Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Toen ik 13 was, heeft mijn vader een pony gekocht, want "die manegelessen zijn heel duur en wij hebben hier ruimte zat voor een pony." Dus... en als ik iets niet wist, moest ik het maar aan de buurman vragen. Hij was toch wel een beetje mijn mentor wat dat betreft, maar hij was nogal van de oude stempel (verlopen olie op wonden smeren, hoefsmid is eens per jaar nodig en aardappelschillen is prima voer voor paarden, enfin...
, maar hij had ook een hele hoop wijsheid
en hielp altijd als de ijzers eraf waren, dan sloeg hij die er weer onder of haalde ze er allemaal af, vertelde wanneer mijn pony te mager of te dik was (dat zag ik toen echt nog niet)). Ik ging naar de ponyclub in het dorp met mijn pony en daar leerde ik ook veel ("Oh? Moet ik ontwormen dan? Hoe doe je dag? Vaccineren? Weet iemand nog een hoefsmid?"). En later door instructrices en toen kwam er internet! En Bokt! En zo groeide ook mijn sociale paardennetwerk. Mijn oude buurman is al lang overleden en ik woon ook allang niet meer thuis en ik ben in 30 jaar heel wat wijzer geworden. Maar mijn pony's staan nog steeds op de boerderij van mijn ouders.
maar nu is ze van mij/van mijn ouders
. 
Hadden jullie ook zulke broers?
Gevolg was dat paarden me gingen interesseren (want: positieve associatie), en na er veel over gelezen te hebben kreeg ik echt wel zin om zelf te rijden. Nog even gewacht tot mijn studie af was (geen nieuwe hobby's kiezen die je afleiden) en toen begon ik.
vrees ik.