Onzekerheid, angst bij eerste eigen paard-verkopen/doorgaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Re: Onzekerheid, angst bij eerste eigen paard-verkopen/doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:41

Zal zeggen probeer eens wat goede grondwerk lessen wat gericht is op communicatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:41

Je hebt gewoon een "niet passend" paard gekocht. Na 17 jaar op hetzelfde brave ongetwijfeld inmiddels wat oudere paard koop je een jong nog niet helemaal bevestigd paard dat volop in de pubertijd zit.
En nu zit je er maar mee :D
Aan de andere kant is het een uitgelezen kans voor jou om de ervaring die jou nog ontbreekt op te doen. Zo kun je er natuurlijk ook naar kijken. Het klinkt niet alsof je nu een "gevaarlijk" paard hebt, maar gewoon 1 die uitprobeert. Persoonlijk zou ik het zoeken in een stukje begeleiding die jou van je angst kan helpen en iemand die je paard 1 of 2 x per week goed door rijdt zodat ze niet te verwend raakt.
Dan zal het wel goed komen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:08

Heb je de mogelijkheid om haar in training te zetten voor 2 maanden of zo . Mooiste zou zijn iemand op stal waar je nu staat . De 1e maand alleen de trainster ermee bezig zodat jullie los komen van elkaar . En je paard weer lekker doorgereden kan worden en uit haar patroon van nu gehaaid kan worden .
En de 2e maand lekker met zijn drieën aam de slag iedere keer als jij met haar bezig gast de trainster er ook bij om te helpen en die blijft haar dan ook rijden . En langzamerhand ga jij haar weer geheel overnemen .
Kost aardig wat geld dus die mogelijkheid moet je wel kunnen hebben. Maar dan ja die 2 maanden kan je zien of het gaat werken tussen jullie . En als dat niet zo is heb je er alles aan gedaan en dan moet je haar gewoon te koop zetten .
Je kan zelf nog EMDR therapie gaan doen heb van verschillende mensen gehoord dat dit hier voor echt goed helpt en het redelijk snel opgelost is .

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:28

Ik zou ook zeggen verkopen.

Je kocht een paard om te ontspannen en na een jaar sta je daar verder dan ooit vandaan.
Genoeg paarden die wel omkunnen met een onzekere en emo ruiter, maar die zijn vaak idd de wat oudere paarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:31

Dat hoeft niet, je kan als emo ruiter ook leren je emoties dusdanig te reguleren (en dan doel ik mn op angst) dat je wel weer fijn in ontspanning kan rijden. Dat kost tijd, maar het levert je ook zoveel op. Ik heb van dit paard wat we nu hebben meer geleerd dan in al die jaren daarvoor dat ik reed en een eigen paard had.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:55

Sommige mensen hebben daar alleen geen nood aan en willen rijden puur voor ontspanning, zonder te veel aan zichzelf of aan het paard te werken. En dat is oké. Zo is er voor elk wat wils.

Ik vind ook niet dat TS het aan haar paard verschuldigd is om alles eerst te proberen, zoals nog meer lessen, paard op training zetten, etc. Dat is niet waarvoor ze het paard gekocht heeft en het kost nog eens bakken geld om misschien na 2 maand tot het besef te komen dat dit paard nog steeds niet hét paard is.

TS, ik denk dat het goed zou zijn om eens al je mogelijkheden op papier te zetten en voor elke optie de voor- en nadelen. Dat brengt misschien wat duidelijkheid in het denkproces. Want beslissen om een paard te verkopen is niet makkelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:15

Katyatje schreef:
Sommige mensen hebben daar alleen geen nood aan en willen rijden puur voor ontspanning, zonder te veel aan zichzelf of aan het paard te werken. En dat is oké. Zo is er voor elk wat wils.

Maar vind dat maar eens. Ik zie het aan de mensen die nu paarden zoeken dat het heel lastig is om zoiets te vinden. Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn die ervoor zorgen dat TS en haar paard meer naar elkaar groeien.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:30

Wat vervelend dat het anders uitdraait dan je gehoopt had!

Ik heb met mijn pony (ruin) een gelijkaardig probleem gehad. De anderhalve maand bij mij ging super, nadien ging het met mij mentaal een stuk slechter door omstandigheden en werd ik angstig van bepaalde gedragingen bij hem (bv. enorm snel gaan, niet meer echt een rem hebben,...). Ik had daar heel veel moeite mee, wist dat het probleem bij mij lag en wou hem een beter leven geven door hem te verkopen. Van mijn ouders mocht ik hem op dat moment niet verkopen; ik mocht dat enkel wanneer ik mentaal terug beter was en in staat zou zijn om een overwogen keuze te maken.

