Paard kopen die weeft ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:09

Het weven doet hij niet omdat er iets mis met hem is maar omdat hij letterlijk gek aan het worden is van verveling in zijn box. Als je het arme dier zo lang gaat opsluiten niet kopen of zoek een plek met inloopstal dan zal je zien dat het weven ook verdwijnt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:12

Je kunt hem samen met 1 ander paard 24/7 buiten zetten, is dat andere paard vaak weg? Kan hij dan goed alleen staan of is dat ook een stressvol iets voor hem, dat alleen staan? Als hij niet goed alleen kan staan heb je kans dat het voor hem genoeg trigger is om dan het weven ook op te pakken.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:20

Als het helemaal het paard is, zou ik wel voor het paard gaan en dan een stal zoeken die bij hem past.

Ik heb hier ook een zenuw staan, ijsberen en draaien enz enz maar op een hele rustige stal met maar 3 andere pony's en samen uit, samen thuis (dus of allemaal buiten of allemaal binnen) en waar mogelijk 24.7 buiten is het allemaal prima te doen.
Edit. Ze is wel een die het doet uit zenuwachtig gedrag en niet uit verveling.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 04-06-22 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:23

MarleenKl schreef:
Duidelijk, dankjewel! Dan ga ik weer rustig verder zoeken

Verstandig, een wever moet eigenlijk 24/7 vrije bewegingsruimte hebben en zoals ik lees is dat bij jou flink beperkt.

gomir

Re: Paard kopen die weeft ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 14:50

Mijn fijnste merrie is een wever, maar ook het paard waar ik met het meeste plezier jaren mee gereden heb. Nu na haar sportcarrière (zz gelopen) een super fijne fokmerrie. En nu ze in groepshuisvesting aan huis staat in rustige omgeving weeft ze nauwelijks nog.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:06

MarleenKl schreef:

Als je dan toch aan het zoeken bent zou ik ook een vriendelijker stal zoeken.
Het klinkt niet echt als een feest voor de paarden…..
Succes!!

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:08

Ik heb jaren geleden ook een wever gehad, maar die deed het alleen als ie veel binnen stond of als het onrustig was als de paarden naar buiten mochten, de stal waar hij stond hield er rekening mee en deed hem als een van de eerste, dan bleef t weven beperkt.
Maar dit dier was op zn 20e helemaal op, ik had hem toen 5 jaar.
Fantastisch paard was het
Zou het zeker aandurven, maar wel goed kijken waar je zo'n dier neer gaat zetten.
Toen waren er weinig plekken 24u buiten, nu inmiddels wel veel meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:10

Cherdenise schreef:
MarleenKl schreef:

Verstandig, een wever moet eigenlijk 24/7 vrije bewegingsruimte hebben en zoals ik lees is dat bij jou flink beperkt.

Niet perse. Hier een wever die "s nachts op stal gaat. Ze hebben hier wel korte "staltijden" (6 uurtjes ongeveer). Voor een wever is het belangrijkste om te weten wat zijn triggers zijn en daar naar managen. De mijne is een stress wever, als die stress ervaart weeft hij op weide ook. Voor zo'n paarden is de omgeving waarin ze vrije uitloop hebben even belangrijk als de uitloop. :) Gooi je zo eentje 24/7 op een weide waar constant stressors zijn dan weeft hij gewoon op weide.

De mijne is inmiddels alweer 17 en nog topfit. :) Ik zou een wever niet meer laten staan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:22

Zelf zou ik er niet aan beginnen. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Problemen koop je niet, die krijg je nadien wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:42

Slmt9 schreef:
Zelf zou ik er niet aan beginnen. Hoe zeggen ze dat ook alweer? Problemen koop je niet, die krijg je nadien wel.

Het probleem is dat er geen probleemloze paarden bestaan.Echter, op ieder potje past een dekseltje en als je zelf dit gedrag niet ziet zitten dan moet je hem ook zeker niet kopen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:46

Bowo schreef:
Bij een wever is de tijd buiten zeker niet altijd de belangrijkste factor. Zoals ik de advertentie lees, is het stress wever. Als hij een rustige stal heeft, maar dus weinig mensen en paarden langs komen of andere gekkigheid gebeurt, kan hij dat waarschijnlijk veel beter aan. Zet je dit paard voor korte periode op een drukke plek, gaat hij waarschijnlijk wel staan weven, terwijl een paar uur op rustige plek geen probleem hoeft te zijn.

