Paard wel of niet verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:23

Apple schreef:
Je kent hem via de vereniging, dus dan is hij wel gewend aan 'met mensen op pad gaan, mee met de trailer en vreemd terrein' denk ik.

Het gedrag dat hij nu vertoont klinkt ronduit gevaarlijk. Je gaat met hem wandelen aan de hand en hij slaat naar jou en rent terug naar huis. Je geeft aan dat hij gaat steigeren als hem iets niet zint. Dat is sowieso al niet veilig bij een kleiner paard, maar met zo'n grote jongen is het helemaal vragen om ongelukken. Dierenartsrekeningen, ziekenhuisbezoek en als het een beetje tegen zit ook nog gewoon een voorbijganger/andere ruiter/vriendin die omver gelopen wordt.

Het is je eerste eigen paard en dit klinkt inderdaad alsof hij een beetje te veel paard is voor jou. Je kunt nog voor een allerlaatste poging gaan, goede begeleiding zoeken, wellicht iemand die net wat handiger is vragen om mee te gaan naar de vereniging bijvoorbeeld. Dan niet 1 keer, maar echt zo vaak totdat je paard zich normaal gedraagt op verplaatsing.

Anders zou ik hem verkopen en op zoek gaan naar iemand die wat meer tegengewicht in de schaal kan gooien.

Klopt! Hij is 6 jaar ons wedstrijdpaard geweest in de voltigesport, ben dus zelf ook veel met hem op pad geweest. Alleen dan waren er zoveel mensen om hem heen en wist hij gewoon wat hem te doen stond. Er was destijds ook maar 1 iemand die hem op de trailer kreeg.

Ik zat zelf ook al te denken om super vaak achter elkaar weg te gaan, dus in plaats van 4x in de bak te rijden, 4x het bos in te gaan zodat het 'normaal' gaat worden. Alleen mijn eigen vertrouwen is een beetje beschadigd dus dan vind ik het enigszins ook weer spannend. En niet af en toe naar de vereniging rijden maar elke week.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:26

DuoPenotti schreef:
Met die ervaring kan hij zich ook echt wel gewoon gedragen en heeft hij dat ook gedaan.
Verkopen aub, jij bent gewoon te lief voor hem.
Niet erg bij een paard die daar geen misbruik van maakt

Helemaal mee eens! En het paard kan dus wel wat en is nog niet heel oud. Daarom zal het best mogelijk zijn een nieuwe goede baas voor hem te vinden die hem wel aankan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:28

Dit paard heeft succes gehad met zijn gedrag en weet dat hij de baas is en niet jij op de grond. Zo een heeft een hele duidelijke leider nodig en ik zou zo'n paard ook gewoon met een hengstenketting pakken of hoofdstel. In ieder geval, iets waardoor je meer te zeggen hebt.

In dit geval van jou zou ik ook zeggen, of zet hem in training ergens waar ze zijn gedrag corrigeren en het jou ook leren. Of verkoop hem aan een meer ervaren persoon.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:29

Op dit forum wordt veel geschreven over het het natuurlijk gedrag van een paard. Misschien moet je U in dit onderwerp eens verdiepen en zal dan vaststellen dat in een paardenkudde een rangorde heerst en dat deze niet altijd op een zachtzinnige manier wordt afgedwongen. Uit uw relaas blijkt de duidelijk dat uw paard voor U als ruiter/begeleider geen respect heeft. Zijn/haar karakter is duidelijk niet onderdanig tegenover u waardoor het in sommige situatie de overhand neemt. Een houding welk in de toekomst waarschijnlijk nog zal verergeren. Als U niet bereid bent harder op te treden rest U alleen maar de optie voor het dier een andere stal of ruiter te zoeken. Het klinkt hard maar lijkt me zowel voor U als voor uw paard de beste oplossing.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:30

Ladygiroc schreef:
Waarschijnlijk loop jij onbewust met onzekerheid rond. En je paard pakt dit feilloos op. Hij weet dat ie jou de baas is en dat ie bij jou geen steun gaat vinden, wat hij Waarschijnlijk wel nodig heeft.

