Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:43

Is indd een bijrijder geen optie? Ik heb 3 paarden en 2 kleine kinderen. Toen ze baby’s waren had ik 1 paard in volpension en ging ik 3/4 per week gewoon een half uur rijden. Kleine bij papa. In de zomer kleine gewoon mee in de kinderwagen. Dan ging ik precies tijdens de slaapjes rijden. Nu zitten de kinderen op de basisschool en heb ik 3 paarden in eigen beheer.
Iedereen zei ook tegen mij wacht maar als je kinderen hebt dan stop je wel. Nou echt niet haha ik rij al 30 jaar en hoop dat daar nog 60 jaar bij komt. Zo belangrijk om naast de kinderen ook even me-time te hebben.

Thats_Me

Berichten: 10963
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:46

Je paard is hobby, als je daar niet meer dat plezier uithaalt is het wel een verdomd dure hobby. In deze zie ik niet een oplossing in een bijrijdster. Dat is leuk om het dier in beweging te houden maar zorgt er niet voor dat jij ineens weer veel plezier in krijgt en je minder schuldig voelt dat je de kleine alleen laat. Ik zou zeggen ga op zoek naar een nieuw huisje voor het dier. Mocht je over een aantal jaren weer de kriebels krijgen kun je altijd weer op zoek naar een nieuw paardje wat past bij je wensen van de toekomst.

Eleeke

Berichten: 2067
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:49

Schadows17 schreef:
Mijn paard is 10 jaar oud. Mijn kindje is dan thuis bij mijn man, maar die vindt het ook niet altijd leuk dat ik 3 of 4x per week weg ben, dus dat maakt het ook niet heel makkelijk. Komt ook omdat hij momenteel in een fase zit waarin hij altijd bij mama wil zijn en dus veel huilt als ik weg ben bij mijn man.....

Dat maakt dat ik ook niet echt kan genieten, ik ga er meer heen met het gevoel dat het moet omdat ik zeker wil weten dat alles goed gaat met haar, maar denk ook ik wil zo snel mogelijk terug naar huis....

Nooit gedacht dat prioriteiten zo kunnen veranderen.


Is je man dan wel altijd thuis ? En voor jullie een kind hadden , vond hij het toen ook al een probleem als je weg was?
Dit klinkt meer als iets waar je met je partner uit moet komen dan een probleem met tijd.
Als je het gevoel hebt dat je niet 3/4x per week 2 uur bij je kind wegkan, dan klinkt dat alsof je ergens vertrouwen mist dat er goed voor jullie kind gezorgd wordt?

Als je het niet leuk meer vindt : prima verkoop je paard of zoek een bijrijder.

Maar denk ook vooral even na , of het niet ergens anders aan zou kunnen liggen. En ... na het eerste jaar wordt alles makkelijker , dus het kan ook een overweging zijn om tijdelijk een bijrijder/ verzorger te nemen of je paard een sabbatical te geven.

Ben het met een aantal mensen hier ook niet eens. Ken genoeg gezinnen waar fanatiek gereden wordt.
Ik heb ook altijd fulltime baan , kinderen en paard gehad ( ze is net met pensioen, maar de kinderen zijn nu ook allemaal 12+ )

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:50

Thats_Me schreef:
Je paard is hobby, als je daar niet meer dat plezier uithaalt is het wel een verdomd dure hobby. In deze zie ik niet een oplossing in een bijrijdster. Dat is leuk om het dier in beweging te houden maar zorgt er niet voor dat jij ineens weer veel plezier in krijgt en je minder schuldig voelt dat je de kleine alleen laat. Ik zou zeggen ga op zoek naar een nieuw huisje voor het dier. Mocht je over een aantal jaren weer de kriebels krijgen kun je altijd weer op zoek naar een nieuw paardje wat past bij je wensen van de toekomst.


Zo zat ik er dus precies ook in. Doordat ik mijn paard weg heb gedaan kan ik zelfs een dag of twee minder werken en daardoor nog meer genieten van mijn gezin. En als je echt het rijden op een gegeven moment mist kun je altijd weer bijrijder worden eerst. Want goeie zijn lastig te vinden!

