Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:48

Herkenbaar.

Ik volgde een stal op fb. Maar zie dat ze haar paarden al rijdt op 2,5 jaar, springen erbij zelfs. En dan zo onwijs trots zijn.
Als je dan vraagt waarom zegt ze dat ze dat enkel doet met de paarden die potentieel hebben en deze paarden daar ook plezier in hebben.

Ik vind het walgelijk en heb haar dan ook onntvolgd. Helaas steunen enorm veel mensen haar.

Heb ook een vriendin gehad met een totaal andere kijk op trainen. Ik durfde er met haar gewoon niet meer over praten want dit ontaarden altijd in discussie en uiteindelijk ruzie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:24

janderegelaa schreef:
Zolang zij het niet als een probleem ervaart en haar instructrice ook niet is er geen probleem. Jij wilt van jouw probleem haar probleem maken. Choose your battles.

Hier ben ik het wel mee eens eigenlijk.

Zet voor jezelf ook even een stap achteruit: hoe is het hele leven van dit paard? Vergelijk dat even met de gemiddelde paardenpopulatie in NL. Is het dan slecht gesteld met dit paard? Of is er gewoon nog wat ruimte voor verbetering? En is het je dan de ergernis nog waard?

Als een vriendin van mij haar paard nou nooit buiten zou komen, te weinig ruwvoer zou geven en 'slecht' zou rijden (kortom echt een rotleven heeft) zou ik nog overwegen om een gesprek aan te gaan. Maar gaat het om kleinere verschillen in mening/aanpak? Vraag je dan af wat er te winnen en verliezen valt.

Persoonlijk reageer ik een beetje allergisch op 'de ogen geopend' visies. Want iets leren is geen rechte lijn. Dus wat je nu denkt dat briljant is, kan over een jaar (of 5) toch weer nét anders lijken. Dus het is wel zo eerlijk en realistisch (en helpend bij dit dilemma) om je eigen methode met net zo veel achterdocht te bekijken als de methode van je vriendin. En daarmee dus een marge in te bouwen van wat acceptabel is. Binnen die marge blijf je gewoon positief en opbouwend. Gaat het er echt overheen? Overweeg dan pas om het onderwerp echt echt op te pakken.

En heel praktisch: Stuurt ze je die video? Er is vast íets waar je iets aardigs over kunt zeggen. Misschien zelfs op rijtechnisch gebied, iets wat wel aansluit bij wat jij wil zien? Geef het positieve aandacht. Goed voor jou, goed voor je vriendin. En as dát zelfs niet lukt: wat heb je een mooi dekje :+

De opmerking over kinderen vind ik ook wel een aardige. Je komt in het leven voortdurend dingen tegen waar je niet 100% op elkaar aansluit. Zul je toch mee moeten leren leven.

Ga ik dat ook weer doen. Want ik herken de uitdaging echt wel hoor. Aan beide kanten van het spectrum zelfs. Y;(

Daan13

Re: Vriendschap, verschillende kijk op trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:49

Wat goed dat je hier zo bewust over nadenkt.

Gelijktijdig ook erg lastig,ik kan je hierin geen goede tips geven.

Een vroegere vriendin reed haar paard altijd met hulpteugels, uiteindelijk werd er een nog scherpere bit in gehangen... Tandarts kwam er nooit bij ook niet toen ik het voorstelde van joh, misschien een idee om een keer op controle te gaan?

Over de hulpteugels heb ik niks gezegd,wel voorgesteld om het lessen weer op te pakken zodat ze meer controle zou krijgen over het paard maar werd altijd afgewimpeld om het geld.

Uiteindelijk is deze vriendschap van haar kant beëindigd.

Laat mij dan de zweefteef zijn met 8 gekleurde voertonnen en op alles besparen zodat de paarden alles kunnen krijgen maar dat voelt toch eerlijker naar de dieren toe.

