Nistral dressuur Texelweekend 22-04-22

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Nistral dressuur Texelweekend 22-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:47

Waarom zou er niks over gezegd moeten worden? In topics van jaren geleden zegt TS ook al te gaan afvallen. Er lopen topics over Arjen Lubach die wil dat we kappen met rijden en de sport krijgt een steeds slechtere naam… hpe zou dat komen??

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:49

Mars schreef:
Waarom zou er niks over gezegd moeten worden? In topics van jaren geleden zegt TS ook al te gaan afvallen. Er lopen topics over Arjen Lubach die wil dat we kappen met rijden en de sport krijgt een steeds slechtere naam… hpe zou dat komen??

Er mag zeker weten wat van gezegd worden.
Het doorzagen vind ik gewoon oneerlijk

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:53

Mars schreef:

Er is toch al verschillende keren wat van gezegd? Waarom dat maar doorgaan, ik vind dat niet echt vriendelijk hoor, denk dat TS het nu echt wel weet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:54

Omdat ze jaren geleden dit ook al wist maar gewoon op dezelfde voet doorgaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 15:55

Dat weten we nu ook wel!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:09

Ja en?
Dan maar laten gaan en niks meer van zeggen? Want de sport is al zo lekker in beeld? Als je wilt bepalen wie wat wel en niet mag zeggen moet je solliciteren naar een groen kleurtje.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:13

Ik vind het niet echt gemeen doorzagen, het probleem is bij TS al vaker aangekaart maar dan met zijden handschoenenn aan. Dat was paar jaar terug en de verhouding is alleen maar slechter geworden... Wellicht dringt een reactie vanuit wat groter publiek dan wel door?

In het topic wat Muronia benoemt werd dergelijk commentaar ook in eerste instantie absoluut niet op prijs gesteld maar zo te lezen wordt het nu juist als nuttige eye opener gezien :)

Ik ben overigens vaker verplicht gewogen en vervolgens op een bepaald paard geweigerd o.b.v. mijn gewicht, weet hoe rot het ongeveer voelt. Ik mag daardoor al jaren niet in de buurt van pony's komen zeg maar.
Dan moet je je toch niet persoonlijk aangevallen voelen maar vanuit het welzijn van je paard kunnen kijken en begrijpen dat het soms maar niet anders is? Zeker als er spring- en wedstrijdprestaties van het dier worden verwacht. En of het nou moeilijk is om af te vallen doet het er niet heel erg toe, zeker voor het paard niet. Een vent van 2 meter lang kan er namelijk al helemaal niets aan doen dat die zo lang is, en toch gaan zulke mannen niet zomaar op ranke E-pony's zitten :o

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:48

Ik kan niet anders dan Mars gelijk geven als dit inderdaad 2 jaar geleden ook al speelde. Soms snap ik niet dat mensen zelf ( soms om wat voor reden dan ook ) niet inzien dat ze niet op een paard moeten stappen.

Ik zie een extreem weggedrukte rug, een paard die het zwaar heeft. Ik hoop oprecht dat je pas weer op dit paard stapt wanneer het eerlijker is dan dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:00

Dat afvallen niet lukt is één ding. Dat is ook heel lastig. Maar het is een keuze om op je paard te stappen dat hoeft natuurlijk van niemand.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:18

Eens met de voorgangers. In een topic uit 2012 (niet lopen spitten, staat in je profiel) schrijf je al dat je moet afvallen. In principe niet onze zaak, you do you, maar ga niet meer op die paarden zitten. Dat is gewoon echt niet oké.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 19:38

Ik zal straks even uitgebreider reageren

Maar laat me duidelijk zijn (en ook al gezegd door anderen) ik weet het nu wel. Nog weet ik veel hoeveel reacties met deze opmerkingen is echt niet nodig

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:47

corientjuhh schreef:

Maar laat me duidelijk zijn (en ook al gezegd door anderen) ik weet het nu wel. Nog weet ik veel hoeveel reacties met deze opmerkingen is echt niet nodig

Snap ik, maar ga je er ook wat mee doen?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:26

Maar maakt een jury hier ook geen opmerking over?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 20:30

Ik weet hoe lastig het is wanneer er ongewenste kilo's aan zitten (ik was nog een heel stuk zwaarder als TS ook :o) en die knop omzetten vergt echt enorme wilskracht en discipline.
Daarom hoop ik dat TS bovengenoemde commentaren (waar ik het verder absoluut mee eens ben en ook ik zou absoluut niet op een paard gaan zitten) niet als aanval ziet, maar als oprechte zorg over de gezondheid van haar dieren.

