Twijfels eigen pony voor dochter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Re: Twijfels eigen pony voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:59

Nou inderdaad Sri Lanka, zou ik zelf niet eens zo snel heen gaan,laat staan dat mijn topper daar naar toe zou laten gaan. Heb al buikpijn bij het idee hahahah

De mijne gaat echt nergens heen, nog niet voor 100.000,00 ,echt niet

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:19

Het was Thailand trouwens.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:49

Bij uitgelicht stond afgelopen week een hele gave en brave 8 jarige kinderpony
die binnenkort te koop komt. Enig idee wie die bakker ook alweer was?
Was een 8 jarige vos, welsh A of B denk ik en het was een afscheidsshoot in een meer.
Die pony is wel een heel stuk duurder dan 1000 euro.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:31

Een brave kinderpony is echt goud waard, was voor mij altijd al zo, maar nu helaas ook letterlijk. De prijzen zijn enorm! Voor een goede A of B mag je al wel aan 5000 euro denken. Haflingers en fjorden zijn er weinig en gaan ook richting die prijzen en ook rustig daar over heen. Ik vind ze persoonlijk niet de beste kinderpony's. Eigenwijs veelal en als dat zo is, zijn ze heel erg sterk voor een kind van die leeftijd. Een welshje of new forest is leuk, maar goed braaf gereden en daarbij gezond is zo moeilijk vinden. Kinderen op die leeftijd hebben echt zo'n braaf automaatje nodig om op een leuke manier aan het paardrijden te kunnen wennen. Ik zie het vaak mis gaan, mensen die denken dat hun kind al aardig kan rijden en dan een niet bevestigde/brave pony kopen en denken dat het wel los loopt. Na een paar keer lelijk vallen, durven kinderen al snel niet meer en zo jammer als de sport dan eindigt. Op die leeftijd moeten ze gewoon alles nog leren. Mijn meiden hebben genoten van een superbrave A, ook begonnen rond 7 denk ik, met wel wat body, hebben ze lang mee gedaan, de jongste was denk ik 11 toen ze er te groot voor werd. Die pony kostte wat, maar wat hebben ze genoten en nu is er een andere bokker heel blij mee voor haar dochtertje. Investeer daarin absoluut. Voor mij is een brave kinderpony eentje die al met kinderen in die leeftijd heeft bewezen braaf te zijn, thuis en op wedstrijd. Ook al wil je geen wedstrijden rijden, mijn ervaring is dat die doorgewinterde pony's het gewoon allemaal al eens gezien hebben en jij daar je voordeel zo ontzettend mee kunt doen voor een beginnertje. Maar dat kost wel wat! Ik laat ook altijd keuren! Hier helaas (ondanks keuren), twee pony's gehad in de loop der jaren die na aankoop niet goed bleken te zijn, waarbij 1 gelijk met pensioen kon, het blijft paardenhandel, maar zo kan het ook zijn, het is niet altijd rozengeur en maneschijn, onze dochters hebben er veel plezier aan beleefd de paardensport, maar ook wel verdriet van gehad. Die kant kan er ook bij horen, dus doe jezelf een plezier en vergeet de keuring niet!

Shetlanders zijn idd prijzig, er eentje vinden die super bereden is, is een uitdaging! Genoeg waar af en toe een kindje opgezet wordt voor een rondje, maar dat is heel wat anders dan mee naar lessen en heerlijke buitenritten maken. Die dat allemaal wel kunnen, zijn ook gewoon erg prijzig op dit moment.

Mijn meiden waren ook die leeftijd toen de 1e pony kwam en rijden nog steeds, oudste is nu 15 en rijd inmiddels mijn paard, die ben ik kwijt, haha :o . Wel hebben wij ze aan huis en was het nooit een probleem als ze een tijdje niet zo fanatiek waren. Mocht ze uiteindelijk niet meer willen rijden, kan je natuurlijk verkopen, maar met 7 waarbij je als ouder bewust blijft dat kinderen nog wel eens wispelturig zijn en wellicht over een tijdje wat anders willen en dat voor jou dan ook akkoord is, kan het best naar mijn mening.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:55

rien10 schreef:
Het was Thailand trouwens.

