Wat mag het kosten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 17:47

Storm schreef:
Weet je wat het is? Als je een bonte tegenkomt die geheel jouw smaak is, en binnen je prijsbudget valt, dan kun je er bijna zeker van zijn dat er iets mis mee is. Dat soort paarden zijn gewoon té veelgevraagd om ze goedkoop te kunnen verkopen. Ook verkopers weten dat een leuke kleur, braaf paard en gezond, momenteel veel oplevert.

Daar heb je ook een punt, goed advies! Fijn met zo’n forum :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:32

Tessarex87 schreef:
Qua stokmaat; ik ben 1,68 met stevige billen en korte pootjes. Als ik dan denk aan een stevig gebouwd paard en enigszins in mijn budget dan denk ik aan een haflinger, tinker of fjord. Of mis ik dan nog iets?

Op zich wel maar dat zijn niet altijd de beste lange afstand lopers. Dus ik weet niet hoe fanatiek je daarmee bent, maar dan zou ik daar niet zo voor kiezen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:37

Tessarex87 schreef:
Qua stokmaat; ik ben 1,68 met stevige billen en korte pootjes. Als ik dan denk aan een stevig gebouwd paard en enigszins in mijn budget dan denk ik aan een haflinger, tinker of fjord. Of mis ik dan nog iets?

Fjord heeft vaak wel een korte rug dus weet niet of je dan in een zadel past wat ook op je paard past.
En die zijn ook gerust €6.000+
Dus zou inderdaad je budget verhogen.

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 18:48

Earth schreef:
Tessarex87 schreef:

Op zich wel maar dat zijn niet altijd de beste lange afstand lopers. Dus ik weet niet hoe fanatiek je daarmee bent, maar dan zou ik daar niet zo voor kiezen.

Wat zijn de goede langeafstandslopers?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 18:50

Tessarex87 schreef:
Earth schreef:

Wat zijn de goede langeafstandslopers?

Dravers :D

Achterom

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:01

Ik zou vooral zoeken en rondkijken, maar me niet vastpinnen op een bepaald ras of soort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:04

Als je graag een stevig paard zoekt en bont is dan een Barock pinto niet iets voor je?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:15

Dravers kan, maar je kunt ook naar volbloeden of wat grotere arabieren kijken. Of NRPS bloed, daar zit ook altijd een scheut volbloed in.
Verder zou ik wegblijven bij stallen die meerdere goedkope pony's en paarden aanbieden zoals Meerveld horses, Stal Doorstap (Melanie op Mp) etc. Er is ook een stal die volbloeden van de Engelse markt verkoop voor weinig, daar zou ik ook van weg blijven of helemaal keuren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:24

knollentuin schreef:
Ik zou m'n zoektocht nog even uitstellen en wel elke maand apart zetten wat een paard kost, dan groeit je paardenbudget lekker aan en kan je goed op zoek

Kan alletwee toch? Nu vast zoeken voor een lager budget, misschien heb je geluk. En zo niet, dan elke maand (bijvoorbeeld) de stallingskosten die je 'uitspaart' bij het zoekbudget voegen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:26

Tessarex87 schreef:

Ja, de Freiberger. Of een Schwarzwälder Fuchs.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:27

Lieser schreef:
Tessarex87 schreef:

die zijn echt heel duur, of althans een stuk duurder dan eerder genoemde

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:29

medio september? Ligt eraan wat de markt op dat moment dan doet. Kan alle kanten uit. En lange afstanden? Daar draait mijn tinker haar hoef niet voor om. Die zijn er juist op gefokt langere afstanden te kunnen afleggen (anders kom je nergens met je kar, beetje zigeuner wil ook kilometers maken)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:46

Citaat:
Fjord heeft vaak wel een korte rug dus weet niet of je dan in een zadel past wat ook op je paard past.
En die zijn ook gerust €6.000+
Dus zou inderdaad je budget verhogen.

Jaren reed ik in een 17 inch zadel,
op mijn nieuwe paard paste het ding niet - ik rijd nu in een 18 inch met teruggesneden kussens (want huidige danspartner heeft een korte rug, dat wilde ik ook graag).

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 20:14

Earth schreef:
Dravers kan, maar je kunt ook naar volbloeden of wat grotere arabieren kijken. Of NRPS bloed, daar zit ook altijd een scheut volbloed in.
Verder zou ik wegblijven bij stallen die meerdere goedkope pony's en paarden aanbieden zoals Meerveld horses, Stal Doorstap (Melanie op Mp) etc. Er is ook een stal die volbloeden van de Engelse markt verkoop voor weinig, daar zou ik ook van weg blijven of helemaal keuren.

Is er een zwarte lijst van stallen/fokkers beschikbaar? Doorgaans heb ik er wel een juiste radar voor, maar better safe than sorry.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:20

Tessarex87 schreef:
Earth schreef:

Is er een zwarte lijst van stallen/fokkers beschikbaar? Doorgaans heb ik er wel een juiste radar voor, maar better safe than sorry.