Ik vind je merrie wel echt heel sympathiek ogen <3 Lijkt me een gouden dier!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 23:18

hagelslag schreef:
Zo mensen zijn jullie nu klaar qua gewicht?
Het is inmiddels goed besproken geloof ik.
En ik geloof dat de ts het ook vernomen heeft dat een poging doen tot afvallen voor haar paard fijner gaat zijn.

Maar om bijna 1 pagina vol te kalken is niet netjes.

Ik weet zelf dondersgoed hoe verrekte moeilijk afvallen is.
Pas nu na de hernia operatie kan ik eindelijk weer bewegen en alsnog val ik niet af.

Ts, fijn dat je het hebt kunnen doen en nog veel meer gun ik je veel succes met afvallen zodat het er straks voor alle partijen leuker is

Ik begrijp je wel hoor, maar je bespreekt het zelf ook in 3 van je 4 alinea's.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:16

Moderatoropmerking:
Zoals ook in de regels van ITP staat is het herhalen van commentaar niet de bedoeling:
*Negatief commentaar is toegestaan, mits opbouwend en vriendelijk gebracht. Probeer niet in herhaling te vervallen, dit ontaardt snel in 'bashen'.

Er is nu voldoende herhaald over het gewicht van TS.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:51

corientjuhh schreef:

Ik ben benieuwd naar je uitgebreide reactie :j

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-22 23:51

Over het algemeen vind ik wel dat hier netjes en vriendelijk de mening wordt gedeeld, en ook wel echt motiverende en stimulerende berichten, dit is wel eens anders geweest, dit geeft ook mij kans en ruimte om er normaal op te kunnen reageren :)
Afvallen is iets waar ik al jaren tegenaanloop, helaas is het de verkeerde kant op gegaan. Maar ik weet donders goed dat het teveel is. Bewegen is iets wat prima gaat, het eetpatroon is iets wat gewoon zo lastig is en daarnaast zo veel andere oorzaken. Ik ga verder niet in detail treden, maar ik heb het zeker niet altijd makkelijk gehad.
Er zijn bokkers die terug hebben gekeken in mijn andere topics, ook al van 2012, dat ik dat daar al benoemde. Maar de bokkers die dit meenemen in hun reactie, zijn jullie afgelopen 10 jaar bij mij in de buurt geweest om te zien wat er met mij is gebeurt en waarom ik sta waar ik nu sta? Deze opmerkingen voelen wel, voor mij, als een trap nageven. Ik vind het allemaal al oliebol genoeg, geef gewoon niet een trap na.
Ik las iets over een app, deze heb ik geinstalleerd, het lijkt mij een erg fijne app. Dank voor de tip :)
Ook over het springen dat ze met zulke lage hindernisjes al weigert, wij zijn van hindernissen gekomen van 20cm die ze al niet eens sprong. Het is geen makkelijke merrie met het springen, hekjes en plankjes gaan momenteel wel goed, maar dichte hindernissen zoals muren blijven gewoon nog een dingetje. Dit leg ik zeker niet in verband met mijn gewicht, ze trekt echt lekker aan op de hindernissen en wordt enthousiast. Weigeren doet ze niet zomaar, ze weigert alleen als ik onzeker op de hindernis afrij en dus met dichte of gekke hindernissen.
Een jury heb ik hier nog nooit over gehoord, kreeg zelfs nog van een jury te horen afgelopen weekend dat ze ons een leuke combinatie vinden. Over de sporen heb ik ook nog nooit wat gehoord.
Ik heb niet het idee dat Nistral een niet blij paard is, ik ken mijn paard daarvoor het beste, dressuur vind ze alleen het stomste wat er is. Ze doet zeker haar best en doet het erg braaf, maar met springen wordt ze echt enthousiast en merk ik in haar lopen dat ze dat veel leuker vind dan de dressuur. Ergens zei iemand nog dat ik niet inzie dat dit niet kan, als ik het niet zou inzien dat het niet meer kan, zou ik nu ook niet bezig zijn om een poging te gaan doen te gaan afvallen. Al ik weet dat dit een lange moeilijke weg gaat worden, waar ik ook zeker tegenslagen ga krijgen.
Kwa kosten, ja het kost even wat allemaal, de reis er heen, overtocht, stalling, inschrijfgeld en natuurlijk ook nog een plekje voor mijzelf en mn moeder. Nu krijg ik het weekend zelf altijd als verjaardagscadeau (overnachting en eten), de rest betaal ik wel zelf, maar hier spaar ik ook voor. En wij zijn echt texelgangers dus we maken er zowieso altijd een mooi weekend van.
Verder over de (extreem) weggedrukte rug, zij is van zichzelf al wat overbouwd en vind het lastig van achter onder te treden. Nu kunnen we daar de discussie over gaan houden over wat wel en wat niet te rijden, maar ik ben van mening dat dat niet is, ik weet het wel. Met het rijden merk ik niet dat zij haar rug wegdrukt, zij is, vind ik, makkelijk over de rug te rijden, hier krijg ik ook nooit commentaar over van de jury dat paard met een weggedrukte rug loopt, dit lijkt mij dat juryleden dit ook vermelden op het protocol bij de laatste cijfers
En wat ook wat mensen opvielen dat het een pony is die haar best voor me doet een gouden paardje is. En dit is helemaal waar, wij kunnen lezen en schrijven met ons 2en, en ze is mega makkelijk in de omgang (niet naar andere paarden toe, het is een echte merrie die behoorlijk chagrijnig doet tegen andere paarden. Maar in omgang met mensen kan je er een kleuter mee op pad sturen zo makkelijk en lief is ze. Mijn neefje die niet kan rijden en graag eens wilde stappen en draven deed ze heel erg voorzichtig mee en zodra hij wat uit balans raakte ging ze direct langzamer of stilstaan (doet ze ook met mij als ik zonder zadel ga rijden)
Het inzicht is er, ik weet hoe het moet ('gewoon' niet meer ongezonde dingen en minder binnen krijgen dan je verbrand), nu de uitvoering en het volhouden. Ik hoop over een poosje de update te kunnen geven dat ik wat kilo's kwijt ben :) (maar de eerste 2 waren er voor dit topic al af)

