stammen al onze paarden af van pony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:05

anjali schreef:
Supertje schreef:

Goed artikel, ik was ook aan het zoeken naar artikelen over deze studies, maar kan ze ook alleen in het Engels vinden.

Waar het zo’n beetje op neer komt is dat moderne paarden qua genetisch materiaal in de vrouwelijke lijn enorm divers zijn, maar in de mannelijke lijn een smalle genetische basis hebben.
Wat dus betekent dat ze afstammen van een vrij kleine populatie gedomesticeerde hengsten (regio Kazachstan), de mannelijke nakomelingen van deze groep hebben zich verder over de wereld verspreid en de gebruikte merries kwamen uit de locale (wilde) populaties.
Maar ze stammen dus wel allemaal van een pony type af, grotere paarden zijn ontstaan uit selectief fokken. Het is mogelijk om dan zulke diverse rassen te krijgen, kijk als voorbeeld maar baar honden, zowel de Deense dog als de chihuahua stamt van de wolf af en lijkt niet eens dezelfde diersoort.

Ik heb eens gelezen dat de huidige honden twee afstammingen hebben,nl. sommigen van wolven, en anderen van jakhalzen.

De goudjakhals specifiek. Voor zover ik weet (geen tijd om op te zoeken) zijn sommige specifieke rassen idd meer verwant aan de goudjakhals dan aan de wolf.
Het is eigenlijk zelfs zo dat de honden, jakhalzen en wolven een gemeenschappelijke voorouder hebben, dus de hond is eigenlijk een aparte ondersoort ipv een afstammeling van de wolf.
Een Duitste herder en een Franse bul hebben genetisch meer gemeen dan een husky en een wolf.

anjali

Re: stammen al onze paarden af van pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:16

Dit is eigenlijk offtopic want het ging over de afstamming van paarden,niet van honden. Maar op internet staat dat jakhalzen alleseters zijn.Ze zouden ook planten en fruit eten.Wolven zie ik dat niet doen.Ik ken wel honden die ook graag appels en wortels eten.Zouden die dan van jakhalzen afstammen?En de honden die graag rauw vlees eten,eerder van wolven?Overigens vind ik husky's erg op wolven lijken,vooral de ogen!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:30

anjali schreef:
Dit is eigenlijk offtopic want het ging over de afstamming van paarden,niet van honden. Maar op internet staat dat jakhalzen alleseters zijn.Ze zouden ook planten en fruit eten.Wolven zie ik dat niet doen.Ik ken wel honden die ook graag appels en wortels eten.Zouden die dan van jakhalzen afstammen?En de honden die graag rauw vlees eten,eerder van wolven?Overigens vind ik husky's erg op wolven lijken,vooral de ogen!

Erg off-topic, my bad :o
Maar het is meer zo dat er één gezamenlijke voorouder was waar zowel de hond, wolf en jakhals uit ontstaan zijn.
Honden hebben wel genetisch een bepaald enzym wat ervoor zorgt dat ze oa granen kunnen verteren, jakhalzen ook. De meeste wolven niet maar sommigen weer wel. Dat enzym is waarschijnlijk wel van belang geweest bij domesticatie.

En nu weer paarden :D het Romeinse rijk is interessant om naar te kijken bij paarden, de Romeinen hebben namelijk heel veel paarden begraven en er zijn dat ook best wat graven gevonden. Bovendien was het Romeinse rijk behoorlijk groot, er zijn er locale verschillen gevonden in de begraven paarden. Gemiddeld waren de cavalerie paarden zo’n 1.35, uitschieters naar 1.50, maar ook kleinere. En zo lang geleden is in de geschiedenis van het paard het Romeinse rijk niet, zo’n 2000 jaar ‘slechts’.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:34

Eva_de_Beer schreef:
rina schreef:
Mustangs zijn overigens voortgevloeid uit een oerras wat op de continentale plaat, wat nu de USA en Canada is, leefde en de rassen die wij uit Europa meenamen. Ook hier weer pas rond 1750.

