Wat zoek ik en waar te vinden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:28

In die lijn zou een NRPS-er ook nog wel passen. Inderdaad een flinke scheut Arabisch bloed ben ik qua braafheid, werkwilligheid, gangen, uiterlijk en intelligentie ook wel van gecharmeerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat zoek ik en waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:34

Ik moest idd ook aan een NRPS-er denken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:36

Moossie90 schreef:
billy3105 schreef:
Eens aan een Arabier gedacht? Zijn er in tal van maten een breedtes. Zijn niet bang aangelegd, geven alleen veel poeha als ze aan staan. Altijd grappig als ik de mijne in de paddock zie stuiteren. Bange stagiair zie ‘o m g ik moet dat drukke paard pakken’ neem m vervolgens mee. Stuitert de boel bij elkaar zonder ook maar 1 snuk aan t halster. Veel poeha dus maar doen niks :z
Ongelooflijk pienter en fijn op te leiden.

Dit dus, enorm leergierig maar brengen hun mens nooit in gevaar. Ik rij door het bos met een helikopter erboven en hij wordt druk maar ho is ho. Paarden gangen, pakt dressuuroefeningen makkelijk op.

Mwah, ik heb er 2 gekend (Arabisch volbloed) die beiden buiten niet te vertrouwen waren.
Leuke en mooie paarden, maar pfoe, daar had je je handen vol aan en ontspannen met een los teugeltje stappen was er niet bij.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar niet iedere arabier of uberhaupt paard is natuurlijk hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-02-21 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:36

Een lusitano? Niet te groot, mooi qua stevigheid en perfect voor werken aan de hand. Je hebt ze uiteraard in hele hete variaties maar ook prima meewerkend. Het zijn hele gevoelige en meedenkende paarden. Je kunt er prima mee dressuurrijden en alhoewel gevoelig laten ze zich niet snel echt gek maken. Ik vind het op de working equitation wedstrijden altijd mooi om te zien dat ze zich best laten opjagen als het nodig is, maar netjes bij je blijven als dat gevraagd wordt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:39

Een leuke Welsh NWR of WPBR! Welshjes zijn zó leuk en draaien prachtig mee op 18+ wedstrijden. Ik heb er zelf ook een, op mijn debuut in de B vroeg iemand mij: goh, hoe groot is jouw paard eigenlijk, niet zo groot he? Uhm, nee, klopt, het is een D-pony van 1,46 m :+
Ik ken meerdere Welshjes die succesvol in de hogere dressuur meedraaien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:05

Kijk, als je ambitie voor het grootste deel bij de dressuur ligt, zoals TS aangeeft: zowel academische dressuur als wedstrijd met als toekomstdoel misschien wel naar het zz-licht, dan moet je daar wel rekening mee houden in de aanschaf.

Heel simpel zijn bijv. Connemara's en Welshjes meer allround gefokt en arabieren meer op duursport gefokt. Dus dan ga je iets van een paard vragen waar hij van origine niet per se voor gefokt is. Zoals ik al eerder zei, tuurlijk zijn er uitzonderingen en tuurlijk lopen er welshjes en Connemara's leuk mee in de sport, maar uiteindelijk zijn het de dressuurgefokte types die het gewoon gemakkelijker afgaat. Daardoor is het ook aannemelijker dat ze het leuk vinden (want: als het makkelijk is in je lijf is het vaak ook leuker om te doen).

Dus als je in harmonie de dressuur in wil, zou ik daarvoor een pony kiezen die in elk geval z'n bouw en gangen mee heeft, zodat je daar al niet tegen allerlei moeilijkheden en beperkingen aanloopt.

Daarnaast vind ik dat (bijna) elk paard trainbaar is in het bos en op de trailer. Kost bij het ene paard wat meer tijd dan bij de ander, maar eerlijk trainen is daarbij wel echt hoofdzaak, EN kilometers maken. Dat vergeten mensen ook weleens.

Mijn haflinger van nu 16 is super braaf op de trailer en in het bos, kan ik alleen mee op pad, maar dat kon ook echt niet toen hij 3 was. Daar zit heel veel werk en tijd in.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:33

Nou als je het over sportpony's hebt, vind ik juist bij uitstek welshjes en NRPS-ers geschikt qua bouw, gangen en karakter...

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:44

Ik heb zelf een zuivere NF van 1,56. Goudeerlijk dier en enorm veelzijdig! Als je goed zoekt kun je echt op wat leuks uitkomen!

Even 2 foto's voor het idee :)
Afbeelding
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:39

Shalimar schreef:
Nou als je het over sportpony's hebt, vind ik juist bij uitstek welshjes en NRPS-ers geschikt qua bouw, gangen en karakter...

Precies! Zeg nou zelf:

Afbeelding
Een welshje van 1,46m !

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 00:02

ben druk opzoek met jullie tips!

