Wanneer ben je te groot?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:26

Zoals hierboven al gezegd hangt het heel erg van de bouw van de pony af. Ik ben 173cm en pas prima op mijn connemara van 146. Maar heb op slankere pony's van 150-154 cm gezeten en dat was geen gezicht.
Daarnaast is inderdaad de zadelmaat een dingetje, ik heb wel een zoektocht achter de rug voor ik een zadel vond dat zowel voor mij (groot genoeg) als voor de pony (kort genoeg) paste. Maar nu super tevreden.
Connemara's zijn meestal een stuk breder dan nrpssers. Maar ook hier zijn verschillen binnen het ras.

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 00:03

Ik heb nog een vraag.

Het wort door veel mensen afgeraden om een pony van 1.46 te kopen als je 1.73 bent. Omdat “het er niet mooi uit ziet” en “je dan niet goed kan aandrijven”

Ik vroeg me af wat er slecht aan is voor het paard zelf. ik neem aan dat dat het is, maar ik kan op internet eigenlijk nergens vinden waarom het ook daadwerkelijk slecht is.

Dus ik vroeg me af of iemand weet wat er voor het paard slecht aan is, of dat jullie eventueel een artikel weten waarin dat beschreven staat.

Alvast bedankt!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:06

Liekemo schreef:
Ik heb nog een vraag.

Het wort door veel mensen afgeraden om een pony van 1.46 te kopen als je 1.73 bent. Omdat “het er niet mooi uit ziet” en “je dan niet goed kan aandrijven”

Ik vroeg me af wat er slecht aan is voor het paard zelf. ik neem aan dat dat het is, maar ik kan op internet eigenlijk nergens vinden waarom het ook daadwerkelijk slecht is.

Dus ik vroeg me af of iemand weet wat er voor het paard slecht aan is, of dat jullie eventueel een artikel weten waarin dat beschreven staat.

Alvast bedankt!

Het kan voor een paard moeilijker zijn om balans te houden als er een lange ruiter op zit.

En gewicht kan al gauw een rol gaan spelen bij kleine pony, lange ruiter

Liekemo

Re: Wanneer ben je te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 00:16

Dilan93,

Ja klopt daar hadden we inderdaad over nagedacht, wij hebben het er uiteraard ook met mensen over gehad die meer verstand hebben en zonder oordelend oog kijken, zij vinden dat hij ons wel goed draagt en onafhankelijk beweegt. Natuurlijk kan het alsnog niet goed zijn!

Maar er zijn dus geen andere vervelende gevolgen voor paarden? Dat lijkt me niet toch?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:53

Balans en zadelmaat zijn wel de grootste risico's.

Balans omdat alles wat jijzelf uit balans zit, uitvergroot wordt als je langer bent. En iedereen is scheef. Dit kan zorgen voor grotere scheefheden en slijtage bij je paard.
Dit kan ook bij ruiters van een prima lengte, maar hoe groter verschil paard-ruiter, hoe meer effect 1cm uit balans heeft.

Met aandrijven idem dito; veel ruiters willen met hun voet aandrijven. Dan haal je jezelf uit balans als je daar je voeten voor op moet trekken. Correct aandrijven met je kuit kan echter wel.

Zadel: Vaak zie je dat mensen een zadel hebben wat hen in een stoelzit zet. Met name in draf landen ze dan op de achterkant van het zadel. Als het zadel dan net te lang draagt, gaat dat zorgen voor rugproblemen.
Dit is bij langere mensen op kleinere paarden vaker een probleem, omdat er een zadel wordt gepakt wat zowel paard als ruiter nét (niet) past qua lengte, of pakt de ruiter een kleinere inchmaat.
Dan komen de benen nog minder goed weg in het zadel en zit de ruiter nog sneller achterin op de lepel.
Er bestaan kort dragende zadels, maar die zijn lastig te vinden.

Hopelijk heb je hier wat aan! Heel veel succes met je keuze en de zoektocht :D

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 01:34

Nirvana_ schreef:

Balans omdat alles wat jijzelf uit balans zit, uitvergroot wordt als je langer bent. En iedereen is scheef. Dit kan zorgen voor grotere scheefheden en slijtage bij je paard.
Dit kan ook bij ruiters van een prima lengte, maar hoe groter verschil paard-ruiter, hoe meer effect 1cm uit balans heeft.

Met aandrijven idem dito; veel ruiters willen met hun voet aandrijven. Dan haal je jezelf uit balans als je daar je voeten voor op moet trekken. Correct aandrijven met je kuit kan echter wel.

