Als je grootste nachtmerrie ineens werkelijkheid wordt...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:55

Goh wat heftig! Ik hoop dat het uiteindelijk met een sisser afloopt! Ik duim voor jullie!

Maar ik snap je angst en je stress-gedachten. Zo liep ik ook in april/mei!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:58

Wat onwijs schrikken, ik snap je gevoel echt helemaal.
Ik ga voor je duimen dat het allemaal 'meevalt' :+:

kiki1976

Re: Als je grootste nachtmerrie ineens werkelijkheid wordt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:00

jeetje wat zal je geschrokken zijn, en ik snap je gevoel helemaal hoor.
Ik hoop dat het bij de da vandaag allemaal meevalt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:02

Ach nee, dit is zo ontzettend schrikken. Ik duim mee dat het goed komt :knuffel:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:07

Heel veel sterkte! Ik duim dat het enorm meevalt straks. Maar het is echt normaal om zo van streek te zijn en doemscenario's in hoofd te hebben. Je hebt net afscheid genomen van ander paard en dat komt meteen weer boven. Ik herken dat helemaal... Niemand die je wat kwalijk neemt hoor! Je hebt toch gewoon een fijne stalling gezocht die past bij jullie en ongelukken gebeuren jammer genoeg overal. Je wilt het kunnen voorkomen, maar dat kan niet

Heb je iemand die erbij kan zijn straks? Stalhouder bijvoorbeeld? Zodat er iemand bij is om dingen te onthouden die jij vergeet door de stress en emotie?

Nogmaals sterkte en duimen voor straks :(:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:37

Ah gossie, wat een PIEP avond.

Ik herken je (overdramatische) gevoel helemaal. Ik kan dan ook meteen de hele wereld voor mijn ogen zien vergaan als zich zoiets voordoet.
Vaak valt het mee. Maar je hoofd wil je blijkbaar alvast voorbereiden op het allerergste zodat het mee kan vallen. :(:) :(:) :(:)

Heel veel sterkte gewenst en ik duim voor een zo positief mogelijke uitkomst.

En wat betreft je gevoel over stalling/ manier van houden etc. Misschien kun je hier iets mee?
"fear does not stop death
fear stops life"

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:40

aaah zo naar om je paard zo aan te treffen.
De paniek is volledig herkenbaar. Dat zegt ook iets over hoeveel je om je paarden geeft he...

Ik duim ook mee! Hoe is het vanmorgen?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 08:56

Veel sterkte

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:13

och nee ;( sterkte en veel beterschap voor Henkie! hopelijk valt het mee! je doet niet overdramatisch (of misschien wel als het iets kleins blijkt te zijn, maar heel begrijpelijk).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:34

Wat ongelofelijk naar om je paard zo aan te treffen ;(

Hopelijk is hij de nacht goed doorgekomen en valt het vandaag mee.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:02

Hoe gaat het met jullie beiden?

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:05

Oh wat een ellende!!

Ik snap je gevoel heel erg goed, helaas voor mij ook enorm herkenbaar.

Hopelijk komt het goed, duim voor je

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 10:29

Henkie voelt zich inmiddels al gezond zat :') en wil eigenlijk het liefst zijn stal uit en terug naar zijn maatjes in het land. Wat uiteraard absoluut niet mag. Maar wel leuk om te zien dat zijn eetlust terug is en dat hij er niet zo suf bij staat als gisteravond. Geluk in het ongeluk is ook dat hij wel een vriendinnetje tegenover zijn stal heeft staan dat net zoals hij verplicht op boxrust moet, daar wordt ie iets rustiger van.

Hij kan nu wel dat been eventjes belasten, genoeg om een of twee stapjes te zetten of om met zijn andere achterbeen een vlieg weg te meppen. Meer kan ik niet zeggen omdat hij de stal niet uit is geweest.

Dierenarts komt weer om 13u langs met mobiele rontgen, dan kan ik misschien wel iets nuttigs vertellen :o evt. echo komt hoe dan ook pas na het weekend, daar is het nog te vroeg voor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:31

Klinkt iets beter. En je kan toch niks zeggen tot er gekeken kan worden. Soms duurt dat lang door de zwelling :(:)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:44

Als ik je een tip mag geven: geef absolute boxrust tot je weet wat het is! (eventueel wel koelen met icepacks waar het kan tegen de zwelling en ontstekingsreactie).
Mocht er uit de röntgen niks uitkomen, dan kun je kijken of je het een dag voor de scan wat kan inbandageren of iets zodat de zwelling weg is op het moment dat ze een scan willen maken.
Maar echt: Absolute tip: BOXRUST
(ook geen 5 minuten wandelen zolang je niet weet wat het is)
(heb al een keer meegemaakt dat iemand toch ging wandelen met een paard die ook iets had waarvan ze het nog niet wisten, en tegen die tijd dat ze er achter waren was het te laat en kon het paard enkel nog naar de slacht)

het is natuurlijk echt een klotesituatie, veel succes en sterkte!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:50

Eens met Sky As, houd je paard op de box tot je een diagnose hebt, ook al lijkt het wat beter te gaan.
Better safe than sorry.
Heel veel sterkte!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:50

Oei, dat is klote.

Ik heb ook ooit mijn paard op drie benen in de wei gevonden, een jaar of 10 terug. i
In zijn geval een voorbeen. Wou ook écht niet belasten.
Bij hem bleek het uiteindelijk een botvlies ontsteking.
Is helemaal goed gekomen, paard is inmiddels 28.5 en loopt nog vrolijk rond.

Ik hoop heel erg voor jou en Henkie dat ook hij volledig herstelt.

