Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:43

Ik zou eerst gaan kijken voordat ik zou gaan nadenken over wat ik wil bieden. En daarna nog zelf laten keuren.

Aan andere mensen, die het paard niet kennen, niet gezien of gevoeld hebben heeft gewoon niet zoveel nut. En nu al een prijs gaan bedenken voor jezelf ook niet. Eerst maar kijken en proefrijden, misschien vind je het niks en is alles te veel qua prijs. Of het klikt juist heel goed, zonder roze bril, en je vindt haar de vraagprijs waard. Of ergens ertussen, maar dat bedenken zonder kijken en rijden is niet te doen.

Dan bij keuring kijken of ze echt zo gezond is. Niet kopen zonder keuring die je zelf hebt laten doen is mijn mening.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:57

Heb je de prijs vernomen uit de advertentie of is dit ter sprake gekomen toen je de afspraak voor bezichtiging maakte?
Door schade en schande wijs geworden vraag ik dit tegenwoordig altijd na, soms klopt die namelijk niet.

Vraag de prijs nog eens na tijdens de bezichtiging als je echt belangstelling hebt zodat je een reële bieding kan maken. Mijn ervaring is wel dat de prijs meestal eerder aan de bovenkant van de range ligt (en soms zelfs daarboven) dan aan de onderkant.

Verder is er niet altijd onderhandelingsruimte, dan is de prijs gewoon de prijs en klaar. Je kan het maar beter bespreken dan in het midden te laten. Dan weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:58

Ik heb al gereageerd op dit topic maar voor diegenen die zeggen “beginnen met 5000€” wil ik toch wel aanvullen dat wij voor onze 3jarige freiberger flink meer dan 10000€ betaald hebben, zonder importkosten, vervoer ed

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 10:02

Dit paard word niet actief op internet aangeboden, ik heb de foto's en video's via via gekregen nadat tussenpersoon de huidige eigenaresse Info heeft gegeven over mijn persoon, ervaring, doel met het paard en rij video's. Huidige eigenaresse woont niet in NL en is ook niet Nederlands, heel kleine kans dus dat die hier meeleest ;-)
Ik weet idd geen vraagprijs, alleen dat ze tussen de 5 en 10 zit en dat de prijs bespreekbaar is omdat ze het huis pas verkopen kan als de paarden weg zijn. Deze info heb ik van eigenaresse zelf gekregen bij het maken van de afspraak.
Natuurlijk laat ik haar wel keuren, dat leek me vanzelfsprekend voor dit bedrag.zonder krijg ik haar ook niet eens in de verzekering. Ik zei alleen dat we er nu even vanuit gaan dat ze gezond is om nu een indicatie te hebben van wat ik als openingsbod zou kunnen bieden als ik haar zou kopen, wat ik wel van plan ben mits gezond want ze spreekt me echt wel erg aan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:02

Ik vind het vooral buitengewoon onverstandig om hier al aan te geven wat je zou willen geven, en het paard te bespreken.

Een paard met deze kenmerken (leeftijd, geslacht, ras) daar zullen er niet veel van zijn in nl.
Waarschijnlijk maar 1 die aan die omschrijving voldoet.

Niet erg handig als de verkoper meeleest met al jouw ideeën...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:02

Freibergers zijn duur... voor een 3 jarige ruin die net de veldtest gelopen heeft betaal je tegenwoordig al 10.500 tot 11.500 euro....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:04

Neon schreef:
Freibergers zijn duur... voor een 3 jarige ruin die net de veldtest gelopen heeft betaal je tegenwoordig al 10.500 tot 11.500 euro....

en meer, zelfs vorig jaar al.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:06

upendo schreef:
Lizenlotte schreef:
Ik vind het dan weer raar dat je het hebt over of ze goede punten kan halen als wedstrijdpaard, ze is nog maar 4 en moet nog doorgereden worden zoals ik al schreef. En het is een Freiberger, er zijn maar weinig mensen die dat ras kopen om hoog te eindigen bij de wedstrijden om niet te zeggen dat het helemaal niet voorkomt.. wat voor info mist er nog dan om een indicatie te kunnen geven? ga er voor het gemak maar even vanuit dat ze gezond is. Ze loopt in elk geval goed in alle gangen.

Bij een jong paard koop je potentie. Dat kun je ook al zien als ze net doorgereden zijn of nog niet eens zadelmak. Dus zo raar is de opmerking niet.

Ik denk dat je in je handjes mag knijpen met 10 in deze huidige markt. Zeker met de spullen erbij. Al zegt mij dat ook niet zoveel want een zadel kan niet passend zijn voor ruiter of paard etc.

