. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
maar bij mijn kerel met dikke manen en bos doet hij prima waar ik 'm voor nodig heb. Ik vlecht op kambreedte en dan bovenin de eerste slagen goed strak, nadien gewoon en onderin het einde goed vastzetten met elastiek. Dat eindje omslaan, weer stiekje rond. En dan touwtje er doorheen naaien, oprollen en vast zetten. _San87_ schreef:Ik heb jaren geleden lusitano hengsten gevlochten, die manen deed ik lichtjes nat maken, de goedkoopste gel die de Kruidvat heeft er dunnetjes in, iets laten drogen en dan vlechten, langs de manenkam, maar niet te vast ivm de halzen die nog moeten buigen. Strakke, glanzende vlechten die huisvast zaten, waren het resultaat. Met wat gel de eventuele springers nog even glad maken, en klaar.

Bij Explosion bleef dat goed zitten maar Rêve haar manen weigeren dus.
Varekaj schreef:Mijn gel is gewoon huismerk extra strong van Kruidvatmaar bij mijn kerel met dikke manen en bos doet hij prima waar ik 'm voor nodig heb. Ik vlecht op kambreedte en dan bovenin de eerste slagen goed strak, nadien gewoon en onderin het einde goed vastzetten met elastiek. Dat eindje omslaan, weer stiekje rond. En dan touwtje er doorheen naaien, oprollen en vast zetten.
Ik doe op kambreedte bovenin omdat het ondanks korte manen alsnog dikke knotten worden. Door deze afstand zit er alsnog wat ruimte tussen ipv alles op of tegen elkaar aan gepropt. Meestal kom ik uit op 7 of 9 dotten.
Verruimen in draf vind de mijne ook nog altijd moeilijk, in galop gaat het makkelijker. Niet al te grote ruim (1m60) en compact gebouwd. Hij loopt achterin liever wijd of scheef op linkerhand dan netjes recht, en been/hand aanvaarden is niet zijn sterkste punt (en geduld niet altijd het mijne, net zoals consequent zijn). Maar de basisproeven zijn er om ervaring op te doen, om routine te krijgen en meedoen is altijd belangrijker dan winnen. Al eindig je laatste, als jij met een fijn gevoel naar huis kan heb je sowieso al een doel bereikt.
De fjord in het filmpje heeft trouwens een heel pak dikkere manen dan Rêve. Ooit had ik een filmpje van een PRE. Daar was het resultaat echt alsof ze roosjes gemaakt had omdat de ruimte "tussen" de knotten groter was. Dat kan met Rêve ook volgens mij maar dan moet ik wel bredere stroken nemen.

Of ze springt in galop. 
Dus haar aan de longe nemen schiet ook niet op. mijn man heeft het al met dubbele lijnen geprobeerd dat ze een rechte lijn kan nemen maar ze vat hem gewoon niet. 
Al doen we het met 40% als eindresultaat.
Ik hoop dat ik haar ergens gedurende de wedstrijd ontspanning kan laten vinden en dan is mijn doel bereikt ongeacht hoe de rest gaat.
Ik heb echt een hele lieve man maar hij denkt ook echt als man.
Mijn vriendin weet dan net iets beter wat te zeggen. 
Ayasha schreef:pien_2010 schreef:Jullie zijn prachtig samen, Rêve is haar zwangerschap niet aan te zien zo mooi is ze. Succes!
Toen ze drachtig was oogde ze al niet drachtig.![]()
Je ziet het alleen aan haar uier eigenlijk, die is wat groter dan ie was voor de dracht.
Hannanas schreef:Jullie blijven een prachtig setje zo samen!
Voor het scherper maken zou ik adviseren haar iets minder vet te laten zijn. Al dat gewicht maakt werken zwaarder. Wij mensen merken dat ook meteen met sporten. Net ff 30-50 kilo er af kan veel schelen. Vind haar persoonlijk te dik/op het randje.
Gezien je haar ribben gewoon kan voelen vind ik er eerlijk gezegd niks te dik aan.Ik heb haar de afgelopen maand bij gevoerd omdat de ribben redelijk goed zichtbaar waren.
Omdat de ribben zichtbaar waren heb ik haar bijgevoerd omdat ik dacht dat ze misschien gewoon letterlijk energie te kort kwam.
Vind je haar hier ook te dik?
[ [url=m/WIdqqu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/NGpMNh.jpg]Afbeelding[/url] ]

daar was ze gewoon te mager voor haar bouw. Het is geen (volle) KWPN’er. Ze hoort geen spriet te zijn.
; in galop kon ik wat naar voren rijden en terug naar de basis galop op de volte via verkleinen en vergroten (wat vooruitgang is.) als ik dan echt push en moeite doe komen er een tweetal sprongen dat je haar echt voelt rijzen vanuit die achterhand.
voor nu was ik daar dol-enthousiast over.
ik wil superlijm voor als ik dat paard ooit de wissels moet aanleren, 
) maar eens ze uit zichzelf blijft lopen wordt ze heel licht.
zowel op mijn been als mijn hand. Dáár moet ze zijn... eerste vraag voor Chris zal dus ook zijn ‘hoe motiveer ik haar het beste.’ Ik wil niet sleuren en pushen... ik wil zoeken naar een manier waar ik haar wakker krijg zonder veel druk... ik houd niet van druk leggen. Ook niet met mijn been..
Er moet een zachte manier zijn om haar wat minder flegmatiek te krijgen en die ligt in mijn onwetendheid vooralsnog. Wellicht heeft Chris ideeën. Kijken wanneer ze mee kan. Niet komende week maar miss de les er na. 

