Wel of niet?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:34

elnienjo schreef:
Bij verkoop van een huis ga je er op achteruit want je krijgt nu minder huis/tuin voor je geld.


Maar voor haar persoonlijk kan het wel een vooruitgang zijn natuurlijk. Als ze nu een max hypotheek heeft in haar eentje die eerst door 2 gedragen zou worden, kan het best pittig zijn.

Misschien zit er al een klein beetje winst op het huis......

En al zou je dan minder krijgen. Als ze iets goedkopers kan kopen wat naar de zin is, kan je maandelijks wel voor jezelf erop vooruitgang.
Alles op papier is leuk, maar ergens op de top van je kunnen moeten blijven, omdat je nu anders minder krijgt, is ook niet altijd een optie.

Maar zelf zou ik het in deze situatie niet snel doen. Wel die optie bekijken, omdat je dan antwoorden krijgt als je zo zoekende bent wat je wilt en hoe je verder moet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:48

superpony schreef:
elnienjo schreef:
Bij verkoop van een huis ga je er op achteruit want je krijgt nu minder huis/tuin voor je geld.


Maar voor haar persoonlijk kan het wel een vooruitgang zijn natuurlijk. Als ze nu een max hypotheek heeft in haar eentje die eerst door 2 gedragen zou worden, kan het best pittig zijn.

Misschien zit er al een klein beetje winst op het huis......

En al zou je dan minder krijgen. Als ze iets goedkopers kan kopen wat naar de zin is, kan je maandelijks wel voor jezelf erop vooruitgang.
Alles op papier is leuk, maar ergens op de top van je kunnen moeten blijven, omdat je nu anders minder krijgt, is ook niet altijd een optie.

Maar zelf zou ik het in deze situatie niet snel doen. Wel die optie bekijken, omdat je dan antwoorden krijgt als je zo zoekende bent wat je wilt en hoe je verder moet.

Maar een superhuis opgeven voor hopelijk een tijdelijke dip is nogal wat. Wellicht komt er op een gegeven moment weer een relatie die mee kan betalen aan de vaste lasten bijv.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:51

Ik zou een droomplek ook niet snel opgeven tijdens een dip. Daarom ook mijn advies om het financiele plaatje eerst goed in beeld te hebben. En bedenk ook: Een huis kopen en verkopen in deze tijd geeft ook heel veel stress. Dat wil je niet nu doen, zeker als je al niet helemaal stabiel bent. Daarom eerst alle feiten op een rij, daarna de emotionele kant.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:51

Ja, dat is zo. Maar je weet het niet en de gevoelens die iemand nu heeft zijn nu wel bepalend. Ik denk dat het daarom verstandig kan zijn om niet thuis te denken aan wat als, misschien ooit etc. Maar gewoon advies gaan inwinnen en zelf zien en beseffen dat het geen goede optie is. Misschien komt ze dan een flat tegen en ziet gelijk, dit wordt hem niet en kan je dat deel een plek geven.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:17

Ik heb een jaar of 2 helemaal niks met mijn paarden gedaan. Zijn ze niet slechter van geworden hoor. Lijkt me niet heel vreemd dat je op enig moment in je leven gewoon geen zin hebt om elke dag weer te rijden of te trainen.

Misschien kun je een verzorger nemen die in ruil voor rijden wat taken van je overneemt? Weet niet of je paard daar braaf genoeg voor is.

Verder zou ik ze echt 24/7 buiten laten, liefst met onbeperkt ruwvoer. De vrijheid die je dat geeft is met geen pen te beschrijven. Ze redden zich meer dan prima en als je een dag niet uitmest is dat ook geen drama.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:23

LiselotZorro schreef:
Ik heb een jaar of 2 helemaal niks met mijn paarden gedaan. Zijn ze niet slechter van geworden hoor. Lijkt me niet heel vreemd dat je op enig moment in je leven gewoon geen zin hebt om elke dag weer te rijden of te trainen.

Misschien kun je een verzorger nemen die in ruil voor rijden wat taken van je overneemt? Weet niet of je paard daar braaf genoeg voor is.

Verder zou ik ze echt 24/7 buiten laten, liefst met onbeperkt ruwvoer. De vrijheid die je dat geeft is met geen pen te beschrijven. Ze redden zich meer dan prima en als je een dag niet uitmest is dat ook geen drama.

