"Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:09

Nyaleti schreef:
Dat is toch een zinnetje wat beter werkt bij kleine huisdieren. Je hond of kat die mooi opgerold in z'n mandje ligt en dat je hem 's ochtends zo aan treft.

Bij paarden gaat het toch wat minder soepel omdat die (vaak) niet liggend overlijden.
Paard van een vriendin was onverwachts 's nachts overleden. Het was een oudje maar geen onderliggende ziektes bekend oid. Maar paard was overleden in z'n stal. Halve muur eruit gebeukt en ze hebben de hele stal met muren moeten afbreken om het paard eruit te halen. Be careful what you wish for :=

Ik vind het een lastig zinnetje maar ik begrijp het ook wel. Maar ik ben van mening dat als jouw dier zover is, dat je 'zou willen' dat je hem sochtends dood vindt, jij je verantwoordelijkheid moet nemen en het dier moet laten inslapen.


Ik denk dat dat laatste afhangt van hoe je het bekijkt. Mijn paarden zijn kerngezonde 20+ers. Ik ben gek op ze en kosten nog moeite worden gespaard om ze het fijnste leven mogelijk te geven. Het liefste heb ik ze nog 20+ jaar hier. Maar ik zou wel liever hebben dat ze morgen dood in de wei liggen door een hartstilstand dan dat ze over 2/3/4 jaar aftakelen en er op een geven moment een keuze moet worden gemaakt. Omdat ik ze gun om ‘gezond’ zonder pijntjes en ongemakken van t een op t andere moment dood neer te vallen in de kudde waar ze zich gelukkig voelen.

Captain

Berichten: 21418
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:27

Een van mijn vorige verzorgpaarden is in haar slaap overleden. In de wei, je zag geen sporen oid van proberen op te staan of wat dan ook. Gewoon laatste adem uitgeblazen.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:35

Mijn IJslander is ook dood in haar stal gevonden. Ze was pas 4,5 jaar oud en was erg ziek, dierenarts was er al 2 weken bij betrokken.

Omdat de kosten al zo hoog waren en ik er mijn Gjöf niet voor terug kreeg, heb ik geen autopsie laten uitvoeren.

Jaar daarvoor had ze hardnekkige droes en voor mijn gevoel had het er daar ergens mee te maken.

BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:44

Ik had dit heel graag gewild voor mijn arabiertje die ik zondag heb moeten laten gaan...gewoon rust en sereen de wereld verlaten...

Maar ken bijna geen paarden die wel zo gegaan zijn, ja 1 merrie maar die was 6 jaar door hartfalen...das toch anders...

Flubberboot

Berichten: 2940
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:49

koenlover schreef:
Nyaleti schreef:
Dat is toch een zinnetje wat beter werkt bij kleine huisdieren. Je hond of kat die mooi opgerold in z'n mandje ligt en dat je hem 's ochtends zo aan treft.

Bij paarden gaat het toch wat minder soepel omdat die (vaak) niet liggend overlijden.
Paard van een vriendin was onverwachts 's nachts overleden. Het was een oudje maar geen onderliggende ziektes bekend oid. Maar paard was overleden in z'n stal. Halve muur eruit gebeukt en ze hebben de hele stal met muren moeten afbreken om het paard eruit te halen. Be careful what you wish for :=

Ik vind het een lastig zinnetje maar ik begrijp het ook wel. Maar ik ben van mening dat als jouw dier zover is, dat je 'zou willen' dat je hem sochtends dood vindt, jij je verantwoordelijkheid moet nemen en het dier moet laten inslapen.


Ik denk dat dat laatste afhangt van hoe je het bekijkt. Mijn paarden zijn kerngezonde 20+ers. Ik ben gek op ze en kosten nog moeite worden gespaard om ze het fijnste leven mogelijk te geven. Het liefste heb ik ze nog 20+ jaar hier. Maar ik zou wel liever hebben dat ze morgen dood in de wei liggen door een hartstilstand dan dat ze over 2/3/4 jaar aftakelen en er op een geven moment een keuze moet worden gemaakt. Omdat ik ze gun om ‘gezond’ zonder pijntjes en ongemakken van t een op t andere moment dood neer te vallen in de kudde waar ze zich gelukkig voelen.

Maar die van jou zijn nu nog niet zo ver dan toch? Dan is het logisch dat je ze die lijdensweg van langzaam aftakelen wilt besparen. Maar als ze al zijn afgetakeld en je staat op het punt te bellen maar belt nog niet in de hoop dat ze de volgende ochtend dood in de stal liggen, ja dan ontwijk je de keuze.

Picopico
Berichten: 900
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:50

Ooit wel meegemaakt op de manege waar ik vroeger reed. Was een ouder paard van tegen de 30. Die werd op een ochtend inderdaad dood gevonden in zijn stal. Hij werd tot vlak voor z'n dood nog bereden.