Ik heb ontzettend veel geprobeerd. Gaande van lessen nemen bij verschillende instructeurs, grondwerklessen, therapie met paarden, ...
Uiteindelijk heb ik mijn doelen heel erg bijgesteld (naast natuurlijk te werken aan dat het mentaal beter zou gaan). We zijn nu vele jaren later en het gaat wel oké met ons. We doen nu vooral wat we allebei leuk vinden. Als ik een slechte dag heb, rij ik er niet mee in de bak maar gaan we bijvoorbeeld een buitenrit maken. Als hij nog graag wil werken of crossen en dat voor mij teveel is, rijd even vriendin er wel eens mee. In de bak geef ik hem enerzijds de ruimte om zijn energie eruit te laten, maar begrens ik hem ook (door bv. te bepalen waar hij heen gaat, maar hem het tempo binnen de gang te laten bepalen en hem soms even te laten uitrazen).... Geven en nemen dus, kijken naar zowel mijn als zijn noden. En dat gaat goed.

En, het ligt ook niet altijd aan de ruiter / eigenaar als het niet lekker gaat. Een aantal maanden geleden ging het ook weer minder goed tussen ons. We waren allebei heel gestresseerd en dat matcht niet goed. De stress bij hem kwam voort uit onaangepast stalbeleid (nauwelijks buiten komen, te weinig uitmesten, onaangepast voerbeleid,...). Ik heb hem verhuisd en had binnen de week een heel andere pony. Hij is niet meer zo gefrustreerd, is terug ondeugend en onderzoekend, ...

Ik kan je natuurlijk niet zeggen welke beslissing je moet nemen. Ik denk dat je zelf moet aanvoelen of je nog een toekomst ziet met dit paard of niet. Soms is het helaas zo dat de klik er gewoon niet is. En soms is die er wel maar is die door omstandigheden even ondergesneeuwd...

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:39

ik heb al behoorlijk wat fijne tips en reacties gelezen in je topic, maar omdat het deels herkenbaar klinkt, wil ik je kort mijn verhaal ook even delen :)

Ik heb 20j gereden voor ik mijn eerste eigen paardje kocht, wel met heel veel verschillende en ook veel ervaring opgedaan met jonge paarden etc., dus daarin mss met iets meer kennis erin gestapt.
En toch, ik ben ook super onzeker geweest met mijn jonge merrie toen ik haar pas had, ondanks het hele pakketje ervaring dat ik meehad, als het plots je eigen verantwoordelijkheid wordt, is het toch een heel ander verhaal vind ik.

Ik heb met mijn paard steigerend in de hand gestaan, ze trok, ze duwde me omver, heeft zelfs een paar keren proberen bijten. Ik heb na een paar maanden ook vreselijk met mijn handen in het haar gezeten. Lesgeefster erbij gehaald die mij ook meteen zei dat het een merrie met een fel karakter was. Ik heb doorgezet en mijn communicatie proberen aan haar aan te passen, leren proberen begrijpen waarom ze deed wat ze deed. Ze had ook haar geweldige momenten dat ze het fijnste en meest dappere paard leek die ik me kon wensen en daar heb ik me aan vastgehouden. We hadden ups en downs, galopperen heb ik ook uit mijn hoofd moeten zetten, daar kwam alleen maar vreselijk protest op.
Ik heb nog maar een paar maanden geleden een rotperiode met haar gehad, dit kwam door nieuwe huisvesting die echt niet ok was, ik ben toen ook doodsbang geworden na er een paar keer echt flink te zijn afgegooid. Maar ik wist dat ze zo niet was, ze kon zo fijn zijn ook, dus ik heb gezocht tot ik het probleem vond. Ik heb haar huisvesting aangepast en dan weer langzaam beginnen opbouwen.

Nu heb ik haar iets meer dan 2j en ik zit weer in een fase waarin ik me geen heerlijker paard kan wensen. Ze heeft een enorme eigen wil, maar als ik met respect met haar omga, doet ze zooo ongelooflijk veel voor mij. En raar maar waar, ik heb deze week voor het eerst een zijde van de piste gegaloppeerd zonder enig enkel protest.