... quote eruit geknipt dat er daar geen paarden waren ...
Het ligt iets genuanceerder; in het pleistoceen (tot zij daar uiteindelijk uitstierven ~12.000 jaar geleden) waren er wel degelijk paarden in Amerika. Sterker nog, het lijkt er zelfs op dat het gehele Equus-genus zijn herkomst vindt in Noord-Amerika. Tijdens de laatste ijstijd konden dieren van Alaska naar Rusland (en dus zo naar Afro-Eurazië reizen via de Beringstraat. Op die manier hebben paardachtigen zich een weg naar Azië, Europa en Afrika gebaand.

Verre afstammelingen daar van zijn door de Spanjaarden in de 15e en 16e eeuw geherintroduceerd in Amerika, zij zijn op hun beurt weer verwilderd tot wat nu de Mustang is.

Het ligt zelfs nog iets genuanceerder, want het is niet eens zeker dat de paarden uitgestorven zijn geweest in Amerika.

https://indiancountrytoday.com/news/yes ... tlers-came

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:08

Even snel off-topic over de hondachtigen, maar wolven eten wel dergelijk fruit en noten. Hondachtigen zijn inderdaad carnivoren, maar ze eten allemaal ook fruit en noten (alleen over het algemeen niet in zulke grote maten als ze vlees eten en dat is met hun verteringsstelsel ook niet nodig).

En om op de vraag "stammen al onze paarden af van pony's?", ja.
Ten minste, het eerste wat bij mij opkwam was de evolutie van het paard, dus...
https://f.eu1.jwwb.nl/public/h/k/j/temp ... allo-1.png (wanneer je niet weet hoe Bokt werkt dus je gooit maar een linkje naar een plaatje in je bericht haha)

Of misschien is deze beter?
http://www.prehistoric-wildlife.com/ima ... r-time.jpg

Maar ja, de paarden begonnen klein en blijkbaar was het voordeliger groter te zijn, dus konden de individuen die groter waren zich meer voortplanten en evolueerde het paard zich zo door. Het lijkt mij ook voordeliger om robuust te zijn dan slank en hoog in het wild (groot zijn is vrij voordelig, maar ik bedoel meer in verhouding). Over het algemeen kunnen pony's ook veel meer hebben dan paarden. Maar ja, het is allemaal de diersoort paard.

Ik kan de quote nu niet meer vinden, maar iemand zei dat het moderne paard zo geëvolueerd was en daarna de mens erop dingen ging uitoefenen en ehm... selectief fokken (wat wij mensen doen) is een 'kunstmatige" vorm van natuurlijke selectie. Dus door fokken kun je een diersoort laten "evolueren" (fokken was ook een van de dingen die Darwin bij de evolutie theorie bracht).

Ik heb nog niet alle artikelen gelezen, maar ik ben hier al langer naar op zoek, dus ik ga het zeker straks uitgebreider doorlezen. Superleuk dit topic! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:14

Wat ik wel weet is dat IJslanders, Shetlanders en Fjorden vanwege hun koud leefgebied kleiner zijn.
Iets met verlies van warmte.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 20:19

JoSav schreef:
Hopelijk kun je hier wat mee. Het is deels geknipt en geplakt uit een boek waar ik aan werk want ik ben momenteel helaas niet in staat om zelf gericht en uitgebreid te antwoorden en moet het dus hebben van wat Siri met dicteren snapt. Sorry.

Hoe bedoel je sorry? _O- Je heb het meest uitgebreide en best onderbouwde antwoord tot nu toe gegeven in dit topic. _/-\o_ Ga je dat boek ook echt uitgeven? En waar gaat het verder nog allemaal over? klinkt super interessant namelijk.

maar als ik je dus goed begrijp is er nóg geen sluitend bewijs gevonden voor een groot en slank oerpaard maar wel voor zeer vroege gevallen van grote en slanke gedomesticeerde paarden. klopt dit ongeveer?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:09

rina schreef:
juniper schreef:
Maar het moderne gedomesticeerde, 'Westerse' paard is toch niet van nature zo groot? Als je kijkt naar verwilderde paarden zoals mustangs, die leveren allemaal in qua bouw en maat.

Het moderde paard is het resultaat van domesticatie en selectief fokken, niet van de natuur. Dus ja, het is wel de mens geweest die het moderde paard heeft gecreeerd.

