Aan welk budget moet ik denken + hoe te zoeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:29

Avalanche schreef:
Eatshay schreef:
Gewoon een braaf recreatiepaard dus, en ras maakt je an sich niets uit. Mag het bv wel wat mankeren

Niet aan te raden. Aan sportpaarden stellen we enorm hoge eisen ivm belasting, en ik kan je met zekerheid zeggen dat recreatiepaarden zwaarder worden belast.

Dat heeft te maken met verschillende bodems, waar we bij sportpaarden hoge eisen aan stellen, moet een recreatiepaard overal overheen, ik weet niet of TS fanatiek is met lessen en haar eigen zit, wat absoluut ook een factor is, bij sportpaarden zorgen we voor optimaal passende zadels en is het management vrij nauwkeurig en ook dat is bij een recreatiepaard niet altijd het geval.

Een goed recreatiepaard is een kwaliteitspaard met ook nog eens een heel koel karakter. En met wat TS ermee wil, zou ik aanraden echt goed te gaan zoeken, met een stevig budget.

Een Connemara zou idd een heel goede keuze zijn, kun je ook nog eens heel leuk mee sporten :j

TS is een reiner die volgens mij wel kan rijden en bodems in kan schatten mbt belasting ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:32

Ik zou in Duitsland kijken, daar wordt vaak minder neurotisch gedaan met paarden en gaan vaak al jong mee naar buiten bij ieder weer en in het donker.
Een paard dat in het tuig beleerd is en ook echt op straat gereden wordt, is doorgaans ook gehoorzaam met groot verkeer.

Mijn stalbaas heeft vast ook nog wel wat maar dat is een beetje ver weg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:32

Ik zou altijd bij de quarter/paints blijven. Meesten zijn heel comfortabel, geen paniekzaaiers als er een keer iets is en ook niet te groot.

En die 3 jarige juist wel meenemen. 3 jaar en al op plates is heel jong, dus dan is buitenrijden een welkome afwisseling en ga je echt plezier van hebben dat je afwisselt nu op deze leeftijd.

Maar wat ik zei; wij komen er nu ook (eventjes) een te kort, maar ga nu niks kopen. En niet alleen vanwege de prijzen, maar ook omdat teveel paarden iets mankeren. Ze moeten hier 24/7 buiten lopen, incl heuvels en met buitenrijden ook wel ergens tegen kunnen, dus echt sterke benen en een gezond lijf.

Ik had tot vorig jaar Maart ook al 19jr een New Forest. Was jong een pipo, maar daarna de beste pony ever. Kon ik echt alles mee en heeft mega veel km's gelopen. Maar ik zou toch voor de quarters kiezen qua rijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:34

MelissaV schreef:
Ik heb misschien een klein voordeel dat ik maar 1.58m ben en weinig weeg en volgens velen veel te kritisch ben als het over het welzijn van mijn paarden gaat ;) Heb 2x per week les en werk aan mijn eigen core-stability etc

Super, vooral volhouden ook :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 15:37

superpony schreef:
Ik zou altijd bij de quarter/paints blijven. Meesten zijn heel comfortabel, geen paniekzaaiers als er een keer iets is en ook niet te groot.

En die 3 jarige juist wel meenemen. 3 jaar en al op plates is heel jong, dus dan is buitenrijden een welkome afwisseling en ga je echt plezier van hebben dat je afwisselt nu op deze leeftijd.

Maar wat ik zei; wij komen er nu ook (eventjes) een te kort, maar ga nu niks kopen. En niet alleen vanwege de prijzen, maar ook omdat teveel paarden iets mankeren. Ze moeten hier 24/7 buiten lopen, incl heuvels en met buitenrijden ook wel ergens tegen kunnen, dus echt sterke benen en een gezond lijf.

Ik had tot vorig jaar Maart ook al 19jr een New Forest. Was jong een pipo, maar daarna de beste pony ever. Kon ik echt alles mee en heeft mega veel km's gelopen. Maar ik zou toch voor de quarters kiezen qua rijden.

