Dillema: verkopen of niet verkopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Dillema: verkopen of niet verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:55

Vraagje, wanneer hij ontspant tijdens borstelen of andere zaken, ben je dan wel eens meteen gestopt( ook al was je nog maar op de helft). Dat kan namelijk ook een leer proces zijn, hij ontspant en krijgt gelijk een beloning doordat je de druk weg haalt .

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:58

Op basis van alleen dit beetje tekst zeg ik dat dit paard misschien toch een iets ervarener persoon nodig heeft, of iemand die beter om kan gaan met het soort paard dat het is. Niets ten nadele van jou, maar het is niet jouw type paard. Er is een hele grote markt voor een mooi, jong type met aanleg voor de sport, koop jij iets terug wat je beter ligt. Of niet, zolang je die 27-jarige nog hebt lopen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 17:00

bigone schreef:
Vraagje, wanneer hij ontspant tijdens borstelen of andere zaken, ben je dan wel eens meteen gestopt( ook al was je nog maar op de helft). Dat kan namelijk ook een leer proces zijn, hij ontspant en krijgt gelijk een beloning doordat je de druk weg haalt .

Toen met de dekens af en op doen moest ik wel even doorpakken. Kan niet halverwege met een deken half los stoppen. Dus wel heel rustig aan gedaan, in etappes, maar toch over zijn grens gegaan daarmee. Kon niet anders. Als ik met hem ga “oefenen” dan doe ik hele kleine stapjes. Telkens belonen door de druk weg te halen, veel tegen hem praten, en op een punt dat zijn ogen zacht worden en hij begint te kauwen beloon ik weer en stop ik direct.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:15

Paard is 3, compleet onverpest, leuke kleur, kan leuk lopen en met papieren, maar niet de recreatiepony die je eigenlijk wil.
Dit is een paard waar een ander vast heel erg blij mee is, en het een superleuke uitdaging vind.
Je hebt zo te lezen al super je best gedaan voor hem met de basis die hij niet kende, hem in training gehad: gun hem een andere baas.
En jezelf een paard waar je wel dat gevoel bij hebt, hoe lief hij ook is.
Mijn eigen pony loopt wegens gebrek aan pony’s en voor zijn lol wat zeer diervriendelijke manegelessen mee nu.
Hij vind het prima dat er nu ook anderen bij hem komen en vind het erg gezellig.
Wij denken teveel dat ze niet zonder ons kunnen, maar mijn pony heeft gewoon op woensdag geen zin in mij. :+
Dan heeft hij zijn natje en droogje gehad, een les gelopen, doei baas tot morgen. :D

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:31

Een paard waar je geen plezier van hebt kost net zo veel geld als een paard waar je wel plezier van hebt. :)
Niemand kan je zeggen wat je moet doen, je moet hierbij echt naar je gevoel luisteren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:07

Dit klinkt niet als een normale 2/3 jarige. Ik hou wel van sensibel, maar dit lijkt mij te oncontroleerbaar. Misschien een optie om hem door die trainingsstal te laten verkopen? Zij hebben er geen band mee en kunnen hem waarschijnlijk beter voorstellen dan jij op dit moment.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:17

Sky_As schreef:
hoezo, je verkoopt toch een 3 jarige. Als die aan een touw mee kan lopen is het toch al goed? Niet iedere 3 jarige hoeft al volledig beleerd en braaf te zijn. Ik heb nog nooit een 2-3 jarige gekocht die meer kon dan aan een touw mee lopen (en sommige kenden dat zelfs nog niet eens). Dat vond ik nog altijd fijner dan eentje die volledig verwend was en eigenlijk al te veel (foute) dingen kende.

Als ik naar een 3 jarige ga kijken hoop ik dat ik hem in de bak in alle 3 de gangen kan zien, desnoods een klein sprongetje kan zien maken en een stukje over het harde draven. Voor de rest hoeven ze zich niks te kunnen presenteren in mijn ogen. (mits de prijs natuurlijk wel is voor een onbeleerde)

Dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Iedereen heeft altijd zijn mond vol over handelaren en paarden waar een praatje aan zit maar nu zeg jij feitelijk: doen alsof je neus bloedt en gewoon als een onbeleerde verkopen terwijl het feitelijk gewoon een schijtbok is.

Wil je dat een ander er mee verongelukt?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:30

Heb je verhaal gelezen , mijn simpele advies: verkopen, dit is niet jou type paard.
Ik ken het, heb ook 7 jaar lang een paard gehad waar bij ik altijd zoiets had: nee dit is niet echt mijn paard. Niet het karakter dat bij mij past.
Dit was geen jong dier hoor en ik heb er ook mega veel mee gedaan en met rijden was hij braaf, dominant maar braaf, maar zijn dominante karakter stond mijn steeds meer "tegen", ook zijn karakter naar andere paarden. Hij durfde rustig te slaan naar anderen (ook tijdens het rijden met bijvoorbeeld een buitenrit) en ook greep hij , als hij de kans kreeg anderen. Killer Troy werd hij wel voor de grap genoemd.

