Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:52

Mooi verwoord Avalanche :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:05

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:11

DuoPenotti schreef:
Ik vraag met rijden geen oneerlijke of onmogelijke dingen.

Waarom doe jij niets met deze zin?

En deze:
Maar hoef daar zelden voor mijn gevoel iets voor te doen. Dat gaat meestal gewoon vanzelf

Dan is er dus gewoon vertrouwen.

Dus begrijp je hele quote niet

VuurVleugels schreef:

Avalanche, goed gezegd! Van zowel de 'wij' ipv 'ik' als dat nee altijd een valide en gewenst antwoord is.

DP, het is wél te veel gevraagd om 'even te luisteren' als iemand zijn of haar paard geen reden/vertrouwen geeft waarom 'ie zou moeten luisteren.

Tja, het is een keuze om mijn opmerking persoonlijk op te vatten en zegt vooral iets over jezelf denk ik. Ik had namelijk bewust gekozen voor 'iemand' ipv 'jij'. En dit is dus ook een goed voorbeeld van het 'ego' stukje, alles rondom paarden en hun management wordt persoonlijk genomen. Door zowel 'buitenstaanders' als door het paard zelf.

Avalanche, het is inderdaad prachtig om te zien hoe een paard zich opent als hij doorheeft dat er naar hem geluisterd wordt, en dat zijn ruimte ook gerespecteerd wordt!
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 14-01-23 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:17

Ja zo kun je je er ook uit kletsen :j
Op een forum is het gebruikelijk als je iemand letterlijk quote of aanspreekt dat je dan ook die persoon bedoeld.
Anders schrijf je er iets bij als "daarop aanhakend" oid.

Dus nee, geen ego van mij maar forum etiquette waar JIJ je ego nu te groot voor vind om te zeggen, klopt, dat was niet duidelijk van mij.

En ja heb daarom al vaker zo >;) gezeten bij jou posts.
Niet alleen richting mij, maar vaak.

Maar dat zal wel aan mijn ego liggen, ook goed jou feestje. :+

Hoop dat je duidelijker communiceert met je paard dan dat je je op een forum gedraagt.
Want weet je, theoretisch geneuzel heb ik ook een bijrijder van gehad, wauw, die was echt goed.....
.....met haar mond.
Tot ze een paard in de hand had.....

Fijne avond nog, heb al eens vaker besloten niet op jou te reageren en weet nu weer waaom

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:53

Thanks Avalanche.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:55

Speel er maar eens mee :) kom met een idee en kijk wat je paard doet. Beloon je paard ook echt voor het geven van hun mening. Je zult versteld staan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:09

_/-\o_ Avalanche

Jij kan niet alleen fijn communiceren met paarden, maar ook nog uitschrijven.

Het is zo jammer dat mensen dit in de standaard basis merendeels niet mee krijgen. Meestal pas als er een “probleempaard” in het verhaal komt. Hier ook zo, maar daarna al zoveel paarden (en eigenaren) fijn kunnen helpen. Hadden ze me dat maar minimaal 10 jaar eerder verteld…

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:29

Mijn pony moet zeker wel eens iets. Maar ik moet ook naar werk als ik er geen zin in heb. Als hij er geen zin in heeft maar ik wil rijden gaan we gewoon. Als hij het dan toch goed doet ondanks het geen zin hebben stop ik eerder. Hij weet dat als hij stil gaat staan of racen hij gewoon nog een poos aan het werk gezet word. Zodat ik met een goede ervaring af kan sluiten.
We genieten zeker van elkaar. Maar het is wel een kwestie van geven en nemen voor mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:34

Maar wat geef jij dan precies? Behalve eten wellicht :))

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:35

Ik ben de mening van mijn paarden in de loop der jaren steeds serieuzer gaan nemen. Al zitten er wel grenzen aan, want het exemplaar dat ik nu al een flink aantal jaren heb is van het type liever lui dan moe, maar ook daar maken we het werk zo leuk mogelijk voor.

Hiervoor had ik er twee die alleen maar wilden werken. Als ik het krukje in de bak zette waar ik mijn merrie los in had lopen, dan ging ze er zelf al naast staan :). Dat was niet aangeleerd. Maar ook daar ben ik wel eens niet opgestapt als ze duidelijk aangaf niet lekker in haar vel te zitten. Dat is denk ik maar een keer of drie gebeurd, maar ik heb altijd "toestemming" gevraagd en gekregen om op te stappen.