Maar de financiƫn zijn momenteel een probleem dus extra kosten voor een verzorger zullen er vast niet inzitten en energie om zelf al 't werk te doen is er ook niet. Het zou mooi zijn als je ze zou kunnen verleasen, iemand anders de kosten en het werk, maar ja met een 2-jarige kunnen ze nog niks.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 17:29

Kan het oudere paard niet meer gereden worden dan? Dat had ik dan even gemist. Als dat niet zo is zal een verzorger die je niet hoeft te betalen idd niet meevallen.

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 17:58

DuoPenotti schreef:
Maar dat is idd wat jij jezelf oplegt. :)

Ik heb ook een zware burn-out gehad.
Door mijzelf altijd te overvragen omdat ik al andere ziektes heb.
En mijn man deed ook geen paarden.
Dus ja ik moest ook vroeg op en de stallen mesten enz.
Maar ik wilde ze juist helemaal niet missen, ze hebben mij juist er doorheen getrokken.

Ja ik had toen ook 2 jonkies waar ik mee wilde wandelen om ze verkeersmak te maken enz.
Maar als ik naar de schuilstal liep met hooi 50 meter verderop moest ik gaan zitten want het werd zwart voor de ogen.... laat staan dat ik zou kunnen wandelen.

Maar de paarden zijn er niet slechter van geworden.
Trailer laden heb ik ze later geleerd.
Ondertussen is mijn merrie 8, ze kent stap en draf onder het zadel en meer niet...
Ik heb had daar last van, mijn paard niet. Die vind het wel prima zo.
En ik heb ondertussen geleerd dat haar knuffelen, ze is echt mijn penny paardje, ook genoeg is.

Dus probeer het los te laten.
En kijken wat het dan met je doet.
Gaat het financieel echt niet houd het op natuurlijk. Maar kan het wel... beslis niet nu het niet goed met je gaat.


Ik kan niet met zekerheid zeggen of ik ze niet wil missen. Soms wel, denk ik. Om het mezelf wat gemakkelijker te maken. Of dat een goede reden is, weet ik niet. Maar ik denk wel vaak: wat als? Wat als ik geen paarden heb, hoe zou mijn leven er dan uitzien? Moeilijk te voorspellen.

Mijn punt is vooral dat ze hier nu maar staan 'wezen' en dat het mij heel wat centen kost en er niets uithaal. Maar idd, dat is wat ik mezelf opleg. Anderzijds zegt m'n rationele ik dat het niets oplevert, niet in mijn portemonnee en niet voor mezelf noch mijn paarden. En tuurlijk vinden die het wel prima zo.

Echter heb ik zelfs geen zin in kroelen, poetsen, grondwerk, ... Weet niet of ik dat terug zal vinden.

Bedankt voor je verhaal.

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 17:59

LiselotZorro schreef:
Kan het oudere paard niet meer gereden worden dan? Dat had ik dan even gemist. Als dat niet zo is zal een verzorger die je niet hoeft te betalen idd niet meevallen.


Ja kan wel, maar enkel een rustig buitenritje. De jongste moet vnl. dingen aangeleerd krijgen. Dus het is gewoon een beetje 'boshobbelen' voorlopig. :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:01

Mag je de paarden niet gratis fulltime op de wei bij je moeder zetten?

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 18:02

Sky_As schreef:
Er is geen budget om bijvoorbeeld een student het mestwerk te laten doen? En dan bijv. 2-3 keer per week in plaats van dagelijks.
Die kosten vaak niet zo veel , en er zijn er misschien zat die een bij baantje zoeken.
In 1-2 uurtjes kun je een hele hoop mesten. Als je net iets meer geeft dan het minimum loon, ben je er beide mee geholpen toch?
Voor iemand van een jaar of 14 is 3,50-4 euro per uur best veel. Dus als je zo iemand 4 uurtjes per week laat mesten (of misschien redt je het wel met minder), dan haalt dat wel een beetje druk van je af?


Nope, ik wou dat ik het kon maar helaas. :n Ik kom maar net rond, soms ook niet helemaal. Dan stel ik gewoon de rekeningen wat uit. :+

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 18:05

Daan13 schreef:
Welke omgeving zit je?
Misschien zit er wel iemand van hier vlakbij jou en kom je zo weer een beetje onder de mensen.

