Dilemma: paard samen met dochter? Of....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:51

goldyc schreef:
Ik begrijp dat je dochter wilt springen en een paardje met pit wilt, maar een braaf paard kan ook pit hebben in het werk, braaf is niet meteen flegmatiek.
Is het geen optie om een braaf paard te zoeken, eentje dat niet (te extreem) uittest of bij het minste opzij springt of dat soort dingen, dat al kan springen (dus een soort leermeester)? Op die manier heb jij een mak en braaf paard en kan je dochter leren springen op een paard dat het haar kan leren. Dan krijgt ze ineens de basis goed mee. Een paard dat de titel 'leermeester' verdient, is meestal ook al wat ouder en de zotte streken zijn er dan vaak al af, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.. Dus een paard dat voorwaarts en meedenkend genoeg is om fijn te kunnen springen met je dochter, maar ook braaf en mak genoeg voor jou.

Ik denk dat je ook nog wel op een breed paard van 1m60 oid past. Met jouw gewicht zou je een paardje van ca 550 kg nodig hebben. (als je 80 kg weegt en je rekent met max. 15% gewicht, dan kom je op 534kg uit voor het paard, maar dat is zonder tuig). Een groot paard is overigens niet per sé moeilijker te rijden of in de hand te houden dan een pony. Als een paard er echt met je vandoor wilt, doet ie dat hoe dan ook wel, of je nu een paard van 1m80 of een pony van 1m20 hebt. Ik ben zelf 1m60 en fijn gebouwd, ik reed een groot springpaard van zeker 1m70 waar ik eens 1x mee mocht rijden even makkelijk de piste rond als mijn eigen e-pony van net 1m50. Het hangt vooral van het karakter van het paard af en niet van de grootte. In mijn geval was dat springpaard ook veel standvastiger en minder schrikachtig dan mijn eigen paard, dat is een karakterdingetje en heeft niks met grootte te maken.

De grote en bewegingen van een paard is dan in mijn beleving vooral een struikelblok.
Als ik zie hoe ze met verschillende pony’s van klein naar groot over de sprong gaat en als ik haar zie stuntelen op een paard alleen al in de galop....... dan denk ik tsja het is toch wel anders en omdat ze niet heel groot is vind ik dat wel een ding. En ik weet dat ook dat leert hoor een paard uitzitten. Maar voor nu wat is wijsheid???

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:53

tita schreef:
Ik zal even met modder gooien...

Waarom delen..... ze heeft toch iets?
Nee ze heeft er meerder ponies

Ik zeg gewoon lekker kopen voor jezelf en je dochter geniet maar van haar eigen pony.
Als je dan toch wilt delen stap eens op een paard van 150 en groter om te kijken wat je ervan vindt.
Zo ben ik pas bij een paard van 158 wezen kijken en eerlijk is eerlijk die merrie had ik wel willen hebben maar is verkocht en ik weet dat ik die stokmaat op het randje vond.

En is niks mis mee om als moeder zijnde beetje aan jezelf te denken je doet al heel veel voor je kind(eren)

Vind ik geen modder gooien, ik hou van eerlijkheid.
Het probleem is dat ze te groot wordt voor haar pony......
En 1.60 breed gebouwd vind ik nog wel prima maar ik heb liever iets groter... Anders blijft het voor mijn gevoel meer ik dan paard en ik wil ook gewoon leuk kunnen trainen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:54

Ik vind dat kind van 12 lekker bij ponies moet blijven :j
Er zijn uitzonderingen maar die rijden zo goed ....... das ander verhaal zoals je al zegt pony tijd kan maar een keer maar goed mijn pony tijd onder zadel duurde tot mijn 31ste dus dat verhaal gaat ook niet op

Ik blijf erbij paard voor jezelf beetje egoïstisch doen kan geen kwaad mama heeft ook me-time nodig

:= 160 is geen paard ja op papier maar in werkelijkheid die van 158 waar ik op zat schrok ik toen ik er af sprong dat was echt verschil met mijn huidig paard van 165
Laatst bijgewerkt door tita op 07-02-21 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:55

