Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Bij schade bedoel ik schade, geen eelt of afgebroken haartje idd.
Wondjes of erger.
Avalanche schreef:Mja, dat is dus het bezwaar wat ik heb tegen dat onderzoek. Zou je dit afzetten tegen schade op de neus, dan denk ik dat je dezelfde conclusie trekt, als je dezelfde standaarden hanteert uiteraard.
Ik heb ook ooit een onderzoek gezien, waarin paarden gedragingen en reacties lieten zien die allemaal zonder meer opgelost konden worden door beter rijden. Daarmee kan je dan imo niet de conclusie trekken dat dat bit slecht is, wel dat de ruiter dat is.
Wat ik wel denk is dat een zacht onderlegde sidepull vriendelijker zal zijn in onervaren handen dan een bit, en dan vriendelijker als in: iets minder vervelend, want dat geflapper is natuurlijk zonder meer bloedirritant.
mooney schreef:Ik vind het ook discutabel om 'de mening' van het paard mee te nemen op de manier waarop het soms wordt gedaan hier. Betere prestatie staat namelijk niet gelijk aan welzijn. Dus dat een paard beter presteert met een bit of bitloos hoeft niet te betekenen dat die manier vriendelijker is.
Popstra schreef:rijden met CONSTANTE druk op de neus is schadelijk voor de neus ja. Krijg je hele lelijke vooral pijnlijke druk plekken van die je eerst met een het blote oog niet ziet maar later haren laat verkleuren naar wit of erger, tot bloedens toe open laat gaan en slecht genezen zal.
Als je het goed wil doen laat je los als beloning wanneer het paard het gevraagde goed doet.
fransje23 schreef:Avalanche schreef:Een paard dat niet comfortabel is, en pijn heeft, of ongemak, kan niet presteren.
Is dat echt zo? Of is dat iets wat we graag willen geloven?
Er zijn paarden die met opengesperde monden en een pijnlijke blik topprestaties leveren.
josien_m_ schreef:Het is te makkelijk bij de optoming van jouw voorkeur vooral te stellen dat negatieve gevolgen van de onbekwame ruiter komen... Je mag er toch van uitgaan dat dat voor alle vormen van rijden geldt en niet alleen bij jouw voorkeur. Het gaat lauter en alleen om het bit of het bitloos zijn. Daarmee is dat geen item in de afweging.
Avalanche schreef:fransje23 schreef:
Is dat echt zo? Of is dat iets wat we graag willen geloven?
Er zijn paarden die met opengesperde monden en een pijnlijke blik topprestaties leveren.
Topprestaties die nog vele malen beter zijn als er geen continu verzet zou zijn.
Het punt is dat het niet is wat het zou kunnen zijn. En er is een reden dat een ruiter als Charlotte Dujardin ze eruit rijdt.
Avalanche schreef:Dat neemt niet weg dat een paard zonder pijn nog veel beter kan presteren. Ergens word ik daar verdrietig van, want het betekent dat we heel veel potentieel laten liggen.
Citaat:Horses applied similar amounts of maximum tension to all bridles, including the snaffle bit, with the exception of the sidepull, to which they applied less pressure.
But the maximum tension applied to the sidepull and the other bridles “did not differ significantly”.
“Results indicate that with the investigated headgear except for the sidepull […] the same amount of rein tension results in similar levels of discomfort in the horse,” said the researchers.
MirandaMalik schreef:De meeste mensen zetten wel veel druk op het bit, zonder dat ze het zelf door hebben.
En als een paard zo gevoelig is op de neus, hoe kan het dan dat ze daar met een halster geen last van hebben?
Ik denk dat een bit veel meer impact heeft als je eraan trekt.
De lagen van het paard zijn juist zo gevoelig als het scheenbeen, niet de neus.
MirandaMalik schreef:De meeste mensen zetten wel veel druk op het bit, zonder dat ze het zelf door hebben.
En als een paard zo gevoelig is op de neus, hoe kan het dan dat ze daar met een halster geen last van hebben?
Ik denk dat een bit veel meer impact heeft als je eraan trekt.
De lagen van het paard zijn juist zo gevoelig als het scheenbeen, niet de neus.