Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:26

Als eigenaresse trots vertellen dat je paard Zz zwaar loopt. En als je er op stapt kom je er achter dat dat paard zo dood is voor de hulpen dat je hem letterlijk vooruit moet schoppen om in draf te komen en schots en scheef is. Dat paard kon nog geen b proef lopen. Later toen de eigenaresse er op stapte kon ze hem nog geen rondje in draf houden. Nadat het paard na 3 weken rijden ineens mager begon te worden en ik dat aangaf kreeg ik de reactie: ja wat wil je dat ik er aan doe? Uhh ja wat dacht je van meer voeren nu die weer gereden word. Nou ze voerde echt wel genoeg hoor. Ik zeg dan moet je je paard eens laten nakijken door een da of laten testen op wormen. Vroeg ze aan mij wie dat moest betalen dan? Ik heb maar aangegeven dat zij de eigenaresse van het paard is en dat de medische kosten voor haar zijn.

Nadat het paard alleen maar magerder werd en er zelfs overgebleven frieten aan het paard gegeven werden en ik ze hoorde klagen over dat ze geen geld hadden voor benzine ben ik er na nog geen 2 maanden mee gestopt.

Verder eigenlijk altijd wel leuke eigenaren en paarden gehad. Beetje jammere op 1 plek was wel dat ik ontzettend veel tijd in 1 paard heb gestopt om die weer enigszins aan het lopen te krijgen, al mijn geld dat ik verdiende met mijn studentenbaantje in lessen stopte en toen ineens het paard onder mijn kont verleasd werd aan iemand die maandelijks een leasebedrag kon betalen. Ja joh heb ik je paard gecorrigeerd en de dagen dat ik er was je paarden binnen gezet en gevoerd zodat je niet meer extra naar stal hoefde te komen en dan moet ik viavia horen dat het paard enkele dagen later zou vertrekken.

Nu heel blij dat ik zelf mijn paard heb kunnen kopen en ik alles zelf kan beslissen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:33

Ellen_ov schreef:
Wat?! :') niet zadelmakke schimmel ‘alvast’ gereden. Ik moet er om lachen maar hoop dat je er later bij het ‘inrijden’ geen last van hebt gehad.

Haha nee.
Dat was echt een super fijn braaf paard. Die heeft het gewoon over zich heen laten komen.
En omdat hij zo braaf bleef heeft het meisje ook niet gestrest dus zo is het per ongeluk goed gegaan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:40

Zeggen dat ze langs is geweest en er lang mee gewandeld heeft.
Regelmatig gehad dat ze gewoon niet was geweest of hem 5min door de paddock had geslingerd.
De paarden stonden aan huis notabene, ik heb het echt wel door als je niet bent geweest :+

Waardoor ik haar bijna weg wilde sturen: niet instappen (of loswerken voor de Pessoa om ging) en nog warm en buiten adem terug in de stal gooien. :=

En waardoor ik haar uiteindelijk heb weg gestuurd: rondje rijden met de oude pony, echt alleen stapritjes van 15min! (artrose, slechte heupen, slechte hoeven) en ze dan vervolgens een keer door de wei zien galopperen toen ik het erf op reed..

Janneke2

Re: Afknappers op bijrijders/eigenaren (op proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:03

Ooit kocht ik een projectpaard, met een relatief lange rug (en weinig spieren, want beroerd gereden - en dus een holle rug).

Ik heb de bijrijder- in - spe van alles en nog wat verteld,
ook dat ik sommige dingen anders wil dan standaard op de manege.
'Dat was goed'. Zei ze.

Zij even rijden, ik had opstappen met krukje verplicht gesteld.
Het rijden was niet slecht.
Komen we aan afstappen toe.

... ik herhaal: 'Twee voeten uit de beugels en afspringen.'
... ze zwaait 1 been over, en blijft nog even staan (!) voor ze naar de laagte gaat.

(Mijn 70 kilo voelt op zo'n moment als 210 kilo eenzijdig. 'Dat wil je niet.' Zeker niet bij een minder ideale rug.)