Afbeelding

Deze foto wilde ik nog even delen, iets waar wij heel erg van genoten hebben, 10 km over het strand crossen, rustig draven was er niet bij, ze wilde alleen maar hard harder en hardst, zodra we op het strand waren konden we redelijk rustig stappen, maar als ik been gaf om even rustig te draven was ze al weg. Heerlijk om zo te merken dat ze dit mooi vind te doen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 00:04

Persoonlijk gaat het mij niet om het gewicht op zich.

Ik snap dat je het moeilijk hebt, ik snap dat afvallen moeilijk is. Wij als soort zijn bijzonder goed in aankomen en slecht in afvallen.

Maar: je gaat met dat gewicht op een vrij rank, klein paard zitten, en daar heb ik een probleem mee. Ik zie een aantal rijtechnische issues, maar waar ik van schrok in je spring topic was de foto van je wending. Je paard gaat plat door de bocht en jij zit aan de verkeerde kant. En op dat moment speelt je gewicht wel een rol, want als het paard met jou haar balans verliest, gaan jullie samen op je plaat. Dat is hoe paarden hun benen kunnen breken.

Verder zie ik echt op elke foto opengesperde neusgaten, gespannen lippen, worried eyes: kortom een pain face.

En ik ben echt echt blij dat je het inzicht hebt, maar alsjeblieft, ga niet meer rijden tot er minimaal 15 kg af is, of op een veel groter paard gaan zitten.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 03:10

Hier staat best veel nuttige informatie over wat te zwaar is voor het paard en met welke factoren het te maken heeft: https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... te-rijden/

Er vanuit gaande dat jouw paardje een gewicht van 475kg heeft (gemiddelde E-pony zit tussen 400-500kg) is het maximum gewicht wat hij kan dragen bij de 15% regel 71kg. Gezien jouw paardje al wat ouder is, zou ik niet snel naar de 20% regel neigen, maar dat is persoonlijk. Een paard kan, net zoals mensen en andere zoogdieren, op oudere leeftijd minder hebben dan in zijn jonge jaren.

Je schrijft zelf dat je je bewust bent van het probleem en het actief wil aanpakken, maar ik denk dat onderdeel van je plan zou moeten zijn om, voordat je het streefgewicht hebt bereikt (in dit geval dan 71kg), niet meer op je paard te stappen. Je kan natuurlijk op allerlei manieren je paard beweging blijven geven (longeren, wandelen/hardlopen, bijrijder zoeken), maar zoals ook op de KNHS site beschreven is rijden op een paard waar je te zwaar voor bent belastend en pijnlijk voor het paard. Hoe blij hij ook kijkt en hoe leuk hij over het strand crossen ook vindt. Zeker een lief paard zoals jij hebt, zal niet gauw gaan staken bij pijn. Dat jury's er niets van zeggen, zegt niet dat jouw paard er geen last van heeft. Ik zie op wedstrijd paarden ook behoorlijk kreupel door de ring lopen, en daar zeggen jury's soms ook niks van. Maar dat zegt niet dat het paard niet kreupel is.