Onali

Berichten: 18510
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:58

Paar jaar terug bij ons op stal.
Partner eigenaar van dat betreffende paard laat ze op de wei.
Paard gaat rollen en lijkt moeite te hebben met overeind komen, vervolgens lijkt ze wat in paniek en zakt weg.
Kudde bleef erbij staan, hadden heel goed door dat er iets misging.

Ws aortaruptuur of hartstilstand, merrie was ouder naar absoluut niet oud in haar doen en laten.

Hij was nog 'leuk' aan het filmen voor zn partner, kijk ze rolt zo lief.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:01

Luckystory schreef:
Mijn merrie lag dood in de wei.
Ze was erg verzwakt door Cushing.
Er stond een dierenarts afspraak enkele dagen later met het idee nog een laatste keer te kijken wat kon voor ik haar zou laten gaan. Zo ver is het niet meer gekomen. s'Middags voor ik ging werken was ik nog langs de wei gepasseerd. Ze lag neer in het hoge gras. Het was juli en het was een aangename dag. Haar zoon stond naast haar. Ze at de meegebrachte wortels nog op. Maar ze stond niet op. Omdat ze nog at, was ik niet enorm gealarmeerd. Enkele uren later belde de buurvrouw van het weiland omdat ze dacht dat ze dood was. Ze lag en haar zoon probeerde haar aan te sporen op te staan met zijn been. Door zijn gedrag zag de buurvrouw wat er aan de hand was vanuit haar raam. Ze is toen gaan checken.
Ze lag op dezelfde plaats als waar ik haar nog gezien heb. Gewoon ingeslapen lijkt het.
Ik had er vrede mee. Ik zag er enorm tegenop haar in te slapen. En op de wei in het zonnetje met haar zoon vlak naast haar en na lekkere worteltjes. Ideaal ...


Wow dat is eigenlijk wel een mooi verhaal!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18192
Geregistreerd: 24-08-02

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:55

Komt dus blijkbaar best nogal eens voor. Ook wij vonden begin van dit jaar onze ijslander dood. Hij zag er heel vredig uit en zijn lichaam was nog een beetje warm dus wij vermoeden ook dat het een hartstilstand was. En toch schrik je, ondanks dat de hoopt dat het zo zou gebeuren.

Percy

Berichten: 12088
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:48

Een paar keer al meegemaakt.

Mijn pony van 31 vond ik op een ochtend dood in de stal. Het stro was wel flink verschoven maar ik had die nacht niets geks gehoord.

Mijn Shetlander was 30 en lag op een ochtend dood in de wei.

Paard van vrienden was zo oud nog niet maar die lag ook op een ochtend dood in de wei.

Paard van een vroegere stalgenoot zakte tijdens een galop op het strand dood in elkaar. Die was ook nog niet zo oud maar dat moet wel acuut hartfalen zijn geweest.

Melvern
Berichten: 4417
Geregistreerd: 14-02-05

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:44

Onze shetlander lag s'ochtends dood in het weiland. Ze was 22 jaar oude, maar een dwergje met veel gezondheidsproblemen. Toch kwam dit overlijden wel onverwachts. We zagen geen sporen van onrust ofzo.

Ik hoop dat ze in haar slaap is overleden, of gewoon heel snel. Vind het een heel naar idee dat ze in het donker "alleen" is overleden. Ze had wel ponyvrienden in het land maar toch...

Sanet

Berichten: 7993
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:51

Onali schreef:
Hij was nog 'leuk' aan het filmen voor zn partner, kijk ze rolt zo lief.


Oh wat vreselijk -O-

pubelia

Berichten: 9996
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:55

Ik denk dat dit ook wel veel zegt over de mensen die paarden houden! Als je ziet bij mensen dat ze vaak aan hun leven veel moeten lijden. Dat we dat bij paarden niet laten doen. Dus dat we ze sneller in laten slapen om dat leed ze bespaard laten! Misschien dus dat dat bij paarden veel minder voor komt door de reden dat we dieren mogen laten inslapen en dat bij mensen veel lastiger gaat. (hoop dat ik het netjes uit heb gelegd)

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:58

Ik kan helaas vanuit ervaring zeggen dat als ze overlijden aan iets als een gescheurde aorta/hartstilstand het wel echt even naar is om te zien, maar ook heel snel voorbij. Die van ons viel om, hapte een paar keer naar adem en had daarna alleen nog wat stuiptrekkingen. Onze andere paarden stonden eromheen te eten uit losse voerbakken, heb er nog 1 aan de kant moeten duwen toen ik zag dat het paard begon te wankelen en zou vallen. Gek genoeg waren de andere paarden helemaal niet bezorgd of in paniek. Die gedroegen zich alsof het overleden paard gewoon lag te pitten en liepen zo weg toen het eten daar op was, en het hooi aan de andere kant van de paddock gegeven werd :+ .