Marus schreef:
goldyc schreef:
Ik begrijp dat je dochter wilt springen en een paardje met pit wilt, maar een braaf paard kan ook pit hebben in het werk, braaf is niet meteen flegmatiek.
Is het geen optie om een braaf paard te zoeken, eentje dat niet (te extreem) uittest of bij het minste opzij springt of dat soort dingen, dat al kan springen (dus een soort leermeester)? Op die manier heb jij een mak en braaf paard en kan je dochter leren springen op een paard dat het haar kan leren. Dan krijgt ze ineens de basis goed mee. Een paard dat de titel 'leermeester' verdient, is meestal ook al wat ouder en de zotte streken zijn er dan vaak al af, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.. Dus een paard dat voorwaarts en meedenkend genoeg is om fijn te kunnen springen met je dochter, maar ook braaf en mak genoeg voor jou.

Ik denk dat je ook nog wel op een breed paard van 1m60 oid past. Met jouw gewicht zou je een paardje van ca 550 kg nodig hebben. (als je 80 kg weegt en je rekent met max. 15% gewicht, dan kom je op 534kg uit voor het paard, maar dat is zonder tuig). Een groot paard is overigens niet per sé moeilijker te rijden of in de hand te houden dan een pony. Als een paard er echt met je vandoor wilt, doet ie dat hoe dan ook wel, of je nu een paard van 1m80 of een pony van 1m20 hebt. Ik ben zelf 1m60 en fijn gebouwd, ik reed een groot springpaard van zeker 1m70 waar ik eens 1x mee mocht rijden even makkelijk de piste rond als mijn eigen e-pony van net 1m50. Het hangt vooral van het karakter van het paard af en niet van de grootte. In mijn geval was dat springpaard ook veel standvastiger en minder schrikachtig dan mijn eigen paard, dat is een karakterdingetje en heeft niks met grootte te maken.

De grote en bewegingen van een paard is dan in mijn beleving vooral een struikelblok.
Als ik zie hoe ze met verschillende pony’s van klein naar groot over de sprong gaat en als ik haar zie stuntelen op een paard alleen al in de galop....... dan denk ik tsja het is toch wel anders en omdat ze niet heel groot is vind ik dat wel een ding. En ik weet dat ook dat leert hoor een paard uitzitten. Maar voor nu wat is wijsheid???

je kan ook nog even wachten op de volgende groeispeurt totdat je dochter ook 1.60 is, tot die tijd kan ze op haar ponies verder. Ik was 13 en 1.60 toen mijn moeder een paard kocht van 1.70, dat ging prima. De paarden zijn nu niet te betalen en niet te vinden, gekkenhuis.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:57

Shaggy09 schreef:
19wendy80 schreef:
Even realistisch....en dan ga je vanuit t goede van je moederhart voor wat zij wil en is ze over 3 jaar ineens te druk bezig met puber zaken en staat t rijden op de achtergrond. Zit je dan met je crosspony :D

Ik heb op mijn 12e ook nog een crosspony gekregen waar ik met mijn 15e mee ben gestopt vanwege andere interesses. Dan verkoop je 'm toch weer? Zie daar dus echt geen probleem in.

Klopt, kan.
Maar ik bedoel eigenlijk te zeggen, dat je niet altijd alleen maar naar de wensen van je dochter hoeft te kijken. Maar ook wat je als moeder wil.

Ik deel ook een paard met mijn dochter.
En ze had altijd de meest serieuze plannen, maar nu zoekt ze t allemaal niet meer zo. En rijd ongeveer nog eens in de week.
Dus ik ben blij dat ik ook wel echt naar mijzelf heb gekeken.
Want ik rijd hem nu t meeste en heb gezegd; hij staat er, hij blijft. En als je wil rijden, prima, wil je t niet ook goed.
Haalt voor haar de druk van t moeten eraf en ze heeft weer plezier in t rijden, al is t maar eens in de week.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:00

Een paard is niet automatisch moeilijker dan een pony, zeker niet als je er 1 zoekt met wat ervaring. Ze gaat op les en ze wordt vanzelf ouder en groter. Het starten met een paard is wellicht ietsjes anders dan met een pony (want reglementen enzo, ik weet niet precies hoe het zit), maar het rijden kan prima.