Dus ik vroeg waarom ze toch zo afsteeg...
.... omdat het zo op de manege wordt geleerd. %)

(Ik heb nog wat doorgevraagd, het kan macht der gewoonte zijn, maar nee. Wat zij daar leerde woog zwaarder dan wat ik zei.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:08

Mijn verzorgster zei ook regelmatig op het laatste moment af. Kan gebeuren als je ziek bent maar het ging van: oja ik ben vanaf morgen 3 weken met vakantie.
Toch fijn om eerder te weten.
Ook raakte ze regelmatig mijn spullen kwijt (borstels, zwepen, shampoo) of zei niets als iets stuk was.
Heel vervelend.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:48

Ik moet zeggen dat ik het over het algemeen altijd heel erg heb getroffen als bijrijder en eigenaar. Als je niet te veel eisend bent, afspraken nakomt en netjes communiceert is het wat mij betreft al snel goed.
Wel 1x een bijrijdster gehad die de dinsdag als vaste dag had en alsnog 3 van de 4 keer per maand om 8 uur 's avond een sms stuurde dat ze hoofdpijn had en niet kon komen. Totaal kansloos. En ook 1x iemand gehad die een paar keer was geweest en daarna waren haar spullen weg en kwam ze niet meer, zonder een woord te zeggen. Heel bijzonder vond ik dat.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:56

Een verzorgster met wie ik duidelijke afspraken had gemaakt en dat was allemaal prima hoor. Klikte tussen ons ook goed en werden vriendinnen. Vreemd genoeg was dat blijkbaar reden om zich totaal niet meer aan de gemaakte afspraken te houden en haar eigen gang te gaan. En van te voren zeggen dat en dat doe ik en... inderdaad, het dan niet doen. En toen ik zei dat dit zo niet werkte voor mij, lag het uiteraard allemaal aan mij :j

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 00:08

anjali schreef:
DuFraize schreef:
Ineens waren alle spullen van bijrijder weg. Bij navraag stalgenootjes bleek dat ze eerder die dag gezien was met laarzen, dekjes, cap, etc in haar hand.

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt,waren dat haar eigen spullen of die van jou?

Oh sorry, onduidelijk inderdaad. Ze had zonder enige vorm van overleg of aankondiging al haar spulletjes weggehaald en was weggegaan zonder een teken van leven.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 07:47

Hier was de grootste afknapper toch ook dat ze ongevraagd anderen op mijn paard liet rijden, iets waarvan ik op voorhand had gezegd: niet doen, vraag het me en dan zien we wel.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:07

Toen ik nog bij m’n ouders woonde hadden we een keer een paardje van iemand op het land staan. Gratis en voor niks. We waren een weekendje weg, komen terug, paard weg. Kijken in de schuur, spullen weg. Nog geen briefje of berichtje. Eigenaar nam niet op. We hadden echt zoiets van hè hoe dan?? Met moeite uiteindelijk de vader van de eigenaar te pakken kunnen krijgen en hoorde we dat ze het paard ergens verderop heeft neergezet waar ze een bak hadden….
Allemaal prima natuurlijk waar je je paard heen brengt maar waarom in vredesnaam op deze mega asociale manier?!
Dit was ook meteen het laatste paard want m’n ouders waren er wel klaar mee.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:27

Een hele tijd terug was ik eens op zoek naar een bijrijdpaard/verzorgpaard, dus ik had toen een ad gemaakt op marktplaats. Ik zat in een restaurant met een vriendin toen ik daarover gebeld werd door een man die de advertentie had gelezen. Het klonk eerst opzich heel leuk, totdat hij zei dat ik de hengst wel elke dag moest laten ejaculeren, met de hand :')
Ik weet nog steeds niet of het een prankcall was of dat het om een medische kwestie ging, maar ik heb het aanbod afgeslagen :')

