Moet je altijd een klik met je paard hebben?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Moet je altijd een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:46

Ik heb al 15 jaar geen klik met mijn arab :+ maar we doen het ermee.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:52

Zeker als het "1 van de paarden/pony's" is ipv je enige dan is dat denk ik niet raar...
Ik heb 2 waarbij het écht liefde op het eerste gezicht was, ook in beide gevallen stonden ze toen niet te koop en was ik ook niet op zoek. (echt in beide gevallen dat ik dacht dit is hem/haar.. no doubt)
Nr. 3 heb ik eigenlijk met name omdat haar moeder gaaf was en ik mijn "droompaard" toen niet kon kopen(wat ik vervolgens nog geen jaar later wel heb gekocht...) dus heel banketstaaf een soort troostprijs. Als jonkie en het was wel een flinke tante, ik heb echt wel een paar jaar gedacht: ik weet niet of dit wat gaat worden. Wel goed gekomen, erg veel van geleerd, uiteindelijk een iets meer no-nonsens type dan de rest, wat ook wel eens lekker is.

Daarnaast een gezelschapspony erbij, ook mijn eigendom, maar die is puur uitgezocht omdat het praktisch was (beetje juiste formaat, en stond zo'n 10 km verderop te koop, dus lekker makkelijk. maar tja, paste prima in de kudde, deed nergens moeilijk mee, dus tja, heeeel praktisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:56

Ik zou me er niet te druk om maken: ze heeft duidelijk wel een belangrijke plek in het geheel. Die draadjes hoeven niet allemaal naar jou of via jou te lopen. Ik zou zelfs denken dat het misschien is dat jullie allebei een beetje steunpilaar zijn in je eigen stukje, waardoor jullie elkaar niet zo nodig hebben maar jullie wel allebei goed passen in het geheel.
Maar als ze fijn in de kudde staat en je kunt er mee werken en je man vindt haar ook leuk dan denk ik dat je je echt helemaal nergens zorgen over hoeft te maken en absoluut niemand tekort doet.

(En dan merk je over een tijdje waarschijnlijk vanzelf dat er toch een band ontstaat tussen jullie, ook al is die nooit zo rechtstreeks als tussen jou en de andere merrie of je vorige merrie. Relaties zijn er in vele vormen.)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:24

Arabesk schreef:

:') :') :')

Ik denk dat het voor iedereen anders is TS. Alleen jij kan antwoord geven op deze vraag. Ik denk dat het belangrijk is om te kijken waar je prioriteiten liggen. Vind je het erg als ze alleen maar als weidemaatje zou staan en daar iedere maand geld aan kwijt te zijn? Of gaat het je uiteindelijk tegenstaan waardoor je spijt krijgt.

Maarja wat is een klik? Dat je fijn met het dier kan werken of dat je tot over je oren verliefd bent. Ik denk dat dit laatste namelijk wel minder wordt naarmate je ouder wordt. Je gaat anders kijken. De "pennyflow"zakt wat af.

Misschien niet helemaal te vergelijken maar ik had (nu 2) 3 honden. 1 daarvan is helaas kort geleden ingeslapen. Maar met haar had ik echt een speciale band, het was mijn vriendinnetje voor het leven. De andere twee houd ik ook zielsveel van maar anders. En die krijgen net zoveel liefde en verzorging en zou ze ook nooit wegdoen.

Succes ts!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:42

Wat jammer dat je de klik met deze pony niet zo voelt!Maar wat ongelofelijk fijn dat ze zo goed met je andere pony matcht en dat er kinderen zo op weg kunnen rijden!

Toen ik mijn paard kocht had ik ook niet zo veel met haar, maar ze was al op leeftijd (19) en ik reed haar bij toen ze opeens verkocht moest worden. Toen heb ik haar gekocht omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen als ze naar een onbekende zou gaan (eenkennig type). Inmiddels zijn we 8 jaar verder, is ze 27 en mijn beste vriendin. Nog steeds gaat ze voor me door het vuur en doet ze alles voor me. Heeft zeker 3 jaar geduurd voor het echt klikte, maar dat was het meer dan waard <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:30

Tiffany schreef:
Arabesk schreef:

:') :') :')

Ik denk dat het voor iedereen anders is TS. Alleen jij kan antwoord geven op deze vraag. Ik denk dat het belangrijk is om te kijken waar je prioriteiten liggen. Vind je het erg als ze alleen maar als weidemaatje zou staan en daar iedere maand geld aan kwijt te zijn? Of gaat het je uiteindelijk tegenstaan waardoor je spijt krijgt.