Je paarden geven jou ook regelmaat, het voelt nu ook als druk maar je moet nu ook je bed uit voor ze. Weet niet of je anders misschien wel 20 uur per dag in bed zou willen blijven liggen ;)

Burn out is een raar iets, maar je kan er weer vanaf komen en het allemaal dan weer positiever in zien. Veel succes


Ik woon in Balen (Belgiƫ). Ik ben sowieso niet iemand die 20u per dag in bed wil liggen hehe, deels oorzaak van mijn burn-out. -O- Thanks!

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 18:07

elnienjo schreef:
Mag je de paarden niet gratis fulltime op de wei bij je moeder zetten?


Uitgesloten hehe, geen goede band met haar. Ben thuis ook wat gaan lopen. 8)7

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 18:13

Fangio schreef:
Ik ben een heel eind verderop verhuist met mn paarden. Omdat ik ze aan huis had kende ik ook eigenlijk niemand paardgerelateerd. Ik ben oa lid geworden van de recreatieve vereniging daar (kostprijs 25 euro per jaar). Die organiseerden regelmatig een uitgepijlde rit of een lezing waar je dan weer anderen leerde kennen. Misschien is zoiets ook wat? Ik heb er een fijn groepje vrienden door kunnen opbouwen en om en om helpen we elkaar als dat eens nodig is.


Slim idee, ik neem het mee. Dank je!

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:13

Ik zou een oproepje doen hier op bokt om te kijken of er iemand in de buurt zit.

Er zijn best wel wat Belgische bokkers,zou leuk zijn als je iemand in de buurt treft.

Lijsken
Berichten: 1055
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:23

Is het mogelijk voor je het paardenwerk lichter te maken?
Bijvoorbeeld: als ze buiten lopen met een schuilmogelijkheid en evt een flinke baal hooi dan hoef je niet dagelijks vroeg op om ze buiten te doen, dat kan al aardig wat schelen.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:25

Tijd voor een goed gesprek met je moeder. Het is tenslotte jouw wei! Betaalt ze voor het gebruik?

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:39

Qamarya schreef:
LiselotZorro schreef:
Kan het oudere paard niet meer gereden worden dan? Dat had ik dan even gemist. Als dat niet zo is zal een verzorger die je niet hoeft te betalen idd niet meevallen.


Ja kan wel, maar enkel een rustig buitenritje. De jongste moet vnl. dingen aangeleerd krijgen. Dus het is gewoon een beetje 'boshobbelen' voorlopig. :')


Maar dit leg je jezelf op. Die 2 jarige kan ook nog wel een jaar of langer wachten.

En een buitenritje is misschien juist wel wat je nodig hebt? Ik ken genoeg mensen die onwijs opknappen na ene dag hard werken van een lekkere rit buiten, alleen jij en je paard.

Wat ik zei en hierboven nog een keer wordt gezegd. Zet de stal open, maak hooi plekken en laat ze lopen. Wij voeren wel 3x daags bij, hebben een drachtige en 2 oudere van 23 en 29, maar zitten echt niet aan tijden vast. Als we om 22 uur laatste ronde doen is het prima, maar als we in weekend tv kijken en komen rond 24uur, is dat ook best.
'Ochtends zelfde. ze zijn 7uur gewend, maar reageren vooral op geluiden uit het huis. In weekend om 9 uur gaat ook prima. En ze lopen al buiten dus krijgen basis beweging, zien er goed uit en kunnen altijd hooi eten.

Financieel zou ik het toch zoeken in de wei die je met je moeder deelt. Heb je die wei echt nodig? Kan zij hem niet kopen of huren? Kan je met de opbrengst misschien een stuk hypotheek aflossen en je maandlasten omlaag zien te krijgen.

pateeke
Berichten: 2296
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 18:45

