Advies paard overkopen bekende

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daargaanwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 20:37

amen schreef:
Daargaanwe schreef:
Ik ben er sinds het begin bij. De eigenaar rijdt hem zo goed als niet. Hij heeft sinds hij zadelmak is een hoop verschillende ruiters gehad. De afgelopen maanden heb ik hem als enige gereden en gelongeerd. Ik rijd hem circa drie keer per week voor een halfuurtje waarvan eenmaal per week les. Sinds ik actief ben met het lessen gaat hij met sprongen vooruit.

Hij heeft wel moeite met zijn achterhand onder te laten treden en aan de teugel te rijden, maar dat is iets waar we nu mee bezig zijn.

Dus dat t paard gereden is.en als rijdbaar 4 jar ruin kan worden verkocht is 100% jou inzet.

Werd je betaald voor deze diensten.?

Want anders betaal je voor je eigen werk en dat zou ik zelf nl niet willen.

nee ik betaal de eigenaar om gebruik te mogen maken van zijn paard. Lessen neem ik op eigen initiatief en bekostig ik zelf.

Anoniem

Re: Advies paard overkopen bekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:43

7500 zou ik bieden in jouw geval en dan goed RK incl rug en hals keuren. Goedgekeurd kosten voor jou, afgekeurd kosten eigenaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:48

Het is fijn om een paard te kunnen kopen die je goed kent. Dat scheelt een hoop kosten met zoeken etc.
Ik zou een goede keuring doen, kijken of je hem nog iets lager in prijs kunt krijgen zodat het verschil nog maar 1000 euro is met wat je zou willen betalen bv.
Ik zou als hij goed gekeurd is hem niet zo gemakkelijk laten lopen. BLijkbaar hebben jullie een klik. Hij is jong en zeker als hij echt gezond is, dan heb je een goed paard waar je nu al mee kunt lezen en schrijven.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:06

Narya schreef:
De eigenaar is al heel veel gezakt vanwege die gunfactor. Ik zou als je zo gek bent op deze 'm niet laten staan op die 2000 euro. In het grotere geheel van de paardenhouderij is 2000 ten slotte peanuts, dat geeft de gemiddelde bokker al uit aan een zadel :P

Moet je die 2000 euro wel extra hebben liggen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:13

Ik denk wel dat meespeelt dat het paard pas vier is.
Misschien gaat de eigenaar uit van een prijs die hij in de toekomst, hoger in training waard kan zijn. Dat hij/zij het dan eigenlijk pas had willen verkopen zegmaar.
Misschien is leasen/bijrijden met eerste optie tot koop ook een optie?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:21

Ik dacht te lezen dat ts al betaalt om te rijden en zelf de lessen bekostigt. Ik vind dat je dit best mee mag nemen in de prijs. Lessen zorgen ervoor dat paard beter wordt. Je eigen investering dus en je betaalde al (deels) mee in de overige kosten.

Daargaanwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 21:26

Marigold schreef:
Ik denk wel dat meespeelt dat het paard pas vier is.
Misschien gaat de eigenaar uit van een prijs die hij in de toekomst, hoger in training waard kan zijn. Dat hij/zij het dan eigenlijk pas had willen verkopen zegmaar.
Misschien is leasen/bijrijden met eerste optie tot koop ook een optie?

Eigenaar gaat er inderdaad vanuit dat het paard hoog in de sport kan komen. Ik denk dat hij het ook best leuk kan doen in wedstrijden, maar dat er nog heel veel werk in gaat zitten voordat hij zo ver is.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 17-04-22 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:30

Een gezonde 4 jarige KWPN'er brengt tegenwoordig minstens 10K op.

Niet braaf bij de hoefsmid en trailer laden vind ik persoonlijk geen gebrek. Dat is over het algemeen opvoeding en snel opgelost.