Zadel: Vaak zie je dat mensen een zadel hebben wat hen in een stoelzit zet. Met name in draf landen ze dan op de achterkant van het zadel. Als het zadel dan net te lang draagt, gaat dat zorgen voor rugproblemen.
Dit is bij langere mensen op kleinere paarden vaker een probleem, omdat er een zadel wordt gepakt wat zowel paard als ruiter nét (niet) past qua lengte, of pakt de ruiter een kleinere inchmaat.
Dan komen de benen nog minder goed weg in het zadel en zit de ruiter nog sneller achterin op de lepel.

Ja ik heb er zeker wat aan erg bedankt!

Ik vind het echt enorm lastig! We hebben dus echt ons droom paard gevonden (van 1,46 terwijl wij 1.73 zijn) dus het is zo moeilijk te beslissen wat zwaarder weegt! Ik vind het onbelangrijk dat het “minder mooi is” en het aandrijven met kuiten is ook het probleem niet want als we het paard goed rijden heb je maar een beetje aandrijven nodig.

Maar welzijn vind ik wel enorm belangrijk! Ik wil echt niet verkeerde dingen doen als het gaat om gezond heit. Ik heb niet het gevoel dat ik te zwaar ben en als ik er op zit merk ik niet dat ik te lang zou zijn... maar ja het gaat natuurlijk niet om wat ik merk of waar ik last van heb! Ik gun het paart het besten en ik wil niet dat hij te lijden krijgt onder te groten mensen....

Wat het vooral moeilijk maakt is dat ik als ik er opzit totaal niet het gevoel heb dat ik ook maar iets te groot ben, en ook van een afstandje ziet het er prima uit voor mijn gevoel (ik wil geen foto’s online plaatsen dus als je graag wil mee kijken bericht me dan ajb even privé) maar ik kan mezelf geen geleerde noemen. En voor de rest zegt iedereen dat als je 1.73 bent je echt niet op een paard van 1.46 past... moet ik dan op mijn onderbuik afgaan of op de theoretische getallen

Moeilijk!

(Ik word vast ook beetje verblind door verlieft heit :o )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 03:06

Ik wilde nooit naar de paarden, dus reed altijd al klein. Op mn 19e toch mn d-pony met tegenzin verkocht. Was 1.46m. Ik ben 1,68m en woog toen maar 45kg.

Toen is er een paardje gekomen van 1.55m. Maar mijn man heeft die meer gereden dan ik.Later kwamen er nog andere paardjes, allen onder de 1.50m.

Mijn kleinste is een new forest van 1.42m en dat gaat op zich prima. Rij hem wel met western zadel. Ooit met engels zadel gereden en hingen mn benen er wat meer onderuit.

Ik heb ook nog quarters van 1.45m, 1.47m en 1.49m De middelste is vrij breed en vind ik mezelf zelfs klein op lijken. Waar de moeder, de hoogste net iets smaller is en were heel anders zit en dus ook een ander beeld geeft.

Maar mijn man is niet groot, maar wel iets van 1.75m en die rijdt ook op allemaal. Voor mn New Forest vind ik hem net iets te groot, maar dat komt meer door zijn bovenlijf en omdat die pony echt vrij kort is.
Op de kleinste quarter van 1.45m, staat hij juist prima.

Als jullie er weg van zijn en niet de Olympische spelen als doel hebben, zou ik het paardje zeker serieus overwegen. Ik weet zeker dat wij het paardje er niet om zouden laten staan. Ik zou boven de 1.50m niet eens snel gaan kijken eerlijk gezegd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:26

Ik ben iets kleiner dan jij, nl maar 1.67 en ik heb een pony van 1.50.
Toen ik haar kocht op 3.5 jarige leeftijd was ze 1.42 dus nog lekker gegroeid.
Past prima, maar ze is wel wat breder gebouwd
Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:37

Het verschilt zo enorm per combinatie. Denk dat wij er allemaal weinig over kunnen zeggen zonder het gezien te hebben.
Ik ben 1.80 en het was geen gezicht als ik op een springpaard op stal van 1.78m reed. Mijn benen hingen er gigantisch onder uit en zowel paard als ik konden geen balans houden op die manier. Maar op een quarter van 1.45 stond dan wel weer mooi.

Als jullie weg zijn van het beestje en geen hinder hebben ervaren bij het proefrijden, dan zou ik het wel serieus overwegen :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:21

Liekemo schreef:
Nirvana_ schreef:

Ja ik heb er zeker wat aan erg bedankt!

Ik vind het echt enorm lastig! We hebben dus echt ons droom paard gevonden (van 1,46 terwijl wij 1.73 zijn) dus het is zo moeilijk te beslissen wat zwaarder weegt! Ik vind het onbelangrijk dat het “minder mooi is” en het aandrijven met kuiten is ook het probleem niet want als we het paard goed rijden heb je maar een beetje aandrijven nodig.

