Benarde situatie, paard verkopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Benarde situatie, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:21

Maar als je 2e paard alle operaties had overleefd had je nu de dierenartsrekeningen en haar stalgeld wel kunnen betalen of had je haar dan gered en alsnog kunnen verkopen? Want het afbetalen en Yutah gaan niet samen, schrijf je.. vind ik toch een beetje gek verhaal.

Maar in de huidige markt vind je vast wel een koper voor een gezonde 20-jarige. Dus als het niet anders kan, dan dus verkopen. Dier heeft er ook niets aan als er geen geld, energie en motivatie voor is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:39

Daan13 schreef:
Voorlopig zie je dus geen uitweg.. ik begrijp dus dat je nog maanden de kliniek aan het afbetalen bent?

Zijn er grootouders in beeld die je wellicht een voorschot op de erfenis kunnen geven?

Dat zou je ook aan je ouders kunnen vragen dat het vastgelegd wordt.

Verkopen zou ik niet snel doen maar dat kan ik makkelijker typen want ik heb geen stalgeld kosten.

Voor jou zou het fijn zijn als je wel je paard kan behouden want ook al zeg je nu je gaat niet meer rijden,wie weet wat tijd met het verdriet doet en dan heb je daar je ouwe vriend nog staan.

Andere kant,de paardenmarkt is momenteel gek dus zelfs een 20 jarige die nog regelmatig bereden is (?)
Zou nog prima verkocht kunnen worden.

Al brengt dat ook weer een boel emoties met zich mee..

Is er een bedragje wat je wel maandelijks kan missen?

Jeetje, even bij anderen lopen bedelen om voorschotten omdat je een schuld hebt die je willens en wetens bent aangegaan. Kom op hoor.

TS, hoe had je het gedaan wanneer je merrie het wél overleefd had? Was pensionstalling dan ook een probleem geworden, of zit er iets anders waardoor je oude paard nu een last wordt?

Mij lijkt het iig klaar als een klontje.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:41

Snollygoster schreef:
Britt1 schreef:
Heb je de optie overwogen om hem alsnog weer te verhuren aan een bijrijder/leaser? Zo kan hij blijven waar hij is en weet je waar hij is. Is vast markt voor toch?

De markt voor bijrijders is haast onbestaand in de regio.. Daarnaast staat de winter voor de deur, een stalling met enkel een buitenbak is ook niet aantrekkelijk voor potentiële bijrijders :n

Het zou het proberen waard zijn toch? Je kunt zo veel constructies bedenken..maar misschien weet je de oplossing zelf al. Hoe lastig ook, toch zou ik een 20jarig paard niet verkopen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:48

Ah griet, wat een rotsituatie! Ik zou toch kijken of je hem kunt verleasen en als je niet verkopen wilt, inslapen. Maar dat is wel erg rigoureus.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:54

TS

Begrijp wel dat je antwoorden kan krijgen die je niet aanstaan.

Les 1 als je paard op de kliniek staat probeer dan rationeel te denken …. Niet alles proberen om hem te redden dat is niet nodig en helemaal niet als je het niet kan bekostigen.
Les2 paard had overleefd, 2x stalling, nazorg wellicht nooit meer geschikt voor het doel, hoe dan!! Hoe had je alles betaald je zat dan nog dieper in de oliebol.

De rekening bedraagt een nieuwe auto….zegt mij niks mijn auto is kleine middenklasse 2- hands en was >20000€ helaas

Wat is nou je echte probleem, eerst eerlijk naar jezelf zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat de weide een dure stalling is , dus persoonlijk geloof ik niet dat je je paard niet kan betalen.

Wat heb je afgesproken met de kliniek, hoe lang mag je je rekening betalen of sterker nog…hoe lang denk jij er over te gaan doen?

Ik snap dat je ouders je je niet willen helpen, toen ik 2 paarden kocht was eerst wat mijn ouders zeiden…je zoekt het zelf maar uit.
Maar is er mogelijkheid om bij hun het geld te lenen, alleen als je van jezelf weet dat je consequent ben met terug betalen

Ik heb mijn oude pony gehouden. Toen er moment kwam in mijn leven dat ik onverwachts zwanger was en 2 paarden met kind erg duur werd heb ik besloten om mijn oude pony te laten inslapen.
Echter kwamen daar mijn ouders en besloten om de pony tot zijn dood de stalling te betalen. :D

Maar ik wil daarmee zeggen jij koos voor hem, hij is nu wel op leeftijd neem je verantwoordelijkheid maar ik zou eerst met mijn ouders praten over een lening en anders meer werken, budgetteren

Maar verkopen :n zou niet mijn keuze zijn
Laatst bijgewerkt door tita op 31-10-21 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:58

Nou prima dat jouw ouders je sponsoren maar dat zou mij toch wel een beetje m'n eer te na zijn :') ik ben 34, geen 14. Zeker omdat de ouders vaag ts al nee hebben gezegd lijkt me dat geen optie.

