Veulen kopen ... waar begin je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:56

Inderdaad via bokt of fb in de gaten houden of er combi’s waar jij interesse in hebt een veulen verwachten, en gewoon een berichtje sturen. Of deze mensen benaderen of ze toevallig in hun kennissenkring weten of er een veulen geboren wordt wat in jouw zoekplaatje past.
Daarnaast is mijn ervaring dat veel veulens al vroeg gereserveerd worden, dus al lange tijd voor het afspenen. De veulenbom gaat nu beginnen, dus je bent optijd. Eind van de zomer is het meeste toch al wel verkocht.
En opfok wel al beginnen met zoeken en reserveren, deze zitten snel vol.

Gooiske

Re: Veulen kopen ... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:12

Deze is 3 maart geboren, en zal verkocht worden, geen inteelt, kwpn, merrie,helaas geen ggk hengst, (eigen kwpn hengst) wel 1 met mooi papier, waardoor er dus alleen paspoort bij is, geen kwpn papier.

Afbeelding
Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:31

Ik zag vorig jaar op de facebook van de fokker het “geboorte bericht” voorbij komen en het veulen sprak mij direct aan. Hij was twee weken oud dat we hem gingen bekijken en heb hem ook gekocht toen. Ik ging elke maand even langs om bij ‘m te kijken en tussendoor kreeg ik wekelijks wel foto’s en filmpjes van de fokker (zo leuk!).

Na het afspenen heb ik hem verhuisd naar de opfok. De meningen daarover verschillen en de opfok adressen zelf ook. Doe en kies wat bij je past en jou goed lijkt. Mijn vorige pony is als veulen in een gemengde kudde blind getrapt (oog er uit) door een groot paard, dus ik ben er voorzichtig mee. Daarom, kies wat voor jou goed voelt. Iedereen doet het op zijn eigen manier en dat is prima.

Ik heb wel even mijn best moeten doen om een geschikte opfok te vinden, ik wilde namelijk perse dat hij bij pony veulens kwam te staan (hij is zelf ook een pony) en niet bij paard veulens.
Beetje rondgevraagd en gebeld en uiteindelijk een fijn plekje gevonden. Ben toen inderdaad ook meteen op de lijst gezet omdat het later in het seizoen heel snel vol loopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:44

Mensen willen een veulen omdat ze geen verpest paard willen kopen...
Vervolgens koopt men een veulen en gaat er zelf, vaak onervaren met jonge paarden mee aan de slag...

Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Wie zegt dat jij wel een fijn paard er van kan maken!?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:52

Popstra schreef:
Vervolgens koopt men een veulen en gaat er zelf, vaak onervaren met jonge paarden mee aan de slag...

Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Wie zegt dat jij wel een fijn paard er van kan maken!?

Wie zegt dat ze dat niet kan. Beetje nare ondertoon dit. Voor mij was het ook mijn eerste paard en ik vind het heerlijk om dingen met 'm te ondernemen. Kan niet wachten tot er volgend jaar een zadeltje op kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:53

Misschien heeft TS gewoon goede begeleiding?

Overigens kan een veulen ook vreselijk teleurstellend uitpakken natuurlijk kwa karakter maar ook zaken als OCD, droes gevolgen, opfok ongelukken (vooral hengsten), ataxie, erfelijke aandoening etc. Helaas heb ik dit ook een aantal keer meegemaakt maar het heeft me niet weerhouden om mijn huidige dier toch weer als veulen te kopen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:57

Kan er iemand trouwens wat tips geven op welke dingen je zeker moet letten, moet je bepaalde keuringen laten doen?

Een vriendin van me heeft een merrie die drachtig is. Als er een merrieveulen uit komt, dan ging ze het zelf houden. Maar als er een hengstje uit komt, dan kreeg ik eerste keus om te kopen. De merrie is echt een super karakter, en de hengst die ze ervoor uitgekozen had, is ook een heel kalm dier in rijden en omgang. Het gaat nooit het top sportpaard zijn want ze heeft niet gekozen voor de gangen, maar in de hoop dat het een leuk aangenaam rustig recreatief paard doorgeeft.

Dus sinds mijn paard wat ouder wordt en ook wat blessureleed heeft, leek het me wel een leuke optie. Alleen, laat je dat ook door de molen halen door een dierenarts? Hoe pak je dat aan?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:59

Veulentjes genoeg straks om uit te zoeken. Het seizoen is weer begonnen.

