Als iemand geen verstand van paarden heeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Re: Als iemand geen verstand van paarden heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:09

Vrienden met kind mee naar pensionstal waar bijrijdpaard staat, want kind vindt dat leuk.
Wijzen ze een random pony aan: mag ze even op deze rijden?

Ik heb maar uitgelegd dat er een verschil is tussen een manege en een pensionstal.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:10

Niet paardenmensen zien een gevlekt paard gewoon als bijzonder paard. Hoeveel paardenmensen me niet naar mijn hoofd gealingerd hebben dat ik op een koe zat... het was een tinker.

Of nog veel leuker. Ik op buitenrit met bovengenoemde tinker en dan een ruiter tegenkomen doe op 100 meter afstand schreeuwt of ik niet aan de kant wil gaan want haar paard is als de dood voor gevlekte paarden...? Uhm... wat doe je dan op buitenrit?

Nu heb ik het paard van sinterklaas! (een schimmel) volgens random voorbijgangers dan.

En naast je paard lopen ipv erop zitten vinden veel mensen ook maar heel gek. Ook als je ze uitlegt dat het beest nog geen 2 jaar oud is en nog niet ingereden.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:33

Leuke come back is dan, ja deze heb ik gevonden in het bos...

Ik kreeg de vraag of paard met wintervacht nog het 'nesthaar' had. Wel schattig vond ik dat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:37

"Zo zielig die bitten, paarden staan er de hele tijd door te kokhalzen"

Zei mijn moeder eens toen mijn paard op zijn bit stond te kauwen en nogal een schuimbekkie had... :')

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:45

'Maar waarom zit je er niet op? Dat is toch makkelijker?'
Ik was veels te lang voor die pony ;)

Het is ook leuk om het mennen uit te leggen aan onbekenden. Dan krijg je wel eens de vraag hoe de wagen dan remt. 'je hebt wagens zonder rem en wagens met rem. Bij wagens zonder rem heeft een paard een deel tuig dat over de billen hangt. Hierop kan de wagen remmen. Dit noemen wij een 'broek'.'
Heerlijk om dan de hoofden te zien.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 18:53

Vorige week vroeg een wandelaar of mijn pony een newfoundlander is :P

Toen kwam de vriendin van die wandelaar 30 seconden later om te vragen of het een fjord is.

Het is haflinger, haha.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:06

Jij hebt nog steeds les. En je rijdt al zo lang.

Maar ook:
Hoeveel kost een tweedehands paard?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:11

Er zitten pareltjes tussen :')

Onze stal ligt onderaan een dijk met fiets / wandelpad in een recreatie gebied en je hoort álles wat er gezegd wordt (soort kommetje).
Toen ik een keer stond uit te mesten fietste een familie langs en een man was een bloedserieus verhaal aan het vertellen dat al die paarden helmpjes op hadden (vliegenmaskers :)) )

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:15

En, is ze zwanger? Vroeg de vader van een stalgenootje heel blij.

Ruin had koliek en kreeg een liter paraffine naar binnen via een slang in z’n neus..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:15

Mijn bijrijdster en ik hadden laatst dat mensen vroegen of het Shetlanders waren.... uhhh nee... IJslanders dan?
Nee ook niet
Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:18

Sure_lee schreef:
Mijn bijrijdster en ik hadden laatst dat mensen vroegen of het Shetlanders waren.... uhhh nee... IJslanders dan?
Nee ook niet
[ [url=m/FzXbgJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zijn duidelijk belgische trekpaarden ;)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:21

Soms is het wel verhelderend om een niet paardenmens te spreken over paarden kwesties.
Zo stond een vriend van mij een keer naast me te kijken bij het losrij terrein. Dus ik zei iets in de trant van: ik kan hier niet naar kijken, paarden met gigantische neusgaten, tanden ontbloot, blauwe tong. Zegt hij: ja maar dat kan zo toch ook niet fijn zijn voor zo’n paard, die onderste teugel zit veel te strak :j hij bedoelde dus de sperriem, maar ik vond het wel typisch dat een leek dat dus wel in de gaten heeft maar iemand die M2/Z1 rijdt niet %)

Ik werk met kinderen en pony’s dat is ook een gouden combinatie. De schimmel moet wel de moeder zijn van de marmerbonte mini-appaloosa, want ze zijn beide wit. :)*

Paarden worden geboren met hoefijzers (hebben ze geen van allen bij ons).

