Out door zwangerschap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Out door zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:19

Ga er vanuit dat je vanaf dag 1 te beroerd bent om op het paard te stappen, en een jaar na de bevalling pas weer in staat bent om weer wat te gaan hobbelen, dan kan het (bijna) alleen maar meevallen :=

Zorg dat je voor die tijd back-up hebt en je hebt het aardig voor elkaar. Zitten stressen als je niet het geluk hebt van een makkelijke zwangerschap / bevalling / eerste jaar is ook niet fijn :(:)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:24

Misschien ook handig om over na te denken is dat je als persoon nou eenmaal veranderd na een zwangerschap/ zodra je moeder word.

Ik was dolgelukkig met mijn paard. Was er 7 dagen in de week met veel plezier. Vanwege allerlei omstandigheden die tegelijk kwamen, waarvan mijn zwangerschap er 1 was heb ik haar verkocht toen ik 18 weken zwanger was. Wel met de gedachte weer een paard te kopen in de toekomst.

Nou niks bleek minder waar. Ik wilde er niet meer op. Heb nog wat paarden gelongeerd en heb nog wel eens op een paard gezeten maar ik heb geen idee waarom het me ooit zoveel plezier bracht. Op een of andere manier is de liefde die ik voor paarden had weg. Elke keer als het even begint te kriebelen is dat gevoel direct weg zodra ik een paard in beeld krijg. Zelfs als ik ze zie rijden in de duinen, word ik er niet meer warm van.

Het valt gewoon echt niet te voorspellen hoe je zal zijn als moeder. Je lichaam, maar zeker ook mentaal, alles veranderd. Bij de een wat meer als bij de ander..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:27

Ik had evenwichtsstoornissen vanaf week 10 tot de bevalling, als je geen evenwicht hebt kan je echt niet rijden.

Nu is dochter 15 maanden en zit ik er nog steeds niet terug op, maar ik denk wel dat dit worst case scenario is. Keizersnede met enorm slecht herstel, huilbaby, en dan een kind met zoveel gezondheidsproblemen dat zowel ik als manlief niets anders doen dan ziekenhuis in ziekenhuis uit.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:47

Een bijrijder is echt niet gek hoor, probeer eens wat mensen te polsen in je netwerk of via marktplaats.

Ik heb er nu in vier jaar twee gehad en heb sinds kort een nieuwe. De eerste via via, de tweede via marktplaats (de eerste die langs kwam) en nu weer eentje via via. Klinkt heel dramatisch, maar de eerste twee hebben inmiddels weer een eigen paard en zijn daarom gestopt.

Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die je paard in de basis kunnen blijven rijden, gecombineerd met een instructeur. Die er waarschijnlijk heel veel plezier aan gaan beleven. Wellicht ook handig voor daarna als je een jong kind hebt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:05

0091 schreef:
Misschien ook handig om over na te denken is dat je als persoon nou eenmaal veranderd na een zwangerschap/ zodra je moeder word.

Het valt gewoon echt niet te voorspellen hoe je zal zijn als moeder. Je lichaam, maar zeker ook mentaal, alles veranderd. Bij de een wat meer als bij de ander..

Ook een goed idee. Dat herken ik. Ik heb 7 jaar lang 7 dagen per week voor mijn fulltime verzorgpaard gezorgd en vanalles mee gedaan. Maar toen mijn kind kwam, wilde ik gewoon bij hem zijn. Als ik bij het paard was genoot ik wel maar ik wilde toch graag weer naar huis.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:24

Enige tip die ik je echt op het hart wil drukken is zorg dat je sowieso backup hebt! En ook echt voor langere tijd.