Maarja wat is een klik? Dat je fijn met het dier kan werken of dat je tot over je oren verliefd bent. Ik denk dat dit laatste namelijk wel minder wordt naarmate je ouder wordt. Je gaat anders kijken. De "pennyflow"zakt wat af.
Ik heb die "Pennyflow"nu op mijn 67 ste nog steeds.Ik begon op mijn 14de en werd toen al verliefd op een manegepaard wat ik toen natuurlijk nog niet kon kopen helaas. In middels heb ik mijn achtste eigen paard, nog steeds verliefd . Slechts 1 keer heb ik er een gekocht die ik wel leuk vond maar hij mij niet ,dat ging dus helemaal niet wegens ontbrekende klik .
Misschien niet helemaal te vergelijken maar ik had (nu 2) 3 honden. 1 daarvan is helaas kort geleden ingeslapen. Maar met haar had ik echt een speciale band, het was mijn vriendinnetje voor het leven. De andere twee houd ik ook zielsveel van maar anders. En die krijgen net zoveel liefde en verzorging en zou ze ook nooit wegdoen.

Succes ts!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:31

O mijn verhaaltje is verkeerd terecht gekomen. Zal ik het overtypen of is het zo ook begrijpelijk?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 10:59

Wat is een klik? Is dat op slag verliefd zijn? Of is dat de band die groeit door het samenwerken, het samen doen?
Ik vind dat laatste veel belangrijker en tegelijkertijd duurt dat veel en veel langer.
Ik vond mijn haflinger vooral leuk toen ik hem zag, voldeed niet aan mijn eisen, maar ik zag de potentie.
Het eerste jaar heb ik wat advertenties van hem gemaakt en uiteindelijk niet geplaatst. Wat een drama. En ik kon er niet zo goed mee omgaan.
Inmiddels zijn we 12,5 jaar verder, hebben we elkaar door en door leren kennen. En dat maakt dat de band goed is. En die band gaat heel diep. Hij is echt mijn soulmate geworden. Maar dat heeft echt wel een paar jaar (bloed, zweet en tranen) gekost.

Nu met mijn veulen was ik verliefd op de foto. Een totaal andere invalshoek :+
Qua karakter zocht ik een braaf, nuchter en nieuwsgierig veulen. Daar voldoet ze ook aan. En het ras dat ik graag wilde. Maar hoe dit zich gaat ontwikkelen zal de tijd ook uitwijzen. Nu ben ik gek met haar, maar ook zij heeft al momenten gehad dat ik dacht: okee.... :x

Wat ik belangrijk vind is dat het gevoel vanaf het begin goed is. Dat je weet dat je bij elkaar past, dat je aan elkaars verwachting kan voldoen. Zo te lezen heb je dat. En die klik, die band... Geef het tijd, dan groeit dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:19

Goh, wat is een klik? Ik vind fijn kunnen samenwerken met een paard het belangrijkste. En soms heb je gewoon de verkeerde verwachtingen, dan is de vraag of je die kan bijstellen of niet. Mijn oudste paard sprak me qua looks niet aan, werd erop verliefd zodra ik in het zadel zat. Mijne jongste paard was bingo qua looks, maar ik had een heel ander karakter van hem verwacht. Ben nl zo stom geweest om enkel binnen Europa websites op te zoeken voor informatie over zijn ras, waardoor ik me er niet van bewust was dat je een werk en show lijn hebt. Heb mijn paard bijna 5 jaar en weet pas sinds kort dat ie uit een showlijn komt. Niet wat ik wilde, maar ik heb er ondertussen wel voor gekozen om mijn verwachtingen aan te passen. Moest ik merken dat zijn karakter en het doel waarvoor ik hem heb, toch niet verenigbaar zijn, houdt het op. Niet dat ik dat zie gebeuren, we hebben echt wel lol samen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:23

Vriend en ik hebben een arabier. Weet niet hoe het voor hem voelt, maar ik heb er niet echt een klik mee. Ben wel dol op hem en wil hem ook niet kwijt.

