Apple schreef:Je kent hem via de vereniging, dus dan is hij wel gewend aan 'met mensen op pad gaan, mee met de trailer en vreemd terrein' denk ik.
Het gedrag dat hij nu vertoont klinkt ronduit gevaarlijk. Je gaat met hem wandelen aan de hand en hij slaat naar jou en rent terug naar huis. Je geeft aan dat hij gaat steigeren als hem iets niet zint. Dat is sowieso al niet veilig bij een kleiner paard, maar met zo'n grote jongen is het helemaal vragen om ongelukken. Dierenartsrekeningen, ziekenhuisbezoek en als het een beetje tegen zit ook nog gewoon een voorbijganger/andere ruiter/vriendin die omver gelopen wordt.
Het is je eerste eigen paard en dit klinkt inderdaad alsof hij een beetje te veel paard is voor jou. Je kunt nog voor een allerlaatste poging gaan, goede begeleiding zoeken, wellicht iemand die net wat handiger is vragen om mee te gaan naar de vereniging bijvoorbeeld. Dan niet 1 keer, maar echt zo vaak totdat je paard zich normaal gedraagt op verplaatsing.
Anders zou ik hem verkopen en op zoek gaan naar iemand die wat meer tegengewicht in de schaal kan gooien.
Klopt! Hij is 6 jaar ons wedstrijdpaard geweest in de voltigesport, ben dus zelf ook veel met hem op pad geweest. Alleen dan waren er zoveel mensen om hem heen en wist hij gewoon wat hem te doen stond. Er was destijds ook maar 1 iemand die hem op de trailer kreeg.
Ik zat zelf ook al te denken om super vaak achter elkaar weg te gaan, dus in plaats van 4x in de bak te rijden, 4x het bos in te gaan zodat het 'normaal' gaat worden. Alleen mijn eigen vertrouwen is een beetje beschadigd dus dan vind ik het enigszins ook weer spannend. En niet af en toe naar de vereniging rijden maar elke week.