Op 2000 verschil zou ik persoonlijk een paard niet laten staan. Dat betaal je tegenwoordig al voor het harnachement. Geen ouders/vrienden/familieleden waarvan je het tijdelijk kan lenen ?
Laatst bijgewerkt door Matheno op 17-04-22 21:35, in het totaal 2 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:34

Tja, hoeveel spijt ga je hebben als je het niet doet? Er vanuit gaande dat je het geld er voor hebt, zou ik je “droompaard” niet voor 2000 euro laten staan. Maar hou in je achterhoofd dat een nette, gezonde 4 jarige goed geld oplevert vandaag de dag. Belachelijk? Ja, misschien. Maar zo is de markt.

Die 3500 die je handelaar noemt is echt onzin. Voor 3500 koop je vaak de ellende van een ander.

Daargaanwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 21:46

.
Laatst bijgewerkt door Daargaanwe op 21-04-23 07:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 21:47

Sommigen hier zeggen wel dat je moet zeggen dat jij tijd investeert en geld om het paard überhaupt te rijden.. dat is natuurlijk zo. Maar als hij hem aan een vreemde verkoopt kan hij wel de hoofdprijs vragen, dus dan zou hij dat doen boven een vriendenprijs maken voor ts..
Tenzij hij gunt. Maar goed.. het is nogal vaag met zo weinig informatie.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:05

Daargaanwe schreef:
Update:
Heb net van twee Bokkers die filmpjes hebben gekeken teruggekregen dat hij niet lekker loopt (strak in de rug) en dat ze vermoeden dat er iets niet helemaal goed zit in de rug/si. Dat wordt dus uitgebreid keuren en hopen dat alles goed is.

meestal zien ze dat niet bij dap met klin en rongt keuren, of paard moet nu al kissing spines op rug hebben,,,,als paard vast zit in rug ofop andere delen, kom je bij osteopaat, die behandelt gelijk en geeft advies,

klin keuren is oog hart longen ed, en buigproefen, veel paardne met si gewricht ed vast zitten, lopen tactmatig op rechte lijn wel goed ...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:28

Ik heb het filmpje ook gezien, ik zou bedanken en het paard laten staan. Lekker blijven bijrijden maar ik zou eerlijk niet meer opstappen voordat je weet wat er aan de gang is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 22:39

Idem, zeker niet voor dit geld . Ts gaat er goed mee om en ziet echt wel in dat er iets aan de hand is. Gelukkig maar, paarden kosten veel geld en dan hoef je problemen er niet bij te kopen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:11

Niet braaf bij de smid kan ook zijn “ ik heb pijn en kan mijn voet slecht geven”.
Zeker als ik nu lees dat bokkers hem strak in de rug vinden.. dan zou ik dat eerst eens goed onderzocht willen hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:21

Altijd opnieuw laten keuren, zeker met een dikke sprong en strak in de rug (wat ook goed kan komen door verkeerd gereden zijn/ niet passend zadel etc.) Wat hij voor de rest waard is, is niet te zeggen zonder foto's/ filmpjes etc. Afhankelijk van zijn bouw, aanleg, talent, gangen etc.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:57

Matheno schreef:
Een gezonde 4 jarige KWPN'er brengt tegenwoordig minstens 10K op.

Nou, men vraagt tegenwoordig voor een 4 jarige kwpn-er minstens 10K.
Het is helemaal niet vaststaand dat ze daarvoor ook werkelijk verkocht worden.
Er lopen er bijzonder veel die dat geld helemaal niet waard zijn.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:04

amen schreef:
Daargaanwe schreef:
Update:
Heb net van twee Bokkers die filmpjes hebben gekeken teruggekregen dat hij niet lekker loopt (strak in de rug) en dat ze vermoeden dat er iets niet helemaal goed zit in de rug/si. Dat wordt dus uitgebreid keuren en hopen dat alles goed is.

meestal zien ze dat niet bij dap met klin en rongt keuren, of paard moet nu al kissing spines op rug hebben,,,,als paard vast zit in rug ofop andere delen, kom je bij osteopaat, die behandelt gelijk en geeft advies,

klin keuren is oog hart longen ed, en buigproefen, veel paardne met si gewricht ed vast zitten, lopen tactmatig op rechte lijn wel goed ...

Absoluut oneens. Je begint met medisch uitsluiten op de foto. Een osteopaat voelt dat het vastzit maar kan er niet in kijken om te weten wat de oorzaak is.

