Hoefschoenen test in de Bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:02

Symbeami"]
Verder is het in de praktijk heel erg afhankelijk van de vorm van de hoeven van je paard op welke schoenen hij het best loopt.
[/quote]

Dat was ook een van de zaken die in dat 'gebruikersartikel' in de VR naar voren kwamen.

[quote="Sjuimpje schreef:
Ik vind overigens dat de test in de Bit meer zegt dan gebruikerservaringen,
hoeveel mensen hebben de luxe gehad om meer dan 1 soort hoefschoenmerk in de praktijk uit te mogen proberen?

Een echt oordeel kun je IMO pas vellen als je iets langere tijd gebruikt. Veel mensen gebruiken hoefschoenen niet als 'thuisbrengertjes', maar als volwaardig alternatief van ijzers, om er langere ritten op te maken. Dan stel je andere eisen (zoals hierboven al werd gezegd) en dan heb je meer aan resultaten over de langere termijn bekeken.

Overigens ken ik verschillende mensen die meerdere soorten en merken hoefschoenen hebben uitgetest voordat ze de soort vonden die het meest geschikt bleek voor hun paard. Tja, het is even een investering, maar dat is het uitproberen van verschillende soorten beslag in feite ook.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:06

Ik weet in grote lijnen hoe de test in zijn werk is gegaan. En ik kan je verzekeren, het was om te huilen!!! Er is veel te weinig tijd genomen voor een echt onderzoek (het praktijk gedeelte dan) en de paarden kregen niet de tijd te "wennen"aan de schoenen. Mijn ervaring is dat de paarden de schoenen enige keren aangehad moeten hebben alvorens ze goed gewend zijn aan het formaat. Doordat de hoeven "breder" worden als de schoenen aan zijn, moet het paard daar ook aan wennen. Eenmaal er aan gewend gaan ze als de brandweer. ..... Maar een paardje van stal trekken met niet bepaald optimale voeten, schoenen er onder proppen ook nog eens door iemand die nauwelijks weet hoe ze GOED omgedaan moeten worden, en dan hoppah verwachten dat het in één keer allemaal goed gaat????

Hoefschoenen moeten nauwkeurig worden afgesteld per paard, en daar gaat enige keren proberen aan vooraf. Dit is door Bit NIET gedaan.

Bij mijn hengst hebben we ook enkele keren moeten sleutelen alvorens alles perfect paste.........Zelf loop je ook niet op de eerste de beste nieuwe schoenen zonder problemen weg... Je zult ook diverse maten en pasvormen moeten hebben uitgeprobeerd.

Zoveel mensen zoveel voeten, zoveel paarden zoveel hoeven..........

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:10

De hoefsmid zei iets in de trant van:
"Een paard mag niet hoeven te wennen, dat is onzin, ze horen er gelijk goed op te lopen"
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Als je paard niet fijn loopt met een nieuw gepast zadel blijf je er toch ook niet een tijdje mee doorrijden om te zien of het toch beter gaat?
Dus juist dan, wanneer je ze niet gebruikt als thuisbrengertjes, zouden ze gelijk als gegoten moeten zitten en je paard er gelijk fijn mee weg moeten lopen.

Is er trouwens ook neit ene Van Rijs die hoefschoenen maakt?
Die stonden er niet bij volgens mij toch?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:11

Een poosje geleden stond er in de Cavallo, (Duits paardentijdschrift) een heel uitgerbeide test van hoefschoenen. Kwam uit dat het een heel goed alternatief is voor ijzers. Diverse modellen en merken zijn getest. Vaak staan dit soort onderwerpen wel aangegeven op hun site www.cavallo.de

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:14

Sjuimpje schreef:
De hoefsmid zei iets in de trant van:
"Een paard mag niet hoeven te wennen, dat is onzin, ze horen er gelijk goed op te lopen"
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Als je paard niet fijn loopt met een nieuw gepast zadel blijf je er toch ook niet een tijdje mee doorrijden om te zien of het toch beter gaat?
Dus juist dan, wanneer je ze niet gebruikt als thuisbrengertjes, zouden ze gelijk als gegoten moeten zitten en je paard er gelijk fijn mee weg moeten lopen.

Is er trouwens ook neit ene Van Rijs die hoefschoenen maakt?
Die stonden er niet bij volgens mij toch?

Jij hebt zeker nog nooit blaren gehad van nieuwe schoenen waarop je 30 kilometer moet lopen????

Wat een klinklare onzin zeg!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:15

Een ijzer zit onder de voet, een schoen zit eromheen. Dat het een volwaardig alternatief kan zijn voor ijzers wil nog niet zeggen dat het gewenningsproces dan ook hetzelfde verloopt.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:15

Ja, dat zijn schoenen van de heer Smit uit Rijssen. Die worden op maat gemaakt.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:16

Helemaal mee eens!! En paarden moeten zelfs ook aan IJZERS wennen hoor.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:32

pegassa schreef:
Jij hebt zeker nog nooit blaren gehad van nieuwe schoenen waarop je 30 kilometer moet lopen????