En aan de andere kant zijn stevige E-pony's eigenlijk prima te rijden voor veel volwassenen, zowel qua lengte als gewicht. (Zeker ook qua gewicht, pony's zijn vooral ook wat compacter en dat maakt ze vaak sterker dan grote paarden die vaak ook langer zijn en daardoor helemaal niet zoveel makkelijker meer gewicht dragen.)

Dus je kunt denk ik langs 2 kanten wel een compromis sluiten. Ook interessant: als je niet nu maar misschien wel over een jaar of 2 een extra paard/pony erbij zou kunnen nemen, wat zou je dan nu als eerste willen? (Niet om daar conclusies aan te verbinden, maar misschien helpt het.)

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:01

Ik zou een fijn paard voor jezelf kopen, waar dochter ook op mag rijden.
Voldoet die niet aan haar ambities, dan kan ze misschien op de pensionstal waar jullie het paard gaan stallen een leuk bijrijdpaard vinden dat meer bij haar wensen aansluit.
Voor haar ponytijd kan ze zo toch aardig uit de voeten?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:01

Ik denk dat dat een kwestie van wennen is... Een 'overmaatse shet' loopt ook heel anders dan een paard. Maar er zijn ook e-pony's die als paarden lopen. Ik heb erg hard moeten wennen aan de ruime (zij het vrij vlakke) gangen van mijn e-pony, maar als ik nu op een ander, groot paard stap, is de staplengte in stap nagenoeg hetzelfde. Misschien is het inderdaad een idee om haar een aantal lessen op een groter, braaf paard te geven om te kijken hoe dat gaat? Als het een kwestie van wennen is, zal je na een les of 10 al een duidelijk verschil merken. Ze is nu 1m50, maar ze is er nog maar 12, dus ze groeit ongetwijfeld nog van een pony af.
Ik heb natuurlijk geen dochter van 12 (ik ben er zelf 23, stel je voor), maar ik zou zeker naar iets kijken waar jij ook met een gerust hart mee kan rijden.
Daarbij is het ook een soort van 'subjectief' vanaf wanneer een pony dan precies een paard is. Ik bedoel, mijn 'e-pony' is hier in België toch echt een paard. Alleen jullie Nederlanders hebben zo'n e-pony categorie :P Zij is van bouw ook echt meer een paard, terwijl er dieren zijn die groter zijn, maar die er toch meer veel meer 'pony-achtig' uitzien dan zij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:02

Ik vind ook dat jij als moeder ook recht hebt op iets voor jezelf.Zoek een fijn paard voor jezelf uit,en als je dochter wil mag zij er ook op.Zij heeft toch al een pony.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:04

19wendy80 schreef:
Even realistisch....en dan ga je vanuit t goede van je moederhart voor wat zij wil en is ze over 3 jaar ineens te druk bezig met puber zaken en staat t rijden op de achtergrond. Zit je dan met je crosspony :D

:= :=
Uh ja die gedachte spookt ook door mijn hoofd.
Al is ze wel echt op en top paardenmeisje, heeft autisme en de pony’s zijn haar ALLES
Thank god in deze tijd dat ze haar pony’s heeft

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:04

Ik heb al jaren een paard samen met mijn moeder, meerdere gehad al. Toen ik 11 was gingen we voor het eerst op zoek naar een paard samen.
En dit wil je niet lezen, degene waar mijn moeder gek van was, was te groot en sterk voor mij, dus kreeg ik een pony en zij het paard. 2 of 3 jaar later kon ik er wel op rijden en springen. :') het 1e jaar niet, 2e jaar ging het steeds beter en na 2 jaar kon ik echt serieus rijdenop haar. maar mijn moeder koos dus voor zichzelf. En ik had het geluk dat ik een halve lease pony mocht. Dus 3 dagen in de week, soms 4

Je kan echt paarden vinden die zich aan passen aan degene die erop zit. Ik wil graag wat heters als mijn moeder, zij wil braaf. Aan lange teugel naar buiten kunnen, lekker lessen en gewoon alles waar zij zin in heeft en ik kan fanatiek de wedstrijden in met paard dat echt heet kan worden tijdens het rijden. We hebben nu het 3e paard achter elkaar wat we gekocht hebben die beide kunnen.