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:54

Gitana schreef:
Een hele tijd terug was ik eens op zoek naar een bijrijdpaard/verzorgpaard, dus ik had toen een ad gemaakt op marktplaats. Ik zat in een restaurant met een vriendin toen ik daarover gebeld werd door een man die de advertentie had gelezen. Het klonk eerst opzich heel leuk, totdat hij zei dat ik de hengst wel elke dag moest laten ejaculeren, met de hand :')
Ik weet nog steeds niet of het een prankcall was of dat het om een medische kwestie ging, maar ik heb het aanbod afgeslagen :')

Omg hoe ziek zijn sommige mensen!!!! :Y)

Ik heb heel vaak dat meiden zichzelf geweldig vinden rijden en heel veel ervaring hebben, ook met moeilijke paarden. Laatste kon niet eens normaal een halster om doen...toch verder geprobeerd maar toen ze voor het eerst reed en mijn dikke pony een sprongetje vooruit maakte, lag ze er gelijk naast...t werd ook niets...nu een schat van een meid waar ik me totaal niet druk over hoef te maken en met een gerust hart mijn vier paarden achter kan laten als ik op vakantie ga, heerlijk!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:23

Ik werd er een keer via een ander op getipt dat mijn toenmalige verzorgpony op Bokt en Marktplaats te koop aangeboden werd :')
Was ook een gevalletje eigenaresse die er eigenlijk geen zin in had. Die pony had een blessure waardoor ik er een jaar lang dag in dag uit elke dag ben geweest om te stappen en te mesten. Echt zo niet netjes eigenlijk _O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:26

LWDaisy schreef:
Hier was de grootste afknapper toch ook dat ze ongevraagd anderen op mijn paard liet rijden, iets waarvan ik op voorhand had gezegd: niet doen, vraag het me en dan zien we wel.

Klopt dat gebeurt heel algemeen.Dat hoor je dan later van anderen.En ook het ongewenst toiletteren,maar dat zag ik dan zelf wel dat de lange manen gekortwiekt waren ondanks dat ze wisten dat ik ze lang wou houden.Ik wil geen bijrijders\verzorgers meer.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:29

Zo nee, dat is niet netjes, voor hetzelfde geld had je hem wel willen kopen ofzo en was er wat leuks te regelen...triest he

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:32

Oh god, ik heb jaren een verzorgpaard gehad en kan daar echt boeken over schrijven. Had daar uiteindelijk veel eerder moeten stoppen maar ja, liefde voor het beessie he.. <3

Een kleine samenvatting:

- Eigenaar die alles dood voerde.
Elk paard is daar hoefbevangen geweest. Laatste paard wat ze had was schijnbaar 5x hoefbevangen geraakt in 2 maanden.
(Ik was toen al weg)
Honden ook doodgegaan door overgewicht en trots verkondigen dat hij wel 95 kg weegt! :r

- Jonge paarden kopen en daar dan kleine meisjes op laten rijden want dan worden ze zo lekker mak (beest was 2.5)

- Geen dierenarts laten komen voor een paard dat zich laat vallen van de pijn door koliek. (Kijk maar even aan en ga er maar mee stappen)

- Elke zomer neuzen laten verbranden, insmeren was blijkbaar teveel moeite ook al stonden ze daar aan huis.

- Mocht uiteindelijk na 3x vragen pas een dierenarts bellen voor een kreupel paard.

- Wist dat een paard zomereczeem had maar te eigenwijs om een eczeemdeken te kopen.

- Beweerde dat een paard mok had, terwijl het duidelijk CPL was. Dat niet willen aannemen en zeggen dat er een dierenarts kwam maar volgens mij is deze er nooit geweest.

.... ;(
Heb in die tijd vele pogingen gewaagd om dingen te verbeteren maar daar werd weinig mee gedaan. (Oh je hebt een graasmasker gekocht? Leuk, die doe ik nooit om.)