Maar het enige paard waar ik echt een klik mee heb ervaren, is 3 weken geleden ingeslapen.
Daarvoor 2 paarden gehad waar ik ook ontzettend gek op was, maar voelde toch anders.

En daarnaast een heleboel paarden op stage en werk gehad waar ik totaal geen klik mee had, maar prima mee kon werken :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:28

Bij mij is een klik dat het paard mij ook "ziet". Dus een connectie.Ik ben wel eens een paard gaan bezichtigen die echt over me heen keek,alsof ik er niet was.Die probeerde dus niet om een link te leggen.Wel moeilijk dat je vaak heel snel moet beslissen over of het wel of niet iets kan worden, terwijl sommigen misschien meer tijd nodig zouden hebben.Maar op proef krijg je tegenwoordig haast nergens meer.

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:41

Zoiets moet groeien, probeer niet te vergelijken.
klik komt vast nog.
En mocht dat niet zo zijn, laat het me dan weten, ik zoek nog zoiets :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:52

Zoiets kan ook groeien. Met grietje had ik in het begin ook niks. Pap had haar gekocht toen een andere pony net voor mijn neus was weggekaapt en ze was ook nog eens stront vervelend, ik kon haar dagelijks vangen omdat ze weer ontsnapt was. Maar na een aantal maanden begon ze te wennen en ging ik leuke dingen met haar doen en toen ging ik haar streken en nuchtere karakter enorm waarderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:53

diesuus schreef:
klik komt vast nog.

Nou ts,mooi aanbod toch? Echter zal je andere pony misschien niet blij zijn als ze haar maatje weer zou moeten missen!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:01

justkid schreef:
Wat bedoel je precies met een klik?
Ik vind het altijd zo'n vage term die voor iedereen anders is lijkt me.
Wat precies mis je als je het woord "klik" niet mag gebruiken?

ik denk dat je het zou kunnen vergelijken als het verschil tussen een kennis/vriendschap of verliefdheid/houden van tussen mensen? een diepere band zeg maar?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 23:45

Juut schreef:
Er zat een stuk rouwverwerking op van mijn oude pony,

Ik denk dat dat hier ook wel meetelt. Deze nieuwkomer lijkt uiterlijk veel meer op mijn overleden pony (wat ook kan, gezien zelfde voorouders) dan mijn andere zwarte pony die wel zwart is, maar verder totaal anders in elkaar steekt.

@Romy1234: Misschien ook mee te maken dat je iets anders voor ogen had (kleur?) ...
Ja ook dat. Ik had liefst bont gehad of voskleurig, hahaha.

Paar keer de vraag, wat is een klik.
Weet ik niet precies. Is een gevoel of je iets of iemand mag of niet.
Met een collega waar ik geen fijn gevoel mee heb, zal ik nooit zo fijn kunnen samenwerken dan eentje waar ik dat gevoel, die klik, wel mee heb. Dat is ook waar ik het meest bang voor was.
Ik heb deze pony gekocht voor 'het werk' en was bang dat ik niet goed met haar zou kunnen samenwerken.

Maar vandaag heb ik haar voor het eerst voor een sleetje gezet en wat een lol gehad met het beestje. Ze wilde gewoon voor me werken, klik of niet, en dat maakt een pony ook wel weer waardevol, dat zij er zelf niet zo mee zitten allemaal.

Komt wel goed denk ik tussen ons twee.

Ik ga weer even verder lezen, was er paar dagen tussenuit en had meer reacties gekregen dan ik had verwacht ;)

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 23:53

diesuus schreef:
klik komt vast nog.

Hahaha, nou dat was dus een reden dat ze gelijk met mij meeging, er stonden 14 of meer wachtenden in de rij. Als ik nee zou zeggen, was ze die avond al naar een ander gegaan.
Maar ze gaat niet weg hier, want de andere wordt gek als ik haar laat gaan.
Dat is wel het grootste nadeel nu, dat zij al zo onafscheidelijk zijn geworden.
Wat de ene onderzoekt, onderzoekt de ander ook :+

Afbeelding

@capopjekop: Nooit geweten dat jij niets had met Grietje in het begin. Is ook goed gekomen :D