Wij mens bemoeien ons pas gooi eens een 2000 a 2500 duizend jaar met het paard. Waarbij wij invloed proberen te hebben op hoe het zich ontwikkeld. TS praat over 10.000-den van jaren. Dus nee wij hadden geen invloed op hoe het paard zich van oerpaard naar modern paard heeft ontwikkeld. Wij zijn pas bij het moderne paard invloed gaan uitoefenen.

Mustangs zijn overigens voortgevloeid uit een oerras wat op de continentale plaat, wat nu de USA en Canada is, leefde en de rassen die wij uit Europa meenamen. Ook hier weer pas rond 1750.

OT je tikfout moest ik erg om lachen. Ja gemoderde paarden heb ik ook vaak :') :+

Lol, ik heb geen Nederlandse autocorrect, en blijkbaar verleer ik het schrijven :P

De start van de domesticatie van het paard heeft vermoedelijk plaats gevonden in noord Kazakhstan, door de Botai cultuur, rond 3500 BC. 5500 jaar geleden dus. Ik kan zo snel niet vinden wat de stokmaat was, maar ik vermoed vergelijkbaar met Mongoolse paarden? Dus qua bouw en maat niet te vergelijken met moderne paardenrassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:36

Ik hoopte al dat je zou reageren, JoSav. Je kan het altijd zo mooi uitleggen. Niets van Siri te merken!

juniper schreef:
De start van de domesticatie van het paard heeft vermoedelijk plaats gevonden in noord Kazakhstan, door de Botai cultuur, rond 3500 BC. 5500 jaar geleden dus. Ik kan zo snel niet vinden wat de stokmaat was, maar ik vermoed vergelijkbaar met Mongoolse paarden? Dus qua bouw en maat niet te vergelijken met moderne paardenrassen.
Tja, en dan zullen de paarden daar inderdaad wat kleiner zijn geweest, ook in verband met klimaat. Het is in koudere gebieden efficiënter om een beetje compact te zijn.

Erg interessant en leerzaam topic, dit! Ik heb hier ook wel het één en ander over geleerd; ik zal eens kijken of daar nog wat van kan vinden. Bekend is in ieder geval dat die stokmaat ook flink geschommeld heeft; dat geldt overigens ook voor die van koeien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:46

Over de echte verre geschiedenis weet ik niets maar ik vind het al zo bizar hoe we in 20 jaar tojd al zo enorm de hoogte ingegaan zijn bij de sportstamboeken.
25 jaar terug vonden we een paard van 1.65 nog een mooie gemiddelde maat, tegenwoordig vind men dat te klein en is het niet meer een uitzondering dat een warmbloed de 175-180 aantikt.
Dat is maar een hele korte tijd.

Ook in de US zijn de paarden groter. Een kennis van mij heeft een zuivere Fjord uit de US en die is 163 :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:55

Ja, dat kan echt snel gaan! Wow, dat is een flinke Fjord. Only in America :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:56

Zelf heb ik altijd een merens gehad (en nog) en over hun geschiedenis wordt het volgende geschreven:

Ik quote vanuit het merensstamboek Nederland

Citaat:
Nakomelingen van de oerpaarden?

Over de herkomst van de Mérens gaan veel theorieën.

merens-grottekeningIn de dalen aan de voet van de Pyreneeën ontdekte men in grottekeningen, die waarschijnlijk 17.000 jaar oud zijn. In dit tijdperk, aan het einde van de ijstijd, tekende de grotbewoners de gevangen dieren op de wanden van hun holen. In de grotten van Niaux in de Ariège zijn prehistorische tekeningen van paarden gevonden. De tekeningen geven een massieve oerpony weer, die in deze tijd aan de rand van de Gletsjer leefde. Deze oer pony wordt als voorvader van de West-Europese koudbloedrassen beschouwd. Ook in de nabijgelegen grotten Mas d’Asil zijn kunstwerken gevonden, die duizenden jaren oud zijn. Onder andere is daar een uit ivoor gehakt paardenhoofd gevonden, die erg veel gelijkenis heeft met de grottekeningen.