Hij heeft gewoon iemand nodig die no nonsens met hem op stap gaat en hem geen vingertopje ruimte geeft.

Je kan beter in het begin doortastend zijn dan afwachtend. Sommige paarden draven daar zo doorheen en zo 1 lijk jij nu te hebben.

De eerste weken toen mijn vinger gebroken was, had ik een vriendin op hem gezet. Zij rijdt vrij hoog in de sport en hij liep de sterren van de hemel. Grappige was, de hoek die normaal wat spannend is, was nu even snel kijken en door, mede doordat zij niet wist dat hij daar normaal schrikkerig is. Dus ik draag inderdaad al heel wat onzekerheid met mij mee..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:30

ElenaenDub schreef:
Alleen mijn eigen vertrouwen is een beetje beschadigd dus dan vind ik het enigszins ook weer spannend. En niet af en toe naar de vereniging rijden maar elke week.

Is je vertrouwen in hem beschadigd of in paarden in het algemeen?

Als ik jouw verhaal zo lees heb je al heel veel gedaan om tot verbetering te komen. Is het 't jou waard om zelf blessures en een beschadiging in vertrouwen te krijgen door een dier? Het kan altijd voorkomen dat je achteraf gezien toch geen match bent met het dier. Dan krijg je een ontevreden dier en een ontevreden eigenaar waardoor beiden minder plezier hebben dan dat zou horen.

Je hebt imo 2 opties:
- laten trainen door iemand met meer overwicht en zelf ook daarmee trainen
- verkopen

Succes met je keuze. Het is allemaal niet leuk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:31

Een paard dat internationaal heeft gelopen, kent het klappen van de zweep. Ik denk dat er sprake is van een mismatch. Verkopen dus of bijrijder worden van je eigen paard.

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:32

Elisa2 schreef:
Dit paard heeft succes gehad met zijn gedrag en weet dat hij de baas is en niet jij op de grond. Zo een heeft een hele duidelijke leider nodig en ik zou zo'n paard ook gewoon met een hengstenketting pakken of hoofdstel. In ieder geval, iets waardoor je meer te zeggen hebt.

In dit geval van jou zou ik ook zeggen, of zet hem in training ergens waar ze zijn gedrag corrigeren en het jou ook leren. Of verkoop hem aan een meer ervaren persoon.

Ja, dat is mij inderdaad ook al duidelijk. Tijdens de trailer training zei ze ook al hij staat duidelijk boven in de sociale ladder en jij onderin.

Daar ga ik even over na denken en rondvragen of er zulke trainingsstallen in de buurt zijn!
Laatst bijgewerkt door Elli99 op 14-08-23 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:33

Elisa2 schreef:

Zelf denk ik dat het ts leren heel moeilijk is.
Het moet ook wel een beetje je karakter zijn.

Ik denk dat dit paard in 1 dag lief is bij een persoon die van nature dat strenge al uitstraalt.
Die geeft 1 keer een rukje aan het halster met een; Hey pas op! erbij en straalt dat ook uit. En paard is braaf.
Dan gaat hij naar ts, die heeft dat van nature niet en dat aanleren is erg erg moeilijk.
En je kunt niet doen alsof, daar prikt hij zo doorheen.

Dit is niet als afkraken naar ts bedoeld. Mocht dat zo overkomen.
Maar gewoon aangeven dat er verschillende mensen zijn. En daarom een paard niet altijd matched.
En dat is geen schande. En ze heeft naar mijn idee ook niet zomaar opgegeven.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:36

Door een ander laten trainen heeft geen zin in deze situatie, ben ik bang. Dit paard weet van de hoed en de rand, die IS goed getraind. Het is echter ook een slimme eikel die gebruik maakt van alle mogelijkheden die hij ziet. Dat gaat niet veranderen door 'm even een periode ergens op training te zetten. Waarschijnlijk loopt hij bij mij de sterren van de hemel. Om zich dan thuis, ook als TS een aantal keren bij me gelest zou hebben, gewoon weer z'n eigen plan te gaan trekken.
Soms IS het gewoon zo dat paard en eigenaar niet (meer) bij elkaar passen. Niets om je voor te schamen. Ik vind ook hier over nadenken en evt verkopen een uitstekende vorm van 'je verantwoording nemen' richting alle partijen.