Uiteindelijk toen ik weg was haar de waarheid verteld, god wat luchtte dat op!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:37

ik had al een verzorgmeisje en vond dat genoeg,toen kwam Max erbij ons pensionpaard en zijn oude verzorgster miste hem zo.Dus oke,toch 1 erbij.Ze was 14 en luisterde voor geen meter.Max was toen 25 en werd niet meer actief gereden,maar toch een half uur actief rijden en ook nog longeren zag ik later.Wat van gezegt ,maar werd toch niet beter.We rijden bij ons in de wei en de meisjes moeten een body Protector aan.Heb ik hier liggen.Maar toch een paar keer betrapt zonder.Ze begreep ook niet dat als de wei te nat is er niet gereden word,maar toch iedere keer vragen.Ze was een uur aan het poetsen,maar alleen Max en naar mijn paard keek ze niet om.Geen borstelbeurt niets,ze had geen klik met hem en ze kwam ook niet voor hem.Borstels vuil in de kist enz.Afspraken niet nakomen.Dus ze is niet lang geweest.Zo anders dan mijn vaste verzorgmeisje van de zelfde leeftijd.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:40

Ik had altijd eigenaren die jaloers leken te worden van het feit dat ik die dieren goed aan het lopen kreeg.
Dat werd dan door stalgenoten verteld aan de eigenaar... En een paar weken later moest ik altijd stoppen. :')

Als ik alle verhalen nu ook lees.. Ik begin niet aan een bijrijder voor mijn paard. Jong dier die ik van achter naar voren gereden wil hebben.. Geloof niet dat dat op een manege aangeleerd wordt. Dus dan zet ik haar liever een paar dagen extra op de wei. :+

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:43

Kort een verzorgpony gehad waarvan de eigenaar aan iedereen vertelde dat de pony ingeslapen was, om diezelfde pony vervolgens onder een andere naam op een andere stalling te zetten :+ Zo hee wat bracht die vrouw een drama met zich mee. Als GTST nog inspiratie zoekt zal ik ze zonder twijfel naar haar doorverwijzen.

Verder gelukkig zelf altijd veel mazzel gehad :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:44

Balenciaga schreef:
Ik werd er een keer via een ander op getipt dat mijn toenmalige verzorgpony op Bokt en Marktplaats te koop aangeboden werd :')
Was ook een gevalletje eigenaresse die er eigenlijk geen zin in had. Die pony had een blessure waardoor ik er een jaar lang dag in dag uit elke dag ben geweest om te stappen en te mesten. Echt zo niet netjes eigenlijk _O-

Er is zo vaak een paard/pony onder mijn kont verkocht... dat is nu eenmaal het punt. Je hebt geen rechten als bijrijder, niks.
De eigenaar bepaalt... als het je niet aanstaat, voor jou 10 anderen meestal.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:51

Achterom schreef:
Balenciaga schreef:

Er is zo vaak een paard/pony onder mijn kont verkocht... dat is nu eenmaal het punt. Je hebt geen rechten als bijrijder, niks.
De eigenaar bepaalt... als het je niet aanstaat, voor jou 10 anderen meestal.

Ho eens, waar zeg ik dat ik mijzelf bepaalde rechten toekende? En dat zaken mij niet aanstonden? Die pony was echt mijn maatje en ik ging er ook elke dag met plezier naartoe om voor hem te zorgen.
Het punt was dat het niet zo netjes was dat ik er nota bene via een stalgenootje achter moest komen dat de pony te koop stond.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:03

Wel bizarre dingen mee gemaakt tijdens mijn zoektocht naar een bijrijder.
Ik zocht toen voor 2-3 dagen en vroeg geen bijdrage (als ze af en toe maar wel mee hielpen met de dagelijkse klusjes wat weinig werk was).

* Nummer 1 die een berichtje stuurde.
Ze wilde heel graag mijn paardje bijrijden, maar dan moest ik haar op een stal bij haar in de buurt zetten. Een manege waar ze amper buiten kwamen en natuurlijk waren alle kosten voor mij.

* Nummer 2die een berichtje stuurde.
Ze had wedstrijd ambities. Nu sta ik daar niet negatief tegen over in de toekomst.
Maar ze vond wel dat mijn paard beter werd daardoor dus ik moest alle kosten daarvoor betalen ( lessen, startkaart, startgeld, en vervoer er naar toe).