Veel geloven dat de Mérens een directe nakomeling is van het oerpaard, welke men kan zien op de tekeningen in de grotten van Niaux. Zeker is dat het een zeer oud ras is dat zich in een besloten gebied van de Pyreneeën ontwikkeld heeft.

De overeenkomsten tussen de huidige Mérens en de prehistorische afbeeldingen hebben veel overeenkomsten. Of zij direct van hen afstammen, is niet te zeggen. Men gaat er in ieder geval van uit dat de Mérens ten minste 2000 jaar geïsoleerd op de berghellingen van de Pyreneeën leefden. Zeker is het ook dat er een Arabier, die door de Moren in de 8ste eeuw naar Spanje is gebracht, zijn weg in de bergdalen van de Pyreneeën heeft gevonden, aangezien het hoofd van de Mérens Arabische invloeden laat zien.
Dat alle Mérens bij voorkeur zonder aftekeningen moeten zijn, was niet altijd zo. De paarden met aftekeningen waren vroeger voor hun eigenaren, in de kudde waarin zij opgroeiden, gemakkelijker te herkennen. Als zij drie jaar zijn werden zij uit de bergen gehaald en gebruiksklaar gemaakt. De minder goed te herkennen zwarte paarden bleven in de wildernis van de bergweiden en zorgden voor het voortbestaan van het ras.
De lange weg door de geschiedenis

De Mérens is een oud ras. Al in de tijd van Julius Cesar waren de paarden bekend en hij bewonderde zij als artillerie paard wegens hun dapperheid en uithoudingsvermogen.
Ook uit de verhalen van Napoleon komt naar voren dat de met Mérens paarden uitgeruste artillerie tot de weinigen behoorden, die naar de verloren veldslag terugkeerde.
Het kleine dorpje Mérens-les-Vals, op het kruispunt van de dalen van Nabre en Mourgouillou gelegen, heeft het paard zijn naam gegeven. In het midden van de 19e eeuw, toen het dorp met 800 inwoners het bevolkingsmaximum bereikt had, stonden er rond de 180 fokpaarden in de stallen. In de zomermaanden van mei tot oktober werden de paarden uit de stallen gehaald en naar de bergweiden van de Ariège gebracht.

Hier ben ik gestopt omdat we dan al in de vorige eeuw zijn terecht gekomen, en dat is niet de vraag van dit topic.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 22:49

Sizzle schreef:
Ook in de US zijn de paarden groter. Een kennis van mij heeft een zuivere Fjord uit de US en die is 163 :wow:

yesssss er is nog hoop!
Ik droom ook van een fjord. Maar met mijn 83 kilo en 183 cm moet ik wel kritisch kijken of het beestje geschikt voor mij is al zijn ze sterk. Maar als er al uitschieters naar 163 cm zijn dan vind ik vast wel een fjord waar ik echt goed op pas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:13

Zo'n grote Fjord heb ik hier echt nog nooit gezien! Eigenlijk kan ik het me ook niet voorstellen.Of is het dan een heel smal luxe type? Met iets anders gekruist?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:20

axel_1997 schreef:
JoSav schreef:
Hopelijk kun je hier wat mee. Het is deels geknipt en geplakt uit een boek waar ik aan werk want ik ben momenteel helaas niet in staat om zelf gericht en uitgebreid te antwoorden en moet het dus hebben van wat Siri met dicteren snapt. Sorry.

Hoe bedoel je sorry? _O- Je heb het meest uitgebreide en best onderbouwde antwoord tot nu toe gegeven in dit topic. _/-\o_ Ga je dat boek ook echt uitgeven? En waar gaat het verder nog allemaal over? klinkt super interessant namelijk.