Ik heb de filmpjes gezien en verwacht niet dat dit met een osteopaat opgelost is.

Daarnaast, problemen kan je krijgen maar nu koop je bewust andermans probleem over. Ik zou dan heel zeker willen weten dat het probleem met goed management beter kan worden.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:15

Nou ik geloof niet meer in osteopaten. Vind het absolute geldklopperij. Ik had een zeer goed aangeschreven osteopaat bij mijn paard. Ja die zat hier en daar en zus en zo een beetje vast. En dat was ‘opgelost’ nadat de osteopaat was geweest. Uhum. Niet veel later bleek mijn paard volledig kapot te zijn en dat was dus de oorzaak van de problemen. Osteopaat had door moeten verwijzen. Ik geloof er niet in.
Als je twijfelt gewoon gelijk de dierenarts inschakelen en niet een knoeierd erbij halen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:51

Eretria schreef:
Nou ik geloof niet meer in osteopaten. Vind het absolute geldklopperij. Ik had een zeer goed aangeschreven osteopaat bij mijn paard. Ja die zat hier en daar en zus en zo een beetje vast. En dat was ‘opgelost’ nadat de osteopaat was geweest. Uhum. Niet veel later bleek mijn paard volledig kapot te zijn en dat was dus de oorzaak van de problemen. Osteopaat had door moeten verwijzen. Ik geloof er niet in.
Als je twijfelt gewoon gelijk de dierenarts inschakelen en niet een knoeierd erbij halen.

Doorverwijzen of op z’n minst zeggen dat hij/ zij er niet in kan kijken en als er geen verbetering merkbaar is, je de klant echt adviseert naar de kliniek/ arts te gaan.
Sommige dingen kunnen zeker verlicht worden door behandelaars, echter hebben ze geen van allen Röntgen ogen en bij twijfel of geen verbetering of het niet aandurven altijd doorverwijzen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:02

Ik denk mbt de prijs dat vooral de vraag voor jou is ts: zoek je een paard, of wil je alleen dit paard?
Houd er rekening mee dat wanneer je nu afzegt, de eigenaar hem wellicht daarna/op kortere termijn te koop zal zetten, hij heeft nu al “de stap” gezet om verkoop te overwegen en netjes dat hij voor jou al een lagere prijs wilt maken. Praat over die laatste 2000,- ms kom je er nog wel uit of kun je bv het zadel erbij krijgen (als dat dus goed past)
Keuren incl foto’s zou ik wel doen, met 2 jaar zijn nog niet alle gewrichten goed gesloten dus dan kan er op 4 jaar toch iets anders nog uit komen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:30

Hmm dikke sprong, niet te laden en niet braaf bij de smid, strakke rug. Laat hem eerst maar eens testen op pssm 1 en pssm 2 voordat je aan andere verdere keuringen begint…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:56

Eretria schreef:

Een goede osteopaat kan losmaken wat er vast zit, maar als er een medisch probleem onder zit is dit altijd maar tijdelijk. Daarom is het belangrijk om eerst te weten wat er aan de hand is. Geen enkele osteo heeft rontgenogen natuurlijk. En sommige mensen halen een osteo erbij maar rijden daarna vrolijk zelf hun paard weer vast. (niet persoonlijk op jou bedoeld) Oftewel, het is soms een moeilijk grijs gebied maar zeker met het kopen van een paard zou ik bij enige twijfel de rug en hals op de foto zetten.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:20

Een goede osteopaat zou beter moeten weten en door moeten verwijzen. Mijn paard werd overigens niet meer gereden.
Ik heb het filmpje ook gezien maar ik vind het allemaal reuze meevallen. Ik zie een jong, groen paard onder het zadel dat een hoop moet leren. Ik zie aan de longe een paard dat prima door zijn lijf beweegt maar ook daar moet leren.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:04

Evamarie schreef:
7500 zou ik bieden in jouw geval en dan goed RK incl rug en hals keuren. Goedgekeurd kosten voor jou, afgekeurd kosten eigenaar.

Dat is natuurlijk een beetje gek als het paard niet te koop staat.