Tweestrijd paarden houden of stoppen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 20:50

Ik ken aardig wat mensen die hun paard weggedaan hebben door werk, kids of hun eigen leeftijd en bij allen merk ik dat ze het paardengebeuren oprecht missen. En best zoekende zijn van ... en hoe nu?

Je hebt de ruimte, je hebt leuke paarden...ik zou ze niet wegdoen.

Je hoeft ze natuurlijk niet beide volop te trainen en je man kan ook wat doen.

We werken beide nagenoeg fulltime, 2 kids in co-ouderschap met veel reistijd, een verbouwing en 2 paarden aan huis.

Mijn doel is dat er met beide paarden minimaal 3x per week gewerkt wordt. Dat hoeft niet altijd rijden te zijn. Longeren of grondwerk is ook goed.

In praktijk wil ik 6x per week een paard getraind hebben.
Mijn vriend neemt minimaal 1x per week voor rekening. We hebben 1x per week een bijrijder, dus ik zorg dat beide paarden nog een paar keer die week gelongeerd of gereden worden en het is goed.
En zo niet... tja dan lopen ze een keer wat minder vaak.

De dagen worden ook weer langer, dan kan je meer doen. Ook als je kindje op bed ligt.

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 20:51

ruitje schreef:
Gekke optie:

Is in pension zetten geen optie?

Als je weinig tijd hebt is het soms gewoon relaxed als je dan al die tijd kunt besteden aan rijden ipv alles er omheen :)

Nee dat is geen optie

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 21:06

Heel herkenbaar dilemma. Hier staan de paarden ook aan huis en heb inmiddels twee zonen,een van 1 jaar en 5 maanden. Daarnaast werk ik fulltime. Het is inderdaad zoeken naar tijd om naar buiten te gaan. Maar als ik dan eenmaal bij mijn paardjes ben dan kan ik echt even opladen. Tuurlijk zou ik liever meer tijd met ze doorbrengen maar die tijd komt ook wel weer. Als ze wat groter zijn kunnen zij lekker buitenspelen als ik ga rijden (bak aan huis). Nu heb ik wel een bijrijder die 2 a 3 keer per week komt. Ik vraag geen bijdrage maar wel dat ze die dagen de stallen doet en de paarden aandacht geeft/rijdt. Op die manier kan ik er een balans in vinden. Maar wat anderen hierboven al aangaven; het is een persoonlijke keuze.

Elisa2

Re: Tweestrijd paarden houden of stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:18

De twijfel zit volgens mij in het welzijn van de paarden, of deze wel genoeg aandacht krijgen en niet gaan staan te verpieteren?

Daar kun je denk ik alleen zelf antwoord op geven..zijn ze tevreden met 2/3 in de week wat beweging? naast een lekker leven op de wei? want meer hoeft echt niet perse. Kunnen jullie de taken anders verdelen? bijv. de ene op de ene dag het onderhoud en de ander de verzorging en training van de paarden?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:49

Herkenbaar,onze buren hebben 4 kinderen gekregen in een vlot tempo.

Ze werkt daarnaast nog op locatie en ze hebben 3 paarden aan huis..

Ze heeft het ontzettend druk gekregen en heeft nu 2 bijrijders. Heel soms rijdt ze zelf nog wel.

Maar echt uitgebreid tutten,omprutsen zit er niet meer bij.
T'is echt hop zadel erop , stopwatch aan want zo laat moet ze ze weer ophalen van de crèche vandaan of ergens anders.

Het kan wel maar je leven moet je iets omschakelen..

Probeer het maar stel wel je verwachtingen bij anders loopt het uit op teleurstellingen.

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 10:53

Elisa2 schreef:
De twijfel zit volgens mij in het welzijn van de paarden, of deze wel genoeg aandacht krijgen en niet gaan staan te verpieteren?

Daar kun je denk ik alleen zelf antwoord op geven..zijn ze tevreden met 2/3 in de week wat beweging? naast een lekker leven op de wei? want meer hoeft echt niet perse. Kunnen jullie de taken anders verdelen? bijv. de ene op de ene dag het onderhoud en de ander de verzorging en training van de paarden?