Volgende maand worden er hier ook 2 geboren en een nakomertje in july.
Vorig jaar was 1 vd veulens voor de geboorte al verkocht :')
Veulens blijven hier tot zo'n 8 maanden bij de kudde/moeders. Tussendoor kijken mag uiteraard wel maar eerder naar de opfok brengen dus niet. :+

Je kunt bij veel fokkers op de website wel zien welke veulens ze verwachten. Kun je de merrie en hengst opzoeken of die in je straatje passen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:04

The_Cat, het exterieur moet kloppen, geen dikke gewrichten, gelijke voetjes, hart en longen kun je laten afhoren. Erfelijke aandoeningen kun je natuurlijk testen als dit een risico is. Verder kun je niet echt iets.
Wat dat betreft is kopen vanaf 1,5 jaar ook vaak zinvol omdat je dan tenminste een röntgen keuring kan doen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:11

12 jaar geleden liep ik er tegen aan.
Totaal geen intentie überhaupt een paard te kopen.
Had een peuter in huis. Nr 2 was op komst.
Zat af en toe een beetje op mp te kijken.
Ik wist wel dat als er ooit een paard zou komen, het barock moest zijn en het liefst bont.
Tja en toen zag ik dit
Afbeelding
Half Fries en bont. Dit was hem!
Gebeld, was al verkocht |(
Week later werd ik terug gebeld, hij was toch niet verkocht, of ik wilde komen kijken.
Afbeelding
Inmiddels 12 jaar verder en nog steeds mijn grote liefde <3

Als ik ooit een 2e (of ander) paard zou kopen, wordt het zeer waarschijnlijk weer een veulen.

Het veulenseizoen is net begonnen, met een paar weekjes/maandjes zullen er weer genoeg te koop komen.
Ook zou ik vast rondkijken naar opfok.
Ik heb ook eerst naar een opfok gezocht, voor we hem op gingen halen.
Daar heeft hij tot 4.5 jaar gestaan, heb ik hem laten ruinen en weggebracht om te laten beleren.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:28

Popstra schreef:

In de openingspost staat dat het niet mijn eerste eigen paard is, ook niet mijn eerste jong paard. Wel mijn eerste veulen.

Ik heb al meerdere paarden van 3 jaar gehad, en die zijn tot nu toe goed uitgegroeid. Maar nu is mijn leven even chaos en heb ik geen tijd om alle dagen energie in een jong dier te steken, maar wel tijd om af en toe aandacht aan een dier te geven. Dus voor de huidige situatie lijkt een jong paard perfect.

Ik heb hier echt niet licht over nagedacht, ik weet gewoon niet waar ik ze op dit moment moet vinden, omdat ik altijd alle paarden particulier heb gekocht. Geen ervaring dus met fokkers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:44

Ts, naar grote opfok bedrijven gaan en vragen wat er te koop is. Hebben wij ook regelmatig gedaan en meestal keus uit zo’n tien a vijftien mooie 1 tot 2 jarigen. Voordeel is dat ze al wat verder zijn in ontwikkeling, er veel over karakter te zeggen is en je ze op de foto kunt zetten. Dat laatste zeker doen met anderhalf !!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:59

Succes met je zoektocht en tip: reserveer alvast een plekje in een opfok, ook al heb je nog niets gekocht. Voordat je het weet zit alles ramvol. Zeker met hengstjes.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:03

2 jaar geleden heb ik in jouw schoenen gestaan.

Opfokplek reserveren kan ik zeker aanraden, de bekende/goede zitten snel vol, soms al een jaar van de voren.

Ik ben zowel bij grote fokkers en hengstenhouders geweest als bij particulieren via een advertentie, als het veulen me aansprak.
Uiteindelijk ben ik bij een kleinschalige hobbyfokker geslaagd.

Mijn ervaring is dat de prijzen erg hoog zijn aan het begin van het seizoen en tegen september/oktober duidelijk zakken. Ook is er qua prijs een groot verschil tussen de adressen waar ze uiteindelijk echt weg moeten of waar ze ook kunnen blijven omdat ze zelf opfokken of wel zelf aan willen houden.

Het leuke van eerder in het seizoen aankopen is dat ik nog een paar keer ben gaan kijken toen hij nog bij de moeder stond.

pillow schreef:
Het is een leuk idee om een veulen te kopen. Maar of het wijsheid is? Een knap veulen is vaak best wel aan de prijs. Het dier in de opfok doen met bekappen ontwormen ed kost je zo minimaal €1500,00. per jaar. Het dier loopt in die drie jaar risico op blessures ziekte of ongelukken. En dan nog afwachten of het inderdaad een mooi paard in de goede maat wordt. Zo lang ze in de opfok staan heb je er weinig aan, want in zo'n groep zijn ze niet echt knuffelbaar of uberhaupt te benaderen omdat er een groep om heen staat. Dus ik raad aan om wanneer je het aan een paard toe hebt gewoon een 3 jarige naar je zin te kopen. Of eerder een 1 of 2 jarige die kosten in aanschaf hetzelfde als een veulen, maar je hebt minder risico en kosten.