Vroeger niet hoor, dan dacht ik daar niet eens over na. Maar als je je paard de gelegenheid geeft om een mening te hebben, dan ga je steeds meer zien hoe goed en expressief ze eigenlijk kunnen communiceren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:38

Dandelion07 schreef:
Mijn pony moet zeker wel eens iets. Maar ik moet ook naar werk als ik er geen zin in heb. Als hij er geen zin in heeft maar ik wil rijden gaan we gewoon. Als hij het dan toch goed doet ondanks het geen zin hebben stop ik eerder. Hij weet dat als hij stil gaat staan of racen hij gewoon nog een poos aan het werk gezet word. Zodat ik met een goede ervaring af kan sluiten.
We genieten zeker van elkaar. Maar het is wel een kwestie van geven en nemen voor mij.

Maar wat 'neemt' het paard dan? Want een paard heeft niet het besef dat jij je halve salaris aan hem uitgeeft en soms met tegenzin door de modder heen ploetert om hem een wortel te geven. Dus het concept 'geven en nemen' is voor een paard iets onbekends.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:39

Ik zie om mij heen wel echt een aantal mensen hun plezier kwijt raken door te 'overdenken' . Het is denk ik goed om kritisch te zijn, om te kijken naar waarom een paard iets doet.

Maar soms is in het 'nu' zijn ook heel goed, als je voor elke actie met je paard alles 8 keer overdenkt... Ik weet eigenlijk niet of je paard en jij daar meer plezier van krijgen :)

Samenwerken is naar mijn mening ook het enthousiasme wat jij als eigenaar meeneemt naar het rijden, of het stukje zekerheid dat iets wel gaat. Dat is iets anders dan een paard met een zweep ergens overheen jagen...

Maar ik zie ook wel eens een soort 'handelingsverlegenheid', paarden die nee blijven zeggen of eigenaren die een nee blijven zien... terwijl als je eigenlijk echt zou kijken naar wat dat paard nodig heeft: dan is het op een fijne manier leren dat 'ja' ook heel leuk is.

Geen idee of dit logisch klinkt :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:45

Caily schreef:
_/-\o_ Avalanche

Jij kan niet alleen fijn communiceren met paarden, maar ook nog uitschrijven.

Het is zo jammer dat mensen dit in de standaard basis merendeels niet mee krijgen. Meestal pas als er een “probleempaard” in het verhaal komt. Hier ook zo, maar daarna al zoveel paarden (en eigenaren) fijn kunnen helpen. Hadden ze me dat maar minimaal 10 jaar eerder verteld…

Thanks...... ja maar echt. Zóveel mensen die nog rondlopen met: paard moet maar doen wat ik zeg, is maar voor een uurtje, ik moet ook werken, enz.

Dandelion07 schreef:
Maar ik moet ook naar werk als ik er geen zin in heb.

Ik vind dit zo'n nonsens. Jij kiest voor je paard, jouw paard niet voor jou.
Dus wat jij moet heeft met je paard niets te maken.

Verder is werken een plicht. Rijden is een privilege, een gunst van je paard. Het is best heel wat om iemand niet alleen op je rug toe te laten, maar ook nog die persoon de besturing over je lijf over te geven. Jij hebt geen recht op rijden, je paard heeft wél recht op beschikking over zijn eigen lijf.
Dus als je paard nee zegt is dat valide, en is het aan jou om een verantwoordelijke eigenaar te zijn, je zorgplicht serieus te nemen en je af te vragen waarom je paard nee zegt.
Dandelion07 schreef:
Hij weet dat als hij stil gaat staan of racen hij gewoon nog een poos aan het werk gezet word

Je zou je natuurlijk ook af kunnen vragen waarom hij dat doet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:48

@ruitje: maar dat is een tegenstelling die er niet is. Je zet nu overdenken en er helemaal niet over nadenken tegenover elkaar.
Er is ook de middenweg van: doen met je paard, maar je in je werk en je omgang aanpassen aan het paard. Zoals je dat ook doet met je partner, een vriend, een ander mens. En dat wil niet zeggen dat een paard een mens is, maar wel dat je paard een wezen is met gevoel en een mening.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:52

Caily schreef:
Maar wat geef jij dan precies? Behalve eten wellicht :))