Mee eens. Ook een soortgelijke wever gehad en dat weven viel echt wel mee. Was enkel bij drukte en kon op de ene stal uitblijven en op de andere wel gebeuren.
Zou er afhankelijk van de ernst ook niet een paard voor laten staan. Een paard die de hele dag loopt te weven is iets anders, maar als het enkel tijdens voertijd is of als het buurpaard word uitgehaald bvb is echt niet zo ernstig. Bovendien kan dit met een beetje management wel in de perken blijven. Denk dan bvb als eerste zijn eten krijgen en als eerste naar de wei of paddock bvb.

MarleenKl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 15:51

Cherdenise schreef:
MarleenKl schreef:

Ik heb helaas in de omgeving niet veel opties en voor de andere stallen zijn hele lange wachtlijsten.

Het paard bleek bij vorige eigenaren wel 24/7 buiten gestaan te hebben. Dit was ook geen succes aangezien hij hier alleen maar meer stress van kreeg en het weven daardoor toenam.

Al met al ontzettend jammer, maar dit paard laat ik staan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:52

Goed besluite denk ik!

MarleenKl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 15:53

Ninx schreef:
MarleenKl schreef:

Als je dan toch aan het zoeken bent zou ik ook een vriendelijker stal zoeken.
Het klinkt niet echt als een feest voor de paarden…..
Succes!!

Ik ben zeker nog druk op zoek! Helaas staat vrijwel alles hier in de omgeving vol en ben ik nu afhankelijk van de wachtlijsten..

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:55

Bellatrix schreef:
Eens met de rest, een wever zou eigenlijk 24/7 naar buiten moeten. Paddock of wei maakt niet uit.
Als je hem niet ergens kan stallen waar hij heel erg veel buiten komt zou ik hem niet kopen.

Mooi gezegd.

Echter zal geen een paard vrolijk worden van zo veel uren op stal door te moeten brengen. Wellicht koop je dan beter helemaal geen paard of zoek je naar een geschikte stalling.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:55

anjali schreef:
Slmt9 schreef:

Het probleem is dat er geen probleemloze paarden bestaan.Echter, op ieder potje past een dekseltje en als je zelf dit gedrag niet ziet zitten dan moet je hem ook zeker niet kopen.

Dat is ook niet wat ik zeg :+
En in mijn beleving ook niet waar. Anders zou er geen enkel paard door een keuring komen.

Hierbij weet je bij voorbaat dat er een probleem is, je weet alleen niet hoe groot het probleem is. Zie ook bokkers die nog meer gevolgen omschrijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 15:59

Hier hebben ze 24/7 vrije keus, dus ik zou hem bekijken.

Maar...........Ik zou hem goed laten keuren. Wil niet zeggen dat schade door het weven komt, want hij kan ook heel slecht getraind zijn bijv. Maar voor je begint wel belangrijk.

24/7 buiten is niet zomaar naar buiten pleuren. Net zoals er aandacht wordt besteed aan veilige stallen, weilanden, paddocks etc, moeten d eomstandigheden goed zijn. Paard moet goed geintroduceerd worden, er moet genoeg ruimte zijn, voldoende eten en schuilmogelijkheden. Ik ben voor 24/7 vrije keus, maar niet zonder droge lig plekken, voldoende eten en schuilen.

En paarden kunnen je verbazen. Wij kregen een luchtzuiger en die stopte bij ons op dag 1 en heeft dat nooit meer gedaan.

MarleenKl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 16:00

_Mir schreef:
Bellatrix schreef:
Eens met de rest, een wever zou eigenlijk 24/7 naar buiten moeten. Paddock of wei maakt niet uit.
Als je hem niet ergens kan stallen waar hij heel erg veel buiten komt zou ik hem niet kopen.

Mooi gezegd.

Echter zal geen een paard vrolijk worden van zo veel uren op stal door te moeten brengen. Wellicht koop je dan beter helemaal geen paard of zoek je naar een geschikte stalling.