Zelf ben ik 9 maanden lang misselijk en moe geweest gecombineerd met een eng lage bloeddruk waardoor ik ook meermaals ben flauw gevallen. Door bekkeninstabiliteit (ja ik had zeg maar bijna alle bijwerkingen uit de bijsluiter :')) kon ik na week 13 eigenlijk al niet echt meer rijden en met die bloeddruk vond ik het sowieso niet meer verantwoord. Uiteindelijk een horror bevalling gehad eind december die na 32 uur uitliep op een spoedkeizersnede. Ik ben nu, 17 weken later, pas weer rustig aan het rijden. Moet echt rustig opbouwen door gebrek aan spier en die bekkeninstabiliteit. Gelukkig heb ik een top bijrijder en doet mijn vriend veel.

Ben altijd vrij actief en fit geweest, dus ja, je weet het nooit het is gewoon niet te voorspellen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:34

Ik ben nu bijna 33 weken zwanger en heb afgelopen zaterdag mijn laatste ritje gemaakt. Om het positief af te sluiten.

Ik ga nog steeds 3 keer per week naar haar toe en dan doe ik lekker longeren/grondwerk.

Ik heb een superfijne bijrijdster die Joy echt als "haar paard" beschouwd (in de goede zin van het woord :D ) daarnaast rijdt mijn trainster Joy nu 1 keer per week.

Hoe lang het duurt voor ik er weer op zit weet ik natuurlijk echt nog niet. Maar ik doe er alles aan om snel weer in vorm te zijn (cursussen en bekkenfysio).

De verhalen lopen zeer uiteen, maar over 1 ding zijn we het denk ik allemaal eens, zorg voor mensen die jouw paard (voor een langere termijn) kunnen verzorgen/trainen. Dat scheelt een hele hoop onrust.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:46

Muppett schreef:
0091 schreef:

Ook een goed idee. Dat herken ik. Ik heb 7 jaar lang 7 dagen per week voor mijn fulltime verzorgpaard gezorgd en vanalles mee gedaan. Maar toen mijn kind kwam, wilde ik gewoon bij hem zijn. Als ik bij het paard was genoot ik wel maar ik wilde toch graag weer naar huis.

Herkenbaar. Quality time zie ik nu anders, meer met gezin en niet op stal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:53

Ik las 'Outdoor zwangerschap' en dacht, wat is dit nu weer voor nieuwe hype :+

Anyhow, ik ging ook uit van ziek/zwak/misselijk vanaf dag 1 maar dat is me alles meegevallen. Ik had tot week 24 wel kunnen rijden maar helaas had paard een blessure dus hebben we tot ongeveer week 20 gereden. Ik ben nu 39 weken dus hoe het is na de bevalling kan ik je niet zeggen.

Ik heb 1,5 paard aan huis (haf en shet) en heb tot week 30 de verzorging zelf kunnen doen, dus mesten, voeren, hooibalen in de hooischuur laden, poetsen, bekappen, longeren etc. Vanaf toen ging mijn buik erg in de weg zitten en kreeg ik last van mijn SI-gewricht, bekken en buikspieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:56

_Nelleke_ schreef:

Ik dacht eerst aan knock out gaan door zwangerschap :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:00

Je weet het nooit (!)maar als je zelf fit bent voor de zwangerschap en je zelf fit houdt tijdens de zwangerschap (mits dit lukt) en je houdt er geen bekkeninstabilitejt oid aan over, dan kun je er weer snel opzitten. Houd dan de minimaal 6 weken aan om je lijf te laten herstellen.

Heb toevallig net het paard van een vriendin een maand of 6 gereden die zwanger was. Zij stopte met 20 weken en zat er met 3 weken ook weer op.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 13:53

Zonnebloem92 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik dacht eerst aan knock out gaan door zwangerschap :')

Haha sorry, topic stond eerst bij paardenpraat, ik snap dat het op dit subforum wat verwarrender is

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:00

Ik ben (was?) ook fanatiek wedstrijdruiter :) Ga vanaf mijn 10e eigenlijk 2 á 3 keer in de maand op concours en heb vaak meerdere concourspaarden.