Als ik haar een keer echt fatsoenlijk leer rijden ga ik nog meer lol hebben met haar. Als het nog eens echt af koelt vragen of mijn man nog eens wil helpen met wat sprongetjes.
ze houdt van hupsjes.
Zeker niet voor een merrie als Rêve.
Dus tenzij ze echt moddervet zijn (en dat is ze imo niet) geloof ik niet zo dat gewicht het probleem is.
Als ik hier een sprong op zet dan is Rêve ook een pak wakkerder maar ze wordt daar niet sterker of stijver van. Ik kan me nooit van de indruk ontdoen dat er ergens gewoon een stukje basis mankeert bij jullie maar daar kan ik me natuurlijk ook geheel in vergissen. Ik ken noch jou, noch je paard. Alleen heeft "aan zijn vel zitten" weinig zin als hij niet aan de hulpen staat.
maar indien niet zou je van daaruit wellicht kunnen op bouwen ..
en daar heb ik dan weer 0,0 problemen mee. Varekaj schreef:Cavaletti vindt hij fantastischen daar heb ik dan weer 0,0 problemen mee.
Maar je hebt me net iets doen beseffen en ik denk dat ik daarmee de kneep te pakken heb! Jij rijdt nét onder het tempo en laat ze dan reageren door naar arbeidstempo te gaan en dan elke keer net dat tikje extra proberen krijgen, klopt?
Hij is heel goed terug te rijden op een fijne hulp en van daaruit naar arbeidstempo te schakelen en dan dat pasje erbij proberen krijgen, ik kan hem dan ook veel makkelijker scherp maken op mijn been en heb veel minder nodig om die activiteit en energie op te wekken. Hij gaat dan makkelijker zitten en bergop bewegen, kan hem naar de hand rijden etc.
Niet bepaald de methode uit het boekje, maar het zou weleens kunnen dat dit voor hem makkelijker is om uiteindelijk hetzelfde te bereiken.
van daaruit kost het haar minder moeite om het juiste antwoord te geven en de daarbij horende ‘ja goedzo!’ En wordt ze dus sneller wat actiever waardoor ze zonder dat ze het zelf door heeft meer aan biedt dan ze normaal zou doen.
Rêve gaat dan ook echt van achteren uit en dragend voorwaarts ipv stuwend. De eerste fase zie je het verschil amper. Je voelt het wel. En dat is ook wat ik met haar wil. Het mag voor haar niet voelen als werken.
In galop ben ik daar nu ook mee bezig. 
Fijn dat het helpt! Geloof het of niet, dat trukje werkt ook om extreem hete paarden te doen wachten. Alleen dan zeg maar "andersom" ipv ze op hun voorkeurstempo te laten lopen laat je ze eerst rust vinden in een tempo dat daar nét onder ligt. Als ze daar in ontspannen rijdt je 1 of 2 pasjes extra terug en dan weer terug naar het tempo waarin ze konden ontspannen. Voor je het weet kan je ze op een normaal tempo rijden zonder gesleur en spanning.
En jij rijdt zo ontzettend vriendelijk!
Varekaj schreef:Je wil niet weten hoe vaak ik onbewust al op die manier gereden heb maar dat het kwartje bij mij niet is gevallen![]()
Voor jouw probleem, het vlechten: ik ga er even over nadenken. Bij mijn Tinker maakte ik 2 hengstenvlechten en dan onderhands, maar dat is strak aantrekken en vasthouden. Dus voorlopig hou ik het op uitdunnen aan de basis, brede aanzetten gebruiken en strak oprollen.
En fijne motoriek heb ik simpelweg niet links. Amper gevoel. Ik moet of kijken wat ik doe (en dan nog) of ik moet via mijn rechterhand voelen waar mijn linkerhand ongeveer is en dan met mijn rechter vingers dus "overnemen". (Zo vlecht ik mijn eigen haar bv. Fysio vond dat heel boeiend om te zien.
)
Gewoon, om het leven simpel te houden zeg maar.

Het enige dat ze mocht overnemen van Pret heeft ze niet gedaan.
) waarbij je daar nog enigszins "mee weg kwam" maar vanaf niveau 2 (M/Z niveau) begon ik daar echt wel problemen van te ondervinden want zoals jij ook al omschrijft: Ze gaan wel sneller maar ze nemen geen bodem. Ze leren stuwen ipv dragen en dan moet je dus ineens gaan verzamelen voor die galopwissels en zit je met een paard dat niet daadwerkelijk gedragen galoppeert ook al "oogt" dat zo wel. In tussentijd heeft datzelfde paard óók geleerd om druk te nemen vanvoor... En dan ben je dus de zak als je verder wil komen. Dan moet je echt helemaal terug naar het begin en dingen afleren is veel moeilijker dan ze meteen juist aanleren. Dat is een les die pretty me echt heel erg geleerd heeft en die ik me heel goed in het hoofd houd bij alles wat ik doe nu. 
(ik denk er nu pas aan...
Zo even sturen naar het team.) Had geen inspiratie voor een onderwerp en de pijn van afgelopen weekend hielp ook niet met het denken... 
Op het eind van de dag... Ongeacht wat ik doe is dat waar ik naar wil streven... Op een vriendelijke manier met ze werken. Ik ben overtuigd dat paardensport diervriendelijk kan míts mensen hun eigen ego en de innerlijke kalender loslaten en de kalender van hun paard gaan volgen.