Pony’s worden op een dag altijd nog paard.
Een pony is geen paard, ook niet als je ze uitlegt dat het een beetje werkt als grote honden en kleine honden :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:25

Laatst bijgewerkt door _Karlijn op 20-05-21 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:26

M'n vader ging voor het eerst mee mennen en mocht ook een stukje. ik zette BB stil en Voor ik 't door had toen ik de teugels over gaf sloeg hij de teugels op en neer zoals in de westerns op tv. BB draaide z'n hoofd om en ik zweer je dat als hij het had gekund hij had gevraagd : wat denk je dat je aan 't doen bent?

M'n pa heel droog: je paard is kapot.

Je kon mij wegdragen .

Dieren_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:30

Ja...
Vroeger had ik een verzorgshetje waar ik mee wandelde. Dan zijn er van die mensen die dan zeggen: 'ah, wat leuk! Een veulentje! Ik zag net de moeder staan!' mijn verzorgshet:
Zwart, 31 jaar oud.

"De moeder"
Een 4 jarige Fries aan de overkant...

:')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:37

Een voorbijganger laatst, toen ik met onze arabier aan het wandelen was (is door problemen nog niet volledig ingereden) "waarom ga je er niet gewoon opzitten?"

Ik: "Omdat ik nog niet levensmoe ben" :D

Zijn hoofd was onbetaalbaar. We hebben daarna wel wat verdere uitleg gegeven :))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:39

Doedatje schreef:
Vorige week vroeg een wandelaar of mijn pony een newfoundlander is :P

Toen kwam de vriendin van die wandelaar 30 seconden later om te vragen of het een fjord is.

Het is haflinger, haha.

Haflinger of fjord word wel vaker door elkaar gehaald. Ik had een haflinger en heb nog een . Die vraag kreeg/krijg ik nog wel eens.

Ik corrigeer graag en wil dan ook wel uitleggen wat het verschil is. :D Ik heb immers ook niet overal verstand van.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:39

Ik heb een fries veulen en er werd aan mij gevraagd of ik hem ster ga maken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 22:36

Er staan echt leuke dingen tussen, ik ging een keer rijden in de bak en een meisje zegt er klopt iets niet aan je hoofdstel. Dus ik vraag verbaasd wat bedoel je, nou er zit geen bit aan. Dus ik meteen terug nee dat klopt.
Maar er moet toch een bit aan zitten, waarom moet dat vroeg ik toen. Nou dat leer je toch in de les . Dat klopt dat leer je in de les, maar waarom zit het dan niet aan jou hoofdstel?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:47

Hier 2 jaar geleden een man die echt heel boos was op mij. Het was die dag 30 graden dus had een rustig bosuitje gemaakt. Op de terugweg door het dorp naar stal schrok hij van een man die achter zijn Haag tevoren kwam. Dus is heel lollig "oh menner, mijn paard vindt u eng". Krijg ik als antwoord "nee, dat komt omdat het asfalt veel te warm is voor dat paard om op te lopen! " hmja... pootjes van honden en hoeven van paarden werken toch anders

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 22:48

Haha echt dat mensen zo denken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:49

Ik heb ook al eens een hele preek gehad dat mijn paard geen ijzers onder heeft, dat was nagenoeg mishandeling... Tuurlijk meneer

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:07

Shet van mijn nichtje werd aangezien voor een wild zwijn!

Volgens onze buurman is het geen Haflinger, maar een Halflinger. Ze zijn namelijk half zo groot als een paard. :j
En onze Welshjes kunnen geen Welshes zijn, want ze zijn niet bruin.
Zijn broer had namelijk een echte en die was bruin. :n

Maar ook juryleden kunnen er wat van.
Wanneer komt het veulen? Bij een wat corpulente ruin.
En, is dit nu een mislukte Fries? (Zwarte Welshcob met bles) :Y)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:19

We stonden te kijken naar een van de kleine welshes die bij ons in de buurt een wei hadden. Er was ook wat te zien want de merrie had zojuist een prachtig veulen afgeleverd. Komt er een buurbewoonster aanrennen bezweet, met wilde haren en in kamerjas.... Ze had een veearts gebeld om te helpen bij de bevalling.
Wij vermoedden dat hij te laat zou komen :')

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 23:31

Shetlander eigenaar hier 26 jaar oud en zeker iets te zwaar
Vragen mensen of ik er op rij _O- _O-