Al doet het pijn om een vriendin kwijt te zijn ook al zaten we mijlenver van elkaar vandaan qua ideeën en kosten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:31

Lastig om je tips te geven. In mijn huidige paarden vriendenkring heb ik er ook wel een paar zitten, waar ik wat moeite mee heb. Maar ik zit inmiddels al zo lang in een kringetje, dat ik al andere paardenmensen aan trek met zo ongeveer dezelfde benadering.

Ik geef les en als ik bij een combi kom, waarbij ik diep van binnen ook denk 'ojeeeee....' probeer ik op mijn manier 'zaadjes' te plantenbij die ruiter, waardoor iemand zelf anders gaat kijken naar zijn of haar paard. Het is ook vaak een hele ontwikkeling om gewoon anders en paardvriendelijker te gaan kijken. Altijd weer zo mooi, als dat dan ook daadwerkelijk gebeurt.... Die omslag. Dan ben ik zo blij dat ik een klein steentje daaraan bij kan dragen.

Maar ja, ik heb er ook zeker in het verleden vriendschappen op laten verwateren, hoor. En ik schop nog steeds graag tegen die traditionele houding aan, haha.

Heb bv één goede vriendin, superleuke vrouw, die zwaar in de wedstrijden zit. Maar wel zorgt voor veel buiten, fijne instructeurs, voldoende ruwvoer en een maatje voor haar paard erbij heeft gekocht (ze staan bij haar aan huis). Ze zegt dat ze dat van mij heeft mee gekregen, heb haar dat jaren geleden zo mee gegeven toen ze mijn paard tijdens vakanties verzorgde. En ze belt me nog steeds bij veel medische en gedragsproblemen. Ondanks dat we allebei andere dingen doen met onze paarden, kunnen we wel sparren.

Bedenk, dat niemand perfect is. En soms is jezelf afsluiten ook prima. Al begrijp ik dat dat best lastig is.

Hoe dan ook, denk dat ik zelf een combi doe van alles. Soms sluit ik mij af, soms zeg ik er wel wat van, met alle gevolgen van dien en soms zie ik mogelijkheden iemand te helpen met meer bewustwording. Wat ik wel heb geleerd is dat ik niet met iedereen bevriend hoef te zijn of te blijven. En zeker niet als iets zwaar ten koste gaat van dieren. Vind jezelf hierin en dat is vaak een lange weg.....

Toktokmiauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 11:51

Wauw lieve bokkers, ik ben er een beetje stil van. Nu al zoveel mooi advies en verschillende inzichten. Heb echt al wel een paar nieuwe dingen voorbij horen komen die mij de situatie iets meer van een afstand laten bekijken. Heel erg mooi om dat jullie zo meedenken en er eigenlijk op veel vlakken herkenbaarheid is voor jullie. Bedankt voor alle tips tot dusver. Meer is altijd welkom. Zal vanavond even een iets uitgebreidere reactie posten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:27

Ach ts, ja dit is en zal altijd lastig blijven. Voor mij een reden geweest om niet meer op een pensionstal te staan, de dingen die je soms ziet... Je zou het haar vriendelijk proberen te kunnen uitleggen, goede ruiters willen altijd bij leren. Je kunt haar ogen misschien wel openen maar dit moet je wel een beetje subtiel aanpakken want veel mensen noemen hun mening (en dat van een ''professionele'' ruiter) heilig.
Beetje een ander iets maar mijn vriendin rijd nog op de manege en als ik dan soms lees dat het manege paard 'flink stout' etc was, dan kan ik daar niet (meer) serieus op ingaan. Het is voor mij ook een reden geweest om het er niet meer over te hebben.
Als er eenmaal een soort knop om gaat in de paarden wereld dan pas zie je hoeveel leed er wel niet kan zijn en allemaal zo onnodig. Ik hoop dat de vriendschap stand houd ts, maar als ik jouw schoenen stond zou ik het wel bespreekbaar maken. Misschien is ze je wel eeuwig dankbaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:44

