Ouder paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:57

Lukasje schreef:
Als eerste paard lijkt me dit ideaal! En een pony wordt doorgaans iets ouder dan een paard ook.

Mijn man kocht jaren geleden een 17-jarige C-pony als eerste pony voor zijn dochtertje. Vorig jaar hebben we van haar afscheid genomen. Ze is vlot 40+ geworden!

:wow:

Daar hebben ze nog lang plezier van gehad dan. Heb zelf een welshje gekend die 34 geworden is. Vond dat al oud :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:59

Geen probleem hoor, een veertienjarige. Dat is niet oud :)
Een vriendin kocht haar verzorgpony over toen hij 17 was meen ik. Ze heeft hem gehad tot vlak voor zijn 40e verjaardag. En tot zijn 38e liep hij nog buitenritjes. De laatste twee jaar (van 38-40) kon hij nog wel een enkel stapritje met de kinderen, maar heeft hij eigenlijk wel echt pensioen gehad. En zo ken ik er nog wel een paar. Kennisje heeft er eentje van nu 36. En nu is hij wel echt op en oud en doet hij weinig meer. Maar die heeft ze inmiddels 30 jaar zo'n beetje ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:01

Wij hebben een C pony op stal gehad die +- 45 was toen ze is ingeslapen. Waarschijnlijk een welsh of New forest ofzo. Was niet helemaal duidelijk wat het was. Stokoud, had amper meer tanden, was graadmager en niet dik te krijgen ongeacht hoeveel je voerde. Elk jaar zeiden we volgende winter haalt ze niet meer. En elke winter kwam ze weer door. En sterk dat dat dier was! Ze had nogal een eigen willetje en als je iets van haar wilde waar mevrouw niet van gediend was dan sleepte dat gratenpakhuis je gewoon dwars over het erf :D gouden pony was dat. Maar ik houd dan ook van oudjes :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:08

Ik sluit me aan bij de rest, 14 is echt nog niet oud.
Vriendin heeft als 1e paard een 14 jarige gekocht. Had al Z dressuur gelopen en B springen. Ze heeft er een gouden paard aan. Is inmiddels 19 maar loopt nog als een trein en ze is er zelf mee naar het M gereden. Een wat ouder paard vergeeft het je ook als je eens een foutje maakt als 1e paardeneigenaar, die luxe heb je vaak niet met jonge dieren.

Mijn eigen paard was ook 14 toen ik hem kocht. Ook nog nooit spijt van gehad en hij is in de bloei van zijn leven. Leert nog elke dag bij en hij is lekker stabiel dus ik kan ook opstappen na een stressvolle werkdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:11

niet oud, en als de klik er is, waarom niet

wel volledig laten keuren zodat je artrose in hals rug, benen/kogel - waar kan het nog meer zitten - kunt uitsluiten,
dat is een ongemak voor ruiter en pony komt ook vaak op latere leeftijd waardoor verkoop een reden kan zijn

keuren op goed - goed gevormde -voeten, gelijke voeten voor en gelijke voeten achter, geen ongelijke hoeven,geen steile koker hoeven b.v. die geven hoger kans op blessures - genoeg info over te vinden-

let op de juiste beenstanden, geeft op latere leeftijd vaak ongemakken/verhooge slijtage/ongelijke balans

bloed laten prikken zodat er geen "verborgen medicijnen" in zitten

laat het - niet alleen - een emotionele aankoop zijn, neem iemand mee die verstand van zaken heeft en onpartijdig kan kijken

succes en mogelijk kun je binnenkort fijn rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal_1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:14

14 jaar vind ik persoonlijk niet oud. De eerste pony van mijn dochtertje was 17 jaar. Geen seconde spijt van gehad. Een fantastische leermeester waar ze alles mee kon. De pony is altijd gezond geweest. Ze is nu 20 en maakt nog steeds in goede gezondheid een ander kindje blij.
We hebben haar bij aankoop klinisch laten keuren, maar dat hebben we met onze toen 4-jarige ook laten doen.

Myrthee_

Re: Ouder paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:21

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 19 was. Uit haar heb ik nog twee veulentjes gefokt, de ORUN basissport gereden afgelopen jaar, wedstrijden gereden, en nog zo beel meer. Inmiddels is ze bijna 27 jaar oud, nog steeds onder het zadel en vooral nog steeds mijn beste vriendin.
Dus een paardje van 14, als die verder gezond is zou ik daar geen twee keer over na denken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:43

Mijn merrie heb ik op 16-jarige leeftijd gekocht (ik kende haar wel al) en heb er een geweldig paard aan gehad. Had alles al gezien en was zo opstappen en wegrijden. Ik kijk daarom ook rond de leeftijd van 10 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:48

Ik zou het ook zeker doen, je wilt er gewoon lekker mee aan de slag kunnen en deze pony heeft al een hoop ervaring en veel gezien.
Als het paard verder gezond is zie ik geen bezwaar.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:47

Gezien dit topic beter past op PP verplaats ik het daar naar toe.