goldyc schreef:Ik begrijp dat je dochter wilt springen en een paardje met pit wilt, maar een braaf paard kan ook pit hebben in het werk, braaf is niet meteen flegmatiek.
Is het geen optie om een braaf paard te zoeken, eentje dat niet (te extreem) uittest of bij het minste opzij springt of dat soort dingen, dat al kan springen (dus een soort leermeester)? Op die manier heb jij een mak en braaf paard en kan je dochter leren springen op een paard dat het haar kan leren. Dan krijgt ze ineens de basis goed mee. Een paard dat de titel 'leermeester' verdient, is meestal ook al wat ouder en de zotte streken zijn er dan vaak al af, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.. Dus een paard dat voorwaarts en meedenkend genoeg is om fijn te kunnen springen met je dochter, maar ook braaf en mak genoeg voor jou.
Ik denk dat je ook nog wel op een breed paard van 1m60 oid past. Met jouw gewicht zou je een paardje van ca 550 kg nodig hebben. (als je 80 kg weegt en je rekent met max. 15% gewicht, dan kom je op 534kg uit voor het paard, maar dat is zonder tuig). Een groot paard is overigens niet per sé moeilijker te rijden of in de hand te houden dan een pony. Als een paard er echt met je vandoor wilt, doet ie dat hoe dan ook wel, of je nu een paard van 1m80 of een pony van 1m20 hebt. Ik ben zelf 1m60 en fijn gebouwd, ik reed een groot springpaard van zeker 1m70 waar ik eens 1x mee mocht rijden even makkelijk de piste rond als mijn eigen e-pony van net 1m50. Het hangt vooral van het karakter van het paard af en niet van de grootte. In mijn geval was dat springpaard ook veel standvastiger en minder schrikachtig dan mijn eigen paard, dat is een karakterdingetje en heeft niks met grootte te maken.
De grote en bewegingen van een paard is dan in mijn beleving vooral een struikelblok.
Als ik zie hoe ze met verschillende pony’s van klein naar groot over de sprong gaat en als ik haar zie stuntelen op een paard alleen al in de galop....... dan denk ik tsja het is toch wel anders en omdat ze niet heel groot is vind ik dat wel een ding. En ik weet dat ook dat leert hoor een paard uitzitten. Maar voor nu wat is wijsheid???