Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Liekemo schreef:Ik heb nog een vraag.
Het wort door veel mensen afgeraden om een pony van 1.46 te kopen als je 1.73 bent. Omdat “het er niet mooi uit ziet” en “je dan niet goed kan aandrijven”
Ik vroeg me af wat er slecht aan is voor het paard zelf. ik neem aan dat dat het is, maar ik kan op internet eigenlijk nergens vinden waarom het ook daadwerkelijk slecht is.
Dus ik vroeg me af of iemand weet wat er voor het paard slecht aan is, of dat jullie eventueel een artikel weten waarin dat beschreven staat.
Alvast bedankt!
Nirvana_ schreef:Balans en zadelmaat zijn wel de grootste risico's.
Balans omdat alles wat jijzelf uit balans zit, uitvergroot wordt als je langer bent. En iedereen is scheef. Dit kan zorgen voor grotere scheefheden en slijtage bij je paard.
Dit kan ook bij ruiters van een prima lengte, maar hoe groter verschil paard-ruiter, hoe meer effect 1cm uit balans heeft.
Met aandrijven idem dito; veel ruiters willen met hun voet aandrijven. Dan haal je jezelf uit balans als je daar je voeten voor op moet trekken. Correct aandrijven met je kuit kan echter wel.
Zadel: Vaak zie je dat mensen een zadel hebben wat hen in een stoelzit zet. Met name in draf landen ze dan op de achterkant van het zadel. Als het zadel dan net te lang draagt, gaat dat zorgen voor rugproblemen.
Dit is bij langere mensen op kleinere paarden vaker een probleem, omdat er een zadel wordt gepakt wat zowel paard als ruiter nét (niet) past qua lengte, of pakt de ruiter een kleinere inchmaat.
Dan komen de benen nog minder goed weg in het zadel en zit de ruiter nog sneller achterin op de lepel.
Er bestaan kort dragende zadels, maar die zijn lastig te vinden.
Hopelijk heb je hier wat aan! Heel veel succes met je keuze en de zoektocht
Liekemo schreef:Nirvana_ schreef:Balans en zadelmaat zijn wel de grootste risico's.
Balans omdat alles wat jijzelf uit balans zit, uitvergroot wordt als je langer bent. En iedereen is scheef. Dit kan zorgen voor grotere scheefheden en slijtage bij je paard.
Dit kan ook bij ruiters van een prima lengte, maar hoe groter verschil paard-ruiter, hoe meer effect 1cm uit balans heeft.
Met aandrijven idem dito; veel ruiters willen met hun voet aandrijven. Dan haal je jezelf uit balans als je daar je voeten voor op moet trekken. Correct aandrijven met je kuit kan echter wel.
Zadel: Vaak zie je dat mensen een zadel hebben wat hen in een stoelzit zet. Met name in draf landen ze dan op de achterkant van het zadel. Als het zadel dan net te lang draagt, gaat dat zorgen voor rugproblemen.
Dit is bij langere mensen op kleinere paarden vaker een probleem, omdat er een zadel wordt gepakt wat zowel paard als ruiter nét (niet) past qua lengte, of pakt de ruiter een kleinere inchmaat.
Dan komen de benen nog minder goed weg in het zadel en zit de ruiter nog sneller achterin op de lepel.
Er bestaan kort dragende zadels, maar die zijn lastig te vinden.
Hopelijk heb je hier wat aan! Heel veel succes met je keuze en de zoektocht
Ja ik heb er zeker wat aan erg bedankt!
Ik vind het echt enorm lastig! We hebben dus echt ons droom paard gevonden (van 1,46 terwijl wij 1.73 zijn) dus het is zo moeilijk te beslissen wat zwaarder weegt! Ik vind het onbelangrijk dat het “minder mooi is” en het aandrijven met kuiten is ook het probleem niet want als we het paard goed rijden heb je maar een beetje aandrijven nodig.
Maar welzijn vind ik wel enorm belangrijk! Ik wil echt niet verkeerde dingen doen als het gaat om gezond heit. Ik heb niet het gevoel dat ik te zwaar ben en als ik er op zit merk ik niet dat ik te lang zou zijn... maar ja het gaat natuurlijk niet om wat ik merk of waar ik last van heb! Ik gun het paart het besten en ik wil niet dat hij te lijden krijgt onder te groten mensen....
Wat het vooral moeilijk maakt is dat ik als ik er opzit totaal niet het gevoel heb dat ik ook maar iets te groot ben, en ook van een afstandje ziet het er prima uit voor mijn gevoel (ik wil geen foto’s online plaatsen dus als je graag wil mee kijken bericht me dan ajb even privé) maar ik kan mezelf geen geleerde noemen. En voor de rest zegt iedereen dat als je 1.73 bent je echt niet op een paard van 1.46 past... moet ik dan op mijn onderbuik afgaan of op de theoretische getallen
Moeilijk!
(Ik word vast ook beetje verblind door verlieft heit)
pien_2010 schreef:SP he hebt friezen en friezen. De friezen van vroeger die ik ken hadden toch wel slechte of weke rug maar die ik nu vaak voorbij zie komen vind ik beter.
superpony schreef:HOe oud is die pony?
Voor de dressuur en het mooi, is dit geen fijn plaatje.
Maar je houdt de pony kort, zit niet lekker ontspannen en ik zie zo geen kont op de pony zitten. Dat kan zomaar gebrek aan training zijn. Maar het kan ook het type zijn.
Qua gewicht lijk je me prima te passen op deze pony.
Als je een goede zit en balans hebt, kan het ook nog wel. Maar zoals is gezegd; je hebt kans dat je je houding wat verknald omdat de verhoudingen niet optimaal zijn.
Op mijn ruin van 1.42m heb ik ook de neiging mn benen wat op te trekken. Op mn ruin van 1.47m die ook nog een keer zo breed is, liggen mn benen precies mooi.