Moraal van mijn verhaal, het vraagt tijd en veel moeite, veel geduld en veel energie. Wil je dat ervoor opbrengen, wil je graag leren met je merrie communiceren, zie je kwaliteiten in haar die je echt geweldig vindt? Ga er dan voor! Het zal niet makkelijk zijn, ik ben er ook zeker van dat ik nog wel lastige periodes met mijn merrie zal doorgaan, maar ik vertrouw erop dat de goeie momenten terugkomen en die zijn onbetaalbaar.
Zie je dat niet zitten? Dat zou ik ook zeggen van te verkopen en een paardje te zoeken dat beter bij je wensen past.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:50

Wat een lastige keuze, ik herken mij zelf best in jou. Ik heb 2 jaar terug een eigen paard gekocht. Ook mijn eerste. Ook ik moest best wennen. Had 17 jaar rijervaring, diverse paarden voor anderen gereden, maar toch de verantwoordelijkheid over je eigen paard vond ik nog best lastig.

Ik heb best een dominant paard, vriendelijk maar dominant. Ik had een fijne instructrice, maar op de stal waar ik stond mocht je alleen gebruik maken van de instructie die daar zat en die vond ik persoonlijk niet fijn. Ik bouwde zo veel spanning om, door onzekerheid (op die stal waren mensen met een pittige mening) dat zelfs met hem stappen op de binnenplaats een uitdaging werd. Doordat ik zelf ging verhuizen, ging ik mijn paard ook verhuizen, want vond toch dat hij in de winter ook lekker naar buiten kon met soort genootjes.

Mijn paard moest intens wennen, hij is behoorlijk gevoelig, dus de eerste weken waren pittig. Hebt oen toch besloten mijn oude instructrice uit te nodigen. Echter werd hij geveld door een blessure. Een nare wond om een ontzettend bewegelijke plek. Pas toen kwam ik erachter hoe dominant hij was, maar ook vooral hoe slecht onze communicatie/afstemming was. Hij is dominant, maar ook onzeker van zichzelf en zocht eigenlijk al die tijd bevestiging bij mij, die ik hem op dat moment niet gaf waardoor het steeds erger werd. Na z'n blessure ben ik er weer op gestapt, alleen binnen een kwartier trok mn instructrice mij er alweer af. Ik was te gespannen.

We zijn vanaf toen enkel eerst bezig geweest met aan de grond te werken. Eerst daar en dan komt de rest vanzelf. En het ging beter en beter. Ik wel zekerder en kon mijn grenzen steeds beter aangeven, wat hij ook weer prettig vond omdat hij wist waar hij voor stond. Nu staat hij helaas weer met een wond, maar het gaat nu stukken beter. Hij is echt mijn maatje. Kan hem echt geregeld nog achter het behang plakken en soms als ik een stalgenootje zie met een paard waarmee ze kan mennen, buitenzijden, springen, western en alles dat ik denk o dat zou ik ook wel willen. Maar dan zie ik hem weer, mij hinnikend begroeten en dan kan ik me eigenlijk ook niet met een ander paard zien.

En het mooie is dat ik zo ontzettend veel van hem leer. In het dagelijkse leven ben ik ook onderdanig, onzeker aangelegd en durf ik niet direct mijn mening te geven. Terwijl ik nu juist mede door hem, leer het wel te doen. Het is zeker niet makkelijk, maar mede door mijn geweldige instructrice die naar het gehele plaatje kijkt, ook hoe ik er zelf bij zit en wat er op dat moment nodig is, zijn we echt stappen gaan zetten.

Ik sluit mij inderdaad aan bij wat sommige zeggen. Wil je zelf die investering doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:53

Jenara schreef:
ik heb al behoorlijk wat fijne tips en reacties gelezen in je topic, maar omdat het deels herkenbaar klinkt, wil ik je kort mijn verhaal ook even delen :)

Ik heb 20j gereden voor ik mijn eerste eigen paardje kocht, wel met heel veel verschillende en ook veel ervaring opgedaan met jonge paarden etc., dus daarin mss met iets meer kennis erin gestapt.
En toch, ik ben ook super onzeker geweest met mijn jonge merrie toen ik haar pas had, ondanks het hele pakketje ervaring dat ik meehad, als het plots je eigen verantwoordelijkheid wordt, is het toch een heel ander verhaal vind ik.

