Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 17:59

Onali schreef:
Vergis je alleen niet in alle andere kosten.
Shetlanders zijn lang niet altijd goedkoper in onderhoud.

Ben nu wel benieuwd wat een shet dan duurder zou maken in verhouding?

De stalling vraagt 50 per maand voor een shet en voor een paard 150, incl hooi excl brok.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:08

Onali schreef:
Vergis je alleen niet in alle andere kosten.
Shetlanders zijn lang niet altijd goedkoper in onderhoud.

Ik vind shetten wel echt goedkoper in onderhoud.. ik heb een groot paard en een shet, scheelt mij toch aardig wat iedere maand..

Al snap ik best dat als je een pony hebt die iets heeft en medicatie ed krijgt duurder is dan een groot paard zonder iets.. maar vaak nog altijd goedkoper dan een paard dat hetzelfde heeft..

Ze eten minder hooi, ze eten minder brok, ze poepen minder, ze drinken minder.. die kosten schelen gewoon ten opzichte van een groot paard..
En op andere vlakken kost het net zoveel

Ik heb zelf een shet van 86 die voor de koets loopt.. een vriendin heeft 2 shetten 1.06 en 1.10.. ze zijn echt alle 3 ontzettend leuk om mee te werken.. vind het zelf wel jammer dat mijn pony zo klein is.. een grotere maat kun je toch echt net wat meer mee.. dus als je kan kiezen zou ik voor een pony vanaf minimaal 95 cm gaan.. maar ook met de kleinere ponys kun je vanalles doen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:33

Laat ik het anders zeggen, het is een verkeerde gedachte om op basis van "een shet is goedkoper" een shetlander te kopen.

Ja de stalling kan in sommige gevallen goedkoper zijn.
Is echter geen garantie!!
Hoefsmid, ostheopaat, DA, TA en les kosten echter gewoon hetzelfde als elk ander paard. Spoedvisite en enting blijven toch echt hetzelfde.

Je hebt echt mazzel als je een lager tarief treft.

Jorex

Re: Rijpony of mini paard kopen, twijfels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:00

Ik betaal wel degelijk minder. Ik kan twee shetten een ontworming geven en dan 6 weken later herhalen met 1 spuit ontworming. Ze kosten minder met verdoving en medicatie indien nodig dan een groot paard. En het scheelt inderdaad nogal wat in voerkosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:05

Dat is natuurlijk een leuke bijkomstigheid als je echt shet fan bent.
Maar om die reden zou ik geen shet kopen.

En als je 100% weet dat je rijden in de toekomst niet gaat missen dan is dat zeker te overwegen.
Maar ts past prima op een D pony.
En een brave kan haar plezier van rijden vast ook terug geven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:11

Jorex schreef:
Ze kosten minder met verdoving en medicatie indien nodig dan een groot paard.

Maar dat is echt minimaal. De visite, al dan niet spoed/ weekend/ avond zijn de meeste kosten.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:27

Ik heb een d pony van 1.43 en een shet van 93cm. De d pony kost me aan stalling en voer iets meer maar de shet had een paar leuke dierenartsrekeningen, dus tja.....

Ivm mijn gezondheid staat de rijpony te koop, ik hou de shet omdat ik daar mee kan tutten en mennen ( in de toekomst). Als je twijfelt of je wilt rijden zou ik een rijpony kopen, tenzij je er 2 kunt onderhouden want dan kun je nu een kleintje kopen en als je wilt nog een rijpony erbij hahahaha.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:20

Hier pony’s in eigen beheer en dat scheelt groot en klein amper wat.
Ik heb gekeken voor pension stal en daarin dacht ik pfft voor die 50€ meer had ik net zo goed een rij pony kunnen nemen.
Want indd hoefsmid ect is allemaal even duur.
Ja naja die ene wormenkuur dan maar ik gooi ook de helft weg omdat ik maar 1 shet heb en al eens een geintje heb gehad met een allergische reactie door een geopende wormenkuur en kan je vertellen een ongeopende wormenkuur was vele malen goedkoper geweest.

Dus indd op basis van een shet goedkoper zou ik niet voor shet gaan.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:14

Onali schreef:
Ik ken heel veel shetlandereigenaren met absoluut geen obese shets en minis en die hebben allemaal een normaal tuig.

Shetlanders zijn kwa verhouding ronder geribt dan een hackney. Hackney is smal en hoog en een shetlander is laag en rond.
Ligt dus echt niet aan het materiaal of dikke shetlanders.

LinSa schreef:
Dat kan natuurlijk ook met een shetlander, maar met werken aan de hand kost dat wel je rug :P

Euh nee hoor :?
Tijdens het werken loop je niet continue gebukt.
Alleen met hoefjes uitkrabben en misschien iets met poetsen (hoewel ik met 2 grote daar weinig last van heb)
Maar met werken in de hand doe je kwa houding niks raars waardoor je last van je rug zou moeten krijgen.

Ik heb het ook niet over werken in het algemeen, maar specifiek over werken aan de hand. Dan loop je tussen het hoofd en de schouder van het paard in. Bij een shetlander loop je dan wel zeker gebukt.
Ik loop bij mijn welshjes al licht gebogen. Het is geen kritiek op Shetlanders of mini's hè, ik heb ze zelf ook maar iets groter vind ik persoonlijk gewoon net wat makkelijker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 02:43

Mandy_89 schreef:
Die angst speelt ook wel mee. Ik voelde mij niet meer safe op mijn paard, vooral omdat er altijd wel wat was op buitenrit (harder willen, gek lopen doen, wegspringen voor "enge" dingen etc). En in de bak rijden vind ik echt helemaal niks aan.

Ben na het ongeluk ruim een jaar ermee aan het worstelen geweest voor ik ze uiteindelijk verkocht heb.

En eerst was het bevrijdend geen verplichtingen te hebben qua rijden en verzorging. Maar langzamerhand mis ik het op stal zijn en de omgang met de paarden.

Ga wel eens met een vriendin mee, ook een keer op haar grote paard gereden. Super braaf dier, maar ik vond er niks aan. Vrijwel alleen gestapt, draf ging mij te hard af op zo'n groot paard. Ik sta dan liever haar mini paardje te poetsen.

Maar zoiets is ook anders dan je eigen pony,

Maar wat zegt je hart? Wat zou je het liefst willen?

Zou je aan die angst willen werken en dan weer rijden?

Toen mn zoon geboren werd was ik ook heel angstig, er overleed een paard, ik werd ziek en de anderen verkocht.
Heel snel miste ik het en hebben we een shet voor zoonlief gekocht, want die kon lekker in de shetten wei, kon je dagje overslaan en verder vooral samen tutten.

Binnen een jaar stond die d-pony ernaast. Had hem 3 weken later alweer te koop. Kon er niks mee en samen de pony's doen kon echt niet met hem erbij. Toch doorgezet, heel veel bloed, zweet en tranen, maar beste pony ever geworden waar ik alles mee kon en me meer dan ooit heeft geleerd.

Ze stonden samen en het was wel moeilijk om een fijne plek voor beiden te vinden vaak.

Onze zoon heeft de shet tot ong zijn 10e gereden en de shet kon toen echt leuk lopen. Paar keer mooi bod gehad, want onze zoon werd te lang. Maar we wilden hem niet kwijt.

Ze stonden samen buiten en ik nam hem mee aan de hand ernaast door het bos, maar vond de shet toch war down/minder.
2jr later dus beleerd voor de sulky en hadden een hele enthousiaste pony terug. Naar mijn idee zijn het echte werkers die graag iets doen.
We hebben hem 21 jr gehad en hij is ook eigenlijk nooit echt geschrokken, heeft nooit gebeten of lelijk gedaan, kwam als je hem riep, kon overal mee naartoe. Honden uitlaten, in de tuin grazen etc

Nu hebben we dus een mini fokmerrietje met haar laatste veulen. Is amper ooit iets mee gedaan en best bang voor mensen. Wordt al snel beter.

Aan huis een paddock paradise en je ziet dat de shetjes veel meer in beweging zijn. Onze quarters zijn veel meer van; het zal allemaal wel.

Een pony kopen kan ook, maar dan zou ik echt iemand meenemen bij bezichtigingen die je heel goed kan helpen. En ook daarna een stuk begeleiding zoeken, want wat ik eerder zei; de braafste worden vanzelf vaak iets minder als de ruiter met veel spanning rijdt.
Daar tegenover; als jij kan leren omgaan met je angsten, kan je weer met meer paarden uit de voeten vaak.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:01

TS: Het stukje angst herken ik niet. Maar ik mis het rijden ook totaal niet. Nu bijna 4 jaar geleden gestopt met rijden en overgegaan op grondwerk en mennen en ik vind het heerlijk om gewoon met mijn pony bezig te zijn. Als je denkt dat je genoeg voldoening haalt uit alle andere dingen die je kunt doen met je pony, zou ik lekker voor een kleintje gaan. :) Je kunt er tenslotte hetzelfde mee als een paard, behalve erop zitten.

@LinSa, ik loop met dressuur aan de lange teugel - waarbij ik meestal net achter de schouder loop - niet gebukt hoor. Mijn pony is 97 cm en ik ben 1.80m. En met ander grondwerk ook nooit. Ik hoef eigenlijk nooit met iets te bukken behalve met hoeven uitkrabben, benen/buik poetsen of inspannen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:08

Frummels, maar lange teugel is dan ook anders dan werken aan de hand. :) De positie is anders plus je hebt korte teugels. Je hand aan de binnenteugel ligt net achter het bit. Met een shetlander zal je dan toch echt moeten bukken..

Maargoed, mijn punt was dat ik mijn kleintjes fantastisch vind maar dat ik in de toekomst voor net een slag groter zou gaan. Ook voor de menwagen net wat meer kracht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:13

Ik krijg eerder last van mijn nek dan mijn rug. Ik hou teveel van oortjes kijken op de sulky, dus ik kijk altijd omlaag tussen de oortjes van mijn pony door ipv over mijn pony heen. _O-
Verder werk ik niet vaak aan de hand, maar zelfs met mijn kaptoom hoefde ik niet te bukken tijdens de lessen die ik had.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 00:58

har166 schreef:
Ik heb een d pony van 1.43 en een shet van 93cm. De d pony kost me aan stalling en voer iets meer maar de shet had een paar leuke dierenartsrekeningen, dus tja.....

Ivm mijn gezondheid staat de rijpony te koop, ik hou de shet omdat ik daar mee kan tutten en mennen ( in de toekomst). Als je twijfelt of je wilt rijden zou ik een rijpony kopen, tenzij je er 2 kunt onderhouden want dan kun je nu een kleintje kopen en als je wilt nog een rijpony erbij hahahaha.

Onderhouden zou net gaan, alleen qua aanschaf zal een grote sowiso langer duren gezien ze allemaal zo ontzettend duur zijn geworden. Eerder had je voor 2000 ruime keuze. Nu vragen ze het al voor shetlanders. En voor grotere ponys lopen de prijzen al snel over de 6000

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 01:03

Ik heb alleen de OP gelezen.
Maar ik ben precies zo lang en zwaar als jij en pas met gemak op een slanke pony van 145.
Ik kom zelfs met dressuur zadel nie tonder haar buik uit en kwa plaatje staat het echt prima.