna te zweren dat hij weer omhoog is geschoten :') Je ziet hem haast groeien.

Morgen wordt hij samengezet met de dominantste, de eigenaresse is er ook bij. Als dat goed gaat, kan hij de kudde in. De anderen hebben afwisselend al bij hem gestaan, maar de kuddeleider is heel beschermend en zou blijkbaar durven jagen. Vandaag stonden ze echter bijna naast elkaar te dutten (met een draadje ertussen) dus ik heb goede hoop. Fingers crossed!

Ik geloof dat mijn borstels goedgekeurd zijn. Zeker de poetshandschoen is hij dól op! Ik heb hem vandaag bijna letterlijk in slaap geborsteld, heerlijk als ze zo genieten :D

Afbeelding

Volgende week komt de bekapster. Als voorbereiding de voetjes al eens gevraagd. Voorste gaan super en kan ik uitkrabben, achterste vindt hij lastig zo los in de wei zonder begrenzing. Maar in 2 korte sessies (nog geen 5 minuten) is hij al met sprongen vooruit gegaan: van wegtrekken en weglopen kan ik hem al even omhoog vragen en vasthouden. Dat is voor nu genoeg. Met de hoefsmid hou ik hem gewoon vast, als hij vooraan iemand als steun heeft, vindt hij het helemaal prima :) Ik wil echter wel dat hij het leert, ik ben bijna altijd alleen op stal en bij een noodgeval moet ik hem dus zonder hulp kunnen verzorgen. Ik wil om deze reden binnenkort ook beginnen met vaststaan. Als hij dat kent, dan is het voor mij goed en mag hij de komende tijd lekker opgroeien. Ik wil niet teveel met hem doen op zijn jonge leeftijd maar vind het wel belangrijk dat hij de dingen kent die ik nodig heb om hem alleen te kunnen verzorgen indien nodig.

Hij geniet wel duidelijk van de 1 op 1 aandacht. Het is zo'n aanhankelijk ventje <3 Als ik in de wei ga zitten, komt hij regelmatig een aai halen tussen het grazen door.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 21:53

Letterlijk en figuurlijk mijn pot goud aan het eind van de regenboog <3 <3 <3
Afbeelding

Eerste bekapbeurt bij mij zit erop :) Beetje jeugdig ongeduld maar verder deed hij het goed.

Even in de bak gezet omdat ze snel op stal zouden gaan. Hij vond de zweep erg interessant dus spelenderwijs wat mee over hem heen geaaid, vond hij helemaal prima. Dapper, nuchter ventje :D
Daarna nog gekroeld en samen gedut, zijn oogjes vielen dicht toen ik zijn kont krabde en ik legde mijn hoofd er dan maar bij. Echt een stikbraaf paard, en dat op die leeftijd al...
Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-24 17:37

Vandaag heeft Ismoli voor het eerst echt vastgestaan. De vorige keer had ik enkel het touw door de ring gehaald en hield ik het zelf vast. Nu een paardenknoop gelegd en bij gebleven zodat ik, indien nodig, hem meteen kon losmaken.

Hij liep eerst wat heen en weer, maar niet paniekerig en als hij druk van het halster voelde, stopte hij. Toen hij heel even stilstond direct beloond met een snoepje en toen ging het lichtje heel snel branden :D

"Oh is dát wat je wilt? Doe ik het zo goed baas?"
Afbeelding

Snel een borsteltje overgehaald, nog eens gemeten (1m30 en 240kg, hij is weer gegroeid)
Alles bij elkaar zo'n 5 minuutjes en daarna weer lekker op de wei in de kudde :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 23:20

Ismoli is een meneertje ongeduld.
Toch nog iets dat zijn echte leeftijd weergeeft :') Hij is in andere gebieden zó volwassen in zijn gedrag dat mijn merries van 15 en 21 er nog wat van konden leren, als ze nog niet in de hemel waren.

Hij is nochtans erg geduldig als ik zijn kont sta te krabben (dan valt hij in slaap) maar geduld als we even stilstaan bij wandelen: nope! Hij kruipt liever in me dan. Dus we zijn nu veel bezig met persoonlijke ruimte.

Vandaag was het wárm opeens en de arme duts staat al deels in wintervacht. Nu hij het vaststaan kent, wilde ik eens kijken hoe hij met water is. Dus voor het eerst in zijn leven volledig gewassen.
Emmertje water, beetje NAF Wash erin, spons erbij en wassen maar! Hij had er geen problemen mee, vond het zelfs wel lekker verfrissend om dat zweet afgespoeld te krijgen :D Nog even de manen en staart gekamd, en weer bij zijn vriendjes op de wei gezet.

Trots weer op mijn Molleke <3

Afbeelding

Volgende week hebben we een fotoshoot, daarna gaat het rustiger worden in het topic. De eerste tijd zullen we concentreren op vaststaan, voetjes geven en leren lopen/wachten zonder in mijn persoonlijke ruimte te drammen. Als hij dat allemaal kent, is zijn veulenopleiding voor mij klaar. Deze winter wil ik wel met hem gaan wandelen maar echt ergens aan werken bewaren we tot hij minimaal 2 is en dat zal dan 1-2x per maand wat simpel rechtuit grondwerk zijn. Eerst spelen en opgroeien :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 04:29

Leuk verslag weer.
Dat voorplukje /3