Met het stalbeleid ben ik het op deze plek ook niet helemaal eens. Ik sta op de wachtlijst voor de 24/7 weide en paddock. Verder heb ik ook geen haast met het kopen van een paard dus hoop ik tegen die tijd bovenaan de wachtlijst te staan :)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:02

ik zou het aandurven echter op zoek gaan naar een andere stalling. met 2 paarden 24/7 buiten vind ik ook net niks. als het ene paard dan uit de paddock wordt gehaald om bijv gereden te worden hoe is het dier dan.. overdag zullen er andere paarden om hem heen staan maar hoe is dat in de avond en nacht? Hoe groot is de stal waar je wilt gaan staan en hoe belangrijk is het dat je toekomstige paard daar komt te staan,. Als je echt op deze stal wil staan dan zou ik een ander paard zoeken wat hiervoor geschikt is. als je meer keuzes hebt in stalling zo ik kiezen voor een kleinere pensionstal waar meerdere paarden dan 24/7 buiten worden gehouden.

succes

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:04

superpony schreef:
Hier hebben ze 24/7 vrije keus, dus ik zou hem bekijken.

Maar...........Ik zou hem goed laten keuren. Wil niet zeggen dat schade door het weven komt, want hij kan ook heel slecht getraind zijn bijv. Maar voor je begint wel belangrijk.

24/7 buiten is niet zomaar naar buiten pleuren. Net zoals er aandacht wordt besteed aan veilige stallen, weilanden, paddocks etc, moeten d eomstandigheden goed zijn. Paard moet goed geintroduceerd worden, er moet genoeg ruimte zijn, voldoende eten en schuilmogelijkheden. Ik ben voor 24/7 vrije keus, maar niet zonder droge lig plekken, voldoende eten en schuilen.

En paarden kunnen je verbazen. Wij kregen een luchtzuiger en die stopte bij ons op dag 1 en heeft dat nooit meer gedaan.

Hier ben ik mee eens en tevens ga eerst kijken hoe "erg" het werkelijk is denk ik? Atands dat is wat ik zou doen want iedereen heeft andere maatstaaf :D

loopjeloopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:06

In het verleden een merrie gehad dagelijks aan het weven was op stal, waarbij ze een open staldeur had. Toen ik ervoor koos om haar 24/7 buiten te zetten (was thuis), was het over.. En de merrie kwam veel meer ontspannen over. Blij paard.
Zoek een goed adres waar dit mogelijk is.

MarleenKl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 16:07

lnvdh schreef:
ik zou het aandurven echter op zoek gaan naar een andere stalling. met 2 paarden 24/7 buiten vind ik ook net niks. als het ene paard dan uit de paddock wordt gehaald om bijv gereden te worden hoe is het dier dan.. overdag zullen er andere paarden om hem heen staan maar hoe is dat in de avond en nacht? Hoe groot is de stal waar je wilt gaan staan en hoe belangrijk is het dat je toekomstige paard daar komt te staan,. Als je echt op deze stal wil staan dan zou ik een ander paard zoeken wat hiervoor geschikt is. als je meer keuzes hebt in stalling zo ik kiezen voor een kleinere pensionstal waar meerdere paarden dan 24/7 buiten worden gehouden.

succes

Hier zit een kleine misopvatting denk ik.

De 24/7 weide is een grotere kudde, met uiteraard beschikking tot een inloopstal en etc.
Op de 24/7 paddock staan ze inderdaad met 2, aangrenzend met meerdere 24/7 paddocks. Ook allemaal met eigen inloopstal. Mocht het ene paard hier dus uitgehaald worden dan staan er altijd nog andere paarden omheen.

MarleenKl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 16:11

Ik ga in ieder geval weer rustig verder kijken.

Bedankt iedereen voor de adviezen en het meedenken!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:50

MarleenKl schreef:
Zo jammer dat bepaalde paarden dat ontwikkelen, voor de rest is het hem helemaal..

Niet de schuld van het paard.

Je zou eigenlijk moeten zeggen wat jammer dat het dier het ontwikkeld heeft omdat hij in het verleden verveling/ stress op stal heeft meegemaakt.

MarleenKl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 16:55

Onali schreef:
MarleenKl schreef:
Zo jammer dat bepaalde paarden dat ontwikkelen, voor de rest is het hem helemaal..

Niet de schuld van het paard.

Je zou eigenlijk moeten zeggen wat jammer dat het dier het ontwikkeld heeft omdat hij in het verleden verveling/ stress op stal heeft meegemaakt.

Zo bedoel ik dat natuurlijk ook