Ik heb met mijn paard steigerend in de hand gestaan, ze trok, ze duwde me omver, heeft zelfs een paar keren proberen bijten. Ik heb na een paar maanden ook vreselijk met mijn handen in het haar gezeten. Lesgeefster erbij gehaald die mij ook meteen zei dat het een merrie met een fel karakter was. Ik heb doorgezet en mijn communicatie proberen aan haar aan te passen, leren proberen begrijpen waarom ze deed wat ze deed. Ze had ook haar geweldige momenten dat ze het fijnste en meest dappere paard leek die ik me kon wensen en daar heb ik me aan vastgehouden. We hadden ups en downs, galopperen heb ik ook uit mijn hoofd moeten zetten, daar kwam alleen maar vreselijk protest op.
Ik heb nog maar een paar maanden geleden een rotperiode met haar gehad, dit kwam door nieuwe huisvesting die echt niet ok was, ik ben toen ook doodsbang geworden na er een paar keer echt flink te zijn afgegooid. Maar ik wist dat ze zo niet was, ze kon zo fijn zijn ook, dus ik heb gezocht tot ik het probleem vond. Ik heb haar huisvesting aangepast en dan weer langzaam beginnen opbouwen.

Nu heb ik haar iets meer dan 2j en ik zit weer in een fase waarin ik me geen heerlijker paard kan wensen. Ze heeft een enorme eigen wil, maar als ik met respect met haar omga, doet ze zooo ongelooflijk veel voor mij. En raar maar waar, ik heb deze week voor het eerst een zijde van de piste gegaloppeerd zonder enig enkel protest.

Moraal van mijn verhaal, het vraagt tijd en veel moeite, veel geduld en veel energie. Wil je dat ervoor opbrengen, wil je graag leren met je merrie communiceren, zie je kwaliteiten in haar die je echt geweldig vindt? Ga er dan voor! Het zal niet makkelijk zijn, ik ben er ook zeker van dat ik nog wel lastige periodes met mijn merrie zal doorgaan, maar ik vertrouw erop dat de goeie momenten terugkomen en die zijn onbetaalbaar.
Zie je dat niet zitten? Dat zou ik ook zeggen van te verkopen en een paardje te zoeken dat beter bij je wensen past.

Je hebt goed leren onderhandelen, dat is duidelijk.

:D

Ik ga geen oordeel geven of TS het wel of niet kan uitonderhandelen met deze taart.
Sommige paarden passen gewoon niet bij sommige mensen. Maar vooralsnog denk ik dat het "probleem" van TS uit twee delen bestaat: karakterpaard en een groen paard met een groene ruiter.
Dat kan allemaal best goed komen, maar goede instructie is dan wel cruciaal.

Ik heb dat ook mee gemaakt, paard zelfs weg gebracht voor verkoop maar ze presteerde het 1,5 jaar lang om niet verkocht te worden. Toen moest ze daar weg en ben ik een weekend erheen gegaan om het te bekijken en het signaal was redelijk niet te missen: ik ga met jou mee terug, punt, uit, ga er maar mee om!!!! (Ja, met 4 uitroeptekens :j en eigenlijk ook dikgedrukt en onderstreept)
Maar de andere kant van dit verhaal is wel dat ook het paard het nodige geleerd heeft in die periode.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:58

Alleen je beginpost gelezen.

Mijn verhaal. Toen ik mijn eerste paard kocht, was ik een bange ruiter. Ik had een schot in de roos gekocht ondanks dat Hercule niet altijd super gemakkelijk was heeft hij me nog nooit bang gemaakt en altijd met wat buikpijn in het begin stapte ik erop om er met een brede grijns vanaf te komen. Ook wakker gelegen het 1ste jaar of ik hem wel aan zou kunnen want hij was een hengst en toch wel erg fel. Na het ruinen ging het alleen maar beter en beter met ons en Hercule is mijn grootste vriend geworden.