* Nummer 3 die een berichtje stuurde.
Ik had in de advertentie staan 18+. Beste meisje was bijna 14. Toen ik aangaf iemand te zoeken van 18+ werd ze best boos. Alsof iemand die jonger was niet kon rijden want ze hadden thuis 17 paarden staan.
Maar met zoveel paarden hoef je toch geen bijrij paard, nee ze had nog tijd over.
Later kwam dat zelfde meisje bij mijn dochter in de klas. Pfff nou had het ene na het andere verzorgpaard, soms meerdere tegelijk. Maar bij niemand hield ze het lang vol en werd weg gestuurd.
Later op een MP advertentie waar ik halsters te koop had (via mijn zakelijke account) een berichtje. U verkoopt halster heeft u voor mij een verzorgpaard?

Later wel een lieve verzorger gehad maar uiteindelijk te lief waar mijn paardje gebruik van maakte.
Ze mocht van mij niet rijden als ik niet er niet was. Puur omdat ze niet echt super kon rijden en ik geen risico wilde nemen mocht er iets gebeuren.
Kijk ik later op mijn mobiel 2 berichtjes. Ze had haar gelongeerd en of ze er even zonder zadel op uit mocht stappen. Nu had ik niet gelijk gereageerd ( had het ook even gemist) en vervolgens een berichtje dat ze er even zonder zadel was opgestapt.
Dit later ook gezegd tegen d'r dat dit niet de afspraak was. En dan het ja maar..... je reageerde niet gelijk. Uh nee je weet dat ik naar een uitvaart was en dan heb ik mijn mobiel uit.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:26

Ooit had ik een briefje opgehangen dat ik een verzorgpaard zocht. Uiteindelijk een belletje gekregen van een vrouw waar haar dochter niet meer durfde te rijden omdat het paardje erg sterk was en druk. Dat ik er kwam rende het paard naar buiten maar dat ging ze niet zeggen omdat ze wilde kijken hoe ik reageerde.. het was een smal gangetje en dus gevaarlijk. Uiteindelijk was ik daar een tijdje lekker aan hrt rijden en ging het echt super goed. Ik kon er mee naar les en zelfs naar buiten. Toen wilde de dochter uiteraard ook weer rijden. Ik moest het paard naar de manege rijden en dan kon ze zelf wedstrijdjes rijden... en vol trots vertellen hoe goed ze was en dat het weer helemaal goed ging, door zichzelf. Toen de moeder daarna mij nog ging rond commanderen op wedstrijd ben ik zo gestopt. Achteraf had ik nooit moeten beginnen.

Daarna weer een oproep gedaan, kwam een vrouwtje uit het dorp naar mij toe of ik haar 3 paarden wilde verzorgen. Dus ik ging heen en mocht alleen in de bak rijden. Paard kon niet galloperen zei ze maar ik reed het dier gemakkelijk rond. Dus eigenaar helemaal blij en ik mocht een dag per week 2 paarden rijden. Ze liet dus van meerdere dagen mest liggen en daarnaast kon ik op der mega vervelende kind passen. Gelukkig zeiden mijn ouders toen, we gaan voor een eigen pony kijken want dit is niet leuk. Ik was natuurlijk super blij dat een eigen pony kon :D

Veel geleerd maar ik blijf liever bij een eigen paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:28

Sowieso als je zulke dingen vraagt en er komt niet meteen reactie, dan doe je dat wat je vraagt en waarvan je eigenlijk wel weet dat het niet mag, niet.
Maar goed pubers he…

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:44

Via via een keer een paard bijgereden toen de mijne aan het revalideren was. 2x pw ging ik netjes heen, dressuurmatig wat rijden en prima.

Was nooit wat aan de hand, tot ik 4 maanden later een tikkie kreeg van 200 euro met de melding dat ze wel 50e per maand vroeg.
Netjes gezegd dat ik niet ging betalen aangezien dat niet de afspraak was. Ik wou graag deze rijden omdat ik niemand kon, nadat ik was verhuisd en het leuk vondt wat contacten op te bouwen weer.

Hel brak los :+