Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:34

Dit is echt niet normaal , gewoon naar een manege gaan. Wanneer ze nu een zeer goed en hoog opgeleid paard had staan en volledig gediplomeerd was kon ik er nog inkomen. Dat ze hobbyist is wil niets zeggen over haar kunde maar toch, zoek wat anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:36

In welke regio woon je?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:37

Ik denk wanneer je een oproep op bokt doet, wie jou een half uur of één uur wil laten kennis maken met de beginselen van paardrijden je voor 25 a30 euro een hele leuke leerzame tijd hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:42

Voor een puur zakelijk contract is het prijzig maar niet uitzonderlijk. Maar... je insteek was dat het ook gewoon voor de leuk is en dat het zo uitkomt, en dat zit in elk geval helemaal niet in de prijs: dit is zeer beslist geen vriendenprijs.
Het zijn ook prijzen waarvoor ik ook de accomodatie mee zou nemen in je berekening: binnenbak? Goede bodem? Of alleen een uitgewoond modderveldje? In dat laatste geval namelijk: dat is te slecht, daar moet je geen 60 euro voor betalen.

En hoe gaat het verder? Blijf je voor eeuwig les moeten hebben? Kun je op zeker moment zelfstandig met het paard aan de gang? Als je dit beschouwt als een situatie zoals je die met elke instructeur zou kunnen aangaan, dan prima. (Maar ik zou geneigd zijn om dan toch even rond te kijken welke andere opties je hebt, waarbij je in elk geval weet dat miscommunicaties niet tussen jou en je vriendin kunnen komen.)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:50

sanne_luwa schreef:
elibeest schreef:
Is de schoonmoeder gediplomeerd? Verzekerd?

Nee en nee volledig eigen risico en had het idee dat het natuurlijk meer een vrienden dienst is gezien haar schoondochter en ik graag de basics van haar willen leren.

60 euro vragen zonder papieren, daar gaan mijn oren van klapperen.

Ik heb wel mijn diploma en gaf tot vorig jaar een meisje les op mijn pony: ze betaalde een tientje voor 1,5 uur (verzorgen + 30 min rijden). Had daarnaast gewoon een baan dus geen noodzaak om de hoofdprijs te vragen.

Ik ben benieuwd hoe deze vrouw op dat bedrag van 60 is gekomen. Misschien kun je haar dat vragen wanneer je aangeeft dat dit veel hoger is dan je dacht? En verder gauw die afspraak afzeggen, je hebt zo iets voor de helft van het geld :)

Kidde

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:54

Ik vind het ook veel te duur, zeker in deze situatie. Eigen risico bestaat niet in dit geval, de eigenaar van het paard blijft altijd (deels) verantwoordelijk.

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:58

Even vanuit een andere hoek bekeken... Ik zou op de meeste maneges nog niet willen rijden al kreeg ik geld toe. Dan heeft zo'n manege 4 fnrs sterren maar de paarden hebben er een rotleven. Staan hele dagen in hun stal, zadels passen slecht, geen of weinig sociaal contact met andere paarden, te weinig ruwvoer... Dat zou je pok mee kunnen nemen in je overweging.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:05

Zeker, maar niet alle maneges zijn zo gelukkig :)

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:08

Brainless schreef:
In welke regio woon je?

Zelf in zuid Holland maar mijn vriendin/lessen in midden noord Brabant

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:09

bigone schreef:
Ik denk wanneer je een oproep op bokt doet, wie jou een half uur of één uur wil laten kennis maken met de beginselen van paardrijden je voor 25 a30 euro een hele leuke leerzame tijd hebt.

Goede tip dankjewel!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:12

60 euro klinkt als veel geld als je het vergelijkt met een manege. Maar feit is dat je op het prive paard van een ander rijdt. Meestal betalen mensen daar een bijrijd vergoeding voor 50/60 euro.

Dan bestaat je lesgeld dus uit 45 euro + die 15 bijrijkosten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:13

Wáblief :wow: ?! Ik vind dit een abnormaal hoog bedrag! Ik woon mss in een goedkope regio dan wel maar hier krijg je voor 60€ een uur privéles aan huis van een gediplomeerde instructeur die PSG rijdt. Oke, dan maak je geen gebruik van een paard maar toch.

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:19

Shadow0 schreef:
Voor een puur zakelijk contract is het prijzig maar niet uitzonderlijk. Maar... je insteek was dat het ook gewoon voor de leuk is en dat het zo uitkomt, en dat zit in elk geval helemaal niet in de prijs: dit is zeer beslist geen vriendenprijs.
Het zijn ook prijzen waarvoor ik ook de accomodatie mee zou nemen in je berekening: binnenbak? Goede bodem? Of alleen een uitgewoond modderveldje? In dat laatste geval namelijk: dat is te slecht, daar moet je geen 60 euro voor betalen.

