Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
L16a schreef:Onverwachts een kansje op de stal...zo kwam vandaag een lieve merrie, B pony van 15j, te koop...nog een beetje onzeker maar heel braaf (werd naar verluid vroeger brutaal behandeld dus heeft een zachte hand nodig)vp 1800 euro.Wat denken jullie? Waar moet ik op letten,wat kan/moet ik nog vragen ?Volgens de paardrijjuf/verantwoordelijke wel een goeie match voor nog zeker 2 jaar...
rien10 schreef:Dan ga ik even het tegendeel zeggen: Het is fantastisch om een pony voor je kind te kopen. Nooit hangen met een of ander drankje op het plein, want altijd op de manege. Sociale kring met gelijkgestemden. Leren doorzetten, veel buiten, fantastische hobby.
Doen! Een kind krijgt nooit meer zoveel tijd als in de lagere- en middelbare schooltijd.
Neva_da schreef:Het is wat gevaarlijk om een pony/paard te kopen voor een kind. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik was 11 (nu 24j) toen we mijn merrie hebben gekocht (ze was toen ook nog niet zadelmak, 2.5j oud) en de eerste jaren had ik veel tijd maar met secundair en dan universiteit heb ik chronisch tijdtekort. Plus nu heb ik ook problemen met tussenwervelschijf in mijn rug en mede daarom nu al meer dan twee jaar niet meer gereden. Verder gebruiken mijn ouders mijn paard nu tegen mij als ik zeg dat ik bijna mijn studies ga afronden, werken en ooit verhuizen. Mijn mama zegt dan "en wat met Giana?" maar stalling in de buurt is veel te duur met een startloon dus ik moet ooit gaan uitleggen dat ik ze niet zomaar kan meenemen.. ben in de loop der jaren ook wat uit de paardensport gegroeid; het voordeel is wel dat onze twee paarden thuis staan dus ik zie en verzorg ze nog dagelijks en daar geniet nog steeds enorm van!
Anomien schreef:Neva_da schreef:Het is wat gevaarlijk om een pony/paard te kopen voor een kind. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik was 11 (nu 24j) toen we mijn merrie hebben gekocht (ze was toen ook nog niet zadelmak, 2.5j oud) en de eerste jaren had ik veel tijd maar met secundair en dan universiteit heb ik chronisch tijdtekort. Plus nu heb ik ook problemen met tussenwervelschijf in mijn rug en mede daarom nu al meer dan twee jaar niet meer gereden. Verder gebruiken mijn ouders mijn paard nu tegen mij als ik zeg dat ik bijna mijn studies ga afronden, werken en ooit verhuizen. Mijn mama zegt dan "en wat met Giana?" maar stalling in de buurt is veel te duur met een startloon dus ik moet ooit gaan uitleggen dat ik ze niet zomaar kan meenemen.. ben in de loop der jaren ook wat uit de paardensport gegroeid; het voordeel is wel dat onze twee paarden thuis staan dus ik zie en verzorg ze nog dagelijks en daar geniet nog steeds enorm van!
Dus omdat een kind van 9 ooit een drukke opleiding gaat krijgen is het nu gevaarlijk om over te gaan tot koop? Vreemde redenatie.
Dat is nog zo ver weg. En dan nog, verkoop of verleasen is altijd mogelijk. Waarom uitstellen als het nu ongeveer wel kan?
Ik zou wel voor een ervaren pony gaan. En niet voor die 15 jarige.
SuperRocky schreef:Twee jaar geleden hebben wij de eerste pony voor onze kinderen (toen bijna 7 en 5 jaar oud, mijn oudste reed toen bijna 2 jaar in de manege, de jongste een paar maanden) gekocht: een Welsh A in de B maat, die manegepony was op de manege waar mijn dochters reden. We kenden hem dus al. Hij was een vlotte manege pony, wel met wat karakter er in, dus geen dooie. maar wel super betrouwbaar, bokt nooit en super makkelijk in de omgang. Echt de ideale leerpony! We hebben hem nog steeds, mijn jongste rijdt er nog steeds op. In twee jaar tijd is mijn oudste dochter met hem naar L1 met winst en L startgerechtigd springen (al oefenparcoursen L gelopen), en mijn jongste is nu dressuur B+10 en springen BB met hem. We hadden ons geen betere leerpony kunnen wensen! En ze hebben echt wel wat uitdagingen met hem gehad (als je niet duidelijk maakt waar je naar toe wil, wilde hij nog wel eens zijn eigen plan trekken), maar altijd op een leuke manier.
Ik zou je dus aanraden om een super betrouwbare pony te kiezen, zonder rugzakje of extra handleiding. Een 'gewone' pony is al uitdaging genoeg voor beginnende kinderen! En voor 1500 euro heb je geen super kinderpony, helaas zul je flink moeten betalen voor een echt fijne kinderpony, daar zul je toch minimaal 5000, en misschien wel rond de 7500 euro voor neer moeten leggen. Een pony die voor 1500 weggaat, zou ik eigenlijk sowieso al niet willen voor mijn kinderen, want wat is er mis met hem dat de prijs zo laag is?