Nelleke jouw tips vs mijn ambitie zijn ook zeker welkom, maar het staat niet persé top prio voor mij.

@ Ladonna; hoe groot ben jij zelf?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:13

1,63m ben ik en Sanaa 1,46m

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:50

Iemand hier gaf je de tip je eens te verdiepen in een freiberger. Dat was een heel goede tip. Er zijn er nog niet zo veel van in Nederland maar daar komst vast verandering is. Veelzijdig, braaf, sterk, goed gebouwd, kunnen trekken en dressuren, goed degelijk stamboek met verplichte keuring en niet te groot. Er is een groep van op FB ga daar eens kijken...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:03

Een duitse rijpony, NWR of NRPS ? Een welsh kan wel een hittepetiet zijn.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 14:33

ik merk dat mijn doelen ook al lichtelijk verschuiven nu ik met deze zoektocht bezig ben.

Ik vind buitenrijden en trec ook ontzettend leuk, belangrijker dan de dressuur, maar de dressuur mag mijn inziens niet ontbreken voor het paard.

Een pony met goede gangen waarmee ik ook dressuur kan rijden vind ik dus wel belangrijk, ook omdat ik die mogelijkheid nu gewoon heb (qua keuze).

De new forest en connemara's trekken me veruit het meest, daar wordt ik het meest blij van!
De connemara spreekt me dan ergens meer aan omdat ze robuuster zijn, dan zou ik ook prima voor een D pony van 1.45 kunnen gaan en klein staat steeds hoger op mijn lijst. Max 1.50 eigenlijk.

De new forest haalt net de 1.45/1.47, maar zijn soms wat ranker gebouwd. Sommige zijn echt uit bepaalde lijntjes en hebben een hele korte rug, ik ben iets huiverig omdat dat met een zadel nog wel is wat lastig kan worden, ookal pas ik in een 16,5 inch.

Hebben jullie nog meer tips om op te letten bij het kijken naar new forest / connemara's?
Ik weet dat ik bij connemara's moet letten op HWSD, testen kan natuurlijk ook.

Daarbij zou ik ook graag röntgen keuren, wie kan mij daar meer over vertellen?
Wat zet je allemaal op de foto en zijn pony's soms weg omdat een ander koopt zonder keuren?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:53

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:48

Rosje8 schreef:
Daarbij zou ik ook graag röntgen keuren, wie kan mij daar meer over vertellen?
Wat zet je allemaal op de foto en zijn pony's soms weg omdat een ander koopt zonder keuren?

Ik heb mijn Arabier door mijn plaatselijke dierenarts kunnen laten keuren en was bijna €500,- kwijt voor klinisch + röntgen van benen hals en rug. Ik heb geluk gehad dat ik hem door mijn eigen dierenarts mocht laten keuren. Had dat niet gemogen van de eigenaar kregen ze optie 2 en dat was naar een
Kliniek rijden (die ik uitkies) en dan keuren en eventueel dan óf paard terug óf ik neem het paard mee (en natuurlijk dan direct betalen)

Gaan ze hier niet mee in zee? Dan kijk ik gewoon door naar de volgende. Komt vanzelf een op je pad! Meestal als ze hier (extreem) moeilijk over doen is er iets mis...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:10

Absoluut een New Forest (zegt deze Forest liefhebber :-P). Eens een forest, altijd een forest.

Ik heb er ook eentje, nu 1,5 jaar, mocht je instagram hebben kun je kijken op barrie_de_pony. Daar staan heel veel foto's op van hem. Ik hoop dat hij al mijn dromen (die ongeveer wel gelijk liggen aan de jouwe) waar gaat maken. Ik heb tot eind vorig jaar een groot paard gehad, maar eerlijk? Ik ben een ponymeisje, dus heb toegegeven aan mijn Pennydroom <3 .
Ik ben wel wat groter en zwaarder dan dat jij bent, maar ik verwacht echt niet dat dat een probleem gaat zijn.

Ik heb laatst overigens ook een topic aangemaakt:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2018817

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:48

Al eens aan een tinker gedacht? En dan de grai variant.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:58

pipo schreef:

ik denk niet dat dat het type is waar ze naar op zoek is:

Citaat:
Ik wil dat het in verhouding mooi is, en aangezien ik zelf heel slank ben een wat slanker dier.
Ik val wel op een wat stoerder type paard, zoals een connemara. Haflinger en fjord vind ik enig, maar wil ik zelf niet, toch te 'lomp/grof'.