Ik vond het zelf na het eerste jaar niet makkelijker worden, maar juist leuker om met mijn dochtertje weg te gaan. En juist niet naar stal. Want na een jaar gaan ze lopen en kun je echt naar de speeltuin, kinderboerderij etc. Het is anders dan wanneer ze echt piep klein zijn.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:11

In de winter is het altijd minder leuk om naar stal te gaan. Het kan best zijn dat je in het voorjaar weer meer zin krijgt en dan juist blij bent als je je paard nog hebt.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:50

Ik herken wel het geen tijd hebben en daardoor gehaast zijn bij je paard.
Mijn dochter is bijna twee en ik heb ongeveer twee keer in de week tijd om naar stal te gaan.
Of als ik geluk heb drie keer.
Dat is echt een stuk minder vaak dan vroeger maar ik heb er nooit aan gedacht om mijn paard weg te doen. Als ik er wel ben geeft het mij ook ontspanning en iets om voor mezelf te doen, zonder kind. Dat is heel belangrijk voor mij en dat heb ik ook echt nodig om een leuke moeder voor mijn dochter te zijn.
Ik wist toen ik zwanger werd dat ik veel minder tijd zou hebben voor mijn paard en dat heb ik geaccepteerd en los gelaten.
Als je kind naar school gaat, heb je weer meer tijd en heb je misschien spijt als je je paard verkocht hebt.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:18

Omdat dit topic beter past op Paardenpraat verplaats ik hem daar heen.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:45

Wanneer het echt uit jezelf komt en je er zeker van bent dat je paard het ergens anders beter krijgt zou ik het doen. Maar niet omdat die kleine nu even jengelt en dus blijkbaar je man ook. Jouw kind zit in een bepaalde periode en overleefd het wel en je man? Het is ook zijn kind. Dus niet omdat anderen het willen maar omdat jij het wil eventueel verkopen.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:53

Ik zit ook 3x per week op mijn paard vaak savonds kind op bed gelegd dan weg en succes man lief als hij wakker word...

Effe mee time inmiddels zijn ze 6 en 7 en man leeft nog steeds en kids ook ook vaak tijdens middag slaapje ik leg ik bed kind slaapt goed en man haalt er uit .. Dat werkte het beste.. ja zat wel eens last op paard 20:30 Nog beginnen met rijden maar ik kreeg er toch echt energie van.. en effe poetsen of knoeien goed plannen en kind en koekjes mee ( als ze ouder worden) in de buggy effe prutsen maar went en kids vind en het ook vaak wel leuk..

OleJon
Berichten: 2532
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:16

Schadows17 schreef:
Mijn paard is 10 jaar oud. Mijn kindje is dan thuis bij mijn man, maar die vindt het ook niet altijd leuk dat ik 3 of 4x per week weg ben, dus dat maakt het ook niet heel makkelijk. Komt ook omdat hij momenteel in een fase zit waarin hij altijd bij mama wil zijn en dus veel huilt als ik weg ben bij mijn man.....

Dat maakt dat ik ook niet echt kan genieten, ik ga er meer heen met het gevoel dat het moet omdat ik zeker wil weten dat alles goed gaat met haar, maar denk ook ik wil zo snel mogelijk terug naar huis....

Nooit gedacht dat prioriteiten zo kunnen veranderen.


Is voor jezelf toch ook lekker dat jij wat tijd voor jezelf en hobby hebt. En dat Je man dat minder leuk vind. Het is ook zijn kind.
En dat het kind graag bij jou wil zijn, ja dat kan dan niet altijd. Leren ze ook weer van.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:30