Eten sowieso :))
We werken steeds vaker met voerbeloning.
Maar ook dat ik naar hem probeer te luisteren. Ik doe vast veel verkeerd maar ik probeer mijn best voor hem te doen. Als hij iets eng vind probeer ik geduld voor hem te hebben.
Maar zo vind ik dus ook dat hij best wat mag doen zonder zin te hebben. Hij vind dressuur niet leuk. Misschien ook omdat ik er niks van kan. Daarna doen we altijd wat leuks. Maar dan moet hij wel zijn best hebben gedaan. Toen ik hem net had ging hij (tijdens les) staken als iets te moeilijks moest doen. Of als een malle door de bak racen. Dan ga ik door tot hij weer netjes kan lopen maar doe ik wel een stapje terug. Dan hoeft hij niet te proberen stelling te hebben meer maar gewoon een paar figuren netjes lopen. Als hij dat goed doet gaan we bijvoorbeeld naar het bos wat hij altijd met oortjes naar voren doorloopt. Of met een bal spelen in de bak.
Ik probeer dan echt mijn best voor hem te doen maar hij mag het ook voor mij doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:54

Weet je wat ik dan zou doen? Van die oefeningen een spelletje maken. Dus slalommen door pionnen heen, van balkjes een doolhof maken, zodat je op een hele speelse manier de dressuuroefeningen kan doen. Als hij spelen namelijk leuk vindt, werkt dat echt heel prima.
En goede les nemen, en heel veel belonen :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:57

Toch vind ik dat ruitje wel een punt heeft.
Overigens de hele maatschappij vind ik tegenwoordig in veel dingen te overtrokken worden.
Doe gewoon denk ik dan, is gek genoeg.

Maar vroeger luisterde ik ook al naar mijn paard, kan toch niet de enige zijn geweest?
Raar voorbeeld wat me te binnen schiet:

Ik had in de zomer een paard zadelmak gemaakt, nog nooit met regen gereden.
Paard was altijd werkwillig, naar mijn idee vond hij het leuk.
Die dag, ik stap op zoals altijd, wil naar voren stappen en hij komt zwaar in verzet.
Dat deed hij nooit, dus ja ik ga kijken wat is er loos, zit het dekje met een vouw of zo? Of de singel raar.
Want nee ik schop een altijd werkwillig paard dan niet naar voren.
Ik wil zijn nee weten. Toen deed ik dat ook niet, nu nog steeds niet.

Nou goed, ik stap na alles gecontroleerd te hebben weer op.
Paard was blijkbaar in die tijd net wat gedraaid, dus stap weer aan en hij stapt braaf aan. Tot ik bij de hoek kwam, regen van voren komt en hij weer de rem in gaat en mijn kwartje valt. Hij had een hekel aan de regen.
En ja dan kom ik bij het punt, jammer dan, hij zal toch moeten luisteren.
Met een hele flinke beloning toen hij voorwaarts ging.
Maar dan voel ik me toch echt niet schuldig tegenover mijn paard dat ik hem rij en hij moet luisteren.

En ik zou dit nog steeds zo doen.
Kijken waarom de nee. Oke de nee is duidelijk, maar helaas je gaat er geen trauma van krijgen, dus lopen maar.

Kan mij niet voorstellen dat vroeger alle nee maar genegeerd werd.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:10

Avalanche schreef:
Weet je wat ik dan zou doen? Van die oefeningen een spelletje maken. Dus slalommen door pionnen heen, van balkjes een doolhof maken, zodat je op een hele speelse manier de dressuuroefeningen kan doen. Als hij spelen namelijk leuk vindt, werkt dat echt heel prima.

Dankje! Dit ga ik zeker proberen!
Ik merk ook dat voerbeloning goed werkt. Haflinger he? :))
Ik neem meestal meer springles omdat we dat beiden leuker vinden. Maar ik heb toevallig vorige week afgesproken ook meer dressuurles te nemen omdat we dat beiden moeilijker vinden.
Echt heel erg bedankt voor deze tip. Hier ga ik echt mee verder.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:12

Avalanche schreef:
@ruitje: maar dat is een tegenstelling die er niet is. Je zet nu overdenken en er helemaal niet over nadenken tegenover elkaar.
Er is ook de middenweg van: doen met je paard, maar je in je werk en je omgang aanpassen aan het paard. Zoals je dat ook doet met je partner, een vriend, een ander mens. En dat wil niet zeggen dat een paard een mens is, maar wel dat je paard een wezen is met gevoel en een mening.

Nee hoor, ik zeg wat ik zie: mensen die het complete plezier in het werken met paarden kwijt raken omdat ze overdenken.

