Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 21:44

Hier weinig nieuws. De nieuwe weide heeft achterstand doordat het nog altijd super nat is. Maar Loetje vindt het niet zo erg. Die staat lekker buiten, nu en dan even op het gras

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Longeren heeft die een duidelijke mening over, hij is nogal stable bound :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maar we sluiten goed en relaxed af

Afbeelding

Afbeelding

dazai

Re: Nieuwe aanwinst, Draver "Oerend Hard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:29

Oh wat een heerlijk beestje <3 voor eentje die eigenlijk te traag was ziet hij er behoorlijk vlot uit!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 08:56

haha, hij heeft zeker geen energie tekort. Maar zijn draf is bagger en hij is rechtsachter ook niet helemaal recht. Dierenarts vermoed dat hij wss eens de zijkant van de staldeur getikt heeft met zijn heup of mss gevallen is. Dat zou ook verklaren waarom die in draf niet snel genoeg was (en wss oversprong in galop, dat doet die wel prima ).

Zodra het beter weer is komt de osteo voor alle paarden, en op het nieuwe stuk gaan we ook betere bodemomstandigheden hebben, dus we kijken vanaf daar wel verder.

In tussentijd gaan we voorzichtig aan de slag met grondwerk (bovenstaande foto's zijn van een stukje van 5 minuten. Mijn initiële vraag was om een rondje te stappen zonder aan de stalkant stil te vallen. Meneer heeft blijkbaar wat overtuiging nodig, maar deed het uiteindelijk dan wel prima.)
Maar basisdingen eropzetten, wijken voor druk, lichaamsgebruik, osteo erbij, en van daaruit zien we wel. We hebben van hem geen eisen of verwachtingen, wordt die gewoon een paddockmaatje is het prima, kan die meer is het ook prima. En nu in vrijheid is die niet helemaal recht, maar hij is happy, laat niet van te springen, rennen, bokken etc, dus ik vermoed dat de "last" wel meevalt.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 08:59

Wat zie hij er super happy uit!!! En zo te horen voelt hij zich prima <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:02

Staan zijn heupen scheef? ene kant lager dan de andere kant?

Ben benieuwd wat de osteo gaat vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 09:16

Elisa2 schreef:
Staan zijn heupen scheef? ene kant lager dan de andere kant?

Ben benieuwd wat de osteo gaat vinden.

Klopt,ook iets links rechts gekanteld. Rechts staat (geloof ik) iets meer naar voor. Staart draagt die ook wat scheef.
Toen de DA palpeerde kwam er ook (duidelijke :+ ) reactie (maw: hij sprong zo de lucht in), links geen reactie.

Die reactie is nu wel al een stukje verminderd, dus we geven het tijd, en zodra de omstandigheden het toelaten kijken we wat we kunnen bereiken met een osteo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:26

Mijn draver heeft ook een iets scheef bekken door een harde val op bevroren grond als driejarige.

Inmiddels is hij bijna 19 en nog net zo lollig buiten als jouw Oerend Hard, hij vindt los springen fantastisch en scheurt door zijn paddock. Alleen voor topsport was hij niet geschikt, maar verder kun je er van alles mee (ook gewoon op rijden).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-24 09:31

Da gaf ook aan dat het als recreatiepaard geen probleem hoefde te zijn. hij had een dressuurpaard in zijn bestand die nog veel erger was en prima zijn proefjes reed, nu op hoger niveau waar er meer verzameling gevraagd werd begon die te protesteren.

Ik rij zelf academische dressuur, dus als die onder het zadel zou komen (als ik durf :+ ) , dan kijken we heel goed naar wat die kan en nodig heeft.
We zien wel hoe het gaat, ik heb ook nog een licht koetsje staan, als die braaf is buiten is dat mss meer een toekomstbeeld, qua grondwerk is die ook heel leuk en sensitief, dus op dat vlak zijn er ook wel mogelijkheden genoeg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 22:37

Groot nieuws!
Loetje is niet meer alleen!

Mijn spanjaard stond op een andere stalling met piste, maar na een dispuut met de beheerder (naast een aantal andere ergernissen, zoals een drabpaddock waardoor er mok en rotstraal is en we niets mochten aanpassen) heb ik donderdag besloten dat ik ze vrijdag terug naar huis haalde.

We hebben ze eigenlijk direct samen id weide gezet, halsters om gelaten en zweepje erbij indien nodig , maar na een waarschuwing van Luz dacht Loetje: wat een wijf joch! _/-\o_

En die was in luuuuuvvvv

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag:
Hij graast nog altijd zoals een veulen :+

Afbeelding

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 07:20

<3 <3 <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:28

Vorig weekend zijn we naar buiten gegaan aan de hand!
Onze trekpaardmerrie mee als emotional support, maar dat bleek niet nodig te zijn, meneer heeft een ferm staptempo en heeft de ganse weg (7 km) kop getrokken :+ .

Het valt wel op dat die niet "in de hand is" zoals ik graag wil.
Hij loopt heel netjes mee aan het halster, maar let totaal niet op het feit dat ik er aan hang, blijft wel in het uiteinde van het touw, maar heeft de neiging te komen plakken en kruipt met een schrikactie wel in mijn nek. Maar is wel heel handelbaar en braaf. Alleen heb ik ze liever wat meer opzij en naar achter, aan een losser touwtje en dat ze ook opletten waar ik ben ipv te komen drummen :+

Lekker stappen
Afbeelding

Schrikactie
Afbeelding

Afbeelding
Eventjes kijken naar het enge bord
Afbeelding
En weer door
Afbeelding

Koetjes zijn interessant maar niet eng (mijn spanjaard gaat van koeien over de flos ... )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij vond het wel leuk denk ik, had de hele weg de oortjes erop, reageert niet op verkeer en fietsers, een bord is reden om het eng te vinden, maar allemaal niks dramatisch ...

