Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:35

Liefst heb ik dat ie gewoon de hele dag buiten loopt met andere paardjes, in de winter avond en nacht op stal, prima, maar dat vele stal staan doet me pijn aan mn hart

Je geeft het antwoord zelf al :) hier voel je je goed bij, dus de zoektocht kan beginnen. En geen enkele stal is 100 procent perfect, maar je wensen vs 2 uur buiten is gewoon een mismatch (en heel eerlijk? Ik snap überhaupt niet dat mensen het normaal vinden om een paard grotendeels op stal te laten. Zie je jezelf al 18 uur per dag in de badkamer zitten?)

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken dus. Ik heb meerdere stallingen gehad en sta nu fijn. Probeer Google met meerdere zoekwoorden (stalling, pension, stal etc + regio)

En mijn tip: ga rondjes rijden! Ik zag mijn huidige stalling door rond te rijden
Ik herkende de vorm van binnenbak en stallen. Ben het adres gaan googlen en kwam zo op de Facebook pagina, want mijn stal heeft geen site.

Gewoon brutaal zijn. Even aanbellen of aanlopen. Nee heb je en ja kun je krijgen

Schrijf voor jezelf de minimale randvoorwaarden op wat je zoekt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:38

Ik zou je paardje voorlopig even laten staan waar die staat. Het is zeker niet ideaal, maar dat zijn zoveel verhuizingen op korte tijd ook niet, dus nu zou ik voor stabiliteit en rust kiezen. Hoe worden de paarden op de stal waar je nu staat in de zomer gehouden? Is het dan ook 2 uur buiten?
Ik zou daarnaast wel mijn ogen en oren open houden in een zoektocht naar beter. Niet alleen bij de grotere stallen die goed adverteren, maar ook bij privéstallen en zelfs particulieren. Spreek je paardenkennissen aan, maak een gezocht-advertentie,...

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:39

Heel herkenbaar! Ik heb mijn paardje sinds februari van dit jaar en sindsdien is niets goed genoeg voor m ;) Ik ben ook heel kritisch en wil het helemaal 100% goed doen. En dat kan helaas niet tot mijn eigen frustratie haha. Het had ook zeker de eerste 4 maanden een niet zo positieve invloed in hoe leuk ik het vond om een eigen paard te hebben. De tip is inderdaad stukje liever zijn voor jezelf. Je doet je best en ook al zou je vandaag nog willen verhuizen, heb geduld en blijf zoeken naar een fijne plek die aan jouw belangrijkste eisen voldoet. Ik heb inmiddels na 3 verhuizingen en eentje weer terug, ook door dat je altijd ergens een consessie moet doen.
Zo dacht ik er goed aan te doen mijn paardje naar 24/7 te verhuizen. Prachtige paddock paradise. Op papier en in theorie was alles zoals het in mijn ogen hoort. In de praktijk bleek dus achteraf de paardjes daar onder de mijten en bloedwormen te zitten en kon mijn paard totaal niet aarden. Zo gestresst als in die 10 dagen was, heb ik hem nog nooit gezien. Dus weer terug naar z’n oude plek. Waar hij wel 8/9 uur per dag buiten is, maar toch ook dus veel op stal. Aan zijn hele voorkomen en houding en gedrag zie ik hoe tevreden hij is. Het is er 1 die onzeker is en zekerheid krijgt van veel structuur: rust, reinheid en regelmaat. En de boer waar hij nu staat, biedt dat. In zo’n kudde viel dat weg en hij wist mentaal zich geen houding aan te nemen. Ik had het langer de tijd kunnen geven, maar kon het niet meer aanzien hoe moeilijk mijn kanjer het had. Dus ook dat is weer een wijze les geweest ;)
Dus kijk vooral naar je paardje. Is hij happy? Oogt hij tevreden? Heeft hij weinig stress? Ik ben van mening dat als een paard zich veilig voelt en zich kan ontspannen er aan een hele fundamentele behoefte wordt voldaan. Het is jammer dat hij weinig buiten komt, maar troost jezelf met de gedachte dat dit echt niet voor altijd is. Er komt vast wel wat mooiers op jullie pad. Het hoeft alleen niet meteen nu.
Probeer te genieten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:42

Och och, ik vind dat je het prima doet.
Je hebt binnen het haalbare het beste gezocht voor je paard en in durf wedden dat je bovengemiddeld goed scoort op Nederlandse normen. Op wereldschaalnormen zal je nog beter scoren.