De weide is dus van jou, de schuilstal(en) en omheining heeft je moeder betaald. Zoals ik het lees staan er meer paarden van je moeder op dan van jou.... Als je geen goede band hebt met je moeder (wat ik ook in je verhaal lees), zou ik echt een soort contract opmaken met haar. Vraag je moeder maandelijks weidehuur te betalen (daar kan je de kosten van schuilstal en omheining vanaf trekken; wanneer dat 'afbetaald' is, betaalt zij jou huur). Ziet zij dat niet zitten? Dan moet zij maar een andere oplossing zoeken voor haar paarden. Stel je grenzen, hoe moeilijk ook.
Wat het al dan niet houden van je paarden betreft: dat is natuurlijk een keuze die alleen jij kan maken... Misschien ga je je zin om met de paarden bezig te zijn weer meer vinden als de afstand met je moeder groter is (duidelijke grenzen) en jij je eigen gang kan gaan, je eigen beslissingen kan nemen.
Ik herken je dilemma... Je weet inderdaad niet wat de situatie gaat zijn als je iets verandert en dat maakt het heel moeilijk. Als ik in jouw plaats al een paard zou wegdoen, zou ik persoonlijk de jongste weg doen. Daar ben je vermoed ik het minst aan gehecht en daar 'moet' je denk ik meer mee dan met je oudere paard.

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 18:58

Lijsken schreef:
Is het mogelijk voor je het paardenwerk lichter te maken?
Bijvoorbeeld: als ze buiten lopen met een schuilmogelijkheid en evt een flinke baal hooi dan hoef je niet dagelijks vroeg op om ze buiten te doen, dat kan al aardig wat schelen.


In de zomer kan dat (staan ze dag en nacht op de wei), winter helaas niet. Maar ik word wel in de zomer dagelijks verwacht om mest te ruimen, ook al is dat qua verhouding aantal paarden niet zo eerlijk verdeeld. Maar goed.. Bedankt! :)

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 19:05

@superpony:

Heb je helemaal gelijk in, vind het enkel heel moeilijk te aanvaarden dat ik er nu veel geld in moet steken terwijl ik er weinig tot niets mee doe (kan). De stallen openzetten is een goed idee. Aan vaste uren pin ik me niet meer zo vast, ik voer nu bv. om 19u nog bij en zet ze pas later binnen. In het weekend wordt dat ook soms half 10 of 10u, afhankelijk van hoe snel ik in gang geraak.

Ik kan me niet zetten tot poetsen, opzadelen, iets doen met de paarden. Dus ik vertrek gewoon niet eens meer op buitenrit. ;(

De wei is volledig afgelost door een familielid. De weide was oorspronkelijk van mijn moeder maar owv omstandigheden heb ik die overgekocht een paar jaar terug. Nu, bijna 3 jaar later, betaal ik er dus maandelijks niet meer voor.

Ik deel dus omdat er ook veel geld van haar inzit, en eigenlijk gewoon geen knijt te zeggen heb. :+

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 19:09

pateeke schreef:
De weide is dus van jou, de schuilstal(en) en omheining heeft je moeder betaald. Zoals ik het lees staan er meer paarden van je moeder op dan van jou.... Als je geen goede band hebt met je moeder (wat ik ook in je verhaal lees), zou ik echt een soort contract opmaken met haar. Vraag je moeder maandelijks weidehuur te betalen (daar kan je de kosten van schuilstal en omheining vanaf trekken; wanneer dat 'afbetaald' is, betaalt zij jou huur). Ziet zij dat niet zitten? Dan moet zij maar een andere oplossing zoeken voor haar paarden. Stel je grenzen, hoe moeilijk ook.
Wat het al dan niet houden van je paarden betreft: dat is natuurlijk een keuze die alleen jij kan maken... Misschien ga je je zin om met de paarden bezig te zijn weer meer vinden als de afstand met je moeder groter is (duidelijke grenzen) en jij je eigen gang kan gaan, je eigen beslissingen kan nemen.
Ik herken je dilemma... Je weet inderdaad niet wat de situatie gaat zijn als je iets verandert en dat maakt het heel moeilijk. Als ik in jouw plaats al een paard zou wegdoen, zou ik persoonlijk de jongste weg doen. Daar ben je vermoed ik het minst aan gehecht en daar 'moet' je denk ik meer mee dan met je oudere paard.


