Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L16a

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 01:38

De wekelijkse les zou blijven maar dan op haar eigen pony en wij zelf krijgen les om haar te begeleiden
..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:16

Ik zou gaan voor een pony die echt alles al heeft gezien. Mag dan wat ouder zijn, maar eentje die van een kindje komt, daar al heeft laten zien dat hij daar braaf mee om kan gaan en zoveel mogelijk gewend is. Die dat op dit moment ook allemaal nog doet. Wij hebben altijd sportpony's gekocht, waarbij het niet uitmaakt of de meiden dan recreatief of wedstrijden gingen rijden, maar die pony's zijn wekelijks op de trailer gezet richting ponyclub, wedstrijden etc. Die zijn vaak overal braaf door die ervaringen. Karakter allerbelangrijkst, die ene hele brave is moeilijk te vinden en kost wat, zijn ook gewoon goud waard! Kinderen zijn snel klaar als het geen match blijkt te zijn, angst zit er zo snel in. Ga niet te groot, je kind groeit er ongetwijfeld een keer in, maar een te grote pony is vaak te sterk, te grote bewegingen, kunnen niet goed met been (die dan te kort zijn) gereden worden. Bovendien niet makkelijk zelf op te zadelen etc. De markt is op het moment bijzonder, alles is een stuk duurder en de goeden zijn echt zo weg. Zie je er 1, moet je daar direct werk van maken. Zeker laten keuren, ook in de lagere prijsklasse, gezond niet onbelangrijk! Heel veel succes met jullie zoektocht!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:28

L16a schreef:
Onverwachts een kansje op de stal...zo kwam vandaag een lieve merrie, B pony van 15j, te koop...nog een beetje onzeker maar heel braaf (werd naar verluid vroeger brutaal behandeld dus heeft een zachte hand nodig)vp 1800 euro.Wat denken jullie? Waar moet ik op letten,wat kan/moet ik nog vragen ?Volgens de paardrijjuf/verantwoordelijke wel een goeie match voor nog zeker 2 jaar...

Dit zou ik dus al niet doen met zo'n jonge beginnende meid. Pony is 15 jaar en heeft een gebruiksaanwijzing. Dan noem ik het geen kinderpony meer. Vooral als er bij wordt gezegd dat het komt door behandeling in het verleden. Dan moet je gaan heropvoeden en ik denk niet dat jullie daarop zitten te wachten. Ook niet onder begeleiding. Heel eerlijk, je wil gewoon 'lol met je knol' toch? Een leasepony overnemen is het meest ideaal, omdat je de pony al door en door kent. Is er niet ergens een leuke C of D pony te lease met mogelijkheid tot overname tzt? Eerst lekker kilometers maken...

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:42

Het is wat gevaarlijk om een pony/paard te kopen voor een kind. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik was 11 (nu 24j) toen we mijn merrie hebben gekocht (ze was toen ook nog niet zadelmak, 2.5j oud) en de eerste jaren had ik veel tijd maar met secundair en dan universiteit heb ik chronisch tijdtekort. Plus nu heb ik ook problemen met tussenwervelschijf in mijn rug en mede daarom nu al meer dan twee jaar niet meer gereden. Verder gebruiken mijn ouders mijn paard nu tegen mij als ik zeg dat ik bijna mijn studies ga afronden, werken en ooit verhuizen. Mijn mama zegt dan "en wat met Giana?" maar stalling in de buurt is veel te duur met een startloon dus ik moet ooit gaan uitleggen dat ik ze niet zomaar kan meenemen.. ben in de loop der jaren ook wat uit de paardensport gegroeid; het voordeel is wel dat onze twee paarden thuis staan dus ik zie en verzorg ze nog dagelijks en daar geniet nog steeds enorm van!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:44

Dan ga ik even het tegendeel zeggen: Het is fantastisch om een pony voor je kind te kopen. Nooit hangen met een of ander drankje op het plein, want altijd op de manege. Sociale kring met gelijkgestemden. Leren doorzetten, veel buiten, fantastische hobby.
Doen! Een kind krijgt nooit meer zoveel tijd als in de lagere- en middelbare schooltijd.