En hoe gaat het verder? Blijf je voor eeuwig les moeten hebben? Kun je op zeker moment zelfstandig met het paard aan de gang? Als je dit beschouwt als een situatie zoals je die met elke instructeur zou kunnen aangaan, dan prima. (Maar ik zou geneigd zijn om dan toch even rond te kijken welke andere opties je hebt, waarbij je in elk geval weet dat miscommunicaties niet tussen jou en je vriendin kunnen komen.)

Ze heeft inderdaad een buiten veldje met zand bodem. Zou eerlijk gezegd niet weten wat een goede bodem is of een uitgewoond modderveldje zou zijn in jullie ogen .

Jaa dat laatste weet ik om eerlijk te zijn niet zo goed. Ligt een beetje hoeveel talent ik heb (geen flauw idee of ik überhaupt enig paardrij talent heb). Maar mijn insteek is heel goed de basis kennen zodat ik op een dag ook ooit zelfstandig een paard kan huren en zelfstandig & zelfverzekerd mee kan rijden. (Huge dream of mine ❤️).

Maar je hebt absoluut gelijk wil miscommunicatie voorkomen dus zal zeker morgen (nu ik een idee heb wat rieeel is) met ze doornemen. En kijken naar wat de opties zijn qua prijs of inderdaad een leuke manege zoeken in de buurt. Heel erg bedankt voor je reactie en iedereens reactie! Heb nu een idee van wat een beetje de norm is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:21

Als je gewoon af en toe wil rijden en daar een basis voor wil hebben zou ik lekker naar een manege gaan. Gewoon een jaartje lessen en dan heb je een mooie basis

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:27

Paard leren rijden is best een complex ding, je bent er niet met een paar lessen helaas. Het is geen fiets met haar.
Feit is dat goede les wel sneller leert dan manege les. Maar manege paarden zijn weer meer vergevingsgezind dan sensibelere prive paarden.
Hangt ook een beetje af van wat jij zelf wilt.

Ik ben het eens met de anderen die zeggen dan 60,- voor een basisles wat prijzig is.

Ik zou eerst een proefles op de manege doen om te zien hoe je uberhaupt de bewegingen van een paard vindt. Het is zeker niet simpel opstappen en gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:28

sanne_luwa schreef:
Brainless schreef:
In welke regio woon je?

Zelf in zuid Holland maar mijn vriendin/lessen in midden noord Brabant

Dan kan ik je helaas niet helpen.

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:29

Gypsy schreef:
Even vanuit een andere hoek bekeken... Ik zou op de meeste maneges nog niet willen rijden al kreeg ik geld toe. Dan heeft zo'n manege 4 fnrs sterren maar de paarden hebben er een rotleven. Staan hele dagen in hun stal, zadels passen slecht, geen of weinig sociaal contact met andere paarden, te weinig ruwvoer... Dat zou je pok mee kunnen nemen in je overweging.

Klinkt inderdaad echt verschrikkelijk en dat wil ook zeker niet. Dacht persoonlijk dat ik ze juist een beetje zou helpen gezien een paard minimaal 3 uur per dag in beweging moet zijn (althans dat zeggen de boekjes geen idee of dat praktijk ook echt gebeurd. Hoop het wel). Maar goed punt mocht ik inderdaad een manege moeten zoeken zal ik goed kijken of op deze forum er goede diervriendelijke maneges zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:35

sanne_luwa schreef:
Gypsy schreef:

Klinkt inderdaad echt verschrikkelijk en dat wil ook zeker niet. Dacht persoonlijk dat ik ze juist een beetje zou helpen gezien een paard minimaal 3 uur per dag in beweging moet zijn (althans dat zeggen de boekjes geen idee of dat praktijk ook echt gebeurd. Hoop het wel). Maar goed punt mocht ik inderdaad een manege moeten zoeken zal ik goed kijken of op deze forum er goede diervriendelijke maneges zijn.

Ik wil je wel even uiT de droom helpen dat jij die dat paard rijd een win-win is. Een beginner op je paard laten rijden is juist niet echt ten goede van je paard. Ik doe dat enkel om anderen een plezier te doen. Als ik wil dat mijn oaard beweging krijgt zou ik een goede bijrijder zoeken en geen beginner.

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:38

cissy schreef:
Paard leren rijden is best een complex ding, je bent er niet met een paar lessen helaas. Het is geen fiets met haar.
Feit is dat goede les wel sneller leert dan manege les. Maar manege paarden zijn weer meer vergevingsgezind dan sensibelere prive paarden.
Hangt ook een beetje af van wat jij zelf wilt.

Ik ben het eens met de anderen die zeggen dan 60,- voor een basisles wat prijzig is.

Ik zou eerst een proefles op de manege doen om te zien hoe je uberhaupt de bewegingen van een paard vindt. Het is zeker niet simpel opstappen en gaan.

Dankjewel voor je antwoord!