Neva_da schreef:Het is wat gevaarlijk om een pony/paard te kopen voor een kind. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik was 11 (nu 24j) toen we mijn merrie hebben gekocht (ze was toen ook nog niet zadelmak, 2.5j oud) en de eerste jaren had ik veel tijd maar met secundair en dan universiteit heb ik chronisch tijdtekort. Plus nu heb ik ook problemen met tussenwervelschijf in mijn rug en mede daarom nu al meer dan twee jaar niet meer gereden. Verder gebruiken mijn ouders mijn paard nu tegen mij als ik zeg dat ik bijna mijn studies ga afronden, werken en ooit verhuizen. Mijn mama zegt dan "en wat met Giana?" maar stalling in de buurt is veel te duur met een startloon dus ik moet ooit gaan uitleggen dat ik ze niet zomaar kan meenemen.. ben in de loop der jaren ook wat uit de paardensport gegroeid; het voordeel is wel dat onze twee paarden thuis staan dus ik zie en verzorg ze nog dagelijks en daar geniet nog steeds enorm van!
Is geen vreemde redenatie, gewoon realistisch indien naar de unief gaan binnen de lijn d'r verwachtingen ligt. Dan zou ik idd ook niet voor een jonge/onervaren pony/paard gaan. Mijn idee is wss wel mee beïnvloed door het feit dat mijn ouders mijn merrie nu tegen mij gebruiken, dus afhankelijk van je ouders kun je het wel een veilige optie vinden.
Palmboom95 schreef:Neva_da schreef:Het is wat gevaarlijk om een pony/paard te kopen voor een kind. Ik spreek uit eigen ervaring. Ik was 11 (nu 24j) toen we mijn merrie hebben gekocht (ze was toen ook nog niet zadelmak, 2.5j oud) en de eerste jaren had ik veel tijd maar met secundair en dan universiteit heb ik chronisch tijdtekort. Plus nu heb ik ook problemen met tussenwervelschijf in mijn rug en mede daarom nu al meer dan twee jaar niet meer gereden. Verder gebruiken mijn ouders mijn paard nu tegen mij als ik zeg dat ik bijna mijn studies ga afronden, werken en ooit verhuizen. Mijn mama zegt dan "en wat met Giana?" maar stalling in de buurt is veel te duur met een startloon dus ik moet ooit gaan uitleggen dat ik ze niet zomaar kan meenemen.. ben in de loop der jaren ook wat uit de paardensport gegroeid; het voordeel is wel dat onze twee paarden thuis staan dus ik zie en verzorg ze nog dagelijks en daar geniet nog steeds enorm van!
Is geen vreemde redenatie, gewoon realistisch indien naar de unief gaan binnen de lijn d'r verwachtingen ligt. Dan zou ik idd ook niet voor een jonge/onervaren pony/paard gaan. Mijn idee is wss wel mee beïnvloed door het feit dat mijn ouders mijn merrie nu tegen mij gebruiken, dus afhankelijk van je ouders kun je het wel een veilige optie vinden.
Naar de universiteit gaan wil niet zeggen dat je nergens meer tijd voor hebt.. Plus dat duurt nog bijna 10 jaar. Ik kon ook werken en 5x per week sporten naast mijn universitaire opleiding, en met mij veel andere studenten, dus als je het echt wil valt dat prima te combineren.
MightyMike schreef:Mag ik vragen of de lesgeefster ook verkoopster is in dit verhaal? Heb ik niet geheel begrepen uit je post.
In principe klinkt een onzekere pony die alleen vertrouwen heeft in het kind als er een volwassene in de bak staat om te begeleiden, niet geschikt als eerste pony. Maar vanachter de computer is het natuurlijk op bokt niet te beoordelen welke ervaring jouw dochter heeft en hoe de pony daadwerkelijk is. Maar vergis je er niet in hoe lastig het is om een echt brave te vinden en hoe snel kinderen er de brui aan krijgen als ze er een keer goed hard vanaf zijn gevallen omdat de pony teveel voor het kind was. Plezier in het rijden houden, valt en staat bij de keuze van de pony. Een B voor een 9-jarige klinkt klein, ook lastig inschatten, hier zijn ze niet zo lang, maar op die leeftijd al wel toe aan een grote C/D pony.
L16a schreef:Dank jullie voor de verschillende invalshoeken! De lesgeefster ziet een goeie match en voor ons voelt het ook juist...blijft best wel spannend...we wonen om de hoek, er is een prima begeleiding, veel ervaren (toekomstige)vriendinntjes met eigen pony´s(het is geen groepsles manege), elke week privéles en wij hebben ook best veel tijd...dus mss mizyzn we gewoon de sprong wagen...