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:51

rien10 schreef:
Dan ga ik even het tegendeel zeggen: Het is fantastisch om een pony voor je kind te kopen. Nooit hangen met een of ander drankje op het plein, want altijd op de manege. Sociale kring met gelijkgestemden. Leren doorzetten, veel buiten, fantastische hobby.
Doen! Een kind krijgt nooit meer zoveel tijd als in de lagere- en middelbare schooltijd.

Ik vind gewoon dat 9j misschien toch echt nog jong is om een eigen pony te hebben, nee? Wij hadden ook wel een leuke sociale kring enzo, maar in de tienerjaren verandert er nog zoveel en extra schoolwerk en minder tijd om handen. Vandaar zou ik toch nog even een verzorgpaardje/half pension overwegen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:57

Een oude pony die alles al gezien en meegemaakt heeft. Zeker geen pony met een rugzak of gebruiksaanwijzing.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:02

Het ligt een beetje aan de jongedame. Is zij een brutale niet bange ruiter dan kun je haar wellicht op de wat onzekere pony zetten. Is de dame zelf ook wat onzeker of angstig aangelegd, dan zou ik ver weg blijven van een onzekere pony.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:19

Met goede begeleiding zou ik het doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:30

Neva_da schreef:
Het is wat gevaarlijk om een pony/paard te kopen voor een kind. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik was 11 (nu 24j) toen we mijn merrie hebben gekocht (ze was toen ook nog niet zadelmak, 2.5j oud) en de eerste jaren had ik veel tijd maar met secundair en dan universiteit heb ik chronisch tijdtekort. Plus nu heb ik ook problemen met tussenwervelschijf in mijn rug en mede daarom nu al meer dan twee jaar niet meer gereden. Verder gebruiken mijn ouders mijn paard nu tegen mij als ik zeg dat ik bijna mijn studies ga afronden, werken en ooit verhuizen. Mijn mama zegt dan "en wat met Giana?" maar stalling in de buurt is veel te duur met een startloon dus ik moet ooit gaan uitleggen dat ik ze niet zomaar kan meenemen.. ben in de loop der jaren ook wat uit de paardensport gegroeid; het voordeel is wel dat onze twee paarden thuis staan dus ik zie en verzorg ze nog dagelijks en daar geniet nog steeds enorm van!

Dus omdat een kind van 9 ooit een drukke opleiding gaat krijgen is het nu gevaarlijk om over te gaan tot koop? Vreemde redenatie.

Dat is nog zo ver weg. En dan nog, verkoop of verleasen is altijd mogelijk. Waarom uitstellen als het nu ongeveer wel kan?

Ik zou wel voor een ervaren pony gaan. En niet voor die 15 jarige.

SuperRockyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:48

Twee jaar geleden hebben wij de eerste pony voor onze kinderen (toen bijna 7 en 5 jaar oud, mijn oudste reed toen bijna 2 jaar in de manege, de jongste een paar maanden) gekocht: een Welsh A in de B maat, die manegepony was op de manege waar mijn dochters reden. We kenden hem dus al. Hij was een vlotte manege pony, wel met wat karakter er in, dus geen dooie. maar wel super betrouwbaar, bokt nooit en super makkelijk in de omgang. Echt de ideale leerpony! We hebben hem nog steeds, mijn jongste rijdt er nog steeds op. In twee jaar tijd is mijn oudste dochter met hem naar L1 met winst en L startgerechtigd springen (al oefenparcoursen L gelopen), en mijn jongste is nu dressuur B+10 en springen BB met hem. We hadden ons geen betere leerpony kunnen wensen! En ze hebben echt wel wat uitdagingen met hem gehad (als je niet duidelijk maakt waar je naar toe wil, wilde hij nog wel eens zijn eigen plan trekken), maar altijd op een leuke manier.