Ik heb mijn paarden aan huis. 2 paarden, 1 ha weide, 2 loopstallen, 2 boxen kleine uitloop.
En waar denk je dat ze nu staan, met dat natte weer?
Gewoon binnen in de box. De uitlopen zijn te modderig, de weides spaar ik om volgend jaar gras te hebben.
Ik heb daar geen schuldgevoelens over, ik probeer steeds een goede keuze te maken voor mijn paarden.

Ik vind dat de slinger qua dierenwelzijn bij sommige mensen doorgeslagen is. Straks zijn de normen zo hoog dat alleen de happy few nog een paard kunnen houden. Dat kan toch de bedoeling niet zijn.

Ik vind trouwens dat de dieren het nu ook niet beter moeten hebben dan ikzelf.
Ik moet elke dag vroeg op staan, 36 u per week werken, zelf vanalles beredderen, slaap slecht, heb meerdere gezondheidsproblemen, moet van hot naar her lopen, heb vaak stress, enz.
Verre van ideaal, maar second best is ook goed. Ik ben tevreden.

Wel voor de paarden geldt hetzelfde. Het hoeft niet ideaal te zijn om goed te zijn.

Geniet gewoon van je paard, hij zal je positiviteit zeker waarderen!

Ninx

Re: Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:55

Tja koend…. Ik kan niet zoveel met dit soort redenaties.
Zo kun je alles natuurlijk rechtpraten

Een paard dat slechts 2 uur daglicht ziet is geen blij paard.

Dat jouw paarden binnen staan uit eigen keuze omdat jouw uitloop te modderig is zegt niets over of ze het binnen fijner vinden dan buiten. Het zegt iets over het feit dat de voorzieningen niet in orde zijn.
Je zult vast hard je best doen, maar ik vind het geen legitieme reden om te zeggen dat paarden zich maar moeten schikken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:58

Marigo schreef:
Heel herkenbaar! Ik heb mijn paardje sinds februari van dit jaar en sindsdien is niets goed genoeg voor m ;) Ik ben ook heel kritisch en wil het helemaal 100% goed doen. En dat kan helaas niet tot mijn eigen frustratie haha. Het had ook zeker de eerste 4 maanden een niet zo positieve invloed in hoe leuk ik het vond om een eigen paard te hebben. De tip is inderdaad stukje liever zijn voor jezelf. Je doet je best en ook al zou je vandaag nog willen verhuizen, heb geduld en blijf zoeken naar een fijne plek die aan jouw belangrijkste eisen voldoet. Ik heb inmiddels na 3 verhuizingen en eentje weer terug, ook door dat je altijd ergens een consessie moet doen.
Zo dacht ik er goed aan te doen mijn paardje naar 24/7 te verhuizen. Prachtige paddock paradise. Op papier en in theorie was alles zoals het in mijn ogen hoort. In de praktijk bleek dus achteraf de paardjes daar onder de mijten en bloedwormen te zitten en kon mijn paard totaal niet aarden. Zo gestresst als in die 10 dagen was, heb ik hem nog nooit gezien. Dus weer terug naar z’n oude plek. Waar hij wel 8/9 uur per dag buiten is, maar toch ook dus veel op stal. Aan zijn hele voorkomen en houding en gedrag zie ik hoe tevreden hij is. Het is er 1 die onzeker is en zekerheid krijgt van veel structuur: rust, reinheid en regelmaat. En de boer waar hij nu staat, biedt dat. In zo’n kudde viel dat weg en hij wist mentaal zich geen houding aan te nemen. Ik had het langer de tijd kunnen geven, maar kon het niet meer aanzien hoe moeilijk mijn kanjer het had. Dus ook dat is weer een wijze les geweest ;)
Dus kijk vooral naar je paardje. Is hij happy? Oogt hij tevreden? Heeft hij weinig stress? Ik ben van mening dat als een paard zich veilig voelt en zich kan ontspannen er aan een hele fundamentele behoefte wordt voldaan. Het is jammer dat hij weinig buiten komt, maar troost jezelf met de gedachte dat dit echt niet voor altijd is. Er komt vast wel wat mooiers op jullie pad. Het hoeft alleen niet meteen nu.
Probeer te genieten.