Wat een klinklare onzin zeg!!!

Pardon?
Het gaat hier om mijn mening, iets meer respect zou fijn zijn, we kunnen het wel allemaal met elkaar eens zijn maar dat komt de discussie ook niet ten goede.

En ik vind dus dat een paard er wel vanaf stap 3 er goed op moet lopen (logisch dat hij de eerste paar passen wat onwennig is).
Van een nieuw zadel accepteren we ook niet dat het paard eerst drukkingen krijgt, niet als het een dressuurzadel is, een springzadel, een westernzadel of een boomloos zadel.

Ik heb verschillende paarden (bijna al mijn paarden) gehad die bij mij hun eerste ijzertjes onder kregen en die paarden liepen geen van allen onwennig, sterker nog, de bewegingen kwamen alleen maar beter tot hun recht.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:57

Tammie schreef:
Ja, dat zijn schoenen van de heer Smit uit Rijssen. Die worden op maat gemaakt.

grote afwezige bij de test, terwijl deze schoentjes van hollandse bodem zijn.. oftewel geen test waar je wat aan hebt in mijn ogen. Persoonlijk vindt ik die duitse schoentjes ook wel wat die Dallmers...
Tevens ben ik het met velen eens dat je van 20 minuten rijden met een hoefschoen weinig kunt zeggen, ieder paard en zeker een paard wat geen gewicht aan de voeten gewend is in de vorm van ijzers, moet wennen..
Daarbij vindt ik de gebruikerservaringen ook heel belangrijk en die mis ik ook...
Van mijn kant gaat er zeker ene ingezonden brief, al is het alleen maar voor de buiten beschouwing gelaten Smit schoentjes die toch ook een eerlijke kans verdienen en niet alleen de over-gepromote fabrieksschoentjes... zoals het spreekwoord zegt, goede wijn behoeft geen krans... Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 17:11

Citaat:
grote afwezige bij de test, terwijl deze schoentjes van hollandse bodem zijn

Deze schoentjes worden wel helemaal op maat gemaakt.
Dat is kennelijk te duur voor BIT met maar een simpel testpaard wat misschien normaal gesproken op ijzers loopt.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:56

Heb inmiddels begrepen dat Smit-Rijssen zelf geen behoefte had aan een test op deze manier. Van hem hoefde het dus niet in Bit.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:04

Ga geloof ik toch maar even de Bit kopen morgen, ben wel erg benieuwd.
Heb zelf iig de easyboots, mijn paard liep er vanaf de eerste minuut super mee. Daarbij scheelt het een beg beschadigingen aan de hoeven en blijven de hoeven veel sterker dan wanneer er ijzers onder zitten. Ander voordeel vind ik ook dat je de schoenen alleen aan doet met buitenrijden e.d., ijzers zitten er 24/7 onder.
Ik heb ook nog geen problemen gehad met aan en uit doen.....behalve een ongeduldig paard dan Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:39

Symbeami schreef:
Heb inmiddels begrepen dat Smit-Rijssen zelf geen behoefte had aan een test op deze manier. Van hem hoefde het dus niet in Bit.

Dat is erg jammer, zeker omdat er ook totaal geen melding van gemaakt wordt dat ze er uberhaupt zijn... toch wel een gemis...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:41

Smit staat er toch altijd al in met advertenties?

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:16

Ik denk ook dat paarden niet te lang hoeven te wennen aan de schoenen, anders lopen ze blijkbaar niet lekker.
Ilonk loopt vanaf dag één super met haar easy boots, en nog steeds hoor, vier jaar later.
Mijn smid is echt een 'boerenjongen' die er eerst wat sceptisch tegenover stond (Dat stond hij ook tegen over het feit dat ik ijzers met rubbers en siliconen nodig had. Maar dat is hij voor mijn gaan 'leren aanleggen' en gebruikt het nu ook bij anderen)
Momenteel is mijn smid erg enthousiast over Ilonk's boots en raad het zelfs andere klanten aan. Omdat Ilonk er zo goed mee loopt. Zelf houd hij klanten genoeg over die wel rondom ijzers willen hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 21:45

Klinkt dan inderdaad als een waardeloze test Haha!

Pleit wel voor Smit dat hij er in die vorm dan maar liever helemaal uitgelaten wordt , dat is dan wel weer lekker boers Lachen

Natuurlijk wel jammer dat die optie helemaal niet genoemd wordt dan.
Ook de Boa-schoentjes zullen ze niet getest hebben.

Hadden ze beter wat meer tijd en zorg hieraan kunnen besteden..dan had het tenminste wat waardevoller kunnen zijn voor mensen om wat ervan op te steken.