Zoals gezegd is het met de 3 jarige geen optie gezien die niet thuis staat ;)
Mijn merrie (reiner) is trouwens 1,60m :7 :Y)

New forest kan ik misschien ook eens naar kijken, al heb ik het idee dat de meeste echt vollop in de sport lopen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 15:38

Sizzle schreef:
Ik zou in Duitsland kijken, daar wordt vaak minder neurotisch gedaan met paarden en gaan vaak al jong mee naar buiten bij ieder weer en in het donker.
Een paard dat in het tuig beleerd is en ook echt op straat gereden wordt, is doorgaans ook gehoorzaam met groot verkeer.

Mijn stalbaas heeft vast ook nog wel wat maar dat is een beetje ver weg.

Moet ik even mijn Duits bijschaven, maar wel een goede tip! Ga eens zoeken naar duitse verkoopsites en fb paginas. Bedankt.

Imre

Re: Aan welk budget moet ik denken + hoe te zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:42

Gezien je lengte, heb je al eens aan een IJslander gedacht? Blossi op deze lijst voldoet bijvoorbeeld zo te zien behoorlijk aan je wensenlijstje https://tolt.nl/verkooppaarden/

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 15:44

Imre schreef:
Gezien je lengte, heb je al eens aan een IJslander gedacht? Blossi op deze lijst voldoet bijvoorbeeld zo te zien behoorlijk aan je wensenlijstje https://tolt.nl/verkooppaarden/

Bedankt, ga er eens naar kijken! Ben niet bekend met het ras, zijn deze gevoelig voor hb en zomerexeem of minder?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 15:56

Eczeem komt vooral voor bij importpaarden, als je in een ongunstig gebied woont qua eczeem zou ik die paarden mijden. Je kan bij de advertenties al zien waar ze vandaan komen, als het levensnummer met NL begint zijn ze geboren in Nederland. Neemt natuurlijk niet weg dat er ook in Nederland geboren IJslanders zijn met eczeem, maar met een importer heb je wel echt meer kans.

Er zijn wel IJslanders met HB, maar ik vind ze daar niet gevoeliger voor dan andere rassen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:01

Ik volg horacio hippique op Instagram en zij verkopen brave recreatie paarden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 16:04

frensje schreef:
Ik volg horacio hippique op Instagram en zij verkopen brave recreatie paarden.

Daar hoor ik geen goede verhalen over..

Imre: goed om te weten! Bedankt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:04

Worden die lui op dit moment niet vervolgd voor oplichting? Of ben ik in de war met een ander?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:05

MelissaV schreef:

New forest kan ik misschien ook eens naar kijken, al heb ik het idee dat de meeste echt vollop in de sport lopen.

Maar daar ga je toch heen om op te rijden? En 1.60m is wel erg groot, maar hoeft geen probleem te zijn lijkt me. Ik zou er nooit voor kiezen zeg ik eerlijk, maar als ze er is, is ze er al.

New Forest zou ik nooit meer kiezen. Ik mis hem vreselijk en is 19jaar mijn beste maatje geweest. Maar moest hem wel als eerste rijden en daarna een quarter, Omgekeerd vond ik hem echt niet fijn zitten en rijden. Terwijl hij ook reining getraind was, fijne gangen had op zich en maar 1.42m was.

Ik overweeg ook ooit een ijsco, maar dan zou ik wel op karakter kopen en niet op de extra gangen. Maar we fokken voor de toekomst, dus we zullen wel bij de quarters blijven.
Overigens heeft mijn merrie veulen van een maand, maar je kan best lang doorrijden en het ook weer oppakken natuurlijk.
De overleden merrie was fokmerrie en reden we ook tot laat nog recreatief.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:07

Imre schreef:

:j

Ik las de openingspost en dacht direct "je zoekt een ijslander".

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 16:10

superpony schreef:
MelissaV schreef:

Maar daar ga je toch heen om op te rijden? En 1.60m is wel erg groot, maar hoeft geen probleem te zijn lijkt me. Ik zou er nooit voor kiezen zeg ik eerlijk, maar als ze er is, is ze er al.

New Forest zou ik nooit meer kiezen. Ik mis hem vreselijk en is 19jaar mijn beste maatje geweest. Maar moest hem wel als eerste rijden en daarna een quarter, Omgekeerd vond ik hem echt niet fijn zitten en rijden. Terwijl hij ook reining getraind was, fijne gangen had op zich en maar 1.42m was.