Voor nu hoop ik dat je vanmiddag een duidelijke diagnose krijgt, en dat het iets is dat goed kan herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:53

Dat klinkt toch al een klein beetje hoopvol, ik duim voor je!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:57

Ik hoop dat hij net zo'n dramaqueen is als mijn hengst, die ging bij een beetje pijnlijke schiefel op de grond liggen kreunen en weigerde om ook nog maar 1 stap te zetten := . Ik dacht echt dat hij dood zou gaan, maar de volgende dag was er niets meer aan de hand :roll:

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:02

Ik snap een ding niet, toen ik mijn DA belde dat Wybrun op 3 benen liep nadat hij zich verstapt leek te hebben werd nog net niet de noodtoestand uitgeroepen door ze, ik moest hem meteen brengen en binnen een uur had ik rontgenfoto's. Mijn DA zegt altijd; 3 benen is SPOED.
Ik begrijp niet goed dat jouw DA vanaf de melding tot aan vanmiddag 13:00 wil wachten terwijl jouw paard in pijn is en op 3 benen staat en daar ook nog eens een opgezwollen sprong bij heeft.
Maar goed, jouw DA kent jou en je paard en heeft waarschijnlijk dezelfde opleiding gevolgd als de mijne dus hij/zij zal wel weten waar ie mee bezig is.

Ik wens je heel veel sterkte toe en ik duim heel hard dat het meevalt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 11:09

Sky_As schreef:
Als ik je een tip mag geven: geef absolute boxrust tot je weet wat het is! (eventueel wel koelen met icepacks waar het kan tegen de zwelling en ontstekingsreactie).
Mocht er uit de röntgen niks uitkomen, dan kun je kijken of je het een dag voor de scan wat kan inbandageren of iets zodat de zwelling weg is op het moment dat ze een scan willen maken.
Maar echt: Absolute tip: BOXRUST
(ook geen 5 minuten wandelen zolang je niet weet wat het is)
(heb al een keer meegemaakt dat iemand toch ging wandelen met een paard die ook iets had waarvan ze het nog niet wisten, en tegen die tijd dat ze er achter waren was het te laat en kon het paard enkel nog naar de slacht)

het is natuurlijk echt een klotesituatie, veel succes en sterkte!

Dat is zeker heel goed advies waar ik me ook keurig aan ga houden hoor! :) Ik zou het risico niet nemen om hem uit zijn box te halen behalve wat noodzakelijk is voor verder onderzoek. Wandelen is hier niet aan de orde, ook met uitmesten etc blijft hij op stal.

Gisteren was het uiteraard noodsituatie om hem überhaupt op stal te krijgen, ik voelde me echt klote dat in hem moest dwingen met zoveel pijn de trailer op te lopen :( maar ja, in de wei laten was geen optie en 600kg paard ff oppakken en zo naar zijn box brengen gaat ook niet echt :')

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:20

Ania schreef:
Ik snap een ding niet, toen ik mijn DA belde dat Wybrun op 3 benen liep nadat hij zich verstapt leek te hebben werd nog net niet de noodtoestand uitgeroepen door ze, ik moest hem meteen brengen en binnen een uur had ik rontgenfoto's. Mijn DA zegt altijd; 3 benen is SPOED.
Ik begrijp niet goed dat jouw DA vanaf de melding tot aan vanmiddag 13:00 wil wachten terwijl jouw paard in pijn is en op 3 benen staat en daar ook nog eens een opgezwollen sprong bij heeft.
Maar goed, jouw DA kent jou en je paard en heeft waarschijnlijk dezelfde opleiding gevolgd als de mijne dus hij/zij zal wel weten waar ie mee bezig is.

Misschien dat het scenario verstapt weer anders is hoor, maar op 3 benen is in een zéér zéér groot aantal gevallen (gelukkig) een hoefzweer.
Natuurlijk, aantoonbare zwelling of bloed etc. is een heel ander verhaal.
(90% van de "heftigere" kreupelheden die ik gezien heb was een hoefzweer, juist de dieren die "licht" kreupel waren, was vaak véél meer mis, tot inslapen aan toe)
Daar hoeft wat mij betreft echt niet met spoed een dierenarts voor te komen.

Ik hoop voor TS dat het meevalt en dat rontgen vandaag uitsluitsel kan bieden.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:22

Heel veel sterkte! Ik denk dat we allemaal je gevoel begrijpen. Hopelijk komt er iets uit de foto's en gaat het allemaal meevallen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 11:24

Ania schreef:

Dat is best een beschuldigende reactie vind ik waar ik op het moment best weinig aan heb.

De dierenarts is er gisteravond meteen geweest, binnen half uur ofzo, en obv klinisch beeld ter plekke gekozen voor boxrust op stal en vandaag de foto's. Of een paard in deze situatie moet worden vervoerd terwijl hij voor balans op het geblesseerde been probeert te steunen is ook een afweging die ik aan DA overlaat :o

Dat is trouwens niet mijn vaste kliniek, Bodegraven kon er gisteren helaas niet met spoed zijn en ik ben door hun naar de huidige kliniek/arts doorverwezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:42

Jullie hebben goed gehandeld hoor. Op de box is het beste op dit moment. Gelukkig is er tegenwoordig mobiele beeldvorming mogelijk. Dat was in mijn tijd niet zo toen mijn merrie op 3 benen stond na een ongeval. Na 3 dagen zou het paard weer moeten belasten; zo niet zouden er andere maatregelen genomen moeten worden, werd mij toen verteld. Een paard op 3 benen, kan niet gaan liggen en staat feitelijk maar op 2 benen (omdat ze altijd kruislings belasten als ze op rust staan) Dat houdt een paard niet lang vol.
Ik duim voor je dat het meevalt allemaal. Nogmaals sterkte Y;(