Anastasia24 schreef:
Ach ts, ja dit is en zal altijd lastig blijven. Voor mij een reden geweest om niet meer op een pensionstal te staan, de dingen die je soms ziet... Je zou het haar vriendelijk proberen te kunnen uitleggen, goede ruiters willen altijd bij leren. Je kunt haar ogen misschien wel openen maar dit moet je wel een beetje subtiel aanpakken want veel mensen noemen hun mening (en dat van een ''professionele'' ruiter) heilig.
Beetje een ander iets maar mijn vriendin rijd nog op de manege en als ik dan soms lees dat het manege paard 'flink stout' etc was, dan kan ik daar niet (meer) serieus op ingaan. Het is voor mij ook een reden geweest om het er niet meer over te hebben.
Als er eenmaal een soort knop om gaat in de paarden wereld dan pas zie je hoeveel leed er wel niet kan zijn en allemaal zo onnodig. Ik hoop dat de vriendschap stand houd ts, maar als ik jouw schoenen stond zou ik het wel bespreekbaar maken. Misschien is ze je wel eeuwig dankbaar.

Maar moet deze ruiter bijleren en de ogen openen van TS haar aanpak? Misschien heeft zij wel dezelfde gedachtes bij TS. Ik heb al vaak mensen gezien die hun manier van werken als de ideale natural manier beschrijven, maar waar ikzelf juist kriegel van word.
Je kan vragen stellen en discussieren over trainingsmethodes, maar verder… leef en laat leven.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:46

Ik herken heel erg wat je zegt.
Zelf heb ik een staleigenaar die regelmatig tegen mij zegt dat ik me te veel van alles laat aantrekken. "Veel paarden vinden aansingelen niet fijn" onder andere opmerkingen, maar ik voel me er niet prettig bij. Als ik het idee krijg dat ik mij paard zich onprettig laat voelen.
Als je iets meer onderzoek doet naar paardengedrag zie je veel dingen die niet kloppen. Paarden die tijdens het rijden continue met hun staart zwaaien. Dat hoort niet en is een teken van ongemak, maar je ziet het heel vaak ook in hoog dressuur.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:17

TS: je kunt ook aan je vriendin vragen hoe zij wil dat je haar berichten opneemt / behandelt:
als man of als vrouw.

Mannen zijn vaak oplossingsgericht, vrouwen willen vaak meer hun gevoel delen.

Als ze je de filmpjes stuurt en een vrouwenreactie verwacht (Tof paard, fijn dat je er zoveel energie uithaalt) en je komt met een mannenreactie (ik zie soms tactfouten, denk je dat je paard dit fysiek al aan kan), ga je een discussie krijgen waar noch jij, noch zij vrolijk van wordt.

Dus vraag wat ze in jouw reacties verwacht. En wellicht wil ze het eerst enkel heel trots delen en komt later een optie tot discussie voorbij

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:25

Nu jij bent mee geweest naar haar les, vind zij het misschien ook leuk om eens mee te gaan als jij les hebt?
Misschien steekt ze er iets van op en gaat ze ook bij haar instructeur vragen stellen, misschien blijft ze bij wat ze nu doet. In elk geval kan je haar zo op een subtiele manier iets meegeven over jouw manier van trainen zonder dat het prekerig wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:27

Paard kan nog zo goed en mooi zijn, ik ben meestal niet van oeh wat mooi en wat goed. Probeer het wel vriendelijk te verpakken maar doen ze er niets op dan is het voor mij ook klaar.
In dit geval zou ik gewoon aangeven dat je het paard mooi en goed vind maar wel een waarschuwing geven ivm leeftijd en fikse training want ze zal thuis ook op dat niveau trainen. Dus het is niet eens per week maar vaker. En gewoon zeggen dat ze maar beter zuinig op haar paard kan zijn ivm leeftijd en zwaarte oefeningen. Dier is nog zes want leeftijd geldt vanaf 1 januari en juist die dieren die het zo goed aanbieden moeten tegen zichzelf beschermd worden.