Beste

Het is inderdaad het welzijn en welbevinden van de paarden, beweging, training is noodzakelijk doorheen de week omdat de paarden het leuk vinden, maar ook voor de buitenritjes en trainingen aangenaam te houden voor hun, als je geen conditie hebt, is een training of uitstap in de natuur te vermoeiend en belastend voor hun lichaam ... ook paard toileteren voor het rijden, naverzorging na de inspanning zijn erg belangrijk en nemen ook tijd in beslag, alsook het proper maken van het gebruikte materiaal.
( het zijn geen standaard wandel of bos knolletjes, maar wel degelijk goed opgeleide paarden die zowel wedstrijdgericht zijn als buiten in het bos, dit niveau moet wel wat onderhouden worden als je optimaal wilt genieten)
Je gaat zelf ook geen marathon lopen als je niet kunt trainen.
Normaal is het schema per paard minimaal: 1 dag longeren conditie; 1 dag rijden; 1 dag grondwerk en 1 dag uitstapje in de natuur van 2 tot 4uur

Maar rijden, grondwerk, longeren de paarden hebben hun verzorging voor en na nodig dus eventjes snel is hier niet aan de orde,... of het gebeurd zoals het hoort of het blijft enkel bij de basiszorg...

Wat zijn taken die je hebt als je paarden thuis staan:(voor diegene die reageren en geen besef hebben wat dit inhoud)

- 1x per jaar stallen, stalmatten uithogedrukken
- schilderwerken
-afspanning nakijken en bijstellen
- dagelijks uitmesten stallen en paddockjes
- 3x wekelijks mest uit grasweides halen
- 2x per jaar de weide slepen ( breken molshopen)
- 2 tot 4 x per jaar spuiten voor het onkruid en verwijderen
-2-4x per jaar bijzaaien en meststoffen smijten
- 1x per maand de trainingspadock slepen en sproeien
- hooi binnenhalen voor het ganse jaar
- stalstrooisel wegzetten voor de winter als het geleverd word
- 2-4 x per jaar de mest van mesthoop wegvoeren
- uitkuisen en onderhoud schuur
- onderhoud van de paardentrailer 2xper jaar uithogedrukken minimum
- om de 2 maanden krachtvoer, supplementen aanhalen en wegzetten
- 2 x per week water bijvullen en uitschrobben

En ja we hebben ook nog de rest van de tuin om te onderhouden en 2 honden die graag af en toe wat aandacht krijgen.Dit lukt ons prima,... maar we ondervinden dat het allemaal wat veel word en dat het leuke van onze hobby bijna niet meer aan bod komt

Ook zijn onze fulltime werkuren, de basis, we werken ook regelmatig zaterdag en zondag voor onze job dus dan zijn we snel 50 a 60 uren buitenshuis...

We zijn dus op zoek naar oplossingen om bijvoorbeeld de mest te reduceren,... de modder makkelijker te trotseren in de winter ( want ja wij hebben ook modder rond de stallen paddockjes
Manier om weides van gras te houden zonder er zoveel werk aan te hebben
....

Een bijrijder willen we zeker opnieuw zoeken, maar iemand dat aan alle eisen voldoet, +14jaar, zelfstandig, betrouwbaar, frequentie 2-3x per week komen, rijtechnisch voldoet, respect voor dieren en materiaal
En die ook in de winterperiode of bij slechter weer langskomt voor de paarden te verzorgen en aandacht te geven als er niet getraind kan worden door de natte ondergrond

Is heel erg moeilijk te vinden

Ook geestelijk welzijn, aandacht, affectie zijn van belang. Vandaar is een pensionstal zeker niet aan de orde,...