Mijn Boa-schoentjes waren vorige week eindelijk leverbaar en komen er NU aan , hoop dat ze er snel zijn !!

Zullen de eerste in Nederland zijn denk ik , dingen konden pas voor het allereerst vorige week besteld worden Lachen

Ik heb er trouwens ook borium studs bij besteld , spikes / kalkoentjes zeg maar , soort widea-puntjes als het ware.

Die kun je ook aan de onderkant erin zetten bij gladde ondergrond ,
ook wel een leuk extraatje OK dan! .

Niet dat het waarschijnlijk is dat ik dat OOIT ga gebruiken Haha!
Maar heb ze voor de zekerheid toch maar meebesteld voor die 10 euro.

Heb grote verwachtingen van deze schoentjes , hoop dat ze het waarmaken Lachen

Ik heb zelf een niet indrukwekkende ervaring met Easyboots ,
en bij Rena heb ik een jaar Old Macs gebruikt.

Marquis / Dallmar / Smit spreekt me allemaal niet heel erg aan ,
maar ik hou die opties wel open mochten deze Boa's niet bevallen.

Voorlopig zijn de specificaties van deze Boa-boots echter top !

Nu de praktijk nog Tong uitsteken

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:13

pmarena schreef:
Voorlopig zijn de specificaties van deze Boa-boots echter top !

Nu de praktijk nog Tong uitsteken

Dan kan je dan je onderschrift aanpassen :
~~ Boomloos , Bitloos , Barefoot en Boaboots heerlijk !

Wat heb jij met B's ? Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 22:20

Ik heet ook niet voor niks B ianca *LOL*

Mmmh...Barena

Leuk voor als Reen nog eens een veulentje krijgt Haha!

Zal ik dat onderschrift idd gaan veranderen als de schoentjes blijken te bevallen ? Misschien wel een goed idee Lachen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 00:11

Zijn Boa boots die op een gymschoen lijken?? Stond pas hier ergens iets over... of hebbie een foto??

Dat ze Smit nieteens genoemt hebben zal wel te maken hebben met het feit dat ie zich terug getrokken heeft.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:06

Op www.easyboot.com kun je er alles over lezen , is dezelfde producent Lachen

De verkopers waar ik ze bij besteld heb , hadden ze zelf ook nog nooit gezien omdat ze zo nieuw zijn Haha! Ze vonden het daar ook echt een "Horse-sneaker" en ze begon zelf ook te twijfelen of ze het toch niet eens ging proberen hiermee omdat het er zo goed uitzag

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 09:15

Die Boa's lijken veel minder log als bijvoorbeeld de Marquis, ze hebben ook een mooi opzetje.

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:13

Woow,

Paardennikies !!!

Afbeelding

Geweldig stoer !! Cool Haha!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 14:37

Jammer dat zo'n test zo slecht uitgevoerd word, daar heeft dus eigenlijk geen mens wat aan. Ik ga ervan uit dat met de Dallmans schoenen de Dallmer Clogs bedoeld worden, daar heb ik Guinness sinds een dikke week op lopen. Die 'nikes' van Marena zien er wel goed uit zeg, ben benieuwd naar de ervaringen.

De Dallmers bevallen tot nu toe in elk geval prima. Bij de eerste rit ging de rechterschoen wel uit (tijdens een hele wilde rengalop, er was geen houden meer aan, ik had al 3 weken niet gereden) en later nog eens bij een wat gekke sprong. Thuis heb ik toen de rechterschoen wat strakker afgesteld en vandaag ging het super, ook bij de galop (en Guinness kan alleen maar heel hard galoperen !! Haha! ) bleef hij nu keurig zitten. Het enige vervelende is dat ze wel wat schuurplekjes in de kootholtes heeft. En dan niet op de plaats waar de schoen zit, van de hoefballen waar de schoen tegenaangedrukt zit heeft ze geen enkele last. Het is eigelijk net boven de schoen. Ik vermoed dat bij elke stap de bovenrand van de schoen net tegen de huid van de kootholtes aankomt. De huid is wat rood en er zitten na een dag een beetje korstjes op. Ze lijkt er gelukkig verder geen last van te hebben, ook niet tijdens het rijden zelf. Ik vermoed dat dit dus inderdaad een geval is van 'inlopen'. Ben in elk geval tot nu toe erg tevreden.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 18:51

ik denk dat smit-rijssen niet mee wilde doen aan de test, zeker niet als het allemaal zo knullig gedaan wordt.
daar komt bij dat hij het er voor de hobby bij doet, zijn echte werk is beelden maken.

ik heb de eerste paar honderd km er al op zitten en ben dik tevreden. misschien moeten alle gebruikers van de hoefschoenen maar eens een brief schrijven naar het bit, dan krijg je in ieder geval een realistisch beeld