Maar welzijn vind ik wel enorm belangrijk! Ik wil echt niet verkeerde dingen doen als het gaat om gezond heit. Ik heb niet het gevoel dat ik te zwaar ben en als ik er op zit merk ik niet dat ik te lang zou zijn... maar ja het gaat natuurlijk niet om wat ik merk of waar ik last van heb! Ik gun het paart het besten en ik wil niet dat hij te lijden krijgt onder te groten mensen....

Wat het vooral moeilijk maakt is dat ik als ik er opzit totaal niet het gevoel heb dat ik ook maar iets te groot ben, en ook van een afstandje ziet het er prima uit voor mijn gevoel (ik wil geen foto’s online plaatsen dus als je graag wil mee kijken bericht me dan ajb even privé) maar ik kan mezelf geen geleerde noemen. En voor de rest zegt iedereen dat als je 1.73 bent je echt niet op een paard van 1.46 past... moet ik dan op mijn onderbuik afgaan of op de theoretische getallen

Moeilijk!

(Ik word vast ook beetje verblind door verlieft heit :o )

Heb je de foto bekeken van mijn dochter van 173 op haar pony van 148? Geloof niet dat ook maar iemand kan zeggen dit echt mistaat ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:25

Hetligt ook aan het ras. Als je gaat voor een haflinger, merens, tinker, tja die zijn bijna allemaal wat robuust en kleiner. Zeker als het om de ijslander gaat.
Connemara is ook kleiner en een goed paardje.
Wil je gaan voor slank en rank, dan zou ik wel voor wat groter gaan. Mijn man (80 kg en 1.78) reed onze merens Hercule (1.47) en dat was een barokke merens. Het stond prachtig en Hercule kon het gemakkelijk hebben. Onze merens Polie 1.43, had een wat weke rug, dus daar zou ik zelf nooit 80 kg op gezet hebben. Dus behalve naar het ras moet je ook naar het paard kijken en ook wat wil je er mee.
Wil je de blits maken op wedstrijden ga dan voor een wat slanker groter paard. Wil je een gaaf recreatief paard waar je veel buiten mee wil rijden→ dan kun je voor van alles gaan inclusief de koudbloedjes, ijslanders etc.
Wil je endurance rijden→ kijk dan naar een paard met veel go. Dus ik vind het doel van het paard eigenlijk belangrijker als de stokmaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:03

Probleem is wel dat veel tinkers wat kort in de rug zijn en je problemen kan krijgen om een goed passend zadel te vinden waar je zelf ook goed in kan zitten als je wat groter bent of zwaarder. Ik vind daarnaast ook dat veel wat zwak zijn in de rug. Maar er is wel veel verschil binnen het ras natuurlijk.

Ik vind alleen dat men niet altijd moet denken; ziet er robuust uit, dus kan wel wat hebben. Dat valt vaak tegen. Zie dat bijv ook bij Friezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:08

SP he hebt friezen en friezen. De friezen van vroeger die ik ken hadden toch wel slechte of weke rug maar die ik nu vaak voorbij zie komen vind ik beter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:53

pien_2010 schreef:
SP he hebt friezen en friezen. De friezen van vroeger die ik ken hadden toch wel slechte of weke rug maar die ik nu vaak voorbij zie komen vind ik beter.

Ja, zeker. Maar het is niet zo standaard; pak een tinker of fries, die kunnen alles wel dragen. Je moet echt per paard kijken.

Ik heb een new forest van 1.42m. Maar daar kan ook niet een lang, zwaar iemand op. Is wel een sterke pony, maar vrij kort bijv. En niet meer getraind. Destijds zou ik eerder iemand erop laten die wat "gewicht" heeft dan nu. Maar ik heb alsnog mijn max daarin.

Onze zoon heeft een shet gekregen toen hij 3 was. Hij was 10 en werd wat lang, maar was echt zo licht als een veertje. Hij deed nog wat ritjes toen hij 10-12 was en pony was echt een scheurijzer.
Tot hij commentaar kreeg; Ga jij daarop? Daarna gaan mennen.

Ik snap het wel als het er zo uit ziet, maar gewicht speelt mee, het was echt een eenheid qua bewegen en anders stond die pony qua rijden wel stil. Hele kleintjes konden daar niet op.

Heb later nog weleens een meisje rond die leeftijd erop gelaten. Ook lange benen, maar woog niks en kon rijden. Ik had het 100% zeker gezien als die pony er last van had gehad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:03

Eens. OP Polie mocht ik alleen op en mensen die echt goed konden rijden en niet zwaar waren, zij was niet zo heel gemakkelijk en was niet goed gebouwd itt Hercule, die heel gemakkelijk was en top gebouwd (wat een patser). Hercule heeft enorm hard gewerkt en had nooit wat, Polie was het princesje, was niet zo sterk en had gauw wat. Ach je voelt en weet dat, dus pas je jezelf aan.

