Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne_luwa schreef:elibeest schreef:Is de schoonmoeder gediplomeerd? Verzekerd?
Nee en nee volledig eigen risico en had het idee dat het natuurlijk meer een vrienden dienst is gezien haar schoondochter en ik graag de basics van haar willen leren.
Shadow0 schreef:Voor een puur zakelijk contract is het prijzig maar niet uitzonderlijk. Maar... je insteek was dat het ook gewoon voor de leuk is en dat het zo uitkomt, en dat zit in elk geval helemaal niet in de prijs: dit is zeer beslist geen vriendenprijs.
Het zijn ook prijzen waarvoor ik ook de accomodatie mee zou nemen in je berekening: binnenbak? Goede bodem? Of alleen een uitgewoond modderveldje? In dat laatste geval namelijk: dat is te slecht, daar moet je geen 60 euro voor betalen.
En hoe gaat het verder? Blijf je voor eeuwig les moeten hebben? Kun je op zeker moment zelfstandig met het paard aan de gang? Als je dit beschouwt als een situatie zoals je die met elke instructeur zou kunnen aangaan, dan prima. (Maar ik zou geneigd zijn om dan toch even rond te kijken welke andere opties je hebt, waarbij je in elk geval weet dat miscommunicaties niet tussen jou en je vriendin kunnen komen.)
Gypsy schreef:Even vanuit een andere hoek bekeken... Ik zou op de meeste maneges nog niet willen rijden al kreeg ik geld toe. Dan heeft zo'n manege 4 fnrs sterren maar de paarden hebben er een rotleven. Staan hele dagen in hun stal, zadels passen slecht, geen of weinig sociaal contact met andere paarden, te weinig ruwvoer... Dat zou je pok mee kunnen nemen in je overweging.
sanne_luwa schreef:Gypsy schreef:Even vanuit een andere hoek bekeken... Ik zou op de meeste maneges nog niet willen rijden al kreeg ik geld toe. Dan heeft zo'n manege 4 fnrs sterren maar de paarden hebben er een rotleven. Staan hele dagen in hun stal, zadels passen slecht, geen of weinig sociaal contact met andere paarden, te weinig ruwvoer... Dat zou je pok mee kunnen nemen in je overweging.
Klinkt inderdaad echt verschrikkelijk en dat wil ook zeker niet. Dacht persoonlijk dat ik ze juist een beetje zou helpen gezien een paard minimaal 3 uur per dag in beweging moet zijn (althans dat zeggen de boekjes geen idee of dat praktijk ook echt gebeurd. Hoop het wel). Maar goed punt mocht ik inderdaad een manege moeten zoeken zal ik goed kijken of op deze forum er goede diervriendelijke maneges zijn.
cissy schreef:Paard leren rijden is best een complex ding, je bent er niet met een paar lessen helaas. Het is geen fiets met haar.
Feit is dat goede les wel sneller leert dan manege les. Maar manege paarden zijn weer meer vergevingsgezind dan sensibelere prive paarden.
Hangt ook een beetje af van wat jij zelf wilt.
Ik ben het eens met de anderen die zeggen dan 60,- voor een basisles wat prijzig is.
Ik zou eerst een proefles op de manege doen om te zien hoe je uberhaupt de bewegingen van een paard vindt. Het is zeker niet simpel opstappen en gaan.
JorineV schreef:Maneges doen inderdaad vaak het opzadelen of begeleiding daarmee bij de prijs in - of je kunt (moet) apart een cursusje volgen. Dat maakt beginnerslessen in verhouding goedkoop, want reken maar dat er meer tijd in gaat zitten.
Zou je de begeleiding bij het opzadelen in het zelfde licht zien als grondwerkles, dan is het weer heel normaal dat je voor het hele uur moet betalen. Maar 60 euro... ik vind het veel.
Ik vraag me zelfs af of ze niet een absurd hoog tarief vraagt in de hoop dat je afhaakt omdat ze eigenlijk bar weinig zin heeft om haar paard in te zetten voor les aan beginnende ruiters. Maar vanwege dat het om schoondochter en vriendin gaat, dat niet sympathiek vindt om te zeggen.
Maartje1990 schreef:sanne_luwa schreef:
Klinkt inderdaad echt verschrikkelijk en dat wil ook zeker niet. Dacht persoonlijk dat ik ze juist een beetje zou helpen gezien een paard minimaal 3 uur per dag in beweging moet zijn (althans dat zeggen de boekjes geen idee of dat praktijk ook echt gebeurd. Hoop het wel). Maar goed punt mocht ik inderdaad een manege moeten zoeken zal ik goed kijken of op deze forum er goede diervriendelijke maneges zijn.
Ik wil je wel even uiT de droom helpen dat jij die dat paard rijd een win-win is. Een beginner op je paard laten rijden is juist niet echt ten goede van je paard. Ik doe dat enkel om anderen een plezier te doen. Als ik wil dat mijn oaard beweging krijgt zou ik een goede bijrijder zoeken en geen beginner.
MissCharlie schreef:sanne_luwa schreef:
Nee en nee volledig eigen risico en had het idee dat het natuurlijk meer een vrienden dienst is gezien haar schoondochter en ik graag de basics van haar willen leren.
60 euro vragen zonder papieren, daar gaan mijn oren van klapperen.
Ik heb wel mijn diploma en gaf tot vorig jaar een meisje les op mijn pony: ze betaalde een tientje voor 1,5 uur (verzorgen + 30 min rijden). Had daarnaast gewoon een baan dus geen noodzaak om de hoofdprijs te vragen.
Ik ben benieuwd hoe deze vrouw op dat bedrag van 60 is gekomen. Misschien kun je haar dat vragen wanneer je aangeeft dat dit veel hoger is dan je dacht? En verder gauw die afspraak afzeggen, je hebt zo iets voor de helft van het geld