Sterkte met de overwegingen en beslissing TS.

Elisa2

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:42

TS kan deze keuze het beste zelf maken, van de moeilijke paarden leer je het meeste en ieder goede leider heeft het ooit moeten leren. :-)

Maar het moet wel veilig blijven..als het niet meer veilig is dan echt niet doorprutsen.

Ik denk ook dat het een tester is hoor, een slimbo die precies door heeft wanneer er even niet goed genoeg opgelet/ opgetreden wordt en daar handig gebruik van maakt.

Dus wat mij betreft ligt het aan wat TS wilt, in deze vind ik verkopen ook echt geen slecht idee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:45

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:

Zelf denk ik dat het ts leren heel moeilijk is.
Het moet ook wel een beetje je karakter zijn.

Ik denk dat dit paard in 1 dag lief is bij een persoon die van nature dat strenge al uitstraalt.
Die geeft 1 keer een rukje aan het halster met een; Hey pas op! erbij en straalt dat ook uit. En paard is braaf.
Dan gaat hij naar ts, die heeft dat van nature niet en dat aanleren is erg erg moeilijk.
En je kunt niet doen alsof, daar prikt hij zo doorheen.

Dit is niet als afkraken naar ts bedoeld. Mocht dat zo overkomen.
Maar gewoon aangeven dat er verschillende mensen zijn. En daarom een paard niet altijd matched.
En dat is geen schande. En ze heeft naar mijn idee ook niet zomaar opgegeven.

Er zijn ook paarden die juist opbloeien bij een lieve zachte eigenaar.En daar geen misbruik van gaan maken.Dit paard maakt er wel misbruik van. Het gaat om de juiste match .Er is wel wat aan te trainen maar als je dat niet volhoudt dan wordt hij weer vervelend want het aangeboren karakter blijft er toch in.Ik zou proberen hem te verkopen nu hij nog vrij jong en gezond is en niet al te lang geleden nog goed gepresteerd heeft. Niet wachten tot er helemaal niets meer mee te beginnen is of een blessure krijgt of zoiets want dan blijf je met hem zitten. Maar goed, de beslissing is aan ts!

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:49

Bedankt! Fijn om in ieder geval te lezen dat mijn gedachtes om hem te verkopen niet raar zijn.. Ik vind het frustrerend dat wanneer ik hem in de bak/wei/stal in de hand heb dat hij erg op mij is ingesteld, HO is ook echt ho, hoef maar te wijzen met mijn vinger en hij loopt achteruit, loopt precies op mijn tempo en kan hem longeren zonder touw en zweep, alles op stem. Dan gaat het allemaal zo gemoedelijk en dan zodra je de deur uit gaat, is het mis. Maar goed, dat is juist wat ik wil, de deur uit kunnen, leuke dingen doen.. Mij motiveer je niet met alleen een training in de bak. Zijn afstamming schreeuwt ook sport dus misschien is het wel meer een sportpaard die een andere aanpak nodig heeft.

Aankomende tijd alles maar heel goed op een rijtje zetten en een beslissing nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:50

Is hij dat wel gewend? de deur uit gaan..bedoel je bos? Wellicht levert dat gewoon enorm veel spanning op voor hem ook.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:54

ElenaenDub schreef:
capopjekop schreef:
Doet hij bij andere mensen net zo of alleen bij jou? Is het niet een optie om hem een maand in training te zetten en daarna nog even begeleid te worden door de trainer daar?

Lastig dilemma waar je alleen zelf het antwoord op weet. Als je voor jouw gevoel alles hebt geprobeerd dan is het geen schande om te zeggen dat hij teveel karakter heeft en het geen match is. Wellicht kan een andere ruiter wel alles met hem.