Helaas vanaf dag 1, tot week 26 heel misselijk geweest... (lees; tot 30 keer per dag overgeven) Ik heb met week 12 mijn laatste concours gereden. Toen heb ik voor en na het rijden overgegeven en me afgevraagd wat ik in godsnaam aan het doen was. Toen ben ik gestopt met rijden. Na week 25 was ik weer topfit. Wandelde iedere dag nog 5+ km en heb dit tot het einde gedaan. Echter ben ik i.v.m. de gevaren en de verkoop van mijn wedstrijdpaard toen niet meer op een paard gestapt.

Ik had verwacht na mijn bevalling direct weer zin te hebben op zoek te gaan naar een paard, om weer fanatiek te rijden en op concours te gaan. Tot nu toe kriebelt mij dit absoluut niet... We zijn pas twee weken verder, dus misschien komt het nog! Maar voorlopig zie ik mezelf meer als iemand die 2 á 3 keer per week een beetje voor de hobby rijdt, waar ik voorheen 2 á 3 per dag reed naast mijn 32-urige kantoorbaan en de 6 á 7 uur aan lessen die ik geef per week.

Los van het lichamelijke, kun je mentaal dus ook (tijdelijk) veranderen. Hoe dit voor jou is, kun je van te voren niet inschatten :)

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:08

Ik heb denk ik geluk gehad, t/m week 33 probleemloos gereden en 6 weken na de bevalling voor het eerst weer opgestapt. Idd, buikspieren moesten er wel weer aan komen, maar verder ging dit prima. Ik denk echt dat je er van tevoren niks over kunt zeggen. Je kunt zelf wel een bepaald idee of plan hebben, maar met een mini in aantocht en ook na de geboorte gaat veel totaal niet zoals gepland.
Misschien als dat je met een tweede kindje beter in kunt schatten hoe alles gaat lopen, maar zeker met een eerste is het een grote verrassing.

Edit, wat hier boven ook staat, zorg er voor dat je iemand hebt die naast jou je paard bezig houdt. Ik heb tijdens het laatste deel van de zwangerschap nog steeds 3/4x in de week van de grond gewerkt met mijn paardje, maar na de bevalling ben ik toch echt twee weken niet geweest. Alles is dan zo nieuw en er komt zoveel op je bordje, ook dan is het fijn een bijrijder of vriend/vriendin te hebben die jouw paard bezig houdt.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:39

Ik ben nu 26 weken ver en rij mijn eigen merrie nog steeds redelijk intensief (PSG niveau). Draf doorzitten is best zwaar geworden voor mezelf maar ze doet het zo goed en wil ze nog niet afgeven := Gelukkig kan mijn man haar wel overnemen en verder doortrainen zo lang ik niet kan. Maar ik bekijk gewoon hoe lang het mij lukt om goed te trainen. Eens dat te zwaar wordt, zal ik ze toch tijdelijk moeten afstaan.
Na de zwangerschap moet je toch eerst 6 weken rust nemen voor je weer echt mag beginnen oefenen en ook mag beginnen rijden. Dus daar ga ik sowieso al van uit dat ik de eerste 6 weken na de bevalling niet op een paard kruip. Ik zou daarna eerst toch een 2tal weken weer echt gerichte oefeningen willen doen om de juiste spieren weer te trainen voor ik er weer op ga. Dus voor mij best case scenario is 8 weken na de bevalling weer kunnen starten met rijden en nu nog zo lang mogelijk door kunnen gaan :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:58

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap niet gereden en nu (tweede zwangerschap) ook niet. Vind het te eng, maar voel me ook fysiek te belabberd. De eerste keer zat ik er na 10 weken weer op. Had wel iets eerder gekund, maar mijn paard was niet beleerd, heb dat dus gedaan na 10 weken. :P Daarna ook weer redelijk fanatiek gereden met veel plezier, het bracht mij juist heel veel om zoiets voor mezelf te hebben. Paarden staan wel thuis dus ik hoef de deur niet echt uit, dat scheelt wel heel veel, je blijft als het ware "in je bubbel" waar ik heel veel behoefte aan had.