Dit vind ik een goede post.Kijk of je paard gezond en gelukkig is. Zo ja dan zit je goed. Als er iets ernstig mis is dan geeft je paard het wel aan! En hij voelt ook wel dat jij van hem houdt en bezorgd voor hem bent.Dan gaat alles echt goedkomen! Jullie gaan het samen maken!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:10

Lieser schreef:
Ik lees alleen maar over de twijfels die jij hebt, en hoe jij dingen invult voor je paard. Maar niets over hoe het nu echt met je paard gaat. Breekt hij de tent af, gaat hij weven, bokt hij iedereen van zijn rug af? Of komt hij tevreden over? Wat was je paard gewend voordat jij hem kocht?
Ik zou zijn gedrag als uitgangspunt nemen. En van daaruit kijken naar wat ook voor jou goed past.
Goed is goed genoeg, perfect ga je het nooit krijgen.

Precies dit. Is je paard tevreden? Dan zo laten.

Ik persoonlijk vind een paddock paradise echt geweldig, en ik heb daar mijn gepensioneerde merrie staan, die er dolgelukkig is.
Mijn jonge paard staat op een plek waar ze er relatief weinig uit komt. Relatief voor de rest van het land, prima voor de Randstad. Maar zou ik die op een PP zetten, dan wordt ze diep ongelukkig denk ik. Zij is best lang in de opfok geweest, en is er helemaal niet sociaal vandaan gekomen. Haar eigen box vindt ze heerlijk, met 1 of 2 vriendjes buiten spelen ook leuk, maar dan houdt het ook wel op. Ze komt dus wel zo veel als kan buiten met haar vriendjes. Ze speelt veel en graag, ze is een erg vrolijk paard.

Punt is: laat los wat je zelf graag wilt, en kijk naar je paard. Is je paard tevreden? Laat het dan zo. Veel verhuizen is voor paarden ook niet fijn, voor jezelf ook niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:26

totaal niet mee eens, met dat 'kijk naar je paard of het tevreden is'. Ik weet zeker dat er mensen zijn die vinden dat hun paard tevreden is met 23 uur per dag/7 dagen in de week op stal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:28

Idd, een paard dat zich erbij neer legt en niet de slal sloopt word al snel gezien als tevreden.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:40

Ook jullie conclusie kan genuanceerder. Denk dat genoeg mensen heel nauwkeurig op hun paard letten. Het is niet zo zwart wit. Een paard leeft in het hier en nu waarbij voldaan moet worden aan veiligheid, voldoende ruwvoer, sociaal contact en ja ook vrije bewegingsruimte. Waarbij veiligheid, voldoende eten en sociaal contact misschien wel zwaarder tellen. Ik wil 23/7 op stal niet goedpraten. Maar als het paard vrolijk toont, dat wil zeggen nieuwsgierig is en vrij van spanningen en een pain face. Wie zijn wij dan om van een afstand te oordelen? Hoe verdrietig ook maar de volgende spreuk gaat wel op voor paarden denk ik: ‘a bird born in a cage thinks flying is an illness’. Als je voldoet aan die andere basisbehoeften geloof ik er wel in dat het paard niet in alle gevallen direct mentaal geschaad is met minder bewegingsvrijheid. Natuurlijk zouden we allemaal ernaar moeten streven om aan alle basisvoorwaarden te voldoen. Soms lukt dat gewoon niet. En als je daar elke dag van wakker ligt, los je ook niets op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:41

