Simbaa schreef:Poekkie schreef:Prolite pads zijn toch ook synthetisch? En juist vaak gebruikt door zadelpassers hier.
Daarbij is het stuk op de rug, net onder een zadel niet de plek waar een paard warmte zal afvoeren. Door het zadel gaat dat toch sowieso niet. Dat argument begrijp ik dus niet.
Qua drukverdeling heb ik mij er nooit in verdiept. Lijkt me gek dat wol beter zou verdelen dan iets anders, hier ga ik eens wat over opzoeken en kom ik nog op terug![]()
Als ik er over nadenk met gebruiksdoel manegepaard, lijkt synthetisch mij juist beter qua gebruiksgemak en hygiene. Is gemakkelijker te wassen en drogen dan wol en houdt langer goed bij vaker wassen. Als je het op verschillende paarden gebruikt lijkt me dat zeker een meerwaarde om vaak te wassen ivm mogelijke overdracht schimmel/parasieten.
Mbt prolite, die ken ik niet. Ik doelde hier voornamelijk op het fleece dat onderdeel is van dit Decathlon bonte ipv wol. Denk niet dat de Prolite te vergelijken is met een fleece van Decathlon. Ik zeg ook niet dat wol druk beter verdeelt dan alles, maar wel beter dan fleece.
En dat een paard warmte niet loost via de rug ben ik echt niet met je eens. Vaak genoeg zweetplekken onder (goed passende etc) zadels gezien.
Het fleece zit toch alleen maar als randje langs de zijkanten tegen schuiven?
En ja een paard zweet onder het zadel en dekje. Heel veel zelfs. Maar afkoeling krijg je alleen dankzij de verdamping van dat zweet. Dat is immers hetgene dat de warmte onttrekt aan het lichaam. En dat gebeurt (bijna) niet onder het zadel maar wel op borst en buik etc. Daarom dat de plekken onder het zadel ook meestal het natst zijn, het zweet (en de warmte) kan daar niet weg.