Bij de mensen die hem in handen hebben gehad doet hij het eigenlijk wel bij iedereen mits we natuurlijk op vreemde locatie zijn, alleen een vriendin van mij heeft iets wat meer impact heb ik het idee en bij de vorige stal had een man hem vaak in handen en daar durfde hij het na 1 keer proberen niet meer..

Ik denk dat ik ook wel weet wat die man gedaan heeft. Maar dat zit niet in jouw karakter helaas.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:57

Ik ga mee met het advies om te verkopen, ook ik denk dat dit simpelweg teveel paard voor je is.

Aan het eind van de dag is het een hobby he, je kan best wat strubbelingen hebben, maar uiteindelijk moet het wel een match zijn. Ik geloof niet dat dat hier het geval is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:57

ElenaenDub schreef:
Bedankt! Fijn om in ieder geval te lezen dat mijn gedachtes om hem te verkopen niet raar zijn.. Ik vind het frustrerend dat wanneer ik hem in de bak/wei/stal in de hand heb dat hij erg op mij is ingesteld, HO is ook echt ho, hoef maar te wijzen met mijn vinger en hij loopt achteruit, loopt precies op mijn tempo en kan hem longeren zonder touw en zweep, alles op stem. Dan gaat het allemaal zo gemoedelijk en dan zodra je de deur uit gaat, is het mis. Maar goed, dat is juist wat ik wil, de deur uit kunnen, leuke dingen doen.. Mij motiveer je niet met alleen een training in de bak. Zijn afstamming schreeuwt ook sport dus misschien is het wel meer een sportpaard die een andere aanpak nodig heeft.

Aankomende tijd alles maar heel goed op een rijtje zetten en een beslissing nemen.

Nou ja, je kunt hem houden als knuffel-en gezelschapspaard voor dat soort dingen die hij wel goed doet.En de rest van je ambities laten voor wat ze zijn. Je vertelde eerder dat hij je buiten expres trapte om zich te kunnen losrukken, daarom dacht ik dat het geen goede match was want dat mag hij nooit doen. Ongehoorzaam is tot daar aan toe maar niet trappen want dat kan hard aankomen voor een mens.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:58

ElenaenDub schreef:
journee schreef:
Als je het paard al zo lang kent en al zoveel tijd hebt gestoken in het zoeken naar een oplossing, zou ik zeker opzoek gaan naar een andere eigenaar. Inmiddels heeft je paard geleerd dat hij jou kan overbluffen en dat ga je niet zo makkelijk meer oplossen.

Waarschijnlijk is jouw paard beter op zijn plek bij iemand die van zichzelf een wat dominantere uitstraling heeft, best kans dat dit soort streken dan meteen verleden tijd zijn. Ik zou zeker niet verder doormodderen tot het een keer echt fout gaat. Maar lekker opzoek gaan naar een paard dat beter bij je past, dat is wel zo eerlijk voor jullie allebei.

Dankjewel! Wat je zegt klopt wel, schiet mij ineens te binnen dat tijdens een freestyle clinic/cursus iemand anders die hem moest loswerken veel meer impact had over zijn tempo dan ik.. Toen zei de instructeur al dat diegene meer aanwezig was in haar energie.

Dit gebeurt vaker dan je denkt, soms passen jullie persoonlijkheden gewoon niet bij elkaar, dus tenzij jij je eigen persoonlijkheid zou veranderen, gaat het hem gewoon niet worden samen.

Zie het als een relatie, soms kun je beste goede vrienden zijn, maar zit een langdurige relatie er gewoon niet in. :+

Elli99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 13:01

Elisa2 schreef:
Is hij dat wel gewend? de deur uit gaan..bedoel je bos? Wellicht levert dat gewoon enorm veel spanning op voor hem ook.

Wel en niet... Voor ik hem kocht heeft hij jaren alleen in de binnenbak gelopen en op wedstrijd geweest. Heel af en toe een buitenritje, maar altijd met een ander paard erbij. Voor hij bij de vereniging kwam liep hij wel veel buiten in het bos na het rijden, voor de rest weet ik het niet goed.