Donc→ dus, ik vind als je zo bang bent geworden dat het wel eens goed zou kunnen zijn om voor een ander paard te gaan en deze te verkopen. Wellicht dat een wat oudere ruin beter bij je past. Er zijn genoeg brave paarden die jou wel het zelfvertrouwen kunnen geven.
Ik heb de indruk dat de angst te diep aanwezig is en dat je nu moet gaan werken met een braverik die jou weer van je angst af helpt, zoals Hercule bij mij heeft gedaan. Ik denk dat je een fijn paard hebt maar dat de combinatie geen goede is. Daar is niets mis mee.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:04

Ik vind dat de mensen die roepen verkopen het wel erg snel opgeven.. Ik heb ook meerdere paarden gehad die zo waren, merrie's en ruinen. Waarschijnlijk zoek ik ze dus ook onbewust uit.. Ik ben van mening dat je in jezelf en je paard moet investeren. Wat mij heel erg geholpen heeft bij mijn laatste paard, ga zelf eerst even op stal ontspannen, doe klusjes, drink een kop koffie of thee. Leg niet gelijk de druk op jezelf "ik moet gaan rijden". Leg de focus op iets anders.
Mijn laatste paard een ruin, als ik te gejaagd was of mijn aandacht niet bij hem had, kon ik hem al niet eens fatsoenlijk poetsen, opzadelen, ik kon niet fatsoenlijk bij de bak komen. Om over opstappen nog niet te praten.. Als ik slecht in mijn vel zat, mijn aandacht niet bij hem had, dan kon ik opstappen om vervolgens er dan aan de andere kant langs te liggen. Dus toen ik dat uitgevogeld had ging dat in ieder geval goed.

Het rijden op hem was heel wisselend van geweldig goed tot me te laten zandhappen althans dat probeerde hij.. Hij heeft me regelmatig alle hoeken van de bak al bokkend en steigerend laten zien, van complete staak tot echt geweldig lopen. En ook ik heb regelmatig jankend op hem gezeten.
Wat voor hem heel belangrijk was, duidelijkheid, eerlijkheid, consequent zijn (wat vandaag mag, mag morgen ook en wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet). En de focus op hem houden niet met andere mensen bezig zijn of met je telefoon. Als je al een slechte dag heb met rijden, maak er geen groot drama van probeer het met iets positiefs af te sluiten. Dus gaat een oefening goed, galop goed wat dan ook. Sluit het zo af. Ik heb ook vaak zat alleen maar op hem gezeten en in stap of draf oefeningen gedaan omdat op dat moment het beste was voor ons allebei.. Zou ik op zo'n moment meer gedaan of gevraagd hebben dan werd het vechten met mij als verliezer uiteindelijk en zo ver wil en moet je het niet laten komen.

Voor mij waren de eerste 2 jaar met hem af en toe echt een ramp, ik werd zo onzeker en uiteindelijk ook bang op hem. En in het begin dacht ik ook, hij is me aan het uit testen. Ik heb meerdere paarden gehad die zo waren, dus ik dacht met mijn ervaring dat doe ik wel even.. Fout.. Maar door kritisch naar mezelf te kijken. Kon ik ook dingen veranderen. Hij "eiste" mijn volledige aandacht en inzet en door hierin te veranderen, en natuurlijk goede begeleiding/ les veranderde hij ook. En ik heb daar echt een wereldpaard aan gehad die me ontzettend veel geleerd heeft. Mijn instructrice heeft vaak zat gezegd, menigeen had hem allang verkocht of naar de slager gebracht. Maar kijk eens wat je bereikt hebt door niet op te geven.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:17

flitzz schreef:
Ik vind dat de mensen die roepen verkopen het wel erg snel opgeven..

Goh, ieder paard, iedere persoon en iedere situatie is verschillend. Het kan zeker geen kwaad om te gaan kijken naar wat je kan veranderen om het beter te laten matchen, maar soms werkt het ook gewoon echt niet tussen een bepaald paard en een bepaalde persoon. Als die match er echt niet is en je niets kan veranderen om die match er wel te laten zijn, dan is verkopen niet zo'n slechte keuze voor beide.
Een vriendin van mij had ooit een heel brave, rustige, goed getrainde arabier. Ik heb daar ook 1x mee gereden, maar de klik was er gewoon totaal niet waardoor hij ook totaal niet luisterde. Met mijn pony en die vriendin was het net hetzelfde: ze moest nog maar in de staldeur komen staan en hij ging al in de verste hoek staan.... En met de paarden van andere vriendinnen is het voor mij helemaal prima om er eens voor te zorgen (als in: borstelen, buiten zetten, laten lopen,..), maar ermee rijden doe ik niet omdat de match er gewoon niet is op die manier dat het fijn en veilig blijft.
Sommige dingen van jezelf kan je veranderen, maar ook niet alles....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:24

pateeke schreef:
flitzz schreef:
Ik vind dat de mensen die roepen verkopen het wel erg snel opgeven..