Ik zou je dus aanraden om een super betrouwbare pony te kiezen, zonder rugzakje of extra handleiding. Een 'gewone' pony is al uitdaging genoeg voor beginnende kinderen! En voor 1500 euro heb je geen super kinderpony, helaas zul je flink moeten betalen voor een echt fijne kinderpony, daar zul je toch minimaal 5000, en misschien wel rond de 7500 euro voor neer moeten leggen. Een pony die voor 1500 weggaat, zou ik eigenlijk sowieso al niet willen voor mijn kinderen, want wat is er mis met hem dat de prijs zo laag is?

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:50

Anomien schreef:
Neva_da schreef:

Dus omdat een kind van 9 ooit een drukke opleiding gaat krijgen is het nu gevaarlijk om over te gaan tot koop? Vreemde redenatie.

Dat is nog zo ver weg. En dan nog, verkoop of verleasen is altijd mogelijk. Waarom uitstellen als het nu ongeveer wel kan?

Ik zou wel voor een ervaren pony gaan. En niet voor die 15 jarige.

Is geen vreemde redenatie, gewoon realistisch indien naar de unief gaan binnen de lijn d'r verwachtingen ligt. Dan zou ik idd ook niet voor een jonge/onervaren pony/paard gaan. Mijn idee is wss wel mee beïnvloed door het feit dat mijn ouders mijn merrie nu tegen mij gebruiken, dus afhankelijk van je ouders kun je het wel een veilige optie vinden.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:50

Een pony van 15 die onzeker is, zou ik ver vandaan blijven voor een beginnend ruitertje. Op die leeftijd zou je toch verwachten dat ze al heel wat gezien en gedaan hebben. Klinkt niet als een goede match, maar ik heb de pony natuurlijk niet gezien.

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:54

SuperRocky schreef:
Twee jaar geleden hebben wij de eerste pony voor onze kinderen (toen bijna 7 en 5 jaar oud, mijn oudste reed toen bijna 2 jaar in de manege, de jongste een paar maanden) gekocht: een Welsh A in de B maat, die manegepony was op de manege waar mijn dochters reden. We kenden hem dus al. Hij was een vlotte manege pony, wel met wat karakter er in, dus geen dooie. maar wel super betrouwbaar, bokt nooit en super makkelijk in de omgang. Echt de ideale leerpony! We hebben hem nog steeds, mijn jongste rijdt er nog steeds op. In twee jaar tijd is mijn oudste dochter met hem naar L1 met winst en L startgerechtigd springen (al oefenparcoursen L gelopen), en mijn jongste is nu dressuur B+10 en springen BB met hem. We hadden ons geen betere leerpony kunnen wensen! En ze hebben echt wel wat uitdagingen met hem gehad (als je niet duidelijk maakt waar je naar toe wil, wilde hij nog wel eens zijn eigen plan trekken), maar altijd op een leuke manier.

Ik zou je dus aanraden om een super betrouwbare pony te kiezen, zonder rugzakje of extra handleiding. Een 'gewone' pony is al uitdaging genoeg voor beginnende kinderen! En voor 1500 euro heb je geen super kinderpony, helaas zul je flink moeten betalen voor een echt fijne kinderpony, daar zul je toch minimaal 5000, en misschien wel rond de 7500 euro voor neer moeten leggen. Een pony die voor 1500 weggaat, zou ik eigenlijk sowieso al niet willen voor mijn kinderen, want wat is er mis met hem dat de prijs zo laag is?

Wij dachten vroeger ook een manege pony te kopen. Er was een heerlijke merrie van maar een jaar of 8, wel wat karakter (dat had ik heel graag aan haar) maar feitelijk enorm lief en vlot in de omgang. En die manege paardjes zijn dan ook al heel wat gewend! Bij mij helaas geen match omdat ik toen al in volle groei was en te groot werd voor de pony!