Ik heb dezelfde vragen, heel interessant stuk! Heb al regelmatig wel eens wat gelezen over de domesticatiegeschiedenis van paarden, maar als ik jouw antwoord zo lees maakten die boeken allemaal gebruik van verouderde bronnen. Waar kan ik meer informatie vinden die wel bij de tijd is?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 23:42

anjali schreef:
Zo'n grote Fjord heb ik hier echt nog nooit gezien! Eigenlijk kan ik het me ook niet voorstellen.Of is het dan een heel smal luxe type? Met iets anders gekruist?

ze zij dat ie raszuiver was. maar dat is verder offtoppic

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:43

anjali schreef:

Nee, absoluut niet smal, echt een koudbloed en opgenomen in het stamboek. Het kan natuurlijk wel heel prima dat er vreemd bloed ingefokt zat, maar geen F1 of zo. Als ik op verkoop sites kijk zijn ze meestal ook gewoon 145-150, dus verder geen idee hoe ze eraan kwam.
Ze gebruikte hem o.a. voor bomen slepen. Toen ze in de US woonde heeft ze hem gekocht en meegenomen.
Mijn hoefsmid (Canadees) zei echter ook dat dat de meeste europese rassen in de US een flinke slag groter gefokt worden waardoor er vaker uitschieters zijn.

De Amerikaanse ezels zijn ook gigantisch en Muildieren worden rustig op 1.70 gefokt met Shires.
Nu heb je daar genetisch natuurlijk dan weer niets aan.

Hoe dank ook, mijn punt is slechts: ik vind het best bizar hoe snel je maat kunt fokken binnen een populatie. Denk ook aan die bizar grote konijnen bijvoorbeeld die wel 1.25 m lang kunnen zijn. Niets natuurlijks aan en er is ook niets origineel natuurlijks waarmee je kunt kruisen om die maat te krijgen, dat is pure selectie druk.

Toen ik nog tiener was, was een stokmaat boven de 1.70 voor een Fries ook niet de standaard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 10:43

axel_1997 schreef:
anjali schreef:

ze zij dat ie raszuiver was. maar dat is verder offtoppic

Ik vind dat juist niet offtopic, want dit topic gaat er toch juist over of de huidige grote paarden van ponies zouden afstammen?Nou is het bij normale maat Fjorden wel vaak zo dat hun bandmaat zelfs groter is dan die van een veel hoger warmbloedpaard. Alleen door die korte beentjes is hun schofthoogte minder.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 10:54

Het was ook geen verwijt hoor. Het ging alleen niet direct (maar wel indirect) over de centrale vraag omdat die over de voorouders van de huidige paarden gaat. En het ging ook minstens even zeer over mijn eigen berichten. En het was ook meer die kwestie of die specifieke fjord raszuiver was dat offtopic was. Een paar (min of meer) offtopic berichten zijn ook helemaal niet erg. :D Sorry als ik de verkeerde indruk gaf.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:04

Graag gedaan.
En dat klopt. Er waren wel degelijk relatief grote bloedpaarden duizenden jaren terug. Wanneer die ontstaan zijn is moeilijker te zeggen en hoe ver die fokkerij traditie terug gaat is ook onduidelijk.
Ook wat betreft domesticatie is er nog veel onduidelijk, omdat sommige sporen wijzen op domesticatie processen die al veel langer gaande waren. Waarvan sommige zelfs zo’n 7000 jaar terug gaan.
Wel is inmiddels gebleken dat er na domesticatie al heel vroeg variatie in onder meer stokmaat ontstond.

Verder: jawel. Het is ook niet mijn eerste publicatie of boek. Wel heeft een ander boek momenteel prioriteit dus deze komt daarna pas (2022-2023) aan de beurt om te worden afgerond.
En “deze” noem ik meestal een big history aan de hand van het paard. Engelstalige versie heeft wel voorkeur, maar een Nederlandse editie staat hopelijk ook op de planning.

Voor diegenen die ernaar vroegen en meer wilden weten is Google scholar altijd een goed beginpunt.
Artikelen linken gaat me helaas niet lukken. Dat vergt echt teveel van me op dit moment. Y;(

Overigens is dat groter fokken gelinkt aan enkele specifieke genen en mutaties waarvan een deel al is geïdentificeerd; daarop is te selecteren. Zo kan het snel gaan, binnen enkele generaties. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:56

Als je boek uitkomt, wil je het dan een nieuwsitem maken op bokt? Denk dat veel mensen interresse hebben :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 08:59

ja wel doen hoor!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:55

Sizzle schreef:
Als je boek uitkomt, wil je het dan een nieuwsitem maken op bokt? Denk dat veel mensen interresse hebben :)

Goed idee! :j