Heb in het verleden als kind/tiener wel eens een lesje op vakantie mogen doen (zijn op een hand te tellen). En wat ik me kan herinneren is dat je ervaren rijders voor me langs zag rijden en dat zag er het zo makkelijk uit natuurlijk zelfs. Tot dat ik z’n vakantie/introductie lesje had en wauw diepe respect voor iedereen die kan paardrijden. (De achteraf spierpijn ook wow… zeker 3 dagen als een krab gelopen… _/-\o_ all worth it! ) Vindt het ook zo mooi als je een band kan aangaan met z’n prachtig sterk dier! Zeker geen fiets ;)

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:43

JorineV schreef:
Maneges doen inderdaad vaak het opzadelen of begeleiding daarmee bij de prijs in - of je kunt (moet) apart een cursusje volgen. Dat maakt beginnerslessen in verhouding goedkoop, want reken maar dat er meer tijd in gaat zitten.

Zou je de begeleiding bij het opzadelen in het zelfde licht zien als grondwerkles, dan is het weer heel normaal dat je voor het hele uur moet betalen. Maar 60 euro... ik vind het veel.

Ik vraag me zelfs af of ze niet een absurd hoog tarief vraagt in de hoop dat je afhaakt omdat ze eigenlijk bar weinig zin heeft om haar paard in te zetten voor les aan beginnende ruiters. Maar vanwege dat het om schoondochter en vriendin gaat, dat niet sympathiek vindt om te zeggen.

Dankjewel voor je reactie!

Dat eerste wist ik niet (weer wat geleerd dankjewel!). Zo had ik overigens het nog niet bedacht ze leek me juist heel enthousiast en heel eager om het me te leren. Als ben ik er dankzij deze forum achter gekomen dat 60 euro inderdaad wat aan de te hoge kant zit. Ben persoonlijk wel benieuwd wat de beredenering is van het bedrag. Wellicht heb je helemaal gelijk |( . Maar oké dan hoor ik dat ook liever voor volgende week zaterdag. Zou niemand willen opzadelen met iets wat ze niet willen.

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:54

Maartje1990 schreef:
sanne_luwa schreef:

Ik wil je wel even uiT de droom helpen dat jij die dat paard rijd een win-win is. Een beginner op je paard laten rijden is juist niet echt ten goede van je paard. Ik doe dat enkel om anderen een plezier te doen. Als ik wil dat mijn oaard beweging krijgt zou ik een goede bijrijder zoeken en geen beginner.

Dat begrijp ik bedoelde het niet slecht van daar ook het beetje. Al is het maar om bij te dragen aan wat beweging en hopelijk ook wat liefde. (Zoals een andere reactie zei het is geen fiets het is een dier met gevoelens en vindt het persoonlijk een eer als ik op een paard z’n rug mag rijden) Helaas is iedereen een keer een beginner geweest of is nog een beginner ook ik en het enige wat ik daar aan kan doen om daar van af te komen is door te leren rijden.

sanne_luwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 23:59

MissCharlie schreef:
sanne_luwa schreef:

Nee en nee volledig eigen risico en had het idee dat het natuurlijk meer een vrienden dienst is gezien haar schoondochter en ik graag de basics van haar willen leren.

60 euro vragen zonder papieren, daar gaan mijn oren van klapperen.

Ik heb wel mijn diploma en gaf tot vorig jaar een meisje les op mijn pony: ze betaalde een tientje voor 1,5 uur (verzorgen + 30 min rijden). Had daarnaast gewoon een baan dus geen noodzaak om de hoofdprijs te vragen.

Ik ben benieuwd hoe deze vrouw op dat bedrag van 60 is gekomen. Misschien kun je haar dat vragen wanneer je aangeeft dat dit veel hoger is dan je dacht? En verder gauw die afspraak afzeggen, je hebt zo iets voor de helft van het geld :)

Dat is inderdaad precies wat ik ook graag wil weten na al jullie hulp (dankjewel daarvoor _/-\o_ ) .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 00:17

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 01:29

Ben ik de enige die vindt dat deze schoonmoeder (van de vriendin van TS) een beetje een slaatje uit deze situatie probeert te slaan?

Er wordt hier vergeleken met een manegeles en alsof les op een privépaard veel beter is. Misschien is dat soms zo maar uit TS haar berichten haal ik dat schoonmoeder geen gediplomeerde instructrice is, dus niet verzekerd en zelf hobbymatig paarden houdt. Dat is dus niet per definitie beter dan een manegeles.

En dan is het ook nog eens haar schoondochter plus een vriendin die zij niet gewoon een kleine onkostenvergoeding vraagt maar gelijk maar de prijs van een dubbele manege privéles. En dan hoop ik maar dat dit niet per persoon is. Persoonlijk zou ik nooit aan de vriendin van mijn kind en diens vriendin geld vragen voor een uurtje kennismaken met mijn hobby. Zeker niet bij zoiets eenmaligs. Ik vind het eigenlijk zelfs erg gierig. Zou daarom bedanken en een manege zoeken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 01:40

Misschien is die €60 wel een bedrag per maand?
Dus €15 per keer?