Dat is erg generaliserend. Mijne staat in een hengstengroep en kan ik altijd gewoon in en knuffelen. Uiteraard met beleid en opletten, maar wat jij schetst ligt mijn inziens aan a) het karakter van het paard en of ze een net veulen ABC van de fokker hebben meegekregen en b) de 'sfeer' bij de opfok: stabiele groepen die dagelijks mensen zien, de ruimte hebben en regelmatig in de hand komen scheelt veel.

Ik zit nog middenin het avontuur: het blijf spannend of hij straks gezond is en hoe het karakter zal zijn in het werk. Maar, hem tot nu toe zien opgroeien is zo ontzettend leuk en ik ben nog elke keer erg blij met m'n aanwinst.
En in de huidige markt verwacht ik niet goedkoper iets dergelijks terug te kunnen kopen met 3 jaar...
Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:27

Nog even ter aanvulling:
Het nadeel van een 1- of 2 jarige kopen is dat je ze of moet laten staan waar ze staan (als die plek je aanspreekt prima natuurlijk!) of op die leeftijd al gaat verhuizen met alle evt bijkomende stress vandien. Op die leeftijd in een nieuwe opfokgroep inscharen doen niet veel bedrijven.
Aangezien TS aangeeft nu weinig tijd te hebben en liever voorlopig ontzorgd wordt is een pensionstalling dan geen oplossing.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:01

Om heel eerlijk te zijn ben ik zelf geen voorstander van een veulen kopen met de reden dat je geen “tijd” hebt de komende 2 jaar. Juist die 2 jaar is het zooo belangrijk om aan de slag te gaan met een jonkie. Laten we maar zeggen dat hoe jonger ze zijn hoe makkelijker het is als in verkeersmak maken, laten wennen aan vreemde dingen, opvoeden etc etc. Als ik een fokker was en je zou bij mij aanbellen zou je van mij een dikke nee krijgen.

Ik ben sowieso geen fan van opfokstallen maar zie liever gemengde kuddes. Meningen zijn hier heel verschillend over maar nee voor mij is dat een no go. En juist omdat ze jong zijn kan je ze alles leren. Je hoeft niet veel of lang bezig te zijn met ze als ze maar even in de hand zijn.

Zelf heb ik alles vanaf jongs af aan en hier komen ze elke dag wel even in de hand. En je merkt zeker wel verschil met paarden die als jonkie weinig gepakt zijn en paarden die bijna iedere dag gepakt zijn.

Zelf zoek ik al contact (voordat het seizoen begint) met fokkers die me aanstaan als ik van plan ben om een veulen te kopen aangezien de “beste” veulens vaak al verkocht zijn voordat ze op een site geplaatst zijn.

Waarom wil je nu een paard kopen terwijl je situatie het qua tijd eigenlijk niet toelaat? Ik zou persoonlijk gewoon lekker 2 jaar wachten en dan een jonkie kopen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:04

Als ze het veulen ABC kennen, hoef je er verder toch niet de hele tijd wat mee te doen?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:07

Getup schreef:
Als ze het veulen ABC kennen, hoef je er verder toch niet de hele tijd wat mee te doen?

Vind ik wat kort af. Herhalen is nooit verkeerd en je kan genoeg interessante dingen doen met jonkies zonder teveel te vragen van ze. Met het veulen ABC red je t niet alleen vind ik. Is zeker belangrijk en fijn als ze dat al kennen bij de fokker maar er zijn nog zat andere dingen die een jonkie “moet” kennen.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:13

Ik heb zelf mijn veulen ( nu 2 jaar ) ook gekocht met de intentie dat ik wel een eigen paard wilde maar de komende jaren er eerst gezinsuitbreiding op de planning stond. Mijn hengst heeft eerst een half jaar aan huis gestaan bij iemand, alle ABC geleerd, veel mee gewandeld en door de wijk heen gelopen, je kan er nu een bom naast laten afgaan.