Zeker niet als de eerste hit die ik op google krijg als ik "feiberger" google een Z1 proef is. :+
Ik zou eerst gaan kijken en dan vragen of ze specifieker kunnen zijn betreffende aan welke prijs zij zelf dachten. Van daaruit verder praten.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 10:07

Nogmaals: ze staat niet in NL te koop en ook niet bij Nederlanders in het buitenland ofzo en waar ze te koop staat staan er genoeg vergelijkbare paarden op internet te koop, niks herkenbaars aan dus.

5000 zou ik echt niet durven te bieden, dat is echt een schooiersbod.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:08

Wat is het paard waard? Wat de gek er voor geeft zeggen wij dan altijd. Wat voor de één alles is wat ze zoeken in een paard is dat voor een ander niet. Dat is een persoonlijke keuze.
Als je duidelijkheid krijgt over de vraagprijs voor jezelf bepalen of deze op te brengen is en dan gaan kijken. Dan kan je altijd verder zien of de prijs juist is of niet.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:08

Als het paard jou aanstaat in ieder geval laten keuren. En de prijs, dat moet je overeenkomen met de verkoper.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:14

Lizenlotte schreef:
Nogmaals: ze staat niet in NL te koop en ook niet bij Nederlanders in het buitenland ofzo en waar ze te koop staat staan er genoeg vergelijkbare paarden op internet te koop, niks herkenbaars aan dus.

5000 zou ik echt niet durven te bieden, dat is echt een schooiersbod.

Nee in Duitsland. Ook die hebben internet, geloof het of niet. Je hebt in een andere post genoeg info gegeven dat het al een stuk specifieker wordt over welk dier het gaat. :) Als ik mee las zou je nu sowieso 10K betalen.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:15

Ik zou gewoon aan de eigenaresse vragen wat ze precies in gedachten heeft. Scheelt gespeculeer. Ik zou namelijk echt not amused zijn als iemand in deze markt mijn tijd verdoet met een bod van 5.000. Voor jou 200 anderen.

Als dit een fijne Freiberger met alles wat je wilt en gezond dan is 10.000 echt geen vreemde prijs (misschien nog wat laag) in Nederland en ook in Duitsland zijn de prijzen gelijkwaardig.

Komt hij rechtstreeks uit Zwitserland dan is de onderhandelingspositie natuurlijk groter.

Niks zinnigs over te zeggen. Als ze door privé omstandigheden wil zakken is dat fijn voor jou.

Ik vind vragen voor een specifieker bedrag zeker niet raar.

betadine

Re: Wat zal ik bieden op een 4 jarige Freiberger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 10:58

Aangezien de prijs je niet afschrikt zou ik gewoon gaan kijken.
Eens borstelen en opzadelen en zien of je er een goed gevoel bij hebt. Het word misschien wel je maatje voor de komende 20 jaar dan is het toch wel belangrijk dat je eentje kiest waar je een goed gevoel bij hebt.
Iemand met een beetje verstand van paarden kan je ook wel helpen om haar karakter en lichaamsgebruik in te schatten, maar uiteindelijk moet jij alleen beslissen. Laat u dus niet zomaar aanpraten dat alles wel goed komt als je zelf aanvoelt dat het bvb een zeer schichtig of brutaal dier blijkt te zijn.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 11:16

Klopt dat ze in Duitsland ook internet hebben, dat hoef je mij niet te vertellen wijsneus. Waar het om gaat is dat ze de Nederlandse taal niet machtig is, niet in de internetdoelgroep valt en ook niet eens weet dat ik Nederlandse ben, er is niks aan mijn gegevens en communicatie met haar wat daarop wijst. Ook heeft mijn Nickname hier niks met mij als persoon te maken dus nee ik ben niet bang dat de verkoopster me hier herkent. Graag dus nu weer terug naar het onderwerp.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:24

Ik verbaas me keer op keer over de prijzen van Freibergers.
Ze zijn heus leuk hoor, maar ik zie echt niet waarom ze zo'n hogere prijs moeten hebben. Ik zie eigenlijk gewoon een iets te kleine Gelderse. Doe ik het ras nou ontzettend te kort?

