Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

als hoe goed ze lichamelijk ontwikkeld is, en hoe goed haar balans is.

. Ondanks dat ze met drie is beleerd onder het zadel, nemen we erg de tijd. Joy geeft het tempo aan, zodat we haar niet overvragen. We kijken dus heel goed naar wat ze geestelijk en lichamelijk aangeeft. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot, maar inmiddels hebben we een goede balans gevonden in belasting en belastbaarheid. Tot nu toe resulteert dat in een fijn rijpaard dat erg haar best doet en graag werkt. Ze vindt veel dingen erg leuk. Zo is ze weg van kindjes en heeft ze er al een aantal op haar rug gehad. Een goede afwisseling in wat we doen vind ik ook belangrijk. ik probeer het zo veelzijdig mogelijk te houden. En Joy heeft er erg veel lol in!
Sunnda schreef:Altijd hetzelfde eigenlijk:
Vanaf het jaar dat ze drie worden (meestal worden ze april/mei drie) gaan ze aan de longe en onder het zadel. Bij vrijwel elk paard gaat dit probleemloos en zijn ze na 8 weken klaar. Dan gaan ze tot oktober het land op en komen naar binnen.
Vanaf dan wordt er rustig eenbegin gemaakt met doorrijden en vanaf vier jaargaan ze gewoon drie keer per week onder het zadel.
Klinkt waarschijnlijk heel veel,maar mensen die zelf wat 'aanrommelen' is wat anders dan iemand die jaren achtereen niets anders doet dan jonge paarden rijden.
De eerste week is dat een keer of drie om even het "ruitermak" zijn te bevestigen. Dan lopen ze max twee keer per week een kwartiertje met regelmatig een weekje niks. De winter staan ze dan veelal gewoon geheel stil om ze in het voorjaar terug rustig op te pakken en uit te bouwen.
Mijn wedstrijdpaard loopt ook maar maximum 4 keer per week dus vier is sowieso de maximum hier. 

rond de zomer een paar rondjes onder de man aan de hand.

)