Karen Rohlfe heeft een mooi blog geschreven over het trainen van paarden met weinig energie
https://blog.dressagenaturally.net/thou ... rgy-horsesCitaat:
My first thought for training low energy horses is to not call them lazy. Lazy implies there is something they 'should' be doing, and really all any horse should be doing is what ever they feel like doing. As soon as we come along and have an expectation, it becomes our responsibility to not only teach them what we would like them to do but also inspire them to do it.
Mijn paard is ook van het energiebesparende soort

maar ze komt graag in beweging als eenmaal gemotiveerd is. Een groot deel van de 'luiheid' heb ik er zelf in getraind

Ik heb vanaf het begin op 'bombproof' geconcentreerd en te weinig op goed aanleren van voorwaarts. Op haar 10e ben ik feitelijk begonnen met het opnieuw beleren, nadat ik me realiseerde dat onze basis gewoon niet goed (genoeg) was. Sommige dingen die 'vanzelf' gingen, lukte na een paar jaar opeens niet meer. Mijn toenmalige instructeurs kwamen alleen met 'technische' oplossingen, terwijl mijn paard steeds minder dingen leuk begon te vinden. Ik ging vervolgens een beetje op Youtube zoeken en het kwartje viel bij mij na het zien van dit filmpje van Warwick Schiller:
[
Video ]
Een paar tips die bij werkten:
- voorwaarts is prio 1
- neem de tijd om voorwaarts goed aan te leren, herhaal regelmatig
- gebruik escalerende hulpen (open bekken, superlichte kuitdruk, lichte kuitdruk, licht tikje zweep, iets harder tikje zweep etc)
- maak in je training gebruik van dingen die je paard leuk vindt
- beloon in het begin ALLE pogingen tot voorwaarts (beter een kort stukje BOEM! dan een langer stuk MEH)
- beloon je paard met RUST, stil staan aan losse teugel, maar blijf hierbij mindful. Probeer die rust zelf ook te voelen. Bouw innerlijke energie op voordat je weer voorwaarts vraagt (Karen Rohlfe)
- geef het paard RUIMTE om voorwaarts te gaan (letterlijk geen druk op teugels)
- als een (andere) oefening mislukt omdat je voorwaarts 'stuk' is, concentreer je dan weer puur op voorwaarts (Warwick Schiller; fix one thing at the time)
- rij een 'lui' paard zoveel mogelijk met je been van het paard af (Carl Hester)
- (in het begin) beter te veel reactie dan te weinig! (Warwick Schiller)
[
Video ]