Bij dat 1e paard was ik wel echt te klein, maar dat was een enorm breed paard en 173 groot. Ik was echt een mug daarop, maar ging vrij snel ook wel weer goed, juist omdat ze ook zo braaf was. Hoe handiger ik werd, hoe heter het paard werd / ik haar kon rijden.

Het voordeel aan springen met dat paard was dat het mibder hoog leek als met pony. En moeilijker te rijden was het ook niet eigenlijk tijdens springen. Was er wel 1 met ervaring (alleen niet de beste, dus wedstrijden nooit gereden met springen, maar wel springlessen waar we flink de hoogte in gingen)

Ik kreeg dus een d pony op mijn 11e of 12e, maar daar was ik echt heel snel uitgegroeid. Wel tot 15e/16e op blijven rijden, maar kon laatste jaar eigenlijk echt niet meer. Ik reed toen dus ook al het paard, maar kreeg nog een epony daarna. Daar ben ik nooit te groot voor geworden, ik ben ook 172 maar was een sprietje.

Die gangen van paard waren trouwens ook wel snel gewend hoor. Natuurlujk was dat heel lastig vanaf kleinere pony's maar vrij snelnreed ik gewoon rond en sprong ik ermee.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 07-02-21 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:05

anjali schreef:
Ik vind ook dat jij als moeder ook recht hebt op iets voor jezelf.Zoek een fijn paard voor jezelf uit,en als je dochter wil mag zij er ook op.Zij heeft toch al een pony.

Pony wordt ze te groot voor.....
Dat is dus ook wel het probleem

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:06

tita schreef:
Ik vind dat kind van 12 lekker bij ponies moet blijven :j
Er zijn uitzonderingen maar die rijden zo goed ....... das ander verhaal zoals je al zegt pony tijd kan maar een keer maar goed mijn pony tijd onder zadel duurde tot mijn 31ste dus dat verhaal gaat ook niet op

Ik blijf erbij paard voor jezelf beetje egoïstisch doen kan geen kwaad mama heeft ook me-time nodig

:= 160 is geen paard ja op papier maar in werkelijkheid die van 158 waar ik op zat schrok ik toen ik er af sprong dat was echt verschil met mijn huidig paard van 165

Ja en dat is dus mijn dilemma.../
Pony kopen voor kind en haar de pony tijd gunnen.
Of mij in mijn ogen egoïstisch opstellen en een paard kopen
Zucht

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:08

goldyc schreef:
Ik denk dat dat een kwestie van wennen is... Een 'overmaatse shet' loopt ook heel anders dan een paard. Maar er zijn ook e-pony's die als paarden lopen. Ik heb erg hard moeten wennen aan de ruime (zij het vrij vlakke) gangen van mijn e-pony, maar als ik nu op een ander, groot paard stap, is de staplengte in stap nagenoeg hetzelfde. Misschien is het inderdaad een idee om haar een aantal lessen op een groter, braaf paard te geven om te kijken hoe dat gaat? Als het een kwestie van wennen is, zal je na een les of 10 al een duidelijk verschil merken. Ze is nu 1m50, maar ze is er nog maar 12, dus ze groeit ongetwijfeld nog van een pony af.
Ik heb natuurlijk geen dochter van 12 (ik ben er zelf 23, stel je voor), maar ik zou zeker naar iets kijken waar jij ook met een gerust hart mee kan rijden.
Daarbij is het ook een soort van 'subjectief' vanaf wanneer een pony dan precies een paard is. Ik bedoel, mijn 'e-pony' is hier in België toch echt een paard. Alleen jullie Nederlanders hebben zo'n e-pony categorie :P Zij is van bouw ook echt meer een paard, terwijl er dieren zijn die groter zijn, maar die er toch meer veel meer 'pony-achtig' uitzien dan zij.

