[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:45

Avalanche81 schreef:
Fillis schreef:
Ik volg ook. Ik herken meerdere paarden bij mij op stal in haar, worden nu doorgereden maar die kunnen ook zo ontploffen. Zoals ik de situatie bij die dieren inschat hebben ze exact hetzelfde probleem als jouw paard, waar niet adequaat op gereageerd wordt door de ruiters/eigenaren.

Hoe train je? NH, clickertraining, 'traditioneel'?

Ik doe wat werkt. Ik heb geen principes. Dat is echt wat het is. Ik ben een heel pragmatisch mens. Principes en methoden kunnen je enorm in de weg komen te staan, wanneer je er te rigide mee bent, en dan wordt het contraproductief. Ik wil altijd een situatie hebben die werkt. Zodra een methode of een principe niet meer werkt, moet je iets anders bedenken.

Mijn enige principe is het welzijn van het paard.

Voor nu wil ik een situatie voor haar creëren die leefbaar is, waar ze zich veilig kan voelen, weet dat ze een plek heeft om heen te vluchten als ze bang is en een rustplek voor haar.

Klinkt goed :j zo pak ik het zelf ook aan. Ik val wel steeds meer terug op clickertraining omdat het gewoon zo breed inzetbaar is maar ben het er wel mee eens dat je vooral pragmatisch, van dag tot dag enz moet kijken en maatwerk moet maken voor jouw (algemene 'jij') dier, jouw situatie, enz.

Ben nu wel heel nieuwsgierig naar beeldmateriaal :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:47

Ik ga ook volgen.
Geduld doet vaak veel en ik geloof dat dat al goed gaat komen :)

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:59

Ik volg. Prachtig paard! Succes

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 18:11

Ik heb op dit moment nog niet heel veel beeldmateriaal.
Ik ben vrij vaak alleen op stal, ik zal de komende tijd mensen vragen om te filmen en foto's te maken.

Het meeste zal ongepolijst materiaal zijn, met name het proces wil ik door dit topic ook voor mezelf vastleggen.

@ Fillis: ik denk ook dat het goed is voor jezelf om een arsenaal te hebben aan methoden, zodat je kan inzetten wat op dat moment nodig is. Voor deze dame wil ik op dit moment geen druk, geen straf, wel structuur, ritme, regelmaat en beloning. Management doet ook heel veel denk ik.

Maar ik ga eerlijk zijn: ik heb geen probleem met een hulpteugel op het moment dat ik op die manier heel snel een kwartje kan laten vallen, en dus een hele periode van stress gewoon kan skippen. Ik heb ook geen probleem met een knal geven op het moment dat het gevaarlijk wordt, maar ik voorkom liever dat het zover komt, zodat ik zulke maatregelen niet hoef te nemen.

Op dit moment behandel ik haar ook als een 4-jarige met wat bagage. Mentaal is ze ook gewoon jong.
In de dagelijkse omgang doet ze het momenteel echt super. Ze steekt haar neus zelf in het halster (wat ik consequent beloon, dat is gedrag wat ik gráág wil) ze loopt heel braaf mee, en ik heb haar eigenlijk maar 2 keer hoeven corrigeren daarin.

Ze moet wat wennen aan elke dag naar buiten moeten, dat is zij niet gewend, en zodra ze mij ziet, staat ze te drammen bij het hek, want ze wil naar binnen. Ik wil gewoon hebben dat ze voldoende buiten staat, dus ze heeft pech. Ik merk wel dat ze het steeds leuker vindt buiten, is goed voor haar :D

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:17

Wat een prachtig paard, ben benieuwd naar jullie weg en ga jullie dus volgen!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:21

Je kunt kijken voor een octopus / gorilla tripod, dat is een telefoon statief die je om de omheining kunt klemmen bijvoorbeeld. Ik heb m regelmatig in een hoek van de bak staan. Niet alles is dan in beeld, maar het geeft een goed beeld van de training en je hebt niemand nodig. ;)

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:38

Wat een kop zit daarop! Prachtig paard. Ik zal ook vol velangstelling volgen :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:41

Prachtig dier :D succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:48

ik volg ook, ook heel leerzaam om te zien hoe je dit allemaal gaat doen :j

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:57

Wat een plaatje <3 .
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met haar. Als ik het zo lees is ze nu in super goeie handen. Heel veel succes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 00:05

Ik ga jullie even meenemen in het verhaal tot nu toe.
Dag 1.
Goedemorgen paardjes, goedemorgen Madam. Ze keurt me geen blik waardig. Zou ik ook niet doen, als ik haar was. Ze kent me tenslotte helemaal niet, en de combinatie madam - mensen is tot nu toe niet bijzonder succesvol geweest.
Maar: ze moet wel naar buiten. En omdat we nog helemaal niet weten met welke paarden ze wel en niet kan, mag ze in de bak.

Ik pak haar halster, doe de boxdeur open en krijg een boze blik. Ik begroet haar ook vriendelijk, en de boze blik is iets minder boos. Dan pak ik het halster en ze doet haar hoofd omhoog. En dat is best hoog. Zij is namelijk 1.73 en ik ben 1.62, en een snelle berekening leert mij dat ik daar niet bij ga komen.

