[VOLG] Ons OTTB avontuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 17:37

kyrkelover schreef:
En mocht je ze nog niet zelf gevonden hebben.
2 foto's van zijn moeder die Blacktype is over hordes.
[ [url=m/vPHmDS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hSakyr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super bedankt voor de informatie! Ik had dit zelf nog niet gevonden, heel leuk om te zien/lezen.

AlwaysH schreef:
Edit; sorry, ts, voor het vervuilen van je topic. Ik ben erg benieuwd hoe je paardje uitbloeit hoor <3

Geeft niet, ik vind het leuk om te lezen wat iedereen vindt en denkt :)

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:13

@ Always, jullie? Ik kan jouw berichten niet eens zien enkel omdat je mkango nu gequote hebt ed wel :+

Mijn opmerking had overigens ook weinig(of eigenlijk niets) met racing te maken enkel in zijn algemeenheid. Dier heeft mooi kunnen opgroeien en op een kleine stal netjes voorbereid op zijn eerste wedstrijdjes als 5 jarige. Daarna direct gezien dat het niks ging worden en voor het dier een andere bezigheid gezocht.
En nu mag hij gelukkig zijn bij ts en hoop ik dat ze samen heel veel plezier gaan beleven.

davinci2412

Re: [VOLG] Ons OTTB avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 17:10

Ijzer kwijt dus vaders speelt even voor hoefsmid om het andere ijzer er ook vakkundig onderuit te slopen (uiteraard in overleg met de hoefsmid) Ondanks dat hij pas 5 is heeft hij echt onwijs veel geduld.
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 21:44

Leuk weetje Davinci.
In Engeland maar ook Ierland hechten ze op de renstallen veel waarde aan oude geroutineerde hoefsmeden. Dit zijn dus vaak opatjes die het werk al jaren doen en heel de stal alleen bij houden.
Zo werkte bij de trainer in Engeland waar ik zat een man die we Sid noemde. Van de oudere paarden tot de 2 jarige hengstjes, alles deed hij in zijn eentje. Zette ze in de stal vast aan een touwtje, zijn gereedschap bij de hand en huppatee dat ijzer werd binnen mum van tijd er onder gemaakt.
Zeer fascinerend vond ik dat, want zo fragiel als hij eigenlijk was, zo braaf en rustig waren ALLE paarden bij hem. We hadden 105 paarden op stal, maar we hoefde maar naar die man in het voorbij rijden te roepen Sid my horse .... lost a shoe en tijdens de evening stables zat het er alweer onder. Hoe hij dit allemaal onthield is mij nog een vraagteken. Om een lang verhaal kort te maken de meeste volbloeden zijn met zulke dingen dus heel rustig en braaf.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:53

davinci2412 schreef:
Ijzer kwijt dus vaders speelt even voor hoefsmid om het andere ijzer er ook vakkundig onderuit te slopen (uiteraard in overleg met de hoefsmid) Ondanks dat hij pas 5 is heeft hij echt onwijs veel geduld.
[ [url=m/v4Rjvb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ojee, nu al!
Hoe zijn de hoeven?

Nobli heeft broze en platte hoeven en verloor ook snel ijzers. Wij zijn toen elke paar dagen teer gaan smeren op de straal. Goed schoonmaken, droog depoen met handdoek en dan teer. En dan even een rondje lopen of op de poets/spuitplaats laten zodat het niet gelijk helemaal smerig is in zand, gras of stro.

Heeft echt onwijs geholpen. Ijzers vallen er veel minder snel af.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 20:32

AlwaysH schreef:
Ojee, nu al!
Hoe zijn de hoeven?

Nobli heeft broze en platte hoeven en verloor ook snel ijzers. Wij zijn toen elke paar dagen teer gaan smeren op de straal. Goed schoonmaken, droog depoen met handdoek en dan teer. En dan even een rondje lopen of op de poets/spuitplaats laten zodat het niet gelijk helemaal smerig is in zand, gras of stro.

Heeft echt onwijs geholpen. Ijzers vallen er veel minder snel af.

Helaas wel haha, hij moet eigenlijk ook echt naar de smid, maar die heeft pas volgende week tijd.
Voor heeft hij ook redelijke plat voeten, achter zijn ze eigenlijk best netjes.

Thanks voor de tip! Die onthou ik!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:21

Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik volg!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 18:56

Even een korte update weekend zijn we met Fully verhuist. Ik maakte me zelf nog wel een beetje druk over het trailer laden, maar gelukkig liep hij er zo op :D
Onderweg nog wel even last gehad van een vrachtwagen chauffeur die niet snapt dat paarden het niet leuk vinden als je bijna in de trailer kruipt, maar gelukkig kwamen we er zonder kleerscheuren vanaf.