Vind ik een hele goede tip van je om haar eens te een poosje te laten lessen op een paard!
Pony’s in alle maten rijdt ze al wel en ook springen. Dit gaat goed op een hele langelijnde E maat na.... Maar die is ook wel zeer sterk.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:09

Marus schreef:
Zucht

Ik vind hier niks egoïstisch aan. Allang een grote luxe om een eigen paard te mogen hebben. Ongeacht of je die moet delen met je moeder of niet.

Ik zou gewoon (mits je dochter capabel genoeg is voor een groter dier dan jullie pony) gaan kijken voor een damespaardje rond de 1.60m. Met een goed karakter kom je al een heel eind. Dan kan je dochter ook veel langer voorruit en meer opgroeien en leren met dat paard. Ik ben vanaf mijn elfde al paarden gaan rijden en daardoor ook nooit tussen pony's gestart. Heb er niet onder geleden hoor :)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:13

Hommage schreef:
Marus schreef:
Zucht

Ik vind hier niks egoïstisch aan. Allang een grote luxe om een eigen paard te mogen hebben. Ongeacht of je die moet delen met je moeder of niet.

Ik zou gewoon (mits je dochter capabel genoeg is voor een groter dier dan jullie pony) gaan kijken voor een damespaardje rond de 1.60m. Met een goed karakter kom je al een heel eind. Dan kan je dochter ook veel langer voorruit en meer opgroeien en leren met dat paard. Ik ben vanaf mijn elfde al paarden gaan rijden en daardoor ook nooit tussen pony's gestart. Heb er niet onder geleden hoor :)

Ja rationeel gezien weet ik het.....
Maar gevoel speelt mee..... en voel me dan al snel een ego.

Damespaardje voor mij niet oke.
Ben niet een iel gebouwd

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:16

Misschien iets geks, maar is het de bedoeling dat de huidige ponys ook blijven? Is het geen idee dat deze ponys verkocht worden en dat er dan een geschikte pony voor haar komt én een paard voor jezelf? Ik vind dat je een hoop voor jezelf aan de kant zet als er voor haar een 3e pony/paard komt en voor jou eigenlijk nog net niks..

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:18

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar een leuke haflinger of fjord is geen optie? Tip: kijk eens bij Bokker Chasey en haar haflinger Nick topic ([PP] [VOLG] De avonturen van Nick en Bliksem). Plezier voor jong en oud, groot en klein. Er zijn genoeg haffies die een leuk sprongetje maken, die mee doen in crosslessen én die geschikt zijn voor een heerlijk rondje buiten/strand/bos.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:19

Van een uit de kluiten gewassen shet naar een paard waarmee ze ook nog wil springen vind ik een te grote overgang. Ze is slechts 1.50 m groot. Serieus rijden en springen is mogelijk op die leeftijd en op een paard, maar dan moet je als amazone een natuurlijke aanleg hebben en over een paard beschikken dat van erg goede wil is. Het is de vraag of je het moet willen (proberen). Persoonlijk vind ik jullie wensen, leeftijd en postuur te ver uit elkaar liggen om een goede kans te maken op een fijne compromis. Daarnaast vond ik de ponytijd geweldig. Mocht ze wedstrijden willen rijden of lessen willen rijden bij een rijvereniging, dan zou ik het jammer vinden om haar al over te laten gaan naar de paarden.

Wij hebben een grote, KWPN gefokte E-ruin gehad. Overbouwd en zonder schoft, stevig type met grof beenwerk. Mijn moeder reed ermee, maar mijn vader en broertje (ergens tot een jaar of 14, toen stopte hij) konden er ook op. Als je wil delen, dan zou ik zoiets zoeken. Maar mijn broertje kwam van een grote C pony en was aanzienlijk langer dan jouw dochter. Dat is dan toch wel een verschil.