Mijn zoon heeft ooit een shetlander Tarzan aangeboden gekregen om mee buiten te rijden want paardje kon niet de verhuur in, te fel te stout. Was een patser (net als Hercule) en mijn zoon was te groot. Toch voelde het goed. Nog nooit zo'n kleine Tarzan man zo zien stralen dat hij achter mijn dochter op Hercule eens echt voluit mocht gaan op het strand, mocht zwemmen. Zoooo wat een fel paardje! Hij deed geen stap verkeerd bij mijn puber zoon die goed kon rijden èn bij de kleine kinderen daarna die week. De verhuurder smeekte mijn zoon om 1x per week een buitenrit tedoen met hem en zo geschiede. Maar ik zou Tarzan nooit gekocht hebben hoor, want was te klein voor structureel. Maar zo bleef hij braaf en wij hadden lol in dat dappere felle paardje.

Liekemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 22:59

Afbeelding

Toch maar een foto. Te groot voor de mooi of echt ook voor de pony zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:09

Je bent echt te groot. Je zit ook te kort met jou benen. Op de juiste lengte zou het nog duidelijker zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:18

Dit verschilt echt per combinatie. Die Connemara die eerder geplaatst is bijvoorbeeld: geen enkel probleem. Maar die foto die jij plaatst.. nee, dit zou ik niet doen..

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:09

Dit zou ik ook niet doen. Je bent nu al te groot en met jouw leeftijd is de kans reëel dat je misschien niet meer in lengte groeit, maar misschien wel in broekmaat, dan pas je ook echt niet meer in het zadel..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:18

[quote="Liekemo"]Afbeelding

Toch maar een foto. Te groot voor de mooi of echt ook voor de pony zelf?[/e quote]

Dit is echt schandalig te groot. Zowel voor de mooi als voor de pony. Begrijp niet dat je hier zelfs aan twijfelt.

Hopelijk komt er iets anders leuks op je pad :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:42

Deze pony is echt te klein en te fijntjes gebouwd. Ga je enorm spijt van krijgen, en ik zou verder zoeken naar iets rond de 1.60 minimaal. Dat zal een stuk beter passen bij de lengte.

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:46

Ik vind je ook te groot. Zowel benen als bovenlichaam. Als ik jou was zou ik uitkijken naar iets groters. Lijkt mij ook niet fijn rijden als je zo onder de buik uitkomt om hulpen te geven. Er komt vast wel een andere leuke pony of paard voorbij

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 02:34

HOe oud is die pony?

Voor de dressuur en het mooi, is dit geen fijn plaatje.

Maar je houdt de pony kort, zit niet lekker ontspannen en ik zie zo geen kont op de pony zitten. Dat kan zomaar gebrek aan training zijn. Maar het kan ook het type zijn.

Qua gewicht lijk je me prima te passen op deze pony.

Als je een goede zit en balans hebt, kan het ook nog wel. Maar zoals is gezegd; je hebt kans dat je je houding wat verknald omdat de verhoudingen niet optimaal zijn.

Op mijn ruin van 1.42m heb ik ook de neiging mn benen wat op te trekken. Op mn ruin van 1.47m die ook nog een keer zo breed is, liggen mn benen precies mooi.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 06:31

Toen ik zo op mijn oude pony zat is ze verkocht omdat ik echt te lang was. Dit zou ik nooit zo kopen. Je rijdt waarschijnlijk veel lekkerder weg op een grotere pony!
Voor mij was het echt een eye opener toen ik op een paard van 1,60 zat en voelde hoeveel rustiger je dan kon zitten, je je benen lang kon maken enz. Je gaat toch compenseren voor je benen die er onder uit steken.

Hoe leuk deze pony ook is, verder kijken!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:09

superpony schreef:
HOe oud is die pony?

Voor de dressuur en het mooi, is dit geen fijn plaatje.

Maar je houdt de pony kort, zit niet lekker ontspannen en ik zie zo geen kont op de pony zitten. Dat kan zomaar gebrek aan training zijn. Maar het kan ook het type zijn.

Qua gewicht lijk je me prima te passen op deze pony.

Als je een goede zit en balans hebt, kan het ook nog wel. Maar zoals is gezegd; je hebt kans dat je je houding wat verknald omdat de verhoudingen niet optimaal zijn.

Op mijn ruin van 1.42m heb ik ook de neiging mn benen wat op te trekken. Op mn ruin van 1.47m die ook nog een keer zo breed is, liggen mn benen precies mooi.

Ook qua gewicht gaat het niet passen.
Dit is zo’n iele pony van pakweg een 330 kg ofzo.
Als moeder 63 kg weegt, zal zij met tuig al boven de 20% zitten.

Zou jij als verkoper je dier verkopen aan deze combinatie? Ikzelf zou als verkopende partij al afblazen omdat ik dit echt niet goed zou vinden voor het welzijn van mijn pony.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 01-03-21 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt