Moeilijke keuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:21

Amber_anne schreef:
Het siert je dat je deze verantwoordelijkheid wilt nemen. Hoe vaak belanden dit soort paarden wel in de handel en hoor je iedereen roepen dat je als eigenaar een andere keuze had moeten maken.

Precies dit. Dat wil ik echt koste wat kost voorkomen!
Dat gun ik mijn paarden gewoon niet.

Paardenfan25

Re: Moeilijke keuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:23

Heftig hoor. Veel sterkte met je keuze :knuffel:

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:23

Ik snap je dilemma heel goed ts, mijn keuze zou ook tegelijkertijd euthanasie zijn. Evt slager mocht je geen da kunnen vinden die dit wil doen.
Je neemt je verantwoordelijkheid voor je dieren die beide oud en niet gezond zijn, je wilt het risico vermijden dat het niet goed met ze gaat wanneer je ze zou verkopen/weggeven. De dood is geen naar iets, het hoort bij het leven en je dieren hebben een mooi leven gehad.
Heel veel sterkte en laat je geen schuldgevoel aanpraten door hen die koste wat kost levens willen rekken. Daar zijn wij in NL namelijk vies goed in, zowel bij mens als dier.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:24

Ik zou een andere plek zoeken, heel hard sparen.
Kan je evt niet een box erbij maken om je Fries en shet samen te houden.
Stress van een nieuw maatje lijkt me niet handig voor een paard met die blessure.Een rare zwiep met het hoofd kan al schade brengen lijkt mij.

Is er geen boer in de buurt die dit gezellige stel wel in de tuin wil hebben.
Wat vindt je partner hiervan?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:31

En ook hier blijkt weer dat een shetlander geen waarde heeft.

Jammer

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:33

Onali schreef:
En ook hier blijkt weer dat een shetlander geen waarde heeft.

Jammer

Juist wel. Denk je dat ik dit met een lach op mijn gezicht doe?
Ik wil juist voorkomen dat mijn paarden in de handel terecht komen en god weet wat er dan met ze gedaan wordt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:41

Ja maar de shetlander is niet terminaal omdat hij niet voor de kar kan.

Ik vind het echt anders als er gedragsdingen spelen of een ziekte/ kreupelheid.
Je dier in laten slapen omdat hij anders de handel ingaat is wel heel zwart gedacht.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:43

Mijn shet is niet gezond. Hoefbevangenheid is niet gezond.
De kans op hb is groot.
Wie neemt dat risico? Om zo'n pony over te nemen?
Kom jij haar halen? Want dat is het wel he, makkelijk praten. Als je eerlijk je verhaal doet, haakt iedereen af..

Ik snap het wel hoor. Een op het oog gezond dier afspuiten is nogal wat..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:48

Ik heb ook een shet die niet aangespannen kan en hb heeft gehad.
Geen haar op mn hoofd die erover nadenkt om hem in te slapen.

Met gewoon management is er niks aan de hand met mijn pony en ipv voor de kar zijn er 1001 andere dingen die we doen.
Er zijn echt wel mensen die een goed huisje hebben voor je shet.

Je zal er alleen moeite voor moeten doen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:51

Ach Gill, wat een k*tsituatie :(
Onali, jij kent TS misschien niet, ik wel, en ze doet alles voor haar paarden dus dat "geen waarde" is leuk zeggen zo in een topic maar dat is hier dus totaal niet ter sprake. Ze is super gehecht aan die dieren maar inderdaad, de handel in is echt wat je *niet* wilt, en hoe vaak zie je dat niet gebeuren met oudere dieren met mankementen die op goed vertrouwen ergens "geschonken" worden? Je knippert met je ogen en ze staan onder de noemer braaf beginnerspaard op MP. En ik heb óók een shet die niet voor de wagen kan en hb heeft gehad, maar ìk heb de mazzel dat mijn ouders plek zat hebben, en TS niet dus. Pensionstalling moet je maar geld voor hebben.

Heb je er met je man over gepraat, inderdaad? Kent die geen boer in de buurt met een plekje? Ik wou dat ik een plekje voor de shet wist, maar kan zo echt niemand bedenken...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:52

Ik heb haar op internet gezet, meer dan 2500x gedeeld. 3 reacties gehad. 2 haken af en 1 heeft geen cent te makken en heeft al een doodzieke pony.. het is niet zo dat ik mn best niet doe. Het is gewoon een feit dat niemand zit te wachten op een hb pony als grasmaaier. Ik wil haar niet wegdoen he ;) Als het aan mij ligt, wordt ze 30 en ligt ze een keer dood in de wei van ouderdom.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:52

Nier perse TS haar reacties, maar vooral de andere bokkers die het roepen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:54

Met alle respect Onali maar jij gaat nu wel heel kort door de bocht.
Suggereren dat TS geen moeite doet/wil doen is laag bij de grond.
De praktijk is, is dat als je een dier met een medisch risico 'afgeeft' aan een nieuwe eigenaar je de controle kwijt raakt.
Wat als die nieuwe eigenaar het toch anders doet als beloofd? Het dier toch de handel in gaat? Ik zou mezelf dat niet kunnen vergeven.
Euthanasie is definitief en heel verdrietig voor TS maar niet belastend voor het dier en, het geeft de zekerheid dat er op een later moment geen onnodig lijden ontstaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:58

Gilian kan de shet wel gewoon in de weide lopen? Of moet de shet op een bepaald dieet en in de paddock? Dat zal al veel schelen denk ik als de shet lekker met andere paarden mee kan in de groep. Is het een merrie?

Verder wens ik je veel kracht toe. Heftig. Ik zal hier thuis horen of er een shet bij mag. Ben bijna bang van niet... maar kan een balletje opgooien. Wij hebben 2 shetlander merries, grasmaaiers, hebben in de winter een eigen paddock en zomers hun eigen weide. Ik werk niet met ze.
Het betreft moeder en dochter. Geboren 2000 en 2007
Afbeelding

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 23:05

Kabayo schreef:
Gilian kan de shet wel gewoon in de weide lopen? Of moet de shet op een bepaald dieet en in de paddock? Dat zal al veel schelen denk ik als de shet lekker met andere paarden mee kan in de groep. Is het een merrie?

Verder wens ik je veel kracht toe. Heftig. Ik zal hier thuis horen of er een shet bij mag. Ben bijna bang van niet... maar kan een balletje opgooien. Wij hebben 2 shetlander merries, grasmaaiers, hebben in de winter een eigen paddock en zomers hun eigen weide. Ik werk niet met ze.
Het betreft moeder en dochter. Geboren 2000 en 2007
[ [url=m/zPH7dI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lief van je!
Ze loopt hier gewoon in de wei, oud hooi. Voordroog kan ze niet tegen. En kniehoog gras ook niet.
Ze is een merrie ja, van 2002.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:10

Wildgirl schreef:
Met alle respect Onali maar jij gaat nu wel heel kort door de bocht.
Suggereren dat TS geen moeite doet/wil doen is laag bij de grond.
De praktijk is, is dat als je een dier met een medisch risico 'afgeeft' aan een nieuwe eigenaar je de controle kwijt raakt.
Wat als die nieuwe eigenaar het toch anders doet als beloofd? Het dier toch de handel in gaat? Ik zou mezelf dat niet kunnen vergeven.
Euthanasie is definitief en heel verdrietig voor TS maar niet belastend voor het dier en, het geeft de zekerheid dat er op een later moment geen onnodig lijden ontstaat.

Inderdaad, wat voor 'last' heeft de pony ervan als hij of zij ingeslapen wordt?
Zelfs volgens bijvoorbeeld de officiële regels omtrent proefdieren is euthanasie welzijnsneutraal.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:22

Wat een moeilijke situatie... :(:) Sowieso hebben de dieren zelf absoluut geen last van laten inslapen, dus het is maar net hoe jij je daarbij zou voelen.

Heb zo even vluchtig de berichten doorgelezen, en wat ik me afvroeg, je zegt dat er een andere pony in de plaats komt voor je nichtje en dat je Fries heel moeilijk is met andere paarden. Stel je zou een plekje vinden voor de Shetlander, dan is de kans dat het gaat klikken tussen de Fries en de nieuwe pony niet al te groot. Zeker gezien de blessures die de Fries al heeft en de leeftijd misschien niet de beste optie... Dan zou ik op basis van je verhaal eerder neigen naar Fries laten inslapen en de Shetlander houden als die wel redelijk tolerant is naar andere paarden toe.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:27

Als een paard verkocht wordt een blijkt toch niet zo goed terecht gekomen te zijn, roepen veel mensen "verkocht is verkocht"
Nu is er iemand die voor het welzijn van de paarden kiest en adviseren veel mensen juist om te verkopen.