Dus ga ik alvast maar op zoek naar een extra bijrijder, verzorger in de hoop er tegen de lente iemand geschikt voor te hebben gevonden

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 11:12

Waar kan ik een deftige bijrijder, verzorger zoeken voor mijn paardjes

België omgeving : Vorst Laakdal, averbode, geel, tessenderlo, westerlo

Western

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:27

Annlifehorse schreef:
Waar kan ik een deftige bijrijder, verzorger zoeken voor mijn paardjes

België omgeving : Vorst Laakdal, averbode, geel, tessenderlo, westerlo

Western

Kijk eens op Horsify. Daar zijn over het algemene wel serieuze bijrijders te vinden :)

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:56

Houden en genieten, de paarden vinden het heus niet erg dat je tijdelijk wat minder rijdt. Ook al rijdt je niet, van het knuffelen en tutten kun je ook genieten. Nooit weg doen tenzij je overwerkt raakt of zoiets, helemaal niet als je ze thuis kunt houden. Op pension kost veel geld dus dan zou ik me er iets bij kunnen voorstellen, maar nu zou ik ze lekker houden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:57

Ik vond het heerlijk toen mijn zoons nog klein waren. Ik had naast mijn werk (40 uur), alle tijd om mijn paard te doen. Baby ging vanaf kleins af aan al mee naar de paarden. Eerst in de kinderwagen. bij koud weer lekker inpakken... daarna een box neergezet op stal of naast de bak. Hierdoor kon ik lekker tutten en rijden. Heerlijk vond ik het.
Beetje creatief zijn :)
Een baby verandert je leven maar je hoeft niet alles maar aan te passen aan een kind. :j

Dus paarden lekker houden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:03

Hier was dat echt geen optie, die kleine van ons ging helemaal over de flos als je hem "alleen" liet. Het is beter om jezelf ook op dat scenario voor te bereiden: dat je de pech kan hebben dat je eigenlijk niets meer kan doen behalve even een bak voer geven ofzo. En dat je voor het echt iets doen met of bij je paarden, dan echt afhankelijk bent van iemand anders die de baby-dienst over kan nemen....

En ik vraag me af hoe realistisch dat is als je al beiden 50-60 uur van huis bent voor je werk en voor die uren al iemand moet inschakelen om voor de kleine te zorgen. Om daar nou nog uren extra aan vast te plakken voor het verzorgen van je paarden... wanneer breng je dan nog tijd met je kind door.... :(:)

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:05

andere optie als financieel geen probleem is,
Een betalende trainer zoeken die ze aandacht geeft en traint. Dan ben je zeker van het niveau en als je ze 2 keer per week laat trainen. Geef jezelf nog 1 x per week aandacht aan poetsen en tutten en de andere dagen genieten ze wel van hun vakantie voor een langere periode.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:12

Ik snap je helemaal!!! Ik denk ook soms alles weg dan geeft het rust. Maar de kans is groot dat het weer gaat kriebelen. En ga dan maar weer fijne paarden zoeken. Ik zou voor jezelf zeggen: even niet rijden, geen rigoreuze beslissingen maken, ze verzorgen lukt je toch nog wel en is stiekem wel fijn om even het huis uit te komen. En als de baby er is: komt tijd komt raadt.

Mits financieel niet een groot issue is.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:24

Is het geen optie om één van de paarden te houden om te rijden en daarbij dan een maatje te kopen die niet gereden hoeft te worden?

Mijn zoontje is twee en ik ben heel blij dat ik nog een rijpaard heb. Ik rij ongeveer om de dag en sinds een half jaar zelfs weer concoursen. Het zorgt echt voor een stuk ontspanning. Helemaal het eerste jaar was ik blij dat ik nog iets had naast de baby en mijn werk. Helaas heb ik geen goede slaper en rijden met hem in de kinderwagen/box is ook nog nooit gelukt helaas. Vanaf het begin ging hij wel gewoon mee naar buiten met voeren, mesten en ander onderhoud.

Wij hebben ook de paarden aan huis en zitten daarnaast al jaren in een verbouwing, dus ik weet hoeveel tijd alles kost.