Ik ging wel zo vaak mogelijk, aangezien we ook aan het bos staan. Naar mijn idee geniet hij er wel van en vind hij het ook leuk. Maar wanneer je er op zit vind hij ook nog wel veel dingen spannend hoor, met een ander paard erbij gaat het ook een stuk beter en plakt hij daar een beetje aan vast. Echter aan de hand is het wisselvallig, hij loopt relaxed naast me en kan op sommige stukken ook goed luisteren, maar juist als hij op één of andere manier denkt ja doei, geen zin in, draait hij zich weg of gebeuren er dus dingen..

Ik vind het lastig om het te omschrijven, omdat het dus gaat om 20% van zijn gedrag. Ik zeg zelf altijd hij heeft een kronkel in de kop (niet gemeen bedoeld) en uit het niets volgt hij ineens zijn eigen planning en besta jij niet meer.. Voor zulke momenten sta ik dus niet goed in mijn schoenen.

Fieters, auto's, trekkers, honden, daar kijkt hij allemaal niet van op. Maar een stukje natte modder kan hem de 5e keer ineens helemaal gek maken en doodsbenauwd en dan heb ik een dansend paard onder mij en ben ik een kwartier bezig om hem er langs te krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:08

Je moet ook wat tijd nemen om te wennen aan het idee van verkoop ... misschien moet je het even laten rusten en de adviezen op je in laten werken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:10

Als je aan de hand buiten gaat wandelen, doe je dan wel een hoofdstel aan? Met alleen een halster houd je zo'n groot paard natuurlijk nooit!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:11

Verkopen, als je de juiste persoon voor hem vindt die wat 'steviger in de schoenen staat' is dat helemaal geen schande.
En daarmee bedoel ik niet dat dat iemand hoeft te zijn met een harde aanpak, maar wél iemand die heel duidelijk is naar hem toe, en zijn signalen direct leest en hem vertelt of het wel of niet mag. Het ligt niet aan het paard, niet aan jou maar de combinatie is niet goed. Daar kom je soms pas al doende achter.

Eens met Eatshay, het is óf doorgaan zonder veel plezier of toegeven dat hij een 'maatje' te groot is, en een wat volgzamer paard kopen waar je wel met plezier verder mee kunt.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:19

Nog meer grondwerk en leiderschapoefeningen en dit buiten ook goed duidelijk hebben.

Ik volg nu zelf de instructeursopleiding van dressuur natuurlijk met super goede oefeningen daarin. Misschien kun je ze eens opzoeken op youtube. Ze hebben ook een paar problem solving videos met probleempaarden.

Misschien dat daar nog interessante tips bij zitten hoe dit aan te pakken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:25

Voor je eigen veiligheid zeg ik verkoop dit dier en ga op zoek naar een match die wel past. Waar je je zelf bij kunt zijn en niet op je tenen hoeft te lopen om constant alert te moeten zijn met de gedachte “ Wat als “
Het blijft een hobby en door die hobby 3x in het ziekenhuis eindigen is gewoon niet leuk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:28

Voor mij zouden we 2 keuzes zijn:

1. Zoek echt fatsoenlijke begeleiding die ook eens mee gaat op locatie. Want zo te horen is er een prima basis waarbij hij en jij wél weten hoe netjes met elkaar om te gaan en weet het paard zich met de juiste begeleiding prima te gedragen. Je leert altijd weer iets van zo'n goede begeleiding en als dan blijkt dat dit paard je toch minder ligt dan heb je altijd iets aan die ervaring. Je wordt er nooit dommer van dus die investering is ook niet weg gegooid als je deze toch verkoopt.
De dressuurles die je noemt en zelfs de trailertraining schaar ik niet onder begeleiding om dit probleem in de omgang aan te pakken.
2. je gaat geen tijd meer in dit paard stoppen omdat jullie echt te ver uit elkaar liggen qua karakter. het klinkt verder als een prima paard. Dus wellicht is hij elders dan beter op mijn plek.

Jij bent de enige die kan beslissen welke optie de beste is voor nu. Hoeveel goed is er tegenover de hoeveelheid 'slecht'.