Nu qua prijs zou ik niet zo lang stilstaan bij hoe weinig er voor wordt gevraagd. Indien ze de pony voldoende kennen en die al in omgang met kinderen hebben gezien enzo zou ikzelf nu niet nee zeggen omdat de pony te goedkoop is..

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:03

Neva_da schreef:

Is geen vreemde redenatie, gewoon realistisch indien naar de unief gaan binnen de lijn d'r verwachtingen ligt. Dan zou ik idd ook niet voor een jonge/onervaren pony/paard gaan. Mijn idee is wss wel mee beïnvloed door het feit dat mijn ouders mijn merrie nu tegen mij gebruiken, dus afhankelijk van je ouders kun je het wel een veilige optie vinden.

Naar de universiteit gaan wil niet zeggen dat je nergens meer tijd voor hebt.. Plus dat duurt nog bijna 10 jaar. Ik kon ook werken en 5x per week sporten naast mijn universitaire opleiding, en met mij veel andere studenten, dus als je het echt wil valt dat prima te combineren.

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:09

Palmboom95 schreef:
Neva_da schreef:

Naar de universiteit gaan wil niet zeggen dat je nergens meer tijd voor hebt.. Plus dat duurt nog bijna 10 jaar. Ik kon ook werken en 5x per week sporten naast mijn universitaire opleiding, en met mij veel andere studenten, dus als je het echt wil valt dat prima te combineren.

Hangt er allemaal wat van af natuurlijk. Sinds ik mijn studentenjob ben gestart op 16j werd het moeilijker te combineren. Heb eerder ook wel gedacht dat een paard op een manege makkelijker zou zijn dan dat ze zoals bij ons thuis staan. Als ik de tijd die ik elke dag spendeer aan de stallen + paddock te onderhouden en eten geven e.d. zou samenbundelen zou ik idd ook wel 2-3x per week naar de manege kunnen gaan om te rijden. Maar paarden die thuis staan vragen 'helaas' toch wat werk - ik klaag niet hoor, doe het met veel plezier elke dag, maar dat is mee een reden waarom rijden echt niet meer inpast.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:49

@Neva_da Ik vindt het ook wat voorbarig om te zeggen dat een pony/paard te kopen gevaarlijk is voor een kind. Alles staat en valt met de situatie. Het is helemaal afhankelijk van de keuzes die ouders, kind en begeleiding maken in deze situatie. Geen tijd later vind ik altijd zo'n grote dooddoener. Is helemaal persoons/keuzeafhankelijk. Ik reed 2 pony's tijdens mijn middelbare op verschillende locaties. Mijn bachelor heb ik ook gehaald terwijl ik een paard reed voor iemand. Dat jou ouders jou paard tegen je gebruiken, wil ook nog niet zeggen dat dit kind zijn/haar ouders dat gaan doen. Een neutraler advies zou misschien beter zijn.

@TS Ga voor een pony die bij wijze de hele wereld heeft gezien, je kind haar fouten vergeeft en idealiter zelfs nog een deel oplost. Een kleinere pony zal eerder weg moeten, maar maakt je kind wel sneller zelfstandiger met zaken als opzadelen en hoefkrabben. Ben ook duidelijk dat die kleine pony mogelijk wel weg moet als ze op een eigen pony wil blijven rijden. Laat je begeleiding mee zoeken naar de juiste pony, die kan je een veel zien wat je kind nodig heeft in een pony dan dat wij hier op het internet kunnen.

L16a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 13:58

Dank jullie voor de verschillende invalshoeken! De lesgeefster ziet een goeie match en voor ons voelt het ook juist...blijft best wel spannend...we wonen om de hoek, er is een prima begeleiding, veel ervaren (toekomstige)vriendinntjes met eigen pony´s(het is geen groepsles manege), elke week privéles en wij hebben ook best veel tijd...dus mss mizyzn we gewoon de sprong wagen...

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:01

Misschien kun je een tijdje een kleinere pony huren om te kijken hoe dat gaat? Na een jaar is dochter wellicht klaar voor een grotere pony en kun je er eentje kopen die wat langer mee kan, maar dan heb je wel al kunnen testen of ze het leuk blijft vinden als het opeens een stuk vaker per week is.
15 en onzeker zou ik ook niet voor kiezen, je wil dat je kind lekker zelf aan de slag kan en niet dat eventuele onzekerheden elkaar gaan versterken. Zeker als de prijs zo laag is vind ik het verdacht... Zo'n pony kan nu met gemak voor het dubbele of driedubbele weggaan als ze echt geschikt zijn voor kindjes.
Laatst bijgewerkt door Palmboom95 op 07-10-21 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:02

Mag ik vragen of de lesgeefster ook verkoopster is in dit verhaal? Heb ik niet geheel begrepen uit je post.

In principe klinkt een onzekere pony die alleen vertrouwen heeft in het kind als er een volwassene in de bak staat om te begeleiden, niet geschikt als eerste pony. Maar vanachter de computer is het natuurlijk op bokt niet te beoordelen welke ervaring jouw dochter heeft en hoe de pony daadwerkelijk is. Maar vergis je er niet in hoe lastig het is om een echt brave te vinden en hoe snel kinderen er de brui aan krijgen als ze er een keer goed hard vanaf zijn gevallen omdat de pony teveel voor het kind was. Plezier in het rijden houden, valt en staat bij de keuze van de pony. Een B voor een 9-jarige klinkt klein, ook lastig inschatten, hier zijn ze niet zo lang, maar op die leeftijd al wel toe aan een grote C/D pony.

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:06

MightyMike schreef:
Mag ik vragen of de lesgeefster ook verkoopster is in dit verhaal? Heb ik niet geheel begrepen uit je post.

In principe klinkt een onzekere pony die alleen vertrouwen heeft in het kind als er een volwassene in de bak staat om te begeleiden, niet geschikt als eerste pony. Maar vanachter de computer is het natuurlijk op bokt niet te beoordelen welke ervaring jouw dochter heeft en hoe de pony daadwerkelijk is. Maar vergis je er niet in hoe lastig het is om een echt brave te vinden en hoe snel kinderen er de brui aan krijgen als ze er een keer goed hard vanaf zijn gevallen omdat de pony teveel voor het kind was. Plezier in het rijden houden, valt en staat bij de keuze van de pony. Een B voor een 9-jarige klinkt klein, ook lastig inschatten, hier zijn ze niet zo lang, maar op die leeftijd al wel toe aan een grote C/D pony.

Hier ben ik ook benieuwd naar. Als de pony nu van iemand is die daar lesjes mee geeft zouden er bij mij zeker alarmbellen afgaan; niemand verkoopt in deze tijd een geschikte lespony, zeker niet voor het bedrag waar ze er zelf bij lange na geen voor kunnen terugkopen.

L16a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 14:08

Nee de pony is van de stalhouderij,de lesgeefster geeft les op haar 5 eigen paarden/pony´s...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:11

L16a schreef:
Dank jullie voor de verschillende invalshoeken! De lesgeefster ziet een goeie match en voor ons voelt het ook juist...blijft best wel spannend...we wonen om de hoek, er is een prima begeleiding, veel ervaren (toekomstige)vriendinntjes met eigen pony´s(het is geen groepsles manege), elke week privéles en wij hebben ook best veel tijd...dus mss mizyzn we gewoon de sprong wagen...

Leuk! Succes!

L16a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 14:13

Dit is ze..daarachter onze dochter...

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:10

L16a schreef:
Dit is ze..daarachter onze dochter...

Heb het hele verhaal gelezen.....
Maar ik zie geen pony.......
Ben nu toch wel erg nieuwsgierig hoe ze eruit ziet......