Ik kan niet inschatten wie van jullie voorrang zou verdienen, om het op een rare manier te formuleren. De tekst hierboven klinkt alsof je met een paard je dochter tekort zou doen, maar eigenlijk is elke andere optie nadelig voor jou en je geeft aan dat je echt uitkijkt naar een eigen paard. Moeilijk dat jullie net op dit moment allebei toe zijn aan iets nieuws en er geen ruimte is voor 2 nieuwe aanwinsten. Ik neem aan dat er niet een andere scenario mogelijk is? Zoals het verkopen van de huidige pony's en wel een pony + paard te kopen en deze (eventueel met een aanpassing) aan huis te kunnen stallen? Om zo pensiongeld uit te sparen? Of dat je dochter ergens een pony kan leasen terwijl je zelf een paard koopt en ze 'af en toe' je paard kan lenen als dat zo uitkomt?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:19

MyWishMax schreef:
Ik heb al jaren een paard samen met mijn moeder, meerdere gehad al. Toen ik 11 was gingen we voor het eerst op zoek naar een paard samen.
En dit wil je niet lezen, degene waar mijn moeder gek van was, was te groot en sterk voor mij, dus kreeg ik een pony en zij het paard. 2 of 3 jaar later kon ik er wel op rijden en springen. :') het 1e jaar niet, 2e jaar ging het steeds beter en na 2 jaar kon ik echt serieus rijdenop haar. maar mijn moeder koos dus voor zichzelf. En ik had het geluk dat ik een halve lease pony mocht. Dus 3 dagen in de week, soms 4

Je kan echt paarden vinden die zich aan passen aan degene die erop zit. Ik wil graag wat heters als mijn moeder, zij wil braaf. Aan lange teugel naar buiten kunnen, lekker lessen en gewoon alles waar zij zin in heeft en ik kan fanatiek de wedstrijden in met paard dat echt heet kan worden tijdens het rijden. We hebben nu het 3e paard achter elkaar wat we gekocht hebben die beide kunnen.

Bij dat 1e paard was ik wel echt te klein, maar dat was een enorm breed paard en 173 groot. Ik was echt een mug daarop, maar ging vrij snel ook wel weer goed, juist omdat ze ook zo braaf was. Hoe handiger ik werd, hoe heter het paard werd / ik haar kon rijden.

Het voordeel aan springen met dat paard was dat het mibder hoog leek als met pony. En moeilijker te rijden was het ook niet eigenlijk tijdens springen. Was er wel 1 met ervaring (alleen niet de beste, dus wedstrijden nooit gereden met springen, maar wel springlessen waar we flink de hoogte in gingen)

Ik kreeg dus een d pony op mijn 11e of 12e, maar daar was ik echt heel snel uitgegroeid. Wel tot 15e/16e op blijven rijden, maar kon laatste jaar eigenlijk echt niet meer. Ik reed toen dus ook al het paard, maar kreeg nog een epony daarna. Daar ben ik nooit te groot voor geworden, ik ben ook 172 maar was een sprietje.

Die gangen van paard waren trouwens ook wel snel gewend hoor. Natuurlujk was dat heel lastig vanaf kleinere pony's maar vrij snelnreed ik gewoon rond en sprong ik ermee.

Heel fijn dat je dit deelt!
Maar bij jou was het dus wel zo toen je 11 was het paard he gewoon nog te machtig was?
Lag het echt aan het paard of was je gewoon sowieso nog te klein voor een paard?