Ik trek mijn telefoon uit mijn zak, en ga mijn eigen berichten eens checken. Ze kan tenslotte niet eeuwig boven blijven.
Een nieuwsgierige blik van boven af. Die blik is alweer een stuk minder boos. Nu is die blik geïnteresseerd. Dan wil ze toch weten wat dat is, en ze komt naar beneden.

"Braaf!!! Good girl!" een stukje wortel erin.
Een stomverbaasde blik. Terwijl ik dit schrijf, zit ik weer hardop te lachen, het was echt heel grappig.

Ik pak het halster weer, en weer gaat het hoofd omhoog. De eigen berichten dan maar weer. Je moet iets doen als je je verveelt. Maar tijd om bokt te openen krijg ik niet, want ze is alweer terug. Nu inmiddels toch wel erg geinteresseerd in mij.
En weer beloon ik, want beneden blijven vinden we fijn. Ik ben tenslotte niet groot :D En weer de verbaasde blik, maar het kwartje lijkt wel te vallen, en dit is stiekem toch wel heel leuk.

Poging 3 resulteert in een hoofd wat bijna direct weer beneden is, en weer een stukje wortel verdwijnt in de merrie. Een merrie die inmiddels heeft besloten dat ik best heel interessant ben, en stiekem wel een beetje leuk.

Bij poging 4 gaat het halster om en krijgt ze een heleboel lieve woordjes en een appel.

En dan moeten we de box uit.
Dit moet ik ook even uitleggen. Ik ga er eerst uit, dan jij. Tegelijk past namelijk niet. En omdat ik hier de weg weet en jij niet, is het best handig dat ik de richting aangeef. Na een paar keer uitleggen snapt ze dit ook, wat wederom een beloning oplevert, en een paard dat inmiddels wat vrolijker is.

Meewandelen is best een ding. Mijn bedoeling is namelijk dat ze meeloopt, naast of achter me, dat maakt me op dit moment niet uit, en een meter afstand houdt. Hoe ze dat doet interesseert me ook niet. Op de achterbenen mag ook, maar de meter is heilig. Iets met corona. En ik bepaal waar wij heengaan.

Ook dat begrijpt ze. Ik moet wel even corrigeren, maar toch niet veel. In de bak aangekomen, is de boodschap dat ze achter mij moet blijven inmiddels goed begrepen en ik kan zonder veel problemen de poort opendoen, een rondje draaien, poort weer dicht en paard los.

Een poging het halster af te doen resulteert weer in een paard wat omhoog komt. De eigen berichten dan maar weer. Maar inmiddels is ze alweer beneden, kijkt ze mij aan "braaf, koekje" en na nog 2 pogingen kan het halster ook af, en staat ze buiten.

Koffie :D en dan moet er ook gemest worden.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:09

Haha wat schrijf je dat leuk! Grappige merrie heb je daar op stal. Is dit ook jou werk? Of doe je dit in je vrije tijd omdat je het een mooie uitdaging vind :o?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 00:13

Nee, het is wel mijn werk geweest, maar nu alleen nog maar hobby. Ik verdien er wel iets mee, omdat ik leuke dingen kan met paarden, maar als werk is het me fysiek te zwaar en verdient het te weinig. Ze is idd ontzettend leuk, maar daar gaan jullie nog wel achter komen :j echt een geweldig karakter heeft dit paard. Persoonlijkheid komt ze niet tekort :D

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:53

Wat een onwijs leuk paard heb je! Je schrijft ook super leuk, en ik ben benieuwd waar dit je gaat brengen. Ik volg iig ook mee :D ben benieuwd naar alle updates, ook de kleine :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:53

Leuk omschreven en lekker bezig. Ik volg ook. Ben een angsthaas met paarden, dus kom maar op!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:55

Ze is prachtig!
Ik ga jullie volgen :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:04

Leuk beschreven Avalanche ,ik ga graag volgen. Mooie dame heb je daaro!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:22

Wat schrijf je leuk, ben nu al hartstikke benieuwd hoe het verder gaat!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:25

Ik ga volgen!
Prachtig paard en ik vind je ervaringen leuk om te lezen!
Wens je veel geduld en wijsheid toe met madame :j

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:41

Wat leuk om te volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:45

If you cant outrun them outsmart them. ;)

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:32

Wat pak je dit leuk aan met dit gave paard! Helemaal mijn manier! Ik ga jullie volgen!

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:37

Wat schrijf je mooi! Ik krijg er ook helemaal een penny/heartland gevoel bij (positief bedoeld).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:44

Leuk een volgtopic Avalanche! gaat vast helemaal goedkomen met deze dame met tijd en geduld.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:11

Wat een knappe merrie en wat leuk dat je zo rustig met haar aan de slag gaat. Ik heb ook zomaar het gevoel dat dit helemaal goed gaat komen (en ik vind het super om te lezen dat je met paarden veel geduldiger bent dan met je reacties op bokt :P )
Fijn dat je niet dogmatisch vasthoudt aan 1 NH methode. Ik heb nu een merrie met (vermoedelijk) een beetje vergelijkbaar karakter die helemaal gebrainwashed was door een NH-er. Beestje heeft allerlei "ontspannings"houdingen aangeleerd gekregen die ze heel braaf uit kan voeren maar daarbij bijna volledig stopt met ademhalen. Ze liet verder helemaal geen stress signalen meer zien.

Ik ga met plezier dit topic volgen.