Goh, ieder paard, iedere persoon en iedere situatie is verschillend. Het kan zeker geen kwaad om te gaan kijken naar wat je kan veranderen om het beter te laten matchen, maar soms werkt het ook gewoon echt niet tussen een bepaald paard en een bepaalde persoon. Als die match er echt niet is en je niets kan veranderen om die match er wel te laten zijn, dan is verkopen niet zo'n slechte keuze voor beide.
Een vriendin van mij had ooit een heel brave, rustige, goed getrainde arabier. Ik heb daar ook 1x mee gereden, maar de klik was er gewoon totaal niet waardoor hij ook totaal niet luisterde. Met mijn pony en die vriendin was het net hetzelfde: ze moest nog maar in de staldeur komen staan en hij ging al in de verste hoek staan.... En met de paarden van andere vriendinnen is het voor mij helemaal prima om er eens voor te zorgen (als in: borstelen, buiten zetten, laten lopen,..), maar ermee rijden doe ik niet omdat de match er gewoon niet is op die manier dat het fijn en veilig blijft.
Sommige dingen van jezelf kan je veranderen, maar ook niet alles....

Yep. Ik ben eens bij een heel leuk paard gaan kijken, ik zag d'r al helemaal zitten :j Zij mij niet. Ze heeft niet geslagen of gebeten maar verder waren alle signalen niet te missen: opsodemieteren jij!!

Dan kun je stront-eigenwijs zijn en het paard toch kopen maar ik heb haar niet gekocht en met de verkoopster een hele zinvolle discussie gevoerd over paardengedrag. Was voor ons allebei, twee ervaren paardenmensen, nota-bene, zeer verhelderend :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:44

Tja ik sta er misschien wat nuchterder in maar paarden kosten enorm veel geld en als jij er niet blij van wordt dan is het misschien op dit moment niet het paard voor jou. Ik zou haar verkopen en een paard terugkopen wat rustig en betrouwbaar is en jou blij maakt. Dat is denk ik voor dit paard ook beter. Die heeft een zelfverzekerde ruiter nodig om zich goed te voelen waarschijnlijk. Je kan hier wel geld in blijven stoppen en tig instructrices maar als de klik er niet is dan komt die er ook niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:23

Hoe voelt het bij de gedachte dat je haar niet meer hebt dat je niet meer hoeft?
Als dat opluchting is dan heb je denk ik een antwoord.
Schuldig voelen of falen dat zijn emoties die je hier even buiten moet laten.

Ik denk alleen dat het wel heel lastig wordt mocht je een ander paard willen kopen, volgens mij is de markt echt oververhit.

Met een ander paard ga je tegen dezelfde dingen aanlopen maar misschien wat minder heftig of juist weer op een heel andere manier.
Ik vind dat je het heel goed hebt geprobeerd en al heel veel hebt gedaan.

Als mensen mij op mijn paardje (van bijna 5) zien rondrijden dan ziet het er ook allemaal heel makkelijk uit en oh ze ziet er zo lief en braaf uit. Maar men wat moet ik werken om dat goed te krijgen, t is een karakterpaard en een spitfire buiten, ik moet echt alle zeilen bijzetten om dat in goede banen te leiden. Vergis je niet als je naar anderen kijkt waarbij het blijkbaar allemaal vanzelf lijkt te gaan. Dat is in 9 van de 10 gevallen niet zo.
De meeste mensen lopen tegen dit soort dingen aan. Maar de ene mens heeft meer lef dan de andere, wat vaak wel helpt. Lef krijg je wanneer je het idee hebt dat je iets uiteindelijk wel kan oplossen.
Wanneer je nu rondrijdt zonder dat je echt iets kan vragen, wat ik een beetje opmaak uit je verhaal, dan ben je niet goed bezig en dan wordt het alleen maar erger. Ergens moet je de leiding nemen en haar vertellen hoe jullie gaan rijden. En die overtuiging moet je ergens vandaan halen.
Maar dit geldt voor ieder paard, ook voor de brave en ervaren.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:22

Is er een mogelijkheid om even afstand te nemen ?
Proberen of je zelf eerst wat beter in je vel kan komen te zitten voordat je de beslissing neemt.
Als dit het paard voor jou niet is, is er helemaal niks mis mee om te verkopen, maar het zou jammer zijn als je er later spijt van krijgt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:49

Citaat:
Ik heb een stressvolle job en ik wilde een paard kopen om juist lekker mijn hoofd leeg te maken en te ontstressen. Echter is deze merrie gevoelig en heeft sturing nodig. Ik merkte dat wij hierin niet klikte met elkaar. Ze maakte mij juist onzekerder en banger.