In dat soort landen hebben ze inheemse paarden die tegen het klimaat kunnen.Sri Lanka (wat het dus niet was) heb ik ervaring mee.Paarden zijn daar alleen in het veel koelere hooggelegen binnenland waar ook theeplantages zijn,en de Engelsen in de koloniale tijd paarden hebben ingebracht.In de omgeving van Nuwara Eliya. Dat zijn types polopaard.In de laaggelegen hete streken van Sri Lanka vervullen olifanten de rol van paarden. In Thailand (Phuket) heb ik ooit paardgereden op het strand, ook op zo'n typisch polo-achtig paardje.Maar het vasteland van Thailand ken ik niet.Een echt Hollands paard zal beslist problemen met het klimaat krijgen daar of het moet zijn bij zeer rijke mensen die stallen met airconditioning hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:26

Op deze leeftijd hangt alles van jou af.

Mijn ouders hebben elkaar op een manege leren kennen. Ik werd er gelijk op gezet en na lang zeuren kreeg ik op mn 12e mijn eerste pony. Mijn ouders waren al gestopt en het vroeg vooral van hun inzet, tijd en geld.
Ik heb vanaf mijn 5e op een manege gereden en ook tot mijn 19e op een manege gestaan en veel gelest, ook met de eigen pony's. In mijn ogen de beste tijd, zowel qua vriendinnetjes en qua lessen. Later met mijn vriend, nu man altijd in pension gestaan en veel zelf gedaan.

Onze zoon zat er ook vanaf geboorte op. Rond zijn 2e zijn we kort gestopt vanwege gezondheid. Toen hij 3 was, kriebelde het en leek een shet me wel leuk om samen mee bezig te zijn. In het begin is het spelen, even erop, wandelen, poetsen etc. Belangrijk dat de pony dan goed staat en verder ook voldoende beweging krijgt.

Hij heeft vanaf zijn 5/6e tm zijn 10 wat meer gereden. Werd toen te lang, voetbalde ook en ging in de selectie. Had verder geen vriendjes of aanspraak op stal etc. Later gaan mennen en veel samen buiten gereden en rond zijn 16e was het wel klaar. Shet is altijd bij ons gebleven.

Ik heb toen de shet er was, toch na 2jr weer een d-pony voor mezelf gekocht. Hij heeft daar ook nog wel af en toe op gereden.

Onze shet was super braaf en in mijn ogen worden de meeste shets echt verknald door mensen. Het zijn wel werkers die graag iets doen. Als de mogelijkheden er zijn, is het ook lang een leuke pony om van alles mee te doen en van te leren. Ook om zelfstandig te worden qua verzorging.

Maar qua rijden groeien ze eruit, dus moet je goed overwegen wat de ambities zijn. Hele fanatieke kinderen rijden soms op pony's waar ze verder weinig mee kunnen of doen. Maar er zijn ook echt super veelzijdige en brave A t/m D pony's.

Er is geen ideale leeftijd voor een eigen pony. Het hangt echt van je gekke ouders af. Jong is hartstikke leuk voor een kind als ze er weg van zijn en ze kunnen er onwijs veel van leren. Mijn moeder zei altijd, dat ik juist veel verantwoordelijkheid had door mn eigen pony en ik ook keuzes maakte voor de pony. Zeker rond de zware pubertijd, had ik anders nog meer foute keuzes gemaakt :)

Op latere leeftijd een eigen pony gaan ook andere dingen spelen, school, puberen, afspreken met vriendinnen, vriendjes, uitgaan etc. Elk kind is daar anders in. Ik combineerde dat, maar heel veel pony's werden juist rond die tijd verkocht.

Wil jij nog wat met paarden? Pas jij op een d-pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:00

Persoonlijk vind ik het fijner dat je kind op een manege kan leren rijden. Niet alleen omdat ze dan met veel verschillende pony's en paarden rijden, maar ook omdat zo'n dag spelen met leeftijdsgenoten echt geweldig leuk voor ze is.

Daarnaast vind ik het voor een kind erg pittig om frequent naar een eigen pony te moeten.

Ze hebben overigens een eigen pony maar die staat bij hun grootouders, wordt niet mee gereden maar is wel gezellig om te verzorgen.

Als je echt zin hebt in een eigen pony, zou ik misschien kijken naar een paardje voor jezelf waar zij ook wat mee kan, zeker naarmate ze ouder wordt. Dan kunnen jullie hem samen trainen. Dat is wel leuk.