Je paard komt op een PP niets te kort, het is meer het idee dat ze 'wat moeten doen' dan dat dat noodzaak is. Paarden zijn over het algemeen volstrekt gelukkig in een kudde (uitzonderingen daargelaten...) maar je paard heeft het daar blijkbaar prima. Dat ze nog blij hinnikt als je komt is toch heerlijk? Het geeft niets als ze een jaar of wat niets hoeft te doen, en de verzorging verder gewoon doorgaat als je tijd hebt. Kijk het gewoon nog een half jaartje aan, en dan kun je altijd nog knopen doorhakken. Kindertjes groeien snel en er komt vanzelf meer regelmaat in de slaapjes. Het kan zomaar zijn dat het in de zomer heerlijk is ook wat tijd voor jezelf te hebben, en lekker te rijden.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:52

Ik lees meer dat er twee problemen zijn. 1: je man geeft aan het niet leuk te vinden dat jij weg bent. Met als achterliggende 'smoes' van jullie beiden dat kindje in de mama-fase zit. (eerlijk gezegd denk ik dat zoiets niet bestaat omdat een kind 9/10 keer gewoon meer gehecht is aan mama door borstvoeding, verzorging, lichamelijk contact dan aan papa. Taak voor hem dus om meer met zijn kind te zijn en ook zijn taak om me-time te geven aan zijn vrouw.

En 2: een moeder die een heel groot schuldgevoel heeft en kindje niet alleen wil laten. Waarom wil je dat niet? Er is goede zorg beschikbaar, kind komt niks tekort. Wellicht is dit wel iets om aan te leren en gewoon weg te kunnen gaan en te vertrouwen op mensen uit je directe omgeving.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:33

Volgens mij is er ook een 3e probleem, namelijk dat ze niet altijd meer zin heeft om te gaan.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:43

Romeo2007 schreef:
Volgens mij is er ook een 3e probleem, namelijk dat ze niet altijd meer zin heeft om te gaan.

En ook dat kan een tijdelijke fase zijn. Heb ik dus ook gehad en zelfs enige jaren, maar nooit mijn merrie weggedaan en heb nog steeds wel spijt dat ik mijn ruin toen wel verkocht heb (maar 2 paarden werd ook echt te duur). Ik ben blij dat ik haar gewoon gehouden heb. De enige reden waarom mijn paard evt. in de toekomst wel weggaat is als ze echt oud wordt, en ik financieel maar 1 paard kan onderhouden, of zelfs geen meer kan onderhouden, dan heb je ook geen keuze.

Persoonlijk zou ik dus niet zomaar verkopen omdat je zgn. nu geen zin meer hebt. Dat kan heel best tijdelijk zijn. Ik ken er ook die na een paar jaar zonder paard wegens kinderen er toch weer aan beginnen.

_Siri
Berichten: 677
Geregistreerd: 14-01-11

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 09:47

Heb je er nog plezier in?

Ik ben in maart 2017 bevallen van onze oudste en in november 2017 heb ik mijn paard verkocht. Ik heb eerst een bijrijdster genomen, maar uiteindelijk was zij degene die altijd reed en kwam ik steeds minder. Als ik er was, dan had ik er nog weinig plezier van. Ik heb toen de knoop doorgehakt hem te verkopen en daar heb ik echt nooit spijt van gehad. Ik mis het niet en vooral het niet hebben van die verantwoordelijkheid vind ik zo’n opluchting.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Even van me afschrijven.....grote veranderingen vragen grote keuzes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:55

Bedankt voor al jullie tips en kijk erop.

Het laatste punt het geen zin meer hebben speelt ook een heel belangrijke rol.....paard komt inderdaad niks te kort op dit moment maar mocht ze wat krijgen op de lange termijn waar veel zorg bij komt kijken weet ik eigenlijk niet hoe ik dat moet bolwerken en dat verantwoordelijkheidsgevoel vreet me momenteel ook echt op....
_Siri jou verhaal hier boven klinkt heel herkenbaar, als ik nu iemand had waarvan ik zeker weet dat ze het heel goed gaat krijgen zou ik haar zonder aarzelen nu aan diegene geven....dat ik daar nu zo insta en vroeger nooit dacht aan verkopen zegt me ook wel iets, prioriteiten zijn anders geworden :(.....Ik moet er nog even goed over nadenken maar neig toch naar verkopen