Komende tijd lekker verder met wat grondwerk erop zetten, en gaat die wel regelmatig eens mee buiten gaan stappen aan de hand. Zeker als ze straks dichterbij staan is dat iets dat mooi gecombineerd kan worden met wandelingen met de hond als we met twee zijn.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 09:37

Tof dat het klikt met de twee paarden, dat is al een hele zorg minder. Ik denk dat het een kwestie van tijd en oefening is, als ik onze nieuwkomer bekijk, van dec tot nu, toch 80% een ander paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 09:41

Klopt! Ze staan nu allemaal samen op mijn huurweitje, De twee kleintjes op het ene stuk, de trekpaarden op het andere. Alles zo afgeschermd dat ze elke dag een uurtje of twee in een stukje gras kunnen, de rest is het helaas op de paddock met onbeperkt ruwvoer, maargoed, Het is niet zo slecht zeg maar :P

En idd, hij heeft behoorlijk wat indrukken opgedaan, nieuwe mensen, nieuwe gewoontes. Van hetgene hij laat zien vind ik het zeker niet slecht, braaf in de weide en omgang, kan aan een kaptoompje aan de hand mee naar buiten, dat is meer dan prima .

Het nieuwe stuk loopt helaas vertraging op, maargoed, nieuwe doel is ze er tegen september volledig op te hebben en het oude stuk opgeruimd te hebben ,dus an sich hebben we tijd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 17:08

Dusss
Ze zijn verhuisd!!!
En ze zijn al ferm op hun gemak!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Peppie en kokkie :+

Afbeelding

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:48

Wat een paradijs voor 'm! Ging de verhuizing goed?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:57

TT aka Tergend traag. :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:58

Een daalders plekje.
Wat een leuk setje. <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 23:04

ruitje schreef:
Wat een paradijs voor 'm! Ging de verhuizing goed?

Verhuizing ging zeer goed.
Voor de verhuis is hij ook al eens mee geweest op les. Hier hebben we even gewerkt aan de mens herkennen als een mens. Hij is nl wel braaf in de hand, maar let niet op de mens zeg maar. Hij luistert naar druk op het touw, maar zal niet proactief gaan kijken wat zijn mens doet. Dus daar een basis gelegd en nu doen we lekker rustig wat grondwerk.
Naar de les moest ik hem alleen laden maar dat ging met een kwartiertje wel goed. Voor de verhuis was mijn man van de partij en stond luz al op de trailer. Trailerritje was dan ook maar 5 minuutjes ofzo.

Nu hebben ze een degelijke schuilstal, mudcontrols met zand ervoor, een ruime zandpaddock en weide in strookbegrazing. De tracks doen we dit najaar.

Ik vind hem niet zo traag hoor :+ . Hou regelmatig mijn adem in als ik die zie vertrekken. Maar zodra hij kan gaat die wel gaan galopperen, dus ik snap de TT wel :+.

Hij was wat ribbig bij de verhuis, zie je op de eerste foto’s, maar het nieuw paardengras doet hem goed. Hij is ook fan van zijn bvliegenmasker en komt zelf zijn hoofd erin steken :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 19:41

En maar even een update!
Loetje komt er dit jaar 4, dus die mag aan het werk. Het grondwerken begint te lukken, hij is nog altijd vrij explosief, maar wel duidelijk en koel, dus wel fijn om mee te werken.
Paar weken geleden heeft die ergens gehaperd, dat resulteerde in een dierenarts bezoekje om het wondje netjes te maken. Niks dramatisch maar toch een vies flapje dat lelijk zou genezen. Dat is nu gelukkig weer helemaal oke ;)

Afbeelding

Hij is fris:+

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag eerste maal gewerkt met een zadel op.
Hier hadden we een malfuncite want na een rodeo van zijn kant is het gaan schuiven. Maar zijn HO zit er heel netjes op en dan blijft die ook heel braaf staan wachten tot ik de boel weer fiks, dus dat is super fijn.
De rodeo

Afbeelding

Afbeelding
Gelukkig kan die ook braaf lopen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zelfs een paar keer gehangen!

Afbeelding

Ik zet weinig druk, straf ook niks af want zijn reactie op kleine hulpen is soms wel behoorlijk groot, dus we werken vooral beloningsgericht. Enkel als die voeten in mijn richting gooit krijgt die een HEY met een zwiep in zijn richting.
Dus we werken gewoon met kleine stapjes, zien wel wat er lukt en iedere goede reactie wordt bevestigd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:54

Wat een knapperd!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:02

Omg, hij kan aardig hoog bokken :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:29

Het is frisse paardenweer, dus ik geloof best dat dat de vlieghoogte beïnvloedt. :+

Heel veel succes en plezier met de vliegende draver! :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:32

Hij is gelukkig aardig expressief :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 21:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit waren de sprongen na elkaar. Hij bokt meestal wel niet zo, over het algemeen gaat die vooraan hoog de lucht in en de komt zwengelt wat mee. Maar hij heeft blijkbaar getraind :')

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 00:38

Haha zoolgangster, het frisse weer beïnvloedt de vlieghoogte _O-
Is wel vaak zo maar je zegt het heel grappig.

TS, tjonge, je paard heeft wel een mening over dat zadel zo te zien!
Of bokt hij ook met longeren zonder het zadel?
Ben je zelf een beetje handig in bokken uitzitten?

Nouja, voordeel is, hij uit zich wel. Dat is duidelijke taal. Missch is hij straks, eenmaal beleerd, wel net zo braaf, als dat hij nu wild is.

Mooi paard, leuke naam. Veel succes met het beleren!