Gelukkig settelt Fully heel snel en konden we vandaag lekker beginnen met longeren. Links om ging echt top, rechts om is allemaal nog wat lastiger. De ho knop doet het ook, alleen snapt hij nog niet dat ik dan niet altijd gelijk helemaal wil stoppen :’) Uiteindelijk deed hij toch alles wat ik vroeg, dus super tevreden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:31

Fijne update! En hij is reizen gewend ivm racen en trainen dus de zal zich daar inderdaad niet te druk om maken. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:20

Ah een Volbloed! <3 Schitterend dier en leuk om jullie avonturen te gaan volgen. In elk geval veel plezier en geluk gewenst met deze knapperd! Mijn Anglo met voornamelijk Volbloed was 1.83m, ook zo'n kasteel. :')

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 13:19

Stapje voor stapje komen we verder.

Gisteren voor het eerst het zadel er op gehad. We longeren nu 3 keer in de week met bijzet en dat doet hij super, het neusje gaat als steeds vaker richting de grond.
Gisteren daarom besloten eens te kijken wat hij met het zadel doet, specifiek met loshangende beugels.
Hij deed het super!

Hij staat inmiddels lekker hele dagen in de wei met een maatje en begint gelukkig ook langzaam wat meer vet op de botten te krijgen.

Afbeelding

Hij blijft echter een soort van korstjes op zijn achter benen houden.

Afbeelding

Ik dacht dat het van het zweet of natte gras kwam, maar dan zou het toch langzaam minder moeten worden.
Misschien dat een van jullie weet wat het is en hoe ik dit het beste kan verhelpen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:29

Is het geen smegma?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:25

Mel heeft soms op die plek overproductie van talg, dat kriebelt. Het heeft een naam maar die ben ik vergeten haha
Wat daartegen helpt is met verdunde antiroosshampoo wassen en dan ingevet houden, bv die soducreme. Acedermspray heeft ook geholpen. En dan tussendoor altijd meenemen met poetsen (niet te hard maar gewoon).

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 20:54

Jessix schreef:
Is het geen smegma?

Dat is het niet, het veranderd ook niet. Blijft constant een soort van hetzelfde. Zijn een soort korstjes, hij vind het ook niet heel geslaagd als ik er aan zit.

Sintara schreef:
Mel heeft soms op die plek overproductie van talg, dat kriebelt. Het heeft een naam maar die ben ik vergeten haha
Wat daartegen helpt is met verdunde antiroosshampoo wassen en dan ingevet houden, bv die soducreme. Acedermspray heeft ook geholpen. En dan tussendoor altijd meenemen met poetsen (niet te hard maar gewoon).

Thanks, dit ga ik proberen!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:55

Het is inderdaad overproductie van talg. Hebben heel veel volbloeden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:19

Fijn dat hij het zo goed doet! Maar waarom wil je kijken wat een beleerd paard doet met een zadel op z'n rug? :+ Dat zal weinig anders zijn dan andere beleerde paarden. Sterker nog: de uitdragerij die volbloeden aan hun lichaam dulden van jongs af aan, zou menig warmbloed in de hoogste boom laten springen van angst. :')

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 17:39

Mkango schreef:
Fijn dat hij het zo goed doet! Maar waarom wil je kijken wat een beleerd paard doet met een zadel op z'n rug? :+ Dat zal weinig anders zijn dan andere beleerde paarden. Sterker nog: de uitdragerij die volbloeden aan hun lichaam dulden van jongs af aan, zou menig warmbloed in de hoogste boom laten springen van angst. :')

Het is niet zo zeer het zadel maar maar de langere en zwaardere beugels. Mijn been komt straks een stuk lager als de jockey zat en ik zal meer bewegen met mijn been.

Daarnaast behandel ik hem liever als onbeleerd zodat me dingen meevallen dan dat we iets overslaan wat wel nuttig geweest was om mee te pakken :)

Babootje schreef:
kyrkelover schreef:
Het is inderdaad overproductie van talg. Hebben heel veel volbloeden.