Ga bij jezelf eens te rade hoe gezond het voor jezelf is om die stressvolle job te hebben. Dat staat los van je wens om op een paard te rijden. Stressvolle jobs maken dat je strak in je vel gaat zitten en ze zijn altijd ongezond voor een mens. Ik wens je passender werk toe.

Je paard is niet het paard waarop je strakgespannen kunt gaan zitten om een ontspannend ritje te gaan maken. Als jij strakgespannen op een paard wilt rijden, is dit voor jou niet het juiste paard. Gun je paard dan een andere baas en jezelf een ander type paard. Besef ook: er zijn maar heel weinig paarden dermate stoïcijns dat ze een strakgespannen ruiter kunnen verdragen.

Maar zelfs al zou je wel zelf ontspannen zijn, je hebt met dit paard een cyclus van angst en stress opgebouwd. Dat zal heel moeilijk te doorbreken zijn. Angst is een raar iets en jullie verdienen beide beter dan deze situatie in stand te houden.

De eerste stap is: ontspan. En daarna zou ikzelf dit dier verkopen en op zoek gaan naar eentje waar ik wel gewoon blij van werd. Lijkt mij het beste voor TS en ook voor haar paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:14

Het is niet verboden om een paard waar je geen klik mee hebt te verkopen.Je zou haar eens te koop kunnen zetten en dan kijken hoe je je voelt als er een geinteresseerde opduikt.Voel je je dan blij en opgelucht,of vreselijk verdrietig? In het laatste geval is dat een teken dat ze toch bij jou hoort en ga je gewoon verder proberen.In het eerste geval kun je dan een betere match zoeken. Weliswaar is alles momenteel heel duur,maar dat betekent ook dat jijzelf ook veel voor je paard kunt krijgen, als ze gezond is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:34

Ik vind een paard waar veel werk aan zit, echt iets anders dan een paard waar je niet op durft. Alleen jij kunt inschatten of die angst te overwinnen is. En zo niet, dan is het ook voor het paard beter om een andere ruiter te zoeken.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:50

Deesxx85, jouw verhaal komt ook mij bekend voor. Ooit, al zo'n 30 jaar geleden, heb ik ook een paard gehad, waar ik bang op geworden was. Quasi elke dag van de stal wenend naar huis ...
Na een klein jaar van me ongelukkig met haar voelen, de kans gehad om het paard te ruilen voor een ander paard, waarmee ik direct een goeie klik had en waarmee ik wel goed kon en durfde rijden (en die 19 jaar bij mij geweest is, tot zijn overlijden).

Mijn advies zou dan ook zijn om dit paard te verkopen en uit te kijken naar een paard dat wél bij jou past. Als de angst zo diep is, denk ik dat je anders nog heel veel 'bloed, zweet en tranen' gaat moeten laten, om met dit paard verder te geraken. Is het je dat waard ?

Verder valt het me op dat je ook niet met liefde over dit paard spreekt, dus - van op afstand bekeken, weliswaar - denk ik dat ze niet diep in jouw hart zit, wat het misschien gemakkelijk(er) maakt om afstand van haar te nemen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:53

anjali schreef:
Het is niet verboden om een paard waar je geen klik mee hebt te verkopen.Je zou haar eens te koop kunnen zetten en dan kijken hoe je je voelt als er een geinteresseerde opduikt.Voel je je dan blij en opgelucht,of vreselijk verdrietig? In het laatste geval is dat een teken dat ze toch bij jou hoort en ga je gewoon verder proberen.In het eerste geval kun je dan een betere match zoeken. Weliswaar is alles momenteel heel duur,maar dat betekent ook dat jijzelf ook veel voor je paard kunt krijgen, als ze gezond is.

Dat is eigenlijk echt een bijzonder goeie tip, dan weet je meteen hoe je je er echt bij voelt!

ikke schreef:
Je hebt goed leren onderhandelen, dat is duidelijk.

:D

Haha dat is absoluut waar!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:01

Nog een keer de vraag, waar woon je TS?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 18:41

Ik zou het paard verkopen.