Pas toen hij de volgende dag uit de paddock naar de weg gesleept was hebben ze een paar keer gehinnikt/gezocht naar hem

different1
Berichten: 3652
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:00

Op de stal waar ik sta zijn door de jaren heen heel wat paarden overleden, door de meest uiteenlopende situaties (de meesten gewoon oud en op, koliek, ongeluk, gebroken been etc)
En maar 1 dood in stal aangetroffen, was 17 dacht ik en nooit wat gemankeerd, lag keurig netjes met de benen onder zich gevouwen alsof ze vredig lag te slapen.

Het is mooi als het zo gaat, maar je kunt geen afscheid nemen zeg maar.
Voor beiden is wat te zeggen, al ben ik van mening dat mensen een oud dier best wat eerder mogen laten gaan omdat ze echt moeite hebben met bijvoorbeeld eten, opstaan, bewegen, erg msger zijn geworden en hun spieren "opeten"...
Laatst bijgewerkt door different1 op 15-12-23 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26452
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:01

Vaker meegemaakt. Dat ze in hun slaap overleden. Dat kan thuis of bij de veearts op een door jou gekozen moment en heet "inslapen". :D Beetje flauw natuurlijk, maar ik vind het toch de meest diervriendelijke methode om afscheid te nemen van je dier als het niet meer gaat.
Als een paard dood in de wei neervalt ben je in veel gevallen te laat. Hartfalen daargelaten, maar meestal is er toch wel een doodstrijd aan vooraf gegaan.

Leedebee

Berichten: 2160
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:49

Mijn Haflinger lag ook op een ochtend dood, zonder enige sporen van "ongemak". Hij was pas 11. Avond ervoor niets aan de hand. Waarschijnlijk ook iets van hartfalen of gescheurde aorta.

Met een ander paard op stal ook meegemaakt. Die was wel 20+ maar ook gewoon s ochtends gevonden in zijn stal.

justdiesel
Berichten: 4957
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:59

Mijn haflinger lag ook s morgens dood in de stal, ze was de dag ervoor s avonds niet helemaal fit en in de ochtend zou de dierenarts komen voor haar.
Maar het was al niet meer nodig.....
Ze lag op haar zij en het stro lag nog gewoon, dus ook ineens in elkaar gezakt waarschijnlijk.
Volgens de dierenarts was het hartfalen.

Hoewel het niet fijn is ben ik ergens wel "blij" dat we niet zelf de keuze hoefden te maken.
Het uit de stal halen was wel een ding, ik heb haar zelf met iemand anders naar de deur geschoven en toen met een loader uit de stal gesleept.
Best heftig maar er was geen andere manier.
Gelukkig kan ik er goed tegen.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:30

Het lijkt inderdaad ‘gebruikelijker’ dat je als eigenaar de beslissing moet maken, dan dat het vanzelf gaat.

Dat was waarom ik het ook zo’n schok vond toen mijn katje in de nacht was overleden en ik haar dood vond. Niks om me op voor te bereiden, mentaal gezien. Bijzonder eigenlijk.

Sanet

Berichten: 7993
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: "Je zou willen dat ze in hun slaap overlijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:43

Bij dit soort topics ga ik toch altijd snel even op de camera kijken of iedereen nog beweegt…

Celebi
Berichten: 3816
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:56

Babootje schreef:
Vaker meegemaakt. Dat ze in hun slaap overleden. Dat kan thuis of bij de veearts op een door jou gekozen moment en heet "inslapen". :D Beetje flauw natuurlijk, maar ik vind het toch de meest diervriendelijke methode om afscheid te nemen van je dier als het niet meer gaat.
Als een paard dood in de wei neervalt ben je in veel gevallen te laat. Hartfalen daargelaten, maar meestal is er toch wel een doodstrijd aan vooraf gegaan.


Ik spreek natuurlijk voor mezelf, maar ik gok dat meer mensen zo denken, maar als ik zeg dat ik hoop dat mijn paard vredig inslaapt op zijn goede oude dag in het zonnetje op het warme zand van de paddock, dan bedoel ik daarmee natuurlijk ook dat hij niet geleden heeft. Ik gun hem het mooiste einde wat ik zou kunnen bedenken, en de kans is nihil, maar dan bedoel ik dus echt niet te laat zijn met kwalen en langdurige ziek zijn waardoor ze letterlijk omvallen en dood gaan.

Gewoon als hij 42 is en zijn hart een keertje op is ofzo lekker slapen en niet meer wakker worden. Paard is nu nog 23, en de fitste van stal. :')