Ik heb 1,5 geleden de stoute schoenen aangetrokken en op zoek gegaan naar een andere topper en die heb ik gevonden. Heerlijk lief dier met een super fijn en rustig karakter. Ben er zo ontzettend blij mee

Eerst dacht ik de andere toch maar niet te verkopen, maar ja 2 paarden, pjieuw, de kosten zijn te doen, maar het werk er van.
Toen mijn 1ste paard ook nog eens een poging deed mijn nieuwe paardje te vermoorden, ja echt het was vreselijk om te zien, toen heb ik besloten hem te verkopen.

Lang verhaal kort, Troy staat nu op een super fijne plek.
Hij staat met maar liefst 25 andere paarden in het land en dat gaat super!
Nu krijgt hij zo af en toe eens op zijn lazer , kan hij hebben hoor!

Dus het kan ook goed aflopen!

Succes met je keuze

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:40

janderegelaa schreef:
Sky_As schreef:
hoezo, je verkoopt toch een 3 jarige. Als die aan een touw mee kan lopen is het toch al goed? Niet iedere 3 jarige hoeft al volledig beleerd en braaf te zijn. Ik heb nog nooit een 2-3 jarige gekocht die meer kon dan aan een touw mee lopen (en sommige kenden dat zelfs nog niet eens). Dat vond ik nog altijd fijner dan eentje die volledig verwend was en eigenlijk al te veel (foute) dingen kende.

Als ik naar een 3 jarige ga kijken hoop ik dat ik hem in de bak in alle 3 de gangen kan zien, desnoods een klein sprongetje kan zien maken en een stukje over het harde draven. Voor de rest hoeven ze zich niks te kunnen presenteren in mijn ogen. (mits de prijs natuurlijk wel is voor een onbeleerde)

Dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Iedereen heeft altijd zijn mond vol over handelaren en paarden waar een praatje aan zit maar nu zeg jij feitelijk: doen alsof je neus bloedt en gewoon als een onbeleerde verkopen terwijl het feitelijk gewoon een schijtbok is.

Jij verdraait het wel heel mooi. Ik zeg nergens dat je moet doen of je neus bloedt....
Deze heeft al op bokt markt gestaan en daar stond gewoon eerlijk bij dat hij sensibel is met het verhaal erbij. Ik ken wel meer 3 jarige door niks kennen die je niet aan hun kont kan komen. Als je gewoon eerlijk bent is er toch niks aan de hand?
Als mensen weten wat ze kopen is het toch an de koper.
Mijn reactie was nav iemand die zei dat je hem niet goed kon verkopen omdat hij niks kent. Waarop ik zei dat er heel veel 3 jarige zijn die niks kunnen.

Waarschijnlijk krijgt deze gewoon niet de leiding die hij nodig heeft. Haar vriend kan er namelijk al meer mee en die heeft niks met paarden. Dus waarschijnlijk heeft zij gewoon de klik er niet mee. Dat kan toch? Dan is het toch niet gelijk een schijtbok. Ik had een 9 jarige die nog steeds bang was van dekens. Als hij vast sons prima (met beleid), maar los in de wei kon je het vergeten hoor...

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:42

Verkopen klinkt idd als de beste optie, maar zou wel heel selectief zijn met aan wie je hem verkoopt. Zou zonde zijn als hij in verkeerde handen terecht komt

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 09:18

Nou het is geen schijtbok maar helemaal normaal gedrag is het niet nee :+ Het is ook wel logisch. Normaal gesproken leer je een veulen zulke dingen al. Aanraken, wandelen, voetjes geven ed. Hij heeft gewoon 2 jaar in een opfok gelopen en dan ook echt nooit een mens gezien. Geen hoefsmid niks. Dus hij kent niks. En daar krijg je niet echt een brave 2 jarige van.

Er is ongetwijfeld een leuk paard van te maken want het karakter is echt lief, maar met hele intensieve begeleiding En mensen die echt weten wat ze doen en die heb ik niet nu.
Wie reageert krijgt gewoon het eerlijke verhaal, en ze maken het vanzelf ook wel mee als ze komen kijken. Er is vast iemand die echt wel met hem uit de voeten kan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:24

Poeh.. Ik zou mijn vingers hier niet aan branden hoor.. Klinkt misschien hard, maar als ik een angstig gevoel heb bij een paard, dan is het plezier er al gauw vanaf.