Kinke schreef:
totaal niet mee eens, met dat 'kijk naar je paard of het tevreden is'. Ik weet zeker dat er mensen zijn die vinden dat hun paard tevreden is met 23 uur per dag/7 dagen in de week op stal.

Hebben die mensen dat ook vergeleken met een andere manier dan? Ik heb dat namelijk wel gedaan, en dat werkte voor mijn paard niet. Overigens staat ze zeker geen 23 uur per dag binnen.
Maar niet alles past bij ieder paard.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:42

Marigo schreef:
Ook jullie conclusie kan genuanceerder. Denk dat genoeg mensen heel nauwkeurig op hun paard letten. Het is niet zo zwart wit. Een paard leeft in het hier en nu waarbij voldaan moet worden aan veiligheid, voldoende ruwvoer, sociaal contact en ja ook vrije bewegingsruimte. Waarbij veiligheid, voldoende eten en sociaal contact misschien wel zwaarder tellen. Ik wil 23/7 op stal niet goedpraten. Maar als het paard vrolijk toont, dat wil zeggen nieuwsgierig is en vrij van spanningen en een pain face. Wie zijn wij dan om van een afstand te oordelen? Hoe verdrietig ook maar de volgende spreuk gaat wel op voor paarden denk ik: ‘a bird born in a cage thinks flying is an illness’. Als je voldoet aan die andere basisbehoeften geloof ik er wel in dat het paard niet in alle gevallen direct mentaal geschaad is met minder bewegingsvrijheid. Natuurlijk zouden we allemaal ernaar moeten streven om aan alle basisvoorwaarden te voldoen. Soms lukt dat gewoon niet. En als je daar elke dag van wakker ligt, los je ook niets op.

Sorry niet mee eens. Een paard heeft beweging nodig. Vrije beweging. Een basisbehoefte, een eerste levensbehoefte, waar je niet op mag inleveren. Dan moet je geen paard nemen. Je neemt toch ook geen werkhond om 24/7 in een flatje te zitten wachten tot de baas van werk komt voor een rondje van 10 minuten?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:52

Paarden houden is maatwerk. Waar de een happy wordt van hele dagen buiten, staat de ander ook prima een paar uur per dag buiten en de rest binnen in een schone box met voldoende ruwvoer.

Dus het is zaak om inderdaad te kijken naar wat je paard uit straalt. Is hij op zn gemak? Eet hij goed? Dat soort dingen.

Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:13

SophievdV schreef:
Paarden houden is maatwerk. Waar de een happy wordt van hele dagen buiten, staat de ander ook prima een paar uur per dag buiten en de rest binnen in een schone box met voldoende ruwvoer.
.

Maar dat kun je toch niet mer droge ogen beweren?

Dan weet je niet wat voor dier je hebt gekocht. Dat is hetzelfde als claimen dat je goudvis prima zonder water kan.

Alles, alles, maar dan ook echt alles aan een paard is ingesteld op beweging. Qua skelet, qua spieren, qua spijsvertering, qua lymfe, en ja... ook mentaal: een paard is een sociaal bewegingsdier.
Een paard 22 tot 23 stilzetten is gewoon kapitaalvernietiging: luchtwegen, het bewegingsapparaat, alles gaat achteruit van stilstaan.

Mensen die denken dat dat in orde is ontbreekt het aan kennis. Hoe is dat toch mogelijk anno 2021?
Dat ts als beginnende paardeneigenaar nog zoekende is, dat kan gebeuren. De toon van iedereen is ook vriendelijk en behulpzaam.
Maar dat zich hier paardeneigenaren melden die beter zouden moeten weten maar dit toch niet blijken te doen vind ik wel kwalijk....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:18

Niemand zegt dat dat paard 23 uur stilgezet wordt. Maar sommige paarden worden simpelweg niet gelukkig van groepsstalling. Ik persoonlijk ben nogmaals groot fan van een PP. Ik weet ook dat dat voor het paard wat ik nu heb, absoluut niet werkt. Ze werd heel ongelukkig en was heel boos. Dan moet je dat dus gewoon niet doen. Nu is ze wel tevreden. En ze vindt andere paarden zeker leuk, maar een groep paarden niet.

Melayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:26

Hmm, weetje wat ik lastig vindt hieraan: je hebt het nu gezien en gevoeld - hoe paardenwelzijn écht is en wat er bij komt kijken. Want je weet dat elk paard vrijheid, vriendjes en goed voer verdient.
Kan je dan uberhaupt nog wel terug naar de manege, wetende dat die paarden daar dat óók verdienen ookal zijn ze niet van jou?

Once you know, you can't "unknow". Dus je zit er nu eenmaal in, denk ik, en nu dus doorpakken. Dan maar verder weg stallen en minder vaak zien en wél een happy paard. Zit jij ook lekkerder door in je vel uiteindelijk. ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:28

Ninx jij scheert nu wel alle paarden over 1 en kam en beschuldigd vervolgens anderen van gebrek aan kennis. Ik weet niet wie hier nu een gebrek aan kunde en kennis heeft.. Jij of de mensen die snappen dat niet ieder paard hetzelfde is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:29

Ik snap wel waarom ts zo onzeker is over het houden van een paard, want het is bijna onmogelijk te voldoen aan de “bokt standaard” en dat is 24/7 buiten op een mooie droge paddock paradise.

Helaas is dit maar voor heel weinig mensen weggelegd en niet elk paard gedijt in deze zogenoemde standaard.

Er zit ook nog een geheel grijs gebied tussen 2 uur per dag de box uit en 24/7 de box uit.

Daarbinnen zal je als eigenaar moeten zoeken wat jullie ( jij en je paard) het beste past. Ga aub niet mee met alle mensen die zeggen hoe je het moet doen, dat werkt voor hun namelijk, maar dat betekend niet dat het ook voor jou werkt. Je zal altijd concessies moeten doen, want ook aan huis is er altijd wel iets dat je anders zou zien of willen. Een stalhouder kan ook niet voldoen aan iedere wens want we willen allemaal wat anders.

Verder, hou er rekening mee dat het voor het paard ook niet fijn is om van de ene stal naar de andere gesleept te worden. Ik zou dus nu alleen maar gaan verhuizen als de nieuwe stal helemaal naar wens is en niet een halfbakken tussenstation omdat deze iets beter is dan de vorige maar je eigenlijk verder blijft zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:32

SophievdV schreef:
Ninx jij scheert nu wel alle paarden over 1 en kam en beschuldigd vervolgens anderen van gebrek aan kennis. Ik weet niet wie hier nu een gebrek aan kunde en kennis heeft.. Jij of de mensen die snappen dat niet ieder paard hetzelfde is.

Ieder paard is hetzelfde ontworpen....

Dat je kleine aanpassingen maakt op het individu is logisch, dat doe ik ook met mijn paarden. Er is echter geen scenario waarin 22 of 23 uur binnen staan gezond of wenselijk is.
Dat is namelijk ook niet geboren uit de behoefte van het paard, maar de mens die het paard nu eenmaal graag wil houden in een natte of stedelijke omgeving en niet wil investeren in ruimte voor het paard.
Het paard moet dan schikken, omdat de mens nu eenmaal dat paard wil.

Op welke manier ontbreekt het mij aan kennis wanneer ik zeg dat ieder paard een sociaal bewegingsdier is?
Alle literatuur en wetenschappelijke kennis (en gezond verstand) onderbouwt dat ook.... dus dit kan niet eens een punt van discussie zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:32

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:36

ingvdh schreef:
Ik snap wel waarom ts zo onzeker is over het houden van een paard, want het is bijna onmogelijk te voldoen aan de “bokt standaard” en dat is 24/7 buiten op een mooie droge paddock paradise.

Er zit ook nog een geheel grijs gebied tussen 2 uur per dag de box uit en 24/7 de box uit.
.

Je eerste zin: is dat zo? Ik denk dat de mensen die hun paard in bewegingsstallen hebben staan de uitzondering zijn. Kijk maar in het paddock Paradise topic, dat zijn hooguit 2 handjesvol mensen. De 'Bokt standaard' is vermoedelijk toch eerder in ieder geval de nacht op stal.
En het paard van de gemiddelde randstedelijke Bokker mag al blij zijn met 1 a 2 uurtjes buiten.
Op zich zou ik graag willen dat je gelijk had hoor, dat de standaard is dat dieren veel vrije ruimte hebben op een groot deel van het etmaal... maar helaas.

Ik denk dat de meeste mensen dat grijze gebied ook benoemen door aan te geven dat het goed Is te zoeken naar betere alternatieven.

Ik ben het wel met voorgangers eens dat het verstandig is het paard pas te verhuizen wanneer er echt een plek gevonden is die voor langere tijd echt passend lijkt... paarden zijn niet zo goed met vaak verhuizen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:37

Ninx jij gaat nu een andere discussie voeren. Het enige wat ik aan wilde geven was dat niet ieder paard hetzelfde is. That's all. Ik ga de andere discussie niet met je aan, want dat wordt een gebed zonder end.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:39

SophievdV schreef:
Ninx jij gaat nu een andere discussie voeren. Het enige wat ik aan wilde geven was dat niet ieder paard hetzelfde is. That's all. Ik ga de andere discussie niet met je aan, want dat wordt een gebed zonder end.

Nou, dat valt wel mee toch?
Jij geeft aan dat er paarden zijn die het prima vinden en goed gedijen op slechts 1 a 2 uurtjes buiten per etmaal.

Ik geef aan dat zulke paarden niet bestaan. Stille acceptatie is niet hetzelfde als een gelukkig en gezond paard.

Iedereen met een beetje kennis, het internet heeft kennis voor iedereen toegankelijk gemaakt, weet natuurlijk wel dat een paard 22 tot 23 stilzetten echt niet kan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:47

Ninx schreef:
Er is echter geen scenario waarin 22 of 23 uur binnen staan gezond of wenselijk is.

Dat zegt ook niemand.
Ninx schreef:
Nou, dat valt wel mee toch?
Jij geeft aan dat er paarden zijn die het prima vinden en goed gedijen op slechts 1 a 2 uurtjes buiten per etmaal.

Nogmaals, niemand zegt dit.

Ninx schreef:
Ik geef aan dat zulke paarden niet bestaan.

De rest ook. Wat is je probleem?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:58

SophievdV schreef:
.

Avalanche81 schreef:
Precies dit. Is je paard tevreden? Dan zo laten.

Marigo schreef:
Ik wil 23/7 op stal niet goedpraten. Maar als het paard vrolijk toont, dat wil zeggen nieuwsgierig is en vrij van spanningen en een pain face. Wie zijn wij dan om van een afstand te oordelen?

koend schreef:
Och och, ik vind dat je het prima doet.
Je hebt binnen het haalbare het beste gezocht voor je paard en in durf wedden dat je bovengemiddeld goed scoort op Nederlandse normen. Op wereldschaalnormen zal je nog beter scoren.

Nou Avalanche81, in antwoord op je vraag waar ik lees dat men het prima vindt dat dit paard 22 uur binnen staat... en dan heb ik nog niet de positieve reacties van de eerste pagina meegenomen....