Ik overweeg ook ooit een ijsco, maar dan zou ik wel op karakter kopen en niet op de extra gangen. Maar we fokken voor de toekomst, dus we zullen wel bij de quarters blijven.
Overigens heeft mijn merrie veulen van een maand, maar je kan best lang doorrijden en het ook weer oppakken natuurlijk.
De overleden merrie was fokmerrie en reden we ook tot laat nog recreatief.

Ja daar ga ik heen om te rijden maar daar zit ik ruim een uur heen en een uur terug voor in de auto en lukt mij niet om vaker als 2x per week heen te gaan en die 2x heb ik dus les :D

New forest kruising heb ik zelf ooit gehad maar kan mij niet meer herinneren of die lekker zat :+ maar ben niet zo moeilijk qua fijn zitten, zit al gauw fijn :D

Ja rijden ansich is geen probleem met de merrie maar kan veulen niet meenemen op buitenrit :+ + merrie staat op speciaal beslag wat mij iets te snel slijt als ik de eerste 5km over het harde moet :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:27

Je kan evt ook naar endurance (al dan geen Arabieren) kijken. Die zijn over het algemeen in de trainingen koele kikkers en hebben meer dan genoeg straat ervaring. Het is dat ik de mijne niet verkoop :Y) en de meeste zijn daarbij ook niet mega groot. Ik kan je evt wel een nummer doorgeven van iemand in België. Wie weet heeft ze wat braafs staan

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:31

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:07

Qua budget; geen idee, maar hoeveel haast heb je om een nieuw paard te kopen?

Met de huidige prijsstijgingen kan ik me zo voorstellen dat er binnen niet al te lange tijd weer enorm veel paarden te koop worden gezet.
Door Corona waren de paarden bijna niet aan te slepen en is de prijs van brave paarden flink gestegen.
Nu zit er volgens mij weer een financiële crisis aan te komen.
Prijs voor levensonderhoud schiet omhoog.
Benzineprijs ook, veel paarden staan best wel een stuk rijden van huis.
Kortom, ik denk dat binnen niet al te lange tijd er veel paarden te koop komen omdat mensen het niet meer kunnen/willen betalen.
Dus groot aanbod en minder vraag zal volgens mij de prijs voor paarden laten dalen.
En als je een goed huisje kan bieden is de prijs ook vaak bespreekbaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:32

Imre schreef:

Ohhh <3 <3 die wil ik. <3 . Precies wat ik zoek behalve de prijs en ik heb er nog entje lopen |(

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:35

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:30

Ik heb precies wat jij zoekt op stal staan, maar die is helaas niet te koop :)) Ik zocht een aantal jaar geleden namelijk exact hetzelfde (en ik ben ook maar klein haha).

Uiteindelijk is het wel een soort 'project' geworden, aangezien het een jonge pony was zonder bespiering, maanden geen hoefsmid bij geweest, nooit een tandarts gezien en dressuurmatig kende ie niks :') Puur gekocht op karakter. €2400 heb ik betaald, augustus 2018 was dat.

Maar ik geloof dat de prijzen inmiddels iets hoger liggen :=

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:00

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:02

Ik precies, maar dan ook precies z'n pony staan. En bij het aller aller aller beste huisje. Ben ik aan het overwegen voor hem een beter huisje te geven.

Beestje is mij alles, maar dan alles waard.... Maar ik doe gewoon helemaal niets met hem... En dat is gewoon eeuwig zonde.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:49

Oh zeg, hebben we een match? Zou wel super leuk zijn :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 12:51

Billy3105: Ga ik eens op zoeken, je mag altijd het nummer doorsturen!

Slmt9: Ja kreeg ik via pb ook van iemand door, ben mij aan het inlezen over dit ras want was er niet bekend mee :)

hoefnageltje: geen haast, wil echt een topmatch, dus tijd maakt mij niet zoveel uit :) En wat je zegt over de prijsstijgingen klopt, maar dat zullen we binnenkort pas echt duidelijk gaan zien denk ik

flavlip: Bedankt voor de link, ziet er mij een lief paard uit, ga eens informeren.

horsiegek: bedankt voor de links, ga er eens naar kijken

othelloster: je mag mij altijd pb doen!