Verkoop van paard loslaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lnvdh

Re: Verkoop van paard loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 02:01

pfff ik hoop echt nooit mijn paard te hoeven verkopen. hoeveel je wel niet hoort dat ze naar een forever plekje gaan maar binnen no time weer doorverkocht worden of via leugens in de handel terecht komen... Maar ja.. ik hoop dat ts er Rust in kan vinden dat ze het dier ws weer uit het oog gast verliezen.. als terugkopen echt geen mogelijkheid is dan is denk ik loslaten het beste.. anders maak je jezelf gek denk ik zomaar

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 07:23

Dit topic moest ik nou net niet gaan lezen nu ik 1 van de heren “te koop” heb :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 08:59

Hier ook zoiets gehad. De eerste pony die ik beleerd heb, had ik zo n speciale band mee, maar het was ook echt een aparte, zowel met rijden als in de omgang. Toen moest hij verkocht,door studie en omstandigheden toen echt niet de mogelijkheid hem zelfte kopen. Zoveel mogelijk proberen te volgen vanaf een afstandje,tot het niet goed meer ging en hij de handel inging. Via bokt teruggevonden, waar hij echt een fijn plekje kreeg. Tot ik bericht kreeg dat ze na jaren en kinderen er inmiddels uitgegroeid, een nieuw plekje voor hem zochten. Om een lang verhaal kort te maken staat hij, inmiddels 22, hier alweer bijna 10 jaar bij mij op stal. Waarvan alweer de helft van die tijd op pensioen. Hij blijft tot hij omvalt, dat ben ik hem in mijn ogen nog steeds verschuldigd

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 09:52

Eventueel contact opnemen net de verkoper en dan leuke foto's van vroeger sturen zoals veulen foto's.
Daarnaast kun je vragen of je in contact mag blijven met eventueel de nieuwe eigenaren?

Laatste optie is terugkopen en zelf weer opzoek naar een plekje gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:19

Ook een koper kan na een tijd geen klik hebben met het paard of het toch niet vinden passen bij het doel. Om even heel cru te stellen en meer in het algemeen, niet per se naar TS: waarom zou je van een ander iets verwachten, zelfs in contracten laten opnemen, wat je het paard zelf niet kon geven (een forever home)? Waarom zou jij wel een paard mogen verkopen omwille van wat voor reden dan ook, maar de koper mag dat dan niet? Ook die koper kan er het hart van in zijn en er alles aan willen doen om een volgende goede thuis te zoeken.
Daarnaast wordt de handel bijna altijd als slecht afgeschilderd, maar een goede handelsstal waar het paard netjes getraind en netjes voorgesteld wordt kan voor sommige paarden juist het ticket naar het beste leven ooit zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:30

LadyDaily schreef:
Eventueel contact opnemen net de verkoper en dan leuke foto's van vroeger sturen zoals veulen foto's.
Daarnaast kun je vragen of je in contact mag blijven met eventueel de nieuwe eigenaren?

Laatste optie is terugkopen en zelf weer opzoek naar een plekje gaan.

Dat zou ik niet doen, dit vinden handelaren echt niet leuk en in het kader van de privacy mogen zij deze gegevens ook niet doorspelen.

Terugkopen is de beste optie als je het niet los kunt laten en voor de rest uitgaan van het positieve en het laatste zinnetje wat Gini zegt.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:34

Ik heb mijn paard niet verkocht om dit. Ik had destijds last van depressie en het lukte me amper om heen te gaan. Een ex stalgenoot zocht een IJslander voor haar dochter. Ze was te groot voor haar pony geworden. Mijn paard is daar in bruikleen al erg lang nu. Ik ben eigenaar. Heb er ook lang last van gehad dat ik hetzelf niet kon en hem eigenlijk heb weggegeven. Maar ik heb zelf altijd kunnen beslissen of ik de situatie nog oké vond. Hij heeft het daar gewoon beter dan bij mij staat in een stabiele kudde aan huis. Ze willen hem niet kwijt. Wellicht is dit voor anderen ook een uitweg die wel dol zijn op hun paard maar de zorg niet meer of tijdelijk niet aan kunnen. Maar goed ook ik heb moeite gehad met loslaten en angst dat het misschien toch minder goed was daar voor hem. Als ik hem bezoek ziet hij er gelukkig uit. En hij wordt daar ingedompeld in liefde. Daar ben ik nu echt heel dankbaar voor. Ook heb ik het over de jaren toch een plekje kunnen geven. Hoop dat de andere paarden uit dit topic ook goed terecht gaan komen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:58