Ik snap Gillian heel goed.
Paarden leven met de dag. En ik zou ook liever hebben dat ik zeker weet dat mijn oude paardjes tot het eind van hun leven gelukkig (samen) zijn geweest, dan ze een onbekende hoeveelheid stress aandoen.

Veel sterkte!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:05

Ts ik kan je zo 50 voorbeelden sturen van mensen die dachten dat een ander wel voor hun oude of geblesseerde paard ging zorgen en wat daarvan terecht gekonen is.

Het slachtoffer is altijd het paard. Nooit de eigenaar die het zo jammer vond dat ze ineens niet meer tijd hebben voor hun paard van 19 nu die een peesblessure had.

Als je het aankan zou ik kiezen voor inslapen. Anders misschien voor de shet bruikleen?

Ik weet dat er goede mensen zijn, echt. Zo te lezen ben je er zelf absoluut een. Maar ze zijn er niet genoeg helaas. En ik heb op een handelstal zooo vreselijk veel van dit soort verhalen meegemaakt.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:29

Is de "paarden kamp" geen optie? Die zie ik op Fb vaak voorbij komen. Is een stichting die oudere dieren een goed pensioen geeft. Op Facebook lijkt het een leuke plek. Nog nooit gezien in het echt, dus kan daar niet over oordelen. Het is in Soest. Je bent dan volgens mij geen eigenaar meer, maar staat het paard af aan de stichting. Wie weet kun je daar eens kijken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:43

Nature93 schreef:
Is de "paarden kamp" geen optie? Die zie ik op Fb vaak voorbij komen. Is een stichting die oudere dieren een goed pensioen geeft. Op Facebook lijkt het een leuke plek. Nog nooit gezien in het echt, dus kan daar niet over oordelen. Het is in Soest. Je bent dan volgens mij geen eigenaar meer, maar staat het paard af aan de stichting. Wie weet kun je daar eens kijken.

De paardenkamp kun je niet zomaar naartoe met je paard. Die hebben een wachtlijst en die is gesloten dus daar kom je ook niet op.

TS, je zegt dat er een pony komt voor je nichtje, hoe oud is dat nichtje en kan die niet op de shetlander?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:44

Jeetje TS.. wat een rotsituatie!!

Je schoonouders wensen jou paarden daar niet meer, zo erg zelfs dat je ze nu moet gaan laten inslapen?
Dat is toch best wel heel cru!

In the end, als het echt zou moeten zou ik dan gaan voor inslapen van de fries en wegwandelen met de shet. Daar een plekje elders voor zoeken en (sorry hoor maar) nooit weer terug naar die schoonouders.

Wat zegt je man, hun zoon notabene hiervan? Die ziet toch wel jou verdriet om de situatie?
Lijkt me allemaal niet zo goed voor de onderlinge verhoudingen in de familie..

Vreselijk zeg, heel veel sterkte!

Trouwens shetjes komen ook regelmatig best op een goed plekje terecht als gezelschapspony.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:06

Bedankt allemaal voor het meedenken, ook via pb.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:26

Wat een ellendige situatie.

Ik zou de Fries inslapen en de Shetlander aanhouden. Anders staat die nieuwe pony toch ook alleen. En trouwens, mocht je ze toch laten inslapen (en eigenlijk sowieso, maar lastig als er nog een pony staat) zou ik alle contact met schoonfamilie verbreken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:28

Geen van beide dieren zijn gezond, dat maakt verkopen, zeker ivm welzijn van de dieren zelf eigenlijk geen optie. Dat ze nu weinig/geen last hebben van hun problemen is 100% toe te wijzen aan management eigenaar. Grote veranderingen geven nogal eens flinke verergering van zulke problemen en of ze dan ooit weer terug te krijgen zijn naar niveau van welzijn die ze nu hebben is erg twijfelachtig.
Euthanasie/slacht van beide zou in zulke omstandigheden ook mijn 1e keuze zijn. Verkoop is voor mij eigenlijk enkel optie voor gezonde dieren tot een jaar of 15-18, daarna ga je snel nieuwe eigenaren (en dus je paard) opzadelen met kwaaltjes en het is maar de vraag if dat dan goed blijft gaan.