Ik heb vorig jaar januari mijn paard verkocht, nadat ik tot de zoveelste conclusie kwam dat ik er gewoonweg geen tijd voor heb en hij nog zo jong is (hij was 5 geloof ik) en gewoon een beter plekje verdiende dan bij mij. Daarnaast vertrouwde ik hem ook niet, want zo uit het niets kon hij er vandoor gaan/gaan bokken als je erop zat. Liep je 100 keer langs een punt, dan was 101 ineens eng.

Sinds ik kinderen heb, ben ik wel een watje geworden daarin.
Voor mij nu even geen paard meer en misschien wel nooit meer. Maar als er een paard komt, dan wil ik dat ik hem goed kan vertrouwen en er niet met een knoop in mijn maag naar toe ga..
Zoals al meerderen hier hebben gezegd, het is een te dure hobby om er geen plezier in te hebben :)

Succes met je keuze!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:28

Verkopen is geen schande. Dit paard is niet verknald, mooi en goed. Dus ik denk bij een ervaren iemand dat hij daar een geweldig paard aan gaat krijgen.
Ga je wel met hem ad slag dan risico op fouten, verpesten en heb je een ongelukkig paard die moeilijker verkoopt.
Dus mijn advies is verkopen aan ervaren iemand die daar een top paard aan kan krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:32

Ik denk bij een ervaren persoon met jonge hetere paarden je dit paard binnen 2 weken niet terug kent.
Ik lees niets verontrustend over het paard. Dus ik zou niet weten waarom het dier door sommige zo bestempeld moet worden.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 09:34

DuoPenotti schreef:
Ik denk bij een ervaren persoon met jonge hetere paarden je dit paard binnen 2 weken niet terug kent.
Ik lees niets verontrustend over het paard. Dus ik zou niet weten waarom het dier door sommige zo bestempeld moet worden.

Vind ik ook erg overdreven. Heb ook niet het gevoel dat ik hem nou neergezet heb als levensgevaarlijk want dat is ie niet. Hij is nog nooit aan de kletter gegaan echt, nooit getrapt of gesteigerd (wat mijn jaarling wel een handje van had) dus beetje overdreven. Hij is gewoon té groen voor mij. Gaat eerder staan trillen als een rietje en schiet wat weg ja. Waarvan ik niet weet hoe het in goede banen te lijden. Maar rotbok, en onhandelbaar nee echt niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:37

Daarom. En jij weet dan even niet wat te doen en daardoor doorbreek je het ook niet.
Is niet als kritiek bedoeld. Alleen maar goed dat je het erkend.
Dan komt hij bij iemand die zonder nadenken intuïtief goed reageert en het gedrag is na een paar weken compleet anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:47

Achaiah schreef:
DuoPenotti schreef:

Vind ik ook erg overdreven. Heb ook niet het gevoel dat ik hem nou neergezet heb als levensgevaarlijk want dat is ie niet. Hij is nog nooit aan de kletter gegaan echt, nooit getrapt of gesteigerd (wat mijn jaarling wel een handje van had) dus beetje overdreven. Hij is gewoon té groen voor mij. Gaat eerder staan trillen als een rietje en schiet wat weg ja. Waarvan ik niet weet hoe het in goede banen te lijden. Maar rotbok, en onhandelbaar nee echt niet.

Helemaal mee eens, vandaar mijn advies. Je hebt gewoon een wat rillerig jong paard waar je nu geen zin in hebt cq die net "een maatje te groen is voor jou en te rillerig". Een ander is er waarschijnlijk hartstikke blij mee, want ik denk dat je een heel goed paard in de verkoop hebt.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 09:52

Sterker nog, als je mijn pony en hem naast elkaar zet was mijn pony veel stouter. Die durfde de eerste keren aan de longe wel naar je toe te bokken, en heeft ad hand van alles geprobeerd, steigeren enzo. Maar niet uit angst. Gewoon uit (tinker)eigenwijsheid.
En daar kan ik veel beter mee omgaan dan zo’n paard wat zo vreselijk bang is. Ik zie de valk niet gericht trappen of steigeren. Die is gewoon zo bang, en ik kan daar niet mee omgaan. Weet niet hoe ik hem gerust moet stellen. Er zijn vast genoeg mensen die dat wel kunnen.

Hij staat inmiddels ook te koop. Ik ga m’n best doen een leuk huisje voor hem te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:53

Ik zou hem ook verkopen aan iemand die ervaring heeft met jonge en rillerige paarden, het is toch een beetje "anders" werken met zulke dieren en ik denk dat het met zo een beter gelijk goed kan gaan dan dat je het gaat "proberen" en hij ongewenst gedrag aangeleerd krijgt.