Ik hoop dat je het niet verkeerd opvat TS, maar ik heb wel een beetje het idee dat je het rijden op je paard goedpraat door te zeggen dat je weet dat je moet afvallen en dat je ermee bezig bent. Maar dat haalt niet weg dat je op dit moment gewoon niet meer op je paard moet stappen. Dat is de eerste stap, en dan ook gelijk een mooi doel om aan te werken: weer op je paard kunnen rijden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 06:50

Kabayo schreef:
Leuk TS! Ik zou ook graag eens naar het Texelweekend willen. Is dat veel gedoe met de boot en stalling regelen? Hoe heb je dat gedaan? Volgens mij kost de boot al snel 100 euro. Dan ook nog 3x starten en stalling betalen, wordt het dan niet super duur allemaal? Dan zou voor mij de lol er snel af zijn := Leuk paard heb je. Verder is er al genoeg over gezegd. Zou het onnodig vinden dit te moeten herhalen

Heeft Ingrid Truijens de foto's gemaakt? Een vermelding van de fotograaf wordt vaak op prijs gesteld als de foto's (gratis) gebruikt worden :j

Ik was hier eigenlijk wel heel erg benieuwd naar :D Misschien heb je er overheen gelezen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:31

Ik vind t stoer dat je een topic hebt geopend ik durf t niet meer!
Fijn dat je een tof weekend hebt gehad, ik hoop volgend jaar weer mee te rijden en te jureren. Vind de sfeer altijd zo leuk en gezellig

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 08:58

Kabayo schreef:
Kabayo schreef:
Leuk TS! Ik zou ook graag eens naar het Texelweekend willen. Is dat veel gedoe met de boot en stalling regelen? Hoe heb je dat gedaan? Volgens mij kost de boot al snel 100 euro. Dan ook nog 3x starten en stalling betalen, wordt het dan niet super duur allemaal? Dan zou voor mij de lol er snel af zijn := Leuk paard heb je. Verder is er al genoeg over gezegd. Zou het onnodig vinden dit te moeten herhalen

Heeft Ingrid Truijens de foto's gemaakt? Een vermelding van de fotograaf wordt vaak op prijs gesteld als de foto's (gratis) gebruikt worden :j

Ik was hier eigenlijk wel heel erg benieuwd naar :D Misschien heb je er overheen gelezen

Bedoel je over de kosten? Daar heb ik stukje over gezegd in mijn reactie
Fotos ben ik idd vergeten. Die zijn gemaakt door Ingrid inderdaad :D heb op facebook haar wel vermeld, ben het vergeten te vermelden hier. De strandfoto's (heb er zelf meer) zijn gemaakt door een voorbijganger die het aanbood om van ons fotos te maken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:23

corientjuhh schreef:
Een jury heb ik hier nog nooit over gehoord, kreeg zelfs nog van een jury te horen afgelopen weekend dat ze ons een leuke combinatie vinden.

Een jury hoort niet te oordelen over het gewicht van de ruiter. Die mag er dus eigenlijk niks van zeggen. Soms heel erg verpakt, over de balans of meezitten bijvoorbeeld. Of een minder goed cijfer voor houding en zit. Dus het zegt niks dat een jury er nooit wat over gezegd heeft, die mogen dat in principe niet.

Ook over het rug wegdrukken, je ziet het op een aantal foto's duidelijk. Dat is niet alleen de bouw. Ik snap dat je bezig bent met afvallen, maar helemaal bij een paard met een onvoordelige bouw en nog erger bij een jong paard in de groei is het extra belastend voor de rug. Bij paard in de groei, waar de rug nog niet volgroeid is, moet je helemaal 2 keer na denken of je daar wel op moet gaan zitten voor zijn of haar gezondheid.

Nog over jouw handen. Het is niet alleen gelijk contact op twee teugels, het is ook veel minder streng zijn met linkerhand en die rechtop houden. Want je wilt met die rechthand niet hetzelfde contact als dat je nu links hebt, maar rechts contact en links veel losser tot je ook alleen contact hebt en niet terug werkt. Dat werkt door in het hele lijf, want door het scheve contact en terug werken krijg je paard nooit recht, van achter naar voren actief en correcte aanleuning. En als gevolg daarvan dus ook geen correcte uitvoering van de oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:26

Het feit dat je regelmatig lage pu ten haalt en hier zet je het niet helemaal eens was met de punten zegt eigenlijk genoeg.

Je paard loopt niet fijn. Elk gezond paard kan het Z halen dus het is niet zo dat dat een onmogelijke opgave is.