En paarden die daardoor ook niet meer kunnen samenwerken, voor samenwerken moet iemand wel het initiatief nemen( hoe breed je dat ook trekt he, naar stal komen om wat te gaan doen met je paard is al initiatief)

Die middenweg, die is oke naar mijn mening. Die 2 andere uitersten moeten echt bij je passen als eigenaar denk ik :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:30

Dandelion07 schreef:
Avalanche schreef:

Ik neem meestal meer springles omdat we dat beiden leuker vinden. Maar ik heb toevallig vorige week afgesproken ook meer dressuurles te nemen omdat we dat beiden moeilijker vinden.

Top, laat even weten hoe het gaat :D Haflingers vinden dit wel leuk vaak, die willen mentaal ook bezig zijn :)

ruitje schreef:
Avalanche schreef:

Nee hoor, ik zeg wat ik zie: mensen die het complete plezier in het werken met paarden kwijt raken omdat ze overdenken.

En paarden die daardoor ook niet meer kunnen samenwerken, voor samenwerken moet iemand wel het initiatief nemen( hoe breed je dat ook trekt he, naar stal komen om wat te gaan doen met je paard is al initiatief)

Die middenweg, die is oke naar mijn mening. Die 2 andere uitersten moeten echt bij je passen als eigenaar denk ik :o

Beide uitersten passen niet bij mij :+ at the end of the day wil ik nog wel ook altijd wat doen. Maar ik denk ook niet dat mijn referentiekader gelijk is aan dat van veel eigenaren. Ik ben met paarden opgegroeid, dus het meeste van wat ik doe, is heel intuïtief :o

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:36

Dandelion07 schreef:
Avalanche schreef:

Hey, gek idee misschien hoor, maar je kan eens kijken of er een stal in de buurt is waar ze western dingen doen. Klinkt namelijk alsof je paard Trail dingen helemaal fantastisch zou vinden en dat kan je prima met Engels tuig doen. Is net zo goed dressuren, maar met veel afwisseling en leuke nieuwe uitdagingen! Ik heb er in ieder geval altijd erg veel lol mee gehad :D

Ruitje, het overdenken zie ik inderdaad ook wel hoor. Ik denk ook dat dat komt omdat het heel lang op een bepaalde manier is gegaan en de pundulum dus de ene kant op heeft gestaan, en voordat die mooi in balans hangt moet ie eerst ff de andere kant op slingeren. En jezelf echt vastdenken is inderdaad niet handig, maar ik denk dat paarden in ieder geval altijd wel de samenwerking aan willen blijven gaan. Alleen ja, als inderdaad de ruiter onzeker is, zal het paard ook afwachten vaak. Maar het feit dat er meer aandacht voor komt dan 'zadel erop en gaan, niet zeuren' vind ik hoe dan ook heel positief.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:38

Ik ook. En dat is een van de redenen dat ik op Bokt ben gaan posten. Bewustwording is belangrijk en die dingen hebben de neiging om op een natuurlijke manier in balans te komen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:44

Avalanche schreef:
Ik ook. En dat is een van de redenen dat ik op Bokt ben gaan posten. Bewustwording is belangrijk en die dingen hebben de neiging om op een natuurlijke manier in balans te komen.

Precies! Maar soms vind ik het moeilijk om het af te stemmen op de ontvanger, zeker omdat geschreven tekst vaak veel heftiger wordt opgepakt. Topics waar om grondwerkinstructie wordt gevraagd reageer ik bijvoorbeeld niet meer, omdat veel mensen helaas toch voor de 'snelle resultaten' lijken te gaan en er geen ruimte is voor "...maar wat wil je paard?". Echt heel zonde.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:50

VuurVleugels schreef:
Hey, gek idee misschien hoor, maar je kan eens kijken of er een stal in de buurt is waar ze western dingen doen. Klinkt namelijk alsof je paard Trail dingen helemaal fantastisch zou vinden en dat kan je prima met Engels tuig doen. Is net zo goed dressuren, maar met veel afwisseling en leuke nieuwe uitdagingen! Ik heb er in ieder geval altijd erg veel lol mee gehad :D

Als ik zo even gauw google zie ik daar ook veel met balkjes en pionnen wat ik op stal ook wel kan maken. Als we het leuk vinden kan ik hier zeker eens naar kijken :j
Dankje!

Avalanche schreef:
Top, laat even weten hoe het gaat :D Haflingers vinden dit wel leuk vaak, die willen mentaal ook bezig zijn :)

Avalanche, ik zal laten weten hoe het ging!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:59

Leuk :D

Jammer dat je in Zeeland zit, ik geef af en toe dressuurles aan mensen die gemotiveerd zijn.