Het is geen schande om te verkopen, juist wijs in dit geval denk ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:09

Ik vind dit lastig...
Je klinkt als een integer iemand. Veel mensen doen een paard weg na de eerste scheet die dwars zit. Aan een paard worden veel hoge eisen gesteld, maar weinig mensen steken hand in eigen boezem en kijken wat ze kunnen leren.
Een paard is meer dan een voor de mens functioneel gemaakt ding, maar helaas vinden veel mensen het een brommer.
Ik krijg bij jou wel het gevoel dat je er veel breder naar kijkt.

Als ik dit verhaal lees heb ik een heel andere indruk. Veel paarden die echt in buiten in de gemengde groep zijn opgegroeid zijn vaak erg sociaal en makkelijk. Daar hebben ze geen mensen voor nodig.
Het zal wellicht toch een beetje anders zijn gegaan. Als ik alleen al kijk hoeveel tijd dit jonge bewegingsdier op stal heeft moeten doorbrengen vind ik dat echt wel een akelig verhaal.

Als je nu puur kijkt naar hoe hij voelt voor jou, hoe het contact is dat je met hem maakt, hoe hij het doet met je andere paarden.... moet hij dan weg?
Hij is ook nog zo jong... Dat hij al van alles moest op 3 jarige leeftijd is best heftig. Rust, stabiliteit, laten uitgroeien.... paard kan dan veel stabieler worden uiteraard.

Het risico is altijd groot dat een onbegrepen paard verkeerd terecht komt en een leven krijgt dat je hem niet gunt.
Als je iemand bent die dat makkelijk kan loslaten kun je dat wagen.
Als je iemand bent die zeker wil weten dat hij het echt goed zal krijgen, ben jij de enige die dat kan garanderen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:15

Ik zag je advertentie, wat een schoonheid! Daar ga je vast heel snel een mooi plekje voor vinden. Zat mensen die dol zijn op sensibele paarden en daar veel feeling voor hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:17

Daar ben ik het niet mee eens, op de grond misschien wel. Maar de TS heeft volgens mij echt niet de kennis en kunde die nodig is om zo'n dier te beleren verder. (no offence) En ik heb zoveel paarden gezien die nooit meer goed terecht komen omdat juist daarmee mis is gegaan door pogingen van onkundige mensen.

Een angstig paard heeft veel vertrouwen nodig, maar juist ook iemand met veel gevoel die weet wat hij/ zij doet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:21

Is dit niet gewoon een paard dat wat tlc en duidelijkheid nodig heeft? Ik zou me er niet zo’n zorgen om maken, is meerdere keren verhuisd en nog jong. In mijn ogen gewoon 1 die tijd, rust en regelmaat nodig heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:35

Het is nu in principe een groen paard, weliswaar sensibel maar nog niet verpest. Je zegt dat hij potentie voor de sport heeft. Ik denk dat als je eerlijk adverteerd dat hij sensibel is, hij echt wel een goed huis gaat vinden, bij een ervaren ruiter die dat sensibele tot zijn voordeel kan gebruiken. En zelf zou je dan een fijn recreatiepaard terug kunnen kopen, hoe leuk zou het zijn als je samen met een paardenvriendin op buitenrit zou kunnen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:45

Sky_As schreef:
janderegelaa schreef:

Jij verdraait het wel heel mooi. Ik zeg nergens dat je moet doen of je neus bloedt....
Deze heeft al op bokt markt gestaan en daar stond gewoon eerlijk bij dat hij sensibel is met het verhaal erbij. Ik ken wel meer 3 jarige door niks kennen die je niet aan hun kont kan komen. Als je gewoon eerlijk bent is er toch niks aan de hand?
Als mensen weten wat ze kopen is het toch an de koper.
Mijn reactie was nav iemand die zei dat je hem niet goed kon verkopen omdat hij niks kent. Waarop ik zei dat er heel veel 3 jarige zijn die niks kunnen.

Waarschijnlijk krijgt deze gewoon niet de leiding die hij nodig heeft. Haar vriend kan er namelijk al meer mee en die heeft niks met paarden. Dus waarschijnlijk heeft zij gewoon de klik er niet mee. Dat kan toch? Dan is het toch niet gelijk een schijtbok. Ik had een 9 jarige die nog steeds bang was van dekens. Als hij vast sons prima (met beleid), maar los in de wei kon je het vergeten hoor...

Maar je vergeet dat hij al minimaal 2 maanden op een trainingsstal gestaan heeft en daarvoor bij de HH in een box. Die hoort nu kuikenmak te zijn. Dus als in zijn advertentie staat dat hij groen is dan is dat niet de waarheid. Niet of nauwelijks trainbaar door zijn sensibiliteit zou een betere omschrijving zijn.

Maar goed, is hij al eens door een goede osteopaat bekeken? Misschien heeft hij wel onwijs pijn ergens.