Soms is verkopen het beste wat je in een gegeven situatie kan doen. Loslaten is dan inderdaad niet gemakkelijk... ik heb mijn eerste paardje door omstandigheden ook moeten verkopen. Dat is mis gelopen in die zin dat paard na een aantal maanden weer werd verkocht. Ik had het daar ook moeilijk mee, heb het voor een stukje wel los kunnen laten omdat ik een nieuwe pony had waar ik ook betere klik mee had.
Later werd mij verteld wat ik al vermoedde: paard werd verkocht aan een handelaar. Deze zou het paard gekocht hebben voor verkoop aan een manege. Hiervoor was hij totaal niet geschikt (noch medisch, noch wbt karakter). Ik hoorde een tijdje later dat ze hem hadden laten inslapen (ook niet echt onverwacht). Heel jammer dat wel. Maar uiteindelijk was het denk ik voor iedereen het beste zo. Het paard had geen fijn leven en stelde behoorlijke gedragsproblemen waardoor het ook gevaarlijk was voor wie er met het paard omging.
Als je wil loslaten, zou ik nu geen informatie meer gaan opzoeken over het paard. Dat gaat je enkel frustratie en verdriet opleveren (want ofwel vindt je haar inderdaad niet meer ofwel vindt je haar wel nog, maar zie je bv dat ze weer verkocht wordt,...). Tuurlijk wil je het beste voor je maatje, maar je hebt het niet meer in de hand nu, jammer genoeg. Als je haar niet kan terugkopen, dan kan je niets veranderen aan wat er met haar gebeurt en wordt je enkel ongelukkig van zoeken en merken dat ze niet het fijne leven heeft wat je haar toewenst.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:29

Wat anderen ook zeggen: Of je probeert haar terug te kopen nu ze weer te koop staat, of,als dat echt geen optie is,laat het los. Je hebt haar om een reden verkocht indertijd.Dat geeft ook niets want als niemand ooit een paard zou verkopen kon er ook niemand die er een wil hebben eraan komen! Iemand anders kan ook goed voor je paard zorgen, de meeste mensen doen daar hun best wel voor.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:07

DuoPenotti schreef:
Gizeppie schreef:
Wat naar om dit zo terug te lezen. Ik snap je ongeruste gevoel wel. Ik ben alleen wel eerlijk dat je op deze manier jezelf wel gek maakt. Je hebt er geen controle meer op, tenzij je het paard terug koopt. Wanneer je niet tot de mogelijkheden bent om dat te doen zou ik er niet meer actief op zoeken. Dit ter zelfbescherming.

Als je echt zeker wil weten waar het paard terecht komt is het verstandig een koop contract op te stellen met daarin afspraken over doorverkoop. Ik heb dit ook gedaan. Dit geeft een stukje zekerheid. Zonder contract heb je geen poot om op te staan.

Het is echter wel zo dat paarden met een pittig karakter niet door elke ruiter gereden kan worden. Waardoor er mogelijk mismatches ontstaan of het niet haalbaar is voor de ruiter en het paard steeds doorverkocht wordt. Ik ken paarden die enorm veel talent hebben, goed papier hebben, maar niet door elke ruiter gereden kunnen worden.

met contract ook niet.
Ik heb het bij een volgend paard ook gedaan, hopend op een stok achter de deur, maar wetend dat het geen enkele zekerheid geeft.

Wanneer je dit via de officiële wegen laat opstellen wel.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:48

Heb je daar een bron voor, want dat klopt niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:54

Gaby schreef:

Zou je dan met de koper van je paard naar een notaris moeten om daar een speciaal koopcontract met voorwaarden op te stellen? Dat is hoogst ongebruikelijk in de paardenhandel denk ik.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:58

anjali schreef:
Gaby schreef:

Zou je dan met de koper van je paard naar een notaris moeten om daar een speciaal koopcontract met voorwaarden op te stellen? Dat is hoogst ongebruikelijk in de paardenhandel denk ik.

Nee, ik bedoelde dat als je wel een terugkoopclausule op kan nemen in het contract, maar ...