Voor TS: ga erheen, ga het diertje bekijken en kom in gesprek met de verkoper. Zodra je het over geld gaat hebben, vraag dan gewoon op directe wijze: wat zou je ervoor willen hebben? Laat de verkoper zich eerst maar eens uitspreken over de vraagprijs alvorens je er iets van gaat vinden. Prijsklasse tussen 5 en 10 is zo weinig informatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:37

Dat heeft meer te maken met een andere munt dan met het ras.
Als je uit het land van origine koopt zijn de prijzen markconform in verhouding tot onkosten. Als je er 1 koopt die in een Euro land staat dan maakt de verkoper mooi gebruik van schaarste in dat land en de angst die mensen hebben bij zelf importeren (vraag en aanbod).
Het is echter wel vrij normaal om voor goede prijs een paard te krijgen dat reeds gereden en betuigd is en ook in de basis verkeersmak is (maar wel jong ingereden).

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:47

Ik zou eerst eens gewoon heen gaan, en na afloop vraag je de vraagprijs, wellicht wil de eigenaar gewoon een goede klik en word het paard je gegund, soms is plek, en de klik belangrijker dan het geld.
Als een eigenaar jou ziet rijden met het paard en het paard bloeit op, vinden ze vaak belangrijker dan geld.
En zou niet alla minuut daar een bod neer leggen, zeg dat je eerst even wil laten bezinken en dat je haar die zelfde avond of zo nog belt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:56

Een paard is waard wat de ezel ervoor wil betalen.

Vraag wat de verkoper er precies voor wil hebben, en overweeg dan of dit paard voor jou de prijs waard is.
Eventueel kun je nog een beetje afdingen, maar ik vind het belangrijk het paard en de eigenaar in hun waarde te laten. Dat is hoe wij het doen iig.
Als ik eentje verkoop en ik vraag 10000, en er komt iemand en diegend biedt 5000, dan wil ik al niet meer verkopen aan die persoon, zelfs al bieden ze daarna de VP.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:07

Lijkt mij niet meer dan logisch om bij de bezichtiging te vragen wat de vraagprijs is. Zal mooi zijn als de verkoper zelf een vraagprijs had van 6.000 en je biedt 10.000 dan is de verkoper heel blij met je :'). Gewoon vragen wat ze ervoor wilt hebben en dan akkoord gaan of eventueel lager bieden. Het is aan jouw om te beslissen of het paard dat bedrag het waard is of niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:13

Ik zou dan eerst vragen wat de prijs is voor je gaat kijken. Het klopt dat sommige bij een goed tehuis in prijs zakken, maar er zijn er ook genoeg die zijn als je er verliefd op bent gelijk denken " das mooi, daar gaat 1000 euro bij en ik zak niks meer, want die wil hem toch hebben".

Er is toch niks mis met een richtprijs vragen? (het gat tussen 5000-10.000 vind ik wel erg groot namelijk). Na de bezichtiging kun je altijd nog kijken/bieden wat je het waard vindt....)

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:27

Als het paard gezond is en het past je, dan is alles onder de 10.000 meegenomen.
ze zijn gewoon duur.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:39

Heb me de afgelopen maanden bezig gehouden met de Freiberger en qua prijs is deze wel echt zeer aantrekkelijk. Nu je al weet dat ie tussen de €5000 en €10.000 moet kosten, zou ik gewoon gaan kijken en als je het wat vindt vragen wat de precieze vraagprijs is. Als dat een prijs is waar jij je in kan vinden, dan zou ik voorstellen aan verkoper om te kopen ovv keuren. Wil je nog afdingen, dan kan dat natuurlijk ook, maar al zou de verkoper €10.000 willen en hij komt goed door de keuring en pssm vrij, dan betaal je niks teveel

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:36

mamabird schreef:
Heb me de afgelopen maanden bezig gehouden met de Freiberger en qua prijs is deze wel echt zeer aantrekkelijk. Nu je al weet dat ie tussen de €5000 en €10.000 moet kosten, zou ik gewoon gaan kijken en als je het wat vindt vragen wat de precieze vraagprijs is. Als dat een prijs is waar jij je in kan vinden, dan zou ik voorstellen aan verkoper om te kopen ovv keuren. Wil je nog afdingen, dan kan dat natuurlijk ook, maar al zou de verkoper €10.000 willen en hij komt goed door de keuring en pssm vrij, dan betaal je niks teveel

Mee eens !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 17:37

Waarom doet men vaak zo geheimzinnig over een prijs. Zet gewoon in de adv. wat je ervoor wil hebben en dan niet tussen 5000 en 10.000 en dan beledigd zijn als iemand 5000 zou bieden. Wees simpel en zakelijk en duidelijk.Dat voorkomt veel tijdverknoeien voor alle partijen.Evenals: Prijs n.o.t.k. of: Geen telefonische prijsopgave e.d.