Ja wat jij omschrijft is wat ik ook graag zou willen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:21

Hier een moeder van een meisje van 12 en 14. Zij delen samen een grote D/kleine E maat nu. Voor de jongste met ongeveer dezelfde lengte als jouw dochter, ze is wel fijn van postuur, is de pony eigenlijk zelfs al wat groot, maar de oudste is echt te groot voor een kleinere D, dus voor ons een prima maat. Ik vind altijd dat je niet te groot moet kopen, bij een paard is de gang zoveel ruimer en maak je het springen voor een kind niet makkelijker. Benen moeten daar zijn waar ze horen vind ik wat betreft lengte :D Daarnaast is het met 12 minder leuk als je fanatiek wordt om mee te moeten doen tussen de volwassenen op wedstrijd, de instap is dan natuurlijk ook weer hoger. Te groot en het paard is toch een keer niet lief om komt een keer niet uit op een hindernis, heeft een te klein kind veel meer moeite mee om de controle te behouden of te blijven zitten, dan op een kleinere pony. Uitzonderingen zijn er altijd, en een portemonnee heeft ook niet altijd genoeg voor de beste optie, maar over het algemeen is een paardenmaat echt wel veel voor een 12-jarige. Kracht en postuur komen niet overeen en voor mij wil ik graag dat mijn kinderen naast veilig zijn, ze ook plezier in het rijden krijgen en houden. Is het misschien een optie de huidige pony te koop te zetten en kijken naar een D, en voor mam zelf een paardenmaat, kan ze na de D daarin doorgroeien. Raakt ze de interesse kwijt, kan je natuurlijk de D alsnog verkopen. Ga je toch voor een paard samen, zou ik zeggen ga dan niet voor een kasteel of een enorme krachtpatser, en goed braaf en hanteerbaar, (en dat laatste is soms best een uitdaging te vinden) 12 is echt nog klein. Aan beide kanten voor en tegens, hier zijn de meiden nu wel fanatiek, maar alsnog is het voor ons een mooie optie dat ze samen doen. Als de 1 te druk is met school of vriendinnen, zet ik de ander er op zeg maar, zo loopt de pony hier mooi een flink aantal keer per week. Dus in delen zit ook voordelen :o Met kijken naar een pony voor hen samen zijn we het meeste gaan kijken naar de jongste, die dan het kleinst en minst ervaren is. De oudste red zich met veel meer types, dus met name gekeken of de pony braaf genoeg zou zijn voor de jongste. De oudste had een geweldige pony gezien, maar die was nog te veel voor haar zusje, ook weer een nadeel van samen doen, het moet beide passen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:22

Is het geen idee om opzoek te gaan naar een leasepony voor je dochter, zelf een paard te kopen en wanneer je dochter over een paar jaar wat gegroeid samen dat paard delen? Dan heb je ook niet het risico dat je dochter in haar pubertijd ermee kapt en je met een pony zit die niemand rijd.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 19:24

Afbeelding

Even een foto voor idee
Hier rijdt ze op het paard wat ik in oktober kocht. Maar helaas de verkeerde.... dus afscheid moeten nemen.

Paard 1.65

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:26

Marus schreef:
anjali schreef:

Pony wordt ze te groot voor.....
Dat is dus ook wel het probleem

Hoezo probleem? Als je die pony verkoopt kan je toch op zoek naar een nieuwe pony voor je dochter en een paard voor jezelf? Of denk ik nu te makkelijk? :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 19:27

Ik heb toen wel een aantal dieren proefgereden waar ik wel mee overweg kon. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat dat thuis ook zo gebleven was. Een paard rijden nadat die losgereden was is wel heel anders als het zelf moeten doen. Maar in dit geval was dat paard echt te veel, zowel qua grootte, als breedte als kracht.
Ik was wel iets groter al, denk ik. Misschien 1,60 oid? Maar heel licht.

Nu was het voor mijn ouders ideaal dat ik dus die lease pony aangeboden kreeg. Ook vanwege pony tijd met wedstrijden. Maar wij hadden toen en hebben nu ook stalgenoten waar moeder en dochter op hetzelfde paard rijden. Dat gaat eigenlijk ook goed bij allemaal. Vooral omdat wij qua lessen geen onderscheid in pony of paard hebben maar juist niveau en leeftijd. Dus dan rijd je alsnog bij leeftijdsgenootjes. De activiteiten die georganiseerd worden zijn ook op leeftijd en niet op pony of paard

Ik vind die foto helemaal niet gek hoor. Ik had veel erger verwacht, ik was echt veel kleiner.