Nee niet echt, maar als je twijfelt kun je altijd even zoeken op bokt, daar staan vaak wel ervaringen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:40

Tessarex87 schreef:
Earth schreef:

Elke stal die doodbrave, maar graatmagere volbloeden verkoopt is sowieso een no-go. ruitje hier op Bokt kan je misschien wel in contact brengen met iemand die een draver van de hand doet; voor een volbloed moet je bij kyrkelover zijn. :)

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 20:53

Lieser schreef:
Tessarex87 schreef:

Prachtige paarden.. wat is daar de richtprijs van?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:05

als je iets zoekt wat een steviger ras is, goed afstanden kan lopen. En ook leuk is voor western..
Waarom zoek je niet een leuke paint kruising of kruising met een quarterhorse?

Ik zeg expres kruising, want heb uit ervaring dat een goede quarterhorse die lekker te rijden is en niet kapot is behoorlijk in hoge prijsklasse zitten. (ongeveer 6/8 duizend voor een leuk veulen, rond de 10 000 voor een volwassen paard)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:23

Tessarex87 schreef:
knollentuin schreef:
Ik zou m'n zoektocht nog even uitstellen en wel elke maand apart zetten wat een paard kost, dan groeit je paardenbudget lekker aan en kan je goed op zoek

Dat is exact wat ik doe, oriënteren en sparen. Bedrag voor paard is er, maar wil ook ten alle tijden een buffer hebben voor noodgevallen.

Nog een hersenspinsel; ik ben al 30 jaar fan van bonte paarden. Ga ik er spijt van krijgen als ik dit niet als prio stel in mijn zoektocht?

Goed paard heeft geen uiterlijk :D
Ik val voor donker bruin en zwarte trekpaarden. Afgelopen zomer kwam ik hiermee thuis (rechtse)
Afbeelding
Ben dolgelukkig met mijn smeerkees en zou hem echt niet willen ruilen voor een favoriete kleur. We hadden alleen nooit gedacht dat we 1 vos zouden hebben, laat staan 2 (zijn beiden van ons) haha want we helemaal niet van de vos kleur. Echter hun karakters en uitdrukking konden we niet weerstaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:25

Een tip als het op budget aankomt: kijk ook eens in Belgie, ik vind dat de prijzen daar toch een pak lager liggen dan in NL (als je natuurlijk geen topsportpaard zoekt, die zijn overal duur)

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 21:26

hwn schreef:
Een tip als het op budget aankomt: kijk ook eens in Belgie, ik vind dat de prijzen daar toch een pak lager liggen dan in NL (als je natuurlijk geen topsportpaard zoekt, die zijn overal duur)

Zit je dan niet met import?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:28

Als je voor een draver gaat, een paar tips:
- eentje die niet door de test raakte omdat hij vaak in galop schiet is meestal ideaal: nog niet versleten en vrij gemakkelijk om de galop aan te leren. Zo eentje is natuurlijk nog jong.
- na een lange koerscarriere hebben ze alles gezien, maar er zit meestal slijtage op en meestal moeilijker in galop.
- het zijn wel echte werkers.
- steigeren en bokken doen ze meestal zelden, je moet ze wel voldoende voorwaarts laten.
- meer nog dan warmbloeden hebben ze beweging en ruimte nodig. Het zijn en blijven renpaarden. Maar hoe minder hobbykoersjes je houdt, hoe gemakkelijker ze blijven.

Ik heb hier wat algemeenheden verteld maar op elk ervan zijn natuurlijk uitzonderingen. Het blijven individuen.

Het verbaast me wel dat je enerzijds in dravers geïnteresseerd bent en anderzijds in tinkers en fjorden. Je kunt die allemaal voor de kar spannen, maar verder zijn ze echt totaaaal anders. Toch nog even goed nadenken!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:30

Tessarex87 schreef:
hwn schreef:

Zit je dan niet met import?

Toch maar opletten met op grote afstand kopen. Eentje met een grote "MAAR” verkoopt men liever ver dan aan de buurman!

Trexmex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 21:34

koend schreef:
Als je voor een draver gaat, een paar tips:
- eentje die niet door de test raakte omdat hij vaak in galop schiet is meestal ideaal: nog niet versleten en vrij gemakkelijk om de galop aan te leren. Zo eentje is natuurlijk nog jong.
- na een lange koerscarriere hebben ze alles gezien, maar er zit meestal slijtage op en meestal moeilijker in galop.
- het zijn wel echte werkers.
- steigeren en bokken doen ze meestal zelden, je moet ze wel voldoende voorwaarts laten.
- meer nog dan warmbloeden hebben ze beweging en ruimte nodig. Het zijn en blijven renpaarden. Maar hoe minder hobbykoersjes je houdt, hoe gemakkelijker ze blijven.

Ik heb hier wat algemeenheden verteld maar op elk ervan zijn natuurlijk uitzonderingen. Het blijven individuen.

Het verbaast me wel dat je enerzijds in dravers geïnteresseerd bent en anderzijds in tinkers en fjorden. Je kunt die allemaal voor de kar spannen, maar verder zijn ze echt totaaaal anders. Toch nog even goed nadenken!

Ik vind heel veel leuk ;) maar wat echt bij mij en mijn wensen past is weer een ander verhaal.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:40

DuoPenotti schreef:
Lieser schreef:

die zijn echt heel duur, of althans een stuk duurder dan eerder genoemde

Dat is waar. Maar na een jaar zoeken plus uitgespaarde stallingskosten sparen komt TS een heel eind :)