Wellicht kan je sommige dingen ook uitbesteden? Wij laten de weides spuiten, laten er mest op brengen en laten ook de mest ophalen i.p.v. weg te brengen. Verder ligt langs het hele land een waterleiding, dus als het water op is, is het alleen een kwestie van de kraan aan zetten. Misschien zitten daar nog verbeteringmogelijkheden?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:26

Iets heel anders.. je werkt heel veel schrijf je. Heb je al aan een au pair gedacht? Als jullie er de ruimte voor hebben en jullie een au pair kunnen vinden die (naast met kinderen) ook graag met paarden werkt, zou dat een oplossing kunnen zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:29

Ik lees altijd heel vaak het advies voor bijrijders en verzorgers. Ik zou die privacyinbreuk op mijn terrein niet willen en zou juist controledrang hebben en stress dat het nooit gaat zoals je zelf zou willen. Ik bekostig niet de hobby van een ander. Of het moet uit een vriendschap toevallig zo voortkomen. Ook kan je dan niet spontaan zelf gaan rijden of iets, alles moet in overleg.

Ik heb ooit het gevoel dat ik de enige ben die daar totaal niet op zou zitten te wachten.

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 12:59

Spaansepony schreef:
andere optie als financieel geen probleem is,
Een betalende trainer zoeken die ze aandacht geeft en traint. Dan ben je zeker van het niveau en als je ze 2 keer per week laat trainen. Geef jezelf nog 1 x per week aandacht aan poetsen en tutten en de andere dagen genieten ze wel van hun vakantie voor een langere periode.

Ik ga echt niemand betalen om het leuke stuk van onze hobby te doen

En een trainer trekt zich geen bal aan van verzorging of welzijn van je paard, ook de reden dat ze thuis blijven en ze volledig door mezelf getraind zijn
Laatst bijgewerkt door Annlifehorse op 11-02-22 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:00

Niqui schreef:
Iets heel anders.. je werkt heel veel schrijf je. Heb je al aan een au pair gedacht? Als jullie er de ruimte voor hebben en jullie een au pair kunnen vinden die (naast met kinderen) ook graag met paarden werkt, zou dat een oplossing kunnen zijn.

We hebben financieel zeker geen klagen, maar een au pair, we zijn niet stinkend rijk fzo

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:07

Zonnetje81 schreef:
Ik lees altijd heel vaak het advies voor bijrijders en verzorgers. Ik zou die privacyinbreuk op mijn terrein niet willen en zou juist controledrang hebben en stress dat het nooit gaat zoals je zelf zou willen. Ik bekostig niet de hobby van een ander. Of het moet uit een vriendschap toevallig zo voortkomen. Ook kan je dan niet spontaan zelf gaan rijden of iets, alles moet in overleg.

Ik heb ooit het gevoel dat ik de enige ben die daar totaal niet op zou zitten te wachten.

Inderdaad onze privacy vinden we erg belangrijk en onze bijrijder die minder of bijna geen tijd meer heeft is inderdaad voortgekomen uit een bestaande vriendschaps relatie en die heeft vrije toegang tot het stuk van de paarden...

We bekostigen inderdaad niet de hobby van iemand anders, de bedoeling is wel dat als het echt een wildvreemde is, dat er dan klusjes staan tegenover het leuke deel of vergoeding... het meest geholpen zijn we uiteraard met klusjes

Het zijn zowiezo vaste dagen en momenten, het is niet de bedoeling dat wij ons aanpassen maar wel iemand vinden die zich aanpast aan onze behoeften,... we staan niet in je nek te hijgen, want die tijd hebben we niet...

Blij zijn dat je met zulke toppers mag genieten en gebruik mag maken van alles hier en dat het je niets kost, enkel een klein klusje ivb met de paarden uiteraard

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:09

Annlifehorse schreef:
Niqui schreef:

We hebben financieel zeker geen klagen, maar een au pair, we zijn niet stinkend rijk fzo

Moet je daar stinkend rijk voor zijn dan? Ik heb geen idee, maar denk dat dat wel eens mee zou kunnen vallen. Je leest tegenwoordig ook van hele gewone gezinnen die er een hebben. En je hebt het bijkomende voordeel van paarden aan huis. Dat lijkt me heel gewild voor die meiden.

