Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Popstra schreef:Mensen willen een veulen omdat ze geen verpest paard willen kopen...
Vervolgens koopt men een veulen en gaat er zelf, vaak onervaren met jonge paarden mee aan de slag...
Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Wie zegt dat jij wel een fijn paard er van kan maken!?
Popstra schreef:Mensen willen een veulen omdat ze geen verpest paard willen kopen...
Vervolgens koopt men een veulen en gaat er zelf, vaak onervaren met jonge paarden mee aan de slag...
Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Wie zegt dat jij wel een fijn paard er van kan maken!?
pillow schreef:Het is een leuk idee om een veulen te kopen. Maar of het wijsheid is? Een knap veulen is vaak best wel aan de prijs. Het dier in de opfok doen met bekappen ontwormen ed kost je zo minimaal €1500,00. per jaar. Het dier loopt in die drie jaar risico op blessures ziekte of ongelukken. En dan nog afwachten of het inderdaad een mooi paard in de goede maat wordt. Zo lang ze in de opfok staan heb je er weinig aan, want in zo'n groep zijn ze niet echt knuffelbaar of uberhaupt te benaderen omdat er een groep om heen staat. Dus ik raad aan om wanneer je het aan een paard toe hebt gewoon een 3 jarige naar je zin te kopen. Of eerder een 1 of 2 jarige die kosten in aanschaf hetzelfde als een veulen, maar je hebt minder risico en kosten.
Getup schreef:Als ze het veulen ABC kennen, hoef je er verder toch niet de hele tijd wat mee te doen?
meganvr schreef:Getup schreef:Als ze het veulen ABC kennen, hoef je er verder toch niet de hele tijd wat mee te doen?
Vind ik wat kort af. Herhalen is nooit verkeerd en je kan genoeg interessante dingen doen met jonkies zonder teveel te vragen van ze. Met het veulen ABC red je t niet alleen vind ik. Is zeker belangrijk en fijn als ze dat al kennen bij de fokker maar er zijn nog zat andere dingen die een jonkie “moet” kennen.
Absolem schreef:Popstra schreef:Mensen willen een veulen omdat ze geen verpest paard willen kopen...
Wie zegt dat ze dat niet kan. Beetje nare ondertoon dit. Voor mij was het ook mijn eerste paard en ik vind het heerlijk om dingen met 'm te ondernemen. Kan niet wachten tot er volgend jaar een zadeltje op kan.
meganvr schreef:Getup schreef:Als ze het veulen ABC kennen, hoef je er verder toch niet de hele tijd wat mee te doen?
Vind ik wat kort af. Herhalen is nooit verkeerd en je kan genoeg interessante dingen doen met jonkies zonder teveel te vragen van ze. Met het veulen ABC red je t niet alleen vind ik. Is zeker belangrijk en fijn als ze dat al kennen bij de fokker maar er zijn nog zat andere dingen die een jonkie “moet” kennen.
MariekeS_ schreef:meganvr schreef:Zo zijn er ontzettend veel ervaringen en meningen.
Ik heb ook jonkies gezien waar veel meegedaan was in de eerste 3 jaar waar die paarden écht niet beter van geworden zijn...
Een prima veulen ABC, een goed en leergierig karakter en goede begeleiding en je hebt volgens mij geen jaren nodig om ze iets te leren... Afleren is moeilijker.
edit: natuurlijk heb je altijd uitersten. De veulens die bij een fokker amper in de hand komen, in een traditionele opfok terecht komen met een uurtje groepsgewijs luchten en verder afgelegen staan en geen mensen zien.. dat vind ik ook geen ideale start nee.