Hehe, begrijp je volledig. Je hebt ook compleet gelijk. Alleen laat ik op mijn kop zitten en zou ik dit gewoonweg alleen al uit schuldgevoel al niet kunnen. Ze heeft ook goede dingen gedaan, maar in the end draait het niet om mij. Geen grenzen stellen, ook oorzaak van mijn burn-out. :):)

De laatste tijd ben ik wel meer gehecht aan mijn jongste. Die is als veulen bij ons geboren en is een heel aangenaam, extravert paardje, hangt ook wel erg aan mij. Kyara kan het geen bal schelen of ik er eigenlijk ben of niet, hoe verder ik uit de buurt ben hoe beter haha. Dus voor mij is die keuze daarin 'gemakkelijker' gemaakt. Alleen is hij nog jong en brengt dat nog veel werk en geld met zich mee natuurlijk. Al is een oud paard houden ook niet zo goedkoop... 8)7

kampioen2be
Berichten: 369
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 19:11

Volgens mij zag ik een oproepje op facebook langskomen van jou. Hopelijk vind je snel iemand die kan helpen! Ook al op andere site's een berichtje gezet, zoals horsify en marktplaats (of 2dehands)? misschien dat dat helpt

QamaryaJarig
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 19:20

kampioen2be schreef:
Volgens mij zag ik een oproepje op facebook langskomen van jou. Hopelijk vind je snel iemand die kan helpen! Ook al op andere site's een berichtje gezet, zoals horsify en marktplaats (of 2dehands)? misschien dat dat helpt


Working on it. :j Horsify kende ik niet, hoe goed is dit!

pateeke
Berichten: 2296
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:20

Qamarya schreef:
pateeke schreef:
De weide is dus van jou, de schuilstal(en) en omheining heeft je moeder betaald. Zoals ik het lees staan er meer paarden van je moeder op dan van jou.... Als je geen goede band hebt met je moeder (wat ik ook in je verhaal lees), zou ik echt een soort contract opmaken met haar. Vraag je moeder maandelijks weidehuur te betalen (daar kan je de kosten van schuilstal en omheining vanaf trekken; wanneer dat 'afbetaald' is, betaalt zij jou huur). Ziet zij dat niet zitten? Dan moet zij maar een andere oplossing zoeken voor haar paarden. Stel je grenzen, hoe moeilijk ook.
Wat het al dan niet houden van je paarden betreft: dat is natuurlijk een keuze die alleen jij kan maken... Misschien ga je je zin om met de paarden bezig te zijn weer meer vinden als de afstand met je moeder groter is (duidelijke grenzen) en jij je eigen gang kan gaan, je eigen beslissingen kan nemen.
Ik herken je dilemma... Je weet inderdaad niet wat de situatie gaat zijn als je iets verandert en dat maakt het heel moeilijk. Als ik in jouw plaats al een paard zou wegdoen, zou ik persoonlijk de jongste weg doen. Daar ben je vermoed ik het minst aan gehecht en daar 'moet' je denk ik meer mee dan met je oudere paard.


Hehe, begrijp je volledig. Je hebt ook compleet gelijk. Alleen laat ik op mijn kop zitten en zou ik dit gewoonweg alleen al uit schuldgevoel al niet kunnen. Ze heeft ook goede dingen gedaan, maar in the end draait het niet om mij. Geen grenzen stellen, ook oorzaak van mijn burn-out. :):)

De laatste tijd ben ik wel meer gehecht aan mijn jongste. Die is als veulen bij ons geboren en is een heel aangenaam, extravert paardje, hangt ook wel erg aan mij. Kyara kan het geen bal schelen of ik er eigenlijk ben of niet, hoe verder ik uit de buurt ben hoe beter haha. Dus voor mij is die keuze daarin 'gemakkelijker' gemaakt. Alleen is hij nog jong en brengt dat nog veel werk en geld met zich mee natuurlijk. Al is een oud paard houden ook niet zo goedkoop... 8)7


Al maar goed dat ze ook goede dingen gedaan heeft. Dat rechtvaardigt echter niet dat jij op eigen terrein niets te zeggen hebt, je geen grenzen naar haar zou mogen stellen:
Ik begrijp dat je je schuldig zou voelen, maar dat is nergens voor nodig. Je bent een volwassen vrouw, mag je eigen leven vormgeven en je grenzen stellen. Je moet niet het leven leven dat bepaald is door je moeder. Als je meer grenzen stelt naar je familie gaat dat schuldgevoel in eerste instantie erg groot zijn, maar dat mindert wel met de tijd (en steun van mensen die achter je staan)