Mijn dochter bijvoorbeeld zat een tijdje voor kost en inwoning (en twee paardrijlessen per week) bij een stal in België waar ze 10 tot 12 uur per dag aan het werk werd gezet. Heen- en terugreis was voor eigen rekening. En ze was lang niet de enige hoor.

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:14

happyjoyce schreef:
Is het geen optie om één van de paarden te houden om te rijden en daarbij dan een maatje te kopen die niet gereden hoeft te worden?

Mijn zoontje is twee en ik ben heel blij dat ik nog een rijpaard heb. Ik rij ongeveer om de dag en sinds een half jaar zelfs weer concoursen. Het zorgt echt voor een stuk ontspanning. Helemaal het eerste jaar was ik blij dat ik nog iets had naast de baby en mijn werk. Helaas heb ik geen goede slaper en rijden met hem in de kinderwagen/box is ook nog nooit gelukt helaas. Vanaf het begin ging hij wel gewoon mee naar buiten met voeren, mesten en ander onderhoud.

Wij hebben ook de paarden aan huis en zitten daarnaast al jaren in een verbouwing, dus ik weet hoeveel tijd alles kost.

Wellicht kan je sommige dingen ook uitbesteden? Wij laten de weides spuiten, laten er mest op brengen en laten ook de mest ophalen i.p.v. weg te brengen. Verder ligt langs het hele land een waterleiding, dus als het water op is, is het alleen een kwestie van de kraan aan zetten. Misschien zitten daar nog verbeteringmogelijkheden?

We rijden allebei dus we hebben ook 2 paarden nodig en ook al rijd mijn man minder als ik, als er ooit een paardje een tijdje uitvalt, kunnen we toch nog blijven rijden met de andere...

Waterleiding trekken ja als we de lotto winnen

En onderhoud doen we ook zelf omdat uitbesteden gewoon teveel geld kost... we zijn niet super rijk

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:17

Nou, dan gewoon zo laten zoals het is :)
Mocht het over een paar jaar echt niet te doen zijn dan kan je alsnog kijken naar een passende oplossing.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:20

Ik snap je ook helemaal echter is het grootste dilemma niet het rijden maar de dagelijkse verzorging van de paarden en hun stal enz. Daar gaat de meeste tijd in zitten.

Als je dan toch graag blijft rijden zou je toch evt een pension stalling kunnen overwegen waar dit alles gedaan word en jij lekker kunt komen rijden wanneer het je uit komt.

Je kan ze dan altijd nog eens terug naar huis halen als je daar weer aan toe bent

Annlifehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 13:21

pmarena schreef:
Hier was dat echt geen optie, die kleine van ons ging helemaal over de flos als je hem "alleen" liet. Het is beter om jezelf ook op dat scenario voor te bereiden: dat je de pech kan hebben dat je eigenlijk niets meer kan doen behalve even een bak voer geven ofzo. En dat je voor het echt iets doen met of bij je paarden, dan echt afhankelijk bent van iemand anders die de baby-dienst over kan nemen....

En ik vraag me af hoe realistisch dat is als je al beiden 50-60 uur van huis bent voor je werk en voor die uren al iemand moet inschakelen om voor de kleine te zorgen. Om daar nou nog uren extra aan vast te plakken voor het verzorgen van je paarden... wanneer breng je dan nog tijd met je kind door.... :(:)

Ik weet niet hoeveel jullie slapen of werken,

Maar 2 personen , 19 u per dag 5u slaap per dag, 7 dagen per week maakt 2x 133 uren

Dus 133uren min 60 werkuren geeft nog 73uren die je kunt besteden aan je hobby en kind per week per persoon , das toch best veel tijd nog denk ik

Dus nee onze baby zal zeker geen aandacht tekort komen,... wel is een extra persoon voor de paarden erg welkom omdat ook enkel voor hen het beste goed genoeg is

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:22

Is minder werken geen optie zodat je van alles meer kunt genieten? Zowel je paarden als de baby?