Ik zou inderdaad zeggen NF of Duitse Rijpony (deze zijn vaak wel wat duurder). Zelf heb ik een kruising NRPS /NF (wel ingeschreven bij NF stamboek).
Welsh kun je ook naar kijken (niet mijn type, maar misschien wel het jouwe).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:21

Ik zou niet zozeer naar een specifiek ras kijken, maar naar een pony die je aanspreekt en bij jou (en je ambities) past.
Hier een welsh liefhebber, en ik weet zeker dat er genoeg welsh pony’s zijn die bij jou passen. Maar ik denk ook genoeg pony’s van andere rassen.
Budget is natuurlijk wel een ding. Vraag naar goede gezonde fijne ongecompliceerde pony’s (en paarden) is op dit moment hoog, dus daar is de prijs ook naar.
Foto’s van ruiter 1.69 op welsh pony’s is wel in m’n profiel te vinden. :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 17:50

Sky_As schreef:
pipo schreef:

ik denk niet dat dat het type is waar ze naar op zoek is:

Citaat:
Ik wil dat het in verhouding mooi is, en aangezien ik zelf heel slank ben een wat slanker dier.
Ik val wel op een wat stoerder type paard, zoals een connemara. Haflinger en fjord vind ik enig, maar wil ik zelf niet, toch te 'lomp/grof'.

Ik zou inderdaad zeggen NF of Duitse Rijpony (deze zijn vaak wel wat duurder). Zelf heb ik een kruising NRPS /NF (wel ingeschreven bij NF stamboek).
Welsh kun je ook naar kijken (niet mijn type, maar misschien wel het jouwe).

Een grai is niet grof en lomp. Is wel een stoer paard en niet te vergeten koel in het hoofd. Een grai is fijn gebouwd en meer het “meisjespaard” als een cob of vanner.
Maar laat ts zelf denken. En zoeken. Ze vraagt om tips, dit is er ook 1

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 16:28

Citaat:
Een grai is niet grof en lomp. Is wel een stoer paard en niet te vergeten koel in het hoofd. Een grai is fijn gebouwd en meer het “meisjespaard” als een cob of vanner.
Maar laat ts zelf denken. En zoeken. Ze vraagt om tips, dit is er ook 1

Dank voor je tip, maar in vergelijking met mij is dat zeker wel grof/lomp. Ik val met broeken en kleding nog vaak in de kinderkleding maat en verder heb ik altijd xs nodig, trust me met amper 50 kilo ben ik niet in verhouding met een grai/tinker dus die valt echt af. Mijn vorige paard was behoorlijk stevig en ja dat was mega stoer, maar nu zoek ik iets anders:)

Ik zoek (nog) niet specifiek een ras, maar wel naar de richtingen en daarbij zijn rassen ook soms goed te vinden. Ik merk dat het inderdaad best lastig is om gezonde ongecompliceerde pony's te vinden.

Dank voor je uitleg billy3105, zo zie ik het ook. Ik wil persé keuren en als dat echt niet mogelijkheid zou zijn om welke reden dan ook, dan houdt het op. Gelukkig heb ik zelf trailer en auto, maar ik moet wel even oppassen qua kosten. Niet dat ik straks stad en land afrij voor afgekeurde pony's, helaas hoor ik die verhalen ook...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:56

Rosje8 schreef:
Dank voor je uitleg billy3105, zo zie ik het ook. Ik wil persé keuren en als dat echt niet mogelijkheid zou zijn om welke reden dan ook, dan houdt het op. Gelukkig heb ik zelf trailer en auto, maar ik moet wel even oppassen qua kosten. Niet dat ik straks stad en land afrij voor afgekeurde pony's, helaas hoor ik die verhalen ook...

Ik heb voor ik mijn huidige kocht er 2 laten keuren, kon dat met veel gedoe voor elkaar krijgen dat ik door de mijne mocht laten keuren. Maar wel op mijn kosten, ook bij afkeur 2 keer afgekeurd voor mijn beoogde doel. Dat is zuur.... doe ik ook niet snel meer -O-

Heb er nog 4 bekeken door heel nl, dus 6 in totaal. En kon soms direct zien van nee, dit is m niet. Sommige zag ik al ‘kreupel’ maar dat oog is intussen wel lichtjes getraind

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 18:01

billy3105 schreef:
Rosje8 schreef:

Ik heb voor ik mijn huidige kocht er 2 laten keuren, kon dat met veel gedoe voor elkaar krijgen dat ik door de mijne mocht laten keuren. Maar wel op mijn kosten, ook bij afkeur 2 keer afgekeurd voor mijn beoogde doel. Dat is zuur.... doe ik ook niet snel meer -O-

Heb er nog 4 bekeken door heel nl, dus 6 in totaal. En kon soms direct zien van nee, dit is m niet. Sommige zag ik al ‘kreupel’ maar dat oog is intussen wel lichtjes getraind

Meestal bij afkeur betaald de verkoper wel toch?
Ik heb een leuke op t oog, mocht je mee willen kijken kan ik wel een video sturen via de app als je het leuk vindt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:37

Haast geen enkele verkoper betaalt nog bij afkeur. Vroeger was dat vrij gebruikelijk maar tegenwoordig ?? Dus ja, dan is het vrij zuur indien er enkele niet goedgekeurd worden.