En waarom geloof je niet dat ze de stalling niet kan betalen? Weet jij iets dat wij niet weten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:59

Ik vind wel veel vooroordelen in veel berichten staan hoor..

Ik denk niet dat TS deze situatie voorzien had en zoals ik het lees, als de bijrijder niet was gestopt met het oudere paard was er ook niet veel aan de hand geweest behalve een dure rekening om af te betalen en een flinke psygische klap voor de TS.

Ik denk dat je twee dingen kan doen TS, of een nieuwe bijrijder zoeken als dat mogelijk is of verkopen. Als hij verder gezond is dan is dat laatste echt niet het slechtste om te doen maar ik zou wel kritisch zijn op de kopers.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:03

MarcoBorsato schreef:
Nou prima dat jouw ouders je sponsoren maar dat zou mij toch wel een beetje m'n eer te na zijn :') ik ben 34, geen 14. Zeker omdat de ouders vaag ts al nee hebben gezegd lijkt me dat geen optie.

En waarom geloof je niet dat ze de stalling niet kan betalen? Weet jij iets dat wij niet weten?

Ik geloof gewoon niet, weide kost geen drol…. Paarden kosten geld
Bijrijders zijn niet voor eeuwig.
Neem aan dat ze logisch kan nadenken wat als merrie was blijven Leven dan ben je nog niet klaar met de kosten van kliniek en je had groter probleem …hoe had je het dan gedaan want je zou altijd een stalling hebben….ziek paard kun je niet verkopen.

Sponsoren is groot woord ik koos voor inslapen mijn ouder wilden dat ie bleef leven… noem ik geen sponsoren.

Uit hele verhaal van TS lees ik meer ik heb geld nodig paard moet weg…niet iedereen deelt die mening

Ik lees nergens dat haar ouder haar niet zouden willen helpen, ik snap wel dat ze niet haar paarden “willen” betalen, maar je kind helpen is geen sponsoren

Elisa2
Deels gelijk maar behalve dure rekening ook nog stalling, stalling die ze nu weer terug heeft doordat bijrijder is gestopt en het lukt nu niet dus
Merrie was blijven leven dure rekening en stalling …hoe dan

Bijrijder was gebleven maar die betaald Yutah

Bijrijder en merrie vallen weg dus TS situatie blijft zelfde en kan er niet betaald worden
Laatst bijgewerkt door tita op 31-10-21 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:04

Wij hebben in een zelfde soort situatie ons paard verkocht aan een goede manege. Dit pastte goed voor haar en zo waren we haar ook niet kwijt. Zij werken evt ook met een soort uitleen constructie. Ben je wel uit de kosten, maar hem niet helemaal kwijt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:05

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat TS deze situatie voorzien had en zoals ik het lees, als de bijrijder niet was gestopt met het oudere paard was er ook niet veel aan de hand geweest behalve een dure rekening om af te betalen en een flinke psygische klap voor de TS.

Maar als de merrie het wél overleefd had (en de bijrijder niet was gestopt), had ze ook de stalling (voor de merrie) en de dierenartsrekening moeten betalen.
Dus waarom niet voor het oudje?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:06

Allereerst sterkte met het verlies en deze keuze.

Ik zou verkopen. Als hij nog gewoon bereden wordt kan hij ergens anders dat ook nog. Is het ideaal? Nee maar jezelf kapot laten gaan door je paard ook niet.
En je hebt nog wat geld wat je dan kan aflossen. Ga je leven fixen, leer van deze harde les en maak niet dezelfde fout in de toekomst

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:06

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:

Maar als de merrie het wél overleefd had (en de bijrijder niet was gestopt), had ze ook de stalling (voor de merrie) en de dierenartsrekening moeten betalen.
Dus waarom niet voor het oudje?

Correct dat schrijf ik hier boven ook.

Als merrie was blijven leven …bijrijder is weg dan had je dus groter probleem

Daarom zei ik al TS wees eens heel eerlijk naar jezelf

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:07

Lieser, die begrijp ik dus ook niet...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:11

tita schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ik geloof gewoon niet, weide kost geen drol…. Paarden kosten geld
Bijrijders zijn niet voor eeuwig.
Neem aan dat ze logisch kan nadenken wat als merrie was blijven Leven dan ben je nog niet klaar met de kosten van kliniek en je had groter probleem …hoe had je het dan gedaan want je zou altijd een stalling hebben….ziek paard kun je niet verkopen.

Sponsoren is groot woord ik koos voor inslapen mijn ouder wilden dat ie bleef leven… noem ik geen sponsoren.

Uit hele verhaal van TS lees ik meer ik heb geld nodig paard moet weg…niet iedereen deelt die mening

Ik lees nergens dat haar ouder haar niet zouden willen helpen, ik snap wel dat ze niet haar paarden “willen” betalen, maar je kind helpen is geen sponsoren

Elisa2
Deels gelijk maar behalve dure rekening ook nog stalling, stalling die ze nu weer terug heeft doordat bijrijder is gestopt en het lukt nu niet dus
Merrie was blijven leven dure rekening en stalling …hoe dan

Bijrijder was gebleven maar die betaald Yutah

Bijrijder en merrie vallen weg dus TS situatie blijft zelfde en kan er niet betaald worden

Als je ouders je hobby betalen, dan sponsoren ze je. Haar ouders willen niet sponsoren.

Dat ze de stalling van de merrie ook had moeten betalen als ze het had overleefd heb je een punt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:12

Hmja dat is zo, maar ik denk dat dit voornamelijk..."als" scenario's zijn. Dan had de TS ook voor een keuze gestaan maar was het misschien een andere keuze geweest. De sport merrie verkopen had er waarschijnlijk voor gezorgd dat de DA rekening in een klap betaald had kunnen worden en het oudje zou kunnen blijven staan.

Ik denk dat niemand anticipeert op enorm hoge DA kosten, en die kunnen snel oplopen. Als je het al vaker meegemaakt hebt dan trek je sneller een grens denk ik. Ik vind het vooral een hele verdrietige situatie voor de TS.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:13

Elisa2 schreef:
Hmja dat is zo, maar ik denk dat dit voornamelijk..."als" scenario's zijn. Dan had de TS ook voor een keuze gestaan maar was het misschien een andere keuze geweest. De sport merrie verkopen had er waarschijnlijk voor gezorgd dat de DA rekening in een klap betaald had kunnen worden en het oudje zou kunnen blijven staan.

Ik denk dat niemand anticipeert op enorm hoge DA kosten, en die kunnen snel oplopen. Als je het al vaker meegemaakt hebt dan trek je sneller een grens denk ik. Ik vind het vooral een hele verdrietige situatie voor de TS.

Dat is zeker waar en ik vind dat mensen daar best tactvoller mee om mogen gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:13

Als eerste sterkte met je verlies. :knuffel:

Je wilt dat mensen van buitenaf de situatie bekijken maar de antwoorden wil je niet horen.

Wat had je gedaan als de merrie het wel had overleeft en je bijrijder net zo goed stopt?
Dan had je dezelfde dierenarts kosten, een paard in revalidatie dus ook niet verkoopbaar. En nog steeds je huidige paard.
Had je dan de dierenarts rekening wel kunnen betalen?
Daarom is het voor mij een vreemd topic.

Ik denk dat jij alleen maar fanatiek wilt rijden, met yutah gaat dat niet, met wedstrijden ging dat blijkbaar niet naar wens met haar dus moest er een tweede komen.
Een tweede die niet betaald kon worden, want dat deed de bijrijder.
En ja dat is het recept voor problemen....
Nu kun heb je weer alleen dat paard dat je al jaren niet wilde rijden en wil je er vanaf.
Dus ja ik denk ondanks haar leeftijd dat inderdaad verkoop het beste is.
Je wilde haar eigenlijk al jaren niet....

Zou wel als de rekening is afgelost geen ander paard kopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:23

Als het enkel de rekening van de kliniek is die nu als een strop om je heen hangt, zou ik daar de oplossing zoeken. Iemand kan dat dan bedelen noemen, ik noem het liever elkaar helpen. Maar het klopt dat om hulp vragen vaak moeilijk is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:23

Verkopen is de enige verstandige beslissing. De rekening van de kliniek afbetalen en daarna verder kijken. Het maakt mijns insziens niet uit of je direct aan de kliniek betaald of aan anderen die tijdelijk het bedrag van de kliniek voorschieten. Het geld moet uit eindelijk toch op tafel komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:29

Er is wel markt voor een ouder en braver paard, zeker als er geen ernsige mankementen zijn.
Ik denk zelfs dat ik mijn fjord (23)nog kwijt raak met zijn issue's in deze tijd :P

Kan je bijrijder hem niet verkopen?
Dan neem je nog 1x afscheid en als de verkoop rond is kun je met die centen de rekening van de DA betalen.

Maar poeh een rekening ter waarde van een nieuwe auto. Kleine auto's beginnen al bij zo'n 10.000 euro -O-

Sterkte ermee. :knuffel:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:29

MarcoBorsato schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is zeker waar en ik vind dat mensen daar best tactvoller mee om mogen gaan.

Nou precies dit dus, oordelen is altijd zo makkelijk achteraf.

TS zou met deze levensles nu ook vast andere keuzes hebben gemaakt.

Als het paard gewoon gezond is dan is verkopen echt geen probleem, is ie niet meer gezond dan moeten er misschien andere harde keuzes worden gemaakt.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:34

Ts, heb je al geprobeerd om een afbetalingsregeling te treffen met de kliniek?
Dan heb je beter zicht op hoe lang je nog met die hoge kosten te maken hebt.
Toen wij financieel klem zaten heb ik ervoor gekozen om mijn paard een tijd in bruikleen te geven.
Misschien in België niet veel markt voor, maar als je echt niet wilt verkopen kan je daar in Nederland zeker iemand voor vinden. Ik ben in ieder geval blij dat ik hem toen niet heb weg gedaan, verkopen is een definitieve beslissing die je niet terug kan draaien als je spijt krijgt.

Toch lees ik tussen de regels door dat je eigenlijk niet verder wilt met dit paard.
Als hij nog goed gezond en berijdbaar is, is het nu het moment om te proberen om hem te verkopen.
Laat het nieuws een weekje zakken, je hebt drie maanden de tijd om een oplossing te vinden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:39

Elisa2 schreef:

Maar gaat hier om niet zomaar een koliek aanval of een scan van iets.
Het is iets heftigs geweest want nieuwe auto heb je niet onder de 5000€

Mijn persoonlijke ervaring meer dan 30 jaar paarden is, dat zulke heftige dingen kunnen paarden overleven en zeker weer “gezond” oud worden maar komen bijna nooit meer terug op het oude werkniveau ….doen ze het wel zijn ze binnen jaar alsnog stuk

Sport merrie verkopen om de kosten bekostigen was ze niet uit de kosten gekomen…. En had ze nu nog steeds met haar oude paard gezeten.
Situatie blijft hetzelfde wil ik en kan ik de stalling betalen van mijn oude paard.
Je oude paard verkopen om uit de kosten van de kliniek te komen gaat je helpen maar ik denk niet dat het de kosten dekt.

Oma zei altijd wil niet lig op het kerkhof en kan niet ligt er naast.
Is de liefde voor je oude paard weg dan moet je um gewoon wegdoen, verkoop zou nog steeds niet mijn keuze zijn dan inslapen maar heb je wel nog meer kosten
Laatst bijgewerkt door tita op 31-10-21 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

KB12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:41

Ik zou mijn paard ook nooit zomaar willen verkopen als er nog een andere keuze zou zijn. Ik zeg ook altijd dat ze blijven tot de dood, tenzij het natuurlijk echt niet gaat... Ts ik zou toch een lease-advertentie maken en online zetten op facebook en dergelijke. Niet geschoten is altijd mis. Start een crowdfunding of donneeractie. Ga extra werken. Probeer dit toch te bespreken met je ouders of vraag aan de kliniek een andere regeling. Als je hem echt niet wil wegdoen dan zou ik daar alles aan doen om hem te behouden. Als je hem verkoopt is hij immers echt weg.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 09:46

Ik heb vooral moeite met een paard perse te willen proberen redden, ook al red je het financieel niet. Zoiets hoor je toch ook te beseffen en bij stil te staan op dat moment lijkt me?
Nu zit je met een giga factuur die je niet kan betalen en paard die je niet meer kan betalen, dus paard verkopen en het geld van de verkoop gebruiken om verder af te betalen en hier veel uit leren.