Klopt. Het heet cannon dermatitis.
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/schi ... is/129658/

Thanks! We gaan even kijken of we met anti roos het wat kunnen verminderen :o

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:44

In training worden ze ook veel met lange beugels gereden. Ze worden alleen met korte beugels gegaloppeerd. Het is natuurlijk geen Amerikaan. De beugels in training zijn ook van gewoon normaal gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 17:47

Hoe jockeys rijden is niet representatief voor hoe ze in de training gereden worden, want dat is inderdaad met gewoon hetzelfde gewicht beugel als normale rijpaarden en tijdens het stappen en draven ook gewoon met lange beugels. Zeker bij de jumpers. Ze kennen ook gewoon alle basishulpen, komen super makkelijk aan het bit en veel kunnen ook rustig een pasje wijken als je het van ze vraagt. :) Ik zie ook niet in waarom je veel zou willen bewegen met je benen, dat is in geen enkele discipline wenselijk.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:06

Leuk, een volbloed ik heb op een point to point stal gewerkt in Ierland en (bijna ) alle paarden waren echt geweldig, met een super (sterk) karakter en heel makkelijk in de omgang omdat ze vanaf 3/4 vrij veel mee maken. Wij deden echt altijd 20 minuten flatwork voor we de baan op gingen. Dat houdt in dat, zoals Mkango zegt, ze heel fijn aan de hulpen liepen, schouder binnenwaarts/buitenwaarts, galopwissels etc kunnen. Met een beetje geluk kan die van jou dus ook al best veel!

Heel veel plezier met je paardje

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 18:18

Dat zal ongetwijfeld maar ik weet natuurlijk niet precies wat ze wel en niet gedaan hebben en wat hij wel en niet kent. Zo heeft hij qua longeren nog het een en ander te leren.
Ik kijk dus liever stapsgewijs wat hij wel en niet begrijpt en waar ik de puntjes nog op de i wil zetten.

Wat betreft het bewegen met de benen doel ik op de oefening op het gebied van dressuur en dus niet een onrustig been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:04

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen dan beginnen aan een ex-renpaard als ze niet weten wat ze in huis halen en ook niet bereid zijn zich daarin te verdiepen — het feit dat je denkt dat ze niet of nauwelijks gewend zijn aan beenhulpen, zegt al genoeg. Met de juiste kennis en kunde zijn ze namelijk helemaal niet zo’n “project” en bij de mensen die ze wel zien als een “project” gaat het 9/10 keer mis. Hopelijk ben jij dan de uitzondering waarbij het geen gebed zonder eind wordt en waar het paard de dupe van wordt. :) Veel succes!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 19:42

Ik begrijp de opmerkingen wel. Het is geen onbeleerd paard, hij heeft al heel wat meer gezien dan menig 5-jarige warmbloed.
Wèl zal het even tijd nodig hebben voor jullie op elkaar ingespeeld zijn, vooral als je niet helemaal weet met welke (stem) hulpen hij opgeleerd is.
Vele volbloeden zijn trouwens vrij koud aan het been. En vrij koel in de kop, tot ze een reden vinden om te spoken (en verveling want te saai getuttel bij rijden vinden ze vaak een reden :+ ).

Toen ik m'n volbloed kocht als 3-jarige heb ik nog niet eens gedacht aan opnieuw opleren. Dat was ze namelijk al. Na de baan heeft ze een maand bij een handelaar gestaan (waar ik haar gekocht heb) en toen kon ze in 3 gangen door de bak, een klein sprongetje en buitenrijden. Kon ze ook voor die handelaar, maar die vrouw heeft er eventjes de vertaling voor klassiek rijden op gezet.

Fysiek gezien heeft het een jaar geduurd voor ze de omschakeling echt goed verteerd had. Daarna kwam er even een mentale omschakelingsfase, had ik even mijn handen vol aan. En daarna is het een aangenaam recreatiepaard geworden.

Het is wel een knap paard dat je daar hebt. Veel succes en plezier ermee.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 20:20

Mkango schreef:
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen dan beginnen aan een ex-renpaard als ze niet weten wat ze in huis halen en ook niet bereid zijn zich daarin te verdiepen — het feit dat je denkt dat ze niet of nauwelijks gewend zijn aan beenhulpen, zegt al genoeg. Met de juiste kennis en kunde zijn ze namelijk helemaal niet zo’n “project” en bij de mensen die ze wel zien als een “project” gaat het 9/10 keer mis. Hopelijk ben jij dan de uitzondering waarbij het geen gebed zonder eind wordt en waar het paard de dupe van wordt. :) Veel succes!

Ik vind het jammer dat je er zo over denkt. Helemaal omdat je mij niet kent en dus geen inschatting kan maken van wat ik wel en niet kan. Ik kan je reactie ergens wel begrijpen maar toch moet ik eerlijk toegeven dat het me irriteert. Met name omdat ik het idee heb dat ik deze reactie krijg omdat ik het op mijn manier doe en dit niet strookt met de ideeën die jij hebt.

Zoals ik aangaf begrijp ik de reacties maar ik ga dit op mijn manier doen. Mocht dat niet in je straatje passen dan wil ik je vragen niet meer te volgen en reageren.