Sinds vorige zomer staat hij in de opfok. Deze opfok deed gelukkig niet moeilijk omdat hij sociaal was en zich netjes aanpaste in de groep. Kreeg nog een compliment van de opfok dat hij netjes was opgevoed, stond stil bij de hoefsmid etc. en dat de rest van zijn hengstengroep er al stonden sinds afspenen en die zonder opvoeding een stuk lastiger waren. Als je een hengst zou willen is het wel echt drama om een plekje te vinden als hij 1 jaar is geweest omdat dan inderdaad de meeste groepen al gevormd zijn en dit zo blijft tot ze 3 jaar zijn. Ik had net even een gelukje. Ik heb er geen moment spijt van gehad en het is ook mijn eerste veulen, maar ik vind het echt fantastisch om hem op te voeden. Ik snap je dus heel goed! Ik heb voornamelijk naar de afstamming gekeken en natuurlijk de verwachte stokmaat en welke richting ik op wilde gaan met rijden. Voor de rest moet het gewoon klikken en als je een veulen ziet wat je aanspreekt gewoon een afspraak maken. Als het goed voelt dan voelt het goed :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:39

meganvr schreef:
Getup schreef:

Vind ik wat kort af. Herhalen is nooit verkeerd en je kan genoeg interessante dingen doen met jonkies zonder teveel te vragen van ze. Met het veulen ABC red je t niet alleen vind ik. Is zeker belangrijk en fijn als ze dat al kennen bij de fokker maar er zijn nog zat andere dingen die een jonkie “moet” kennen.

Zo zijn er ontzettend veel ervaringen en meningen.
Ik heb ook jonkies gezien waar veel meegedaan was in de eerste 3 jaar waar die paarden écht niet beter van geworden zijn...

Een prima veulen ABC, een goed en leergierig karakter en goede begeleiding en je hebt volgens mij geen jaren nodig om ze iets te leren... Afleren is moeilijker.

edit: natuurlijk heb je altijd uitersten. De veulens die bij een fokker amper in de hand komen, in een traditionele opfok terecht komen met een uurtje groepsgewijs luchten en verder afgelegen staan en geen mensen zien.. dat vind ik ook geen ideale start nee.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:01

Ben niet van het in n 50 ha gebied uitzetten en met 3 weer gaan halen.

Maar persoonlijk zie ik het nut niet in van thuishouden, ivm wandelen etc met een veulen. Ja, van stal naar de wei ofzo.

Gemengde kudde is ook prima, natuurlijk.

Maar in een goede opfok komen ze ook in de hand. Die van mij ging soms aan de hand stukje wandelen bij wisselen van weiland. Soms met de trailer.
Ze komen in de hand bij de hoefsmid ( die ze thuis ook al kennen) of dierenarts.

Ligt natuurlijk aan het gedrag van het veulen, maar mijn ervaring is, dat als ze meteen goed aan halster en mensen en mee wandelen gewend zijn, er daarna niet dagelijks iets mee gedaan "moet " worden.

Ts: kijk anders in het fokkerij topic. Of pb mensen als Vulina , die heeft een opfok en fokt ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:11

Absolem schreef:
Popstra schreef:

Wie zegt dat ze dat niet kan. Beetje nare ondertoon dit. Voor mij was het ook mijn eerste paard en ik vind het heerlijk om dingen met 'm te ondernemen. Kan niet wachten tot er volgend jaar een zadeltje op kan.

Nee nee, bedoel meer dat mensen vaker zeggen liever een veulen te kopen omdat ze geen verpest paard willen..
Maar nogmaals, wie zegt dat jij het dan niet verpest. Jij=algemeen bedoeld.

Ik vind knuffelen al verpesten om maar een voorbeeld te geven. Kun je van die drammerige verwende draken door creëren.

Een veulen hoeft echt niet dagelijks in de hand te komen. Het dier moet later elke dag de mens al ,,dienen,, Lekker met rust laten verder en enkel ABC is genoeg. Pas op hun 2e beginnen is vroeg zat. In een goede opfok voeden ze elkaar ook al op. Helemaal met een ouder paard er bij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:11

meganvr schreef:
Getup schreef:

Ik heb nog nooit wat met een opfok paard gedaan behalve eens per maand de voeten optillen, aanbinden en een beetje manieren bevestigen. Al het andere heb je nog 20 jaar de tijd voor.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:23

Dat kan best ja, ieder zn ding. Bij mij gaat er geen 1 naar de opfok.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:26

MariekeS_ schreef:
meganvr schreef:
Zo zijn er ontzettend veel ervaringen en meningen.
Ik heb ook jonkies gezien waar veel meegedaan was in de eerste 3 jaar waar die paarden écht niet beter van geworden zijn...

Een prima veulen ABC, een goed en leergierig karakter en goede begeleiding en je hebt volgens mij geen jaren nodig om ze iets te leren... Afleren is moeilijker.

edit: natuurlijk heb je altijd uitersten. De veulens die bij een fokker amper in de hand komen, in een traditionele opfok terecht komen met een uurtje groepsgewijs luchten en verder afgelegen staan en geen mensen zien.. dat vind ik ook geen ideale start nee.

Zeker waar hoor! Ieder heeft zo zijn manier van paarden houden/opvoeden of wat je ook doet haha. Ik ben blij dat die van mij dagelijks in de hand komen (al is t alleen maar om even te kriebelen).