Stel, jij verkoopt aan mij een paard voor 6000 euro. Ik verkoop het paard weer voor 6000. Jij kunt het paard wel terugeisen, maar als de nieuwe koper ter goede trouw was (en er dus vanuit kon gaan dat hij het paard gewoon kon kopen zonder problemen), kun je alleen de 6000 euro van me vorderen. Maar je kunt niet het paard opeisen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:07

Ik heb mijn merrie na jaren van tobben met rijden en nog een veulentje gefokt verkocht voor de fok. Merrie met een enorm karakter. We hebben contact gehouden en altijd gezegd moet ze weg bel me dan.
Dat deed de oude eigenaar ook want, voor dit scenario was ik altijd bang ik heb ze dan ook terug gekocht.
Ze is nu 20 staat in een rusthuis en gaat daar ook dood. Wat een ontzettend lastig verhaal ik zou als ik jou was toch kijken naar eventueel terug kopen? Anders ben ik bang dat je hier vooral altijd mee blijft rondlopen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:30

Gaby schreef:

Zeker het antwoord klopt wel. Ik moet even opzoeken welke tussen persoon het contract heeft opgesteld. Deze persoon waar ik het paard van gekocht heb zal nooit dit paard verkocht hebben zonder contract. Mocht je het niet geloven, vraag het dan aan een jurist..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:40

Ik volg enkelen hierboven, als terugkopen geen optie is, loslaten en niet meer opzoeken en proberen te volgen, want uiteindelijk win je er iets mee… het paard wordt er ook niet beter van en jij al zeker niet.
Makkelijk is dit niet, maar het is de bittere realiteit als je een paard verkoopt helaas….

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:06

Probleem met contracten is dat als er geen consequenties bij staan voor het niet nakomen dat een rechter er niks anders mee kan dan foei zeggen. Zelfs mondelinge afspraken zijn in principe rechtsgeldig, maar zonder clausule over wat gebeurt er als zijn er geen gevolgen en is het zich er aan houden enkel gebonden aan fatsoen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 16:12

Je verkoopt een paard met een rede. Bij jou kan die niet blijven.

De koper kan ook weer een verkoper worden als het paard tegen valt of als de koper ineens in een lastige situatie komt. En als die hals over kop moet verkopen dan zal die minder moeite doen.

Je kunt natuurlijk bij de verkoop duidelijk maken dat je het paard terug kunt kopen als het weg moet. Dan hou je dat een beetje in de hand. Of dat je helpt met een nieuwe koper vinden dat jij betrokken wil blijven met wat er gebeurd.

detje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:40

Ik denk dat je alleen de situatie los kan laten als het goed met haar gaat.

Wellicht kan je daar op wat voor manier toch nog sturing aan geven, door terug te kopen en zelf weer een eigenaar te zoeken, niet iedereen houdt zich aan beloftes, maar ook niet iedereen breekt ze.

Het is heel herkenbaar en (bij mij) een last voor mń geweten.
Volg je eigen gevoel hier in en vertrouw daar op, maak een bewuste keuze.

Veel sterkte X

Mijn eerste paard is via via in Italie terechtgekomen op het slachttransport. Een inwoner van het dorp zag haar en heeft haar gered. Ze was jaren spoorloos totdat ik een brief met foto kreeg, we zijn haar zelfs op wezen zoeken en ze heeft er een mooi leven gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:59

detje06 schreef:
Ik denk dat je alleen de situatie los kan laten als het goed met haar gaat.

Wellicht kan je daar op wat voor manier toch nog sturing aan geven, door terug te kopen en zelf weer een eigenaar te zoeken, niet iedereen houdt zich aan beloftes, maar ook niet iedereen breekt ze.

Het is heel herkenbaar en (bij mij) een last voor mń geweten.
Volg je eigen gevoel hier in en vertrouw daar op, maak een bewuste keuze.

Veel sterkte X

Mijn eerste paard is via via in Italie terechtgekomen op het slachttransport. Een inwoner van het dorp zag haar en heeft haar gered. Ze was jaren spoorloos totdat ik een brief met foto kreeg, we zijn haar zelfs op wezen zoeken en ze heeft er een mooi leven gehad.

Dat paard van jou is een ongelooflijke geluksvogel!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:44

ik heb het andersom. sinds een jaar hebben we een pony waarvan de eerste en tweede eigenaar bekend zijn. de eerste is overleden de tweede heeft hem toen op 2,5 jarige leeftijd genomen en na een jaar beleerd om hem daarna door te verkopen, der buurvrouw had wel oren naar hem maar heeft hem toch niet genomen omdat hij te " mans" was. hij is toen verkocht aan no 3.. hun telefoonnummer staat in het paspoort. Ik ben eigenaar no 4, ik heb no 3 proberen te bellen maar kreeg geen gehoor. heb een sms gestuurd ( ze hebben geen WhatsApp) en kreeg als reactie terug dat ze geen info meer wensen te krijgen over het dier. en ook niet willen geven. Hij heeft daar 6 jaar gestaan. Ik wilde heel graag zijn geschiedenis weten maar heb me er uiteraard bij neergelegd. Hij is nu 10 en mag tot zijn dood bij me blijven.. die 6 jaar is voor mij dus onbekend en de rede van verkoop ook niet... we zullen het nooit weten maar ik leg me er maar bij neer...