Paardenwereld veel meningen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Paardenwereld veel meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:46

Dat is ook lastig. Ik heb mijn hele leven al eigen paarden aan huis, dus weet ondertussen goed waar ik wel of niet achter sta. Ik sta zeker wel open voor nieuwe ontwikkelingen en daarbij ook andere meningen, maar het brengt mij niet aan het twijfelen als ik er toch anders over denk.

Het is wel lastig om (voor jou en je paard) de juiste mensen om je heen te verzamelen. Een dierenarts die bij je past, een hoefsmid, een instructeur, etc. Luister hierbij ook naar je eigen gevoel, iemand die je vertrouwd en blijf vooral naar je paard kijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:51

Hutcherson schreef:
Wou zeggen, ga eens in de hondenwereld/sport kijken. Daar heb je precies hetzelfde. Verschrikkelijk.
.

Nou echt! 25 jaar geen hond gehad en sinds een jaar weer eentje ( en geen paard meer), mijn god wat een volk kom je tegen in de hondenwereld.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:09

Ik heb mijn paard nu een ruime 3 jaar en ik herken zo ontzettend wat je zegt. Als kersverse eigenaar van een eerste paard op 23 jarige leeftijd sta je volgens mij al 3-0 achter. Je gaat er in het begin enorm vanuit dat de mensen om je heen veel weten en je volgt adviezen op. Maar het is erg afhankelijk van wie je om je heen hebt hoe je je gaat gedragen in de paardenwereld en welke plannen je trekt. Uiteindelijk vorm je je eigen weg wel, maar als beginnend paardenhouder is het soms lastig te bepalen wie je moet vertrouwen.

Zeker in het begin heb ik enorm veel geleerd over wondverzorging, tuig, rijden, longeren, voer, etc. Toch waren er ook dingen die ik na een tijdje wat minder goed begreep. Op dat moment ben ik me gaan inlezen, ervaringen opzoeken, mezelf gaan 'bijscholen' om te kijken welke informatie wel en niet klopt voor mijn paard of in het algemeen. Ik denk dat dat het belangrijkste is als je een dier wilt houden die niet jouw taal spreekt: blijven kijken, luisteren en bijleren omdat je daarmee in ieder geval je uiterste best doet voor het welzijn van je dier. En dat je dan eens de verkeerde keuze maakt, tja, dat is normaal. Maar dan weet je in ieder geval dat je je best gedaan hebt en niet zomaar je kop in het zand steekt onder bijvoorbeeld de noemer 'dat doen ze al jaren zo'.

Oja en nog een kleine aanvulling: de harde realiteit is dat zelfs de professionals het niet altijd goed weten of zich professioneler voordoen dan dat ze zijn. Met zadelpassers, instructeurs, etc. is het gewoon